کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

کدام خودروساز زودتر به ایران می‌رسد؟

کدخبر:۱۸۸۰۷شنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸:۱۶۸۴۳۵ بازدید

خبرهایی از حضور مدیران عالی‌رتبه بنز در ایران جهت امضای تفاهم‌نامه و نهایی شدن قرارداد ایران‌خودرو با پژو به گوش می‌رسد. قرارداد ایران‌خودرو ...
کدام خودروساز زودتر به ایران می‌رسد؟

خبرهایی از حضور مدیران عالی‌رتبه بنز در ایران جهت امضای تفاهم‌نامه و نهایی شدن قرارداد ایران‌خودرو با پژو به گوش می‌رسد. قرارداد ایران‌خودرو با پژو به‌عنوان نمونه مطرحی از قراردادهای خودرویی است که به‌زودی به امضا می‌رسد، این جوینت ونچر شراکتی با سهم مساوی 50-50 است. آورده فرانسوی‌ها حدود 250‌میلیون یورو بوده و چهار مدل از محصولات پژو قرار است که در سایت‌های ایران‌خودرو به تولید برسند. همچنین در قالب این قرارداد بر بازاریابی و فروش تاکید شده و کارشناسان فنی و کیفی پژو برای آموزش و نظارت بر تولید در ایران حضور خواهند داشت. اما در این قرارداد سرمایه‌گذاری در قطعه‌سازی که مهم‌ترین حلقه برای رسیدن به توسعه است، صورت نخواهد گرفت اما پژویی‌ها متعهد شده‌اند که بر کیفیت قطعات تولیدی داخلی نظارت صد‌در‌صد داشته باشند. 

اقتصاد ایران بی‌صبرانه منتظر برداشته شدن این تحریم‌های بین‌المللی بود. صنعت خودروی ایران نیز به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور، از مدت‌ها پیش چانه‌زنی خود را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی آغاز کرده تا با برداشته شدن تحریم‌ها قراردادهای خودرویی به امضا برسد. اما سابقه نشان داده که خودروسازان ما نتوانسته‌اند در قراردادها آنگونه که باید از شرکای خود بهره ببرند و نادیده گرفتن ارتباط با قطعه سازان در قرارداد پژو نشان می‌دهد که گرچه این قرارداد بسیار بهتر از قرارداد پیشین است، اما باز هم صرفا خودروسازان را به سود رسانده و خبری از توسعه نیست. حالا پرسش اینجاست که آیا صنعت ایران می‌تواند با چنین قراردادهایی راه توسعه را پیدا کند؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش به "روزنامه فرصت امروز" می‌گوید: «اگر قرار باشد بازار مهندسی شده باشد، حاصل این قراردادها سودی خواهد بود که هیچ نفعی برای مردم و صنعت ایجاد نخواهد کرد. این موضوع بحث سیاست کلانی است که از سوی دولت در پیش گرفته می‌شود و قراردادها معلولی از آن است. مثلا درباره قرارداد پژو با ایران خودرو، به واسطه حضور رنو در ایران قرارداد بهتری را نسبت به 15 سال قبل امضا خواهند کرد که این قرارداد شامل بخشی از سرمایه‌گذاری پژو در ایران است اما به اعتقاد من رقابت در بازار اتفاق نخواهد افتاد.»

او می‌افزاید: «رقابت در امضای قراردادها از سوی شرکای خارجی به واسطه بازار نیست بلکه به واسطه نفوذ دولت در ایران خودرو و سایپا است که شرکای خارجی در تلاشند تا با این دو خودروساز قرارداد امضا کنند. این شرکت‌ها مطمئن هستند که به محض تغییر بازار دولت قوانینی را به نفع این دو خودروساز وضع خواهد کرد که برای آنها سود ایجاد کند. اما اگر بازار ایران یک بازار آزاد باشد شاید پژو اصلا نتواند در ایران خودرو بفروشد و بازار ایران برای فولکس واگن سودآورتر باشد.»

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه به واسطه بازار مهندسی شده این قراردادها برای طرف خارجی سودآورتر خواهد بود، تصریح می‌کند: «موضوع توسعه همان انتفاع است. به اعتقاد من به واسطه رفتاری که دولت با بازار دارد این قراردادها انتفاعی در پی نخواهند داشت که البته نمی‌توان ایرادی هم به خودروسازان گرفت زیرا آنها بنگاه‌های اقتصادی هستند که به دنبال سودشان می‌روند اما انتفاع را باید دولت در بازار ایجاد کند. بنابراین تا روزی که حلقه اول که همان رفتار دولت است تغییر نکند ما به سمت صنعتی شدن نخواهیم رفت و این قراردادها نمی‌توانند اتفاقی که در صنعت خودروی چین، کره‌جنوبی و جدیدا در هند رخ داده است را در ایران نیز به وجود بیاورند.»

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو نیز در این زمینه در گفت و گو با «فرصت امروز» بیان می‌کند: «بازار ایران با احتساب بازارهای منطقه، نیم‌میلیارد نفر تخمین زده می‌شود، طمع این بازار است که شرکای خارجی را به سمت ما می‌کشاند اما متاسفانه خودروسازان ما از هول حلیم در دیگ افتاده و برای خروج از مخمصه‌ای که امروز با آن درگیر هستند، با همان تفکر دولتی به پیش می‌روند و به جای اینکه نهایت استفاده را با نگاه توسعه‌ای از این شراکت ببرند صرفا به فکر فروش هستند.»

او ادامه می‌دهد: «شرکای خارجی باید دانش روز خود را به ایران بیاورند و در مقیاس اقتصادی تولید کنند تا هزینه‌ها را کاهش دهند اما متاسفانه همچنان مسیر گذشته طی می‌شود و صرفا به فکر آوردن یک محصول جدید در بازار ایران هستند. به اعتقاد من دولت باید خودرو را به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه در نظر بگیرد و زیرساخت‌های بازار را تغییر دهد تا ما شاهد توسعه باشیم.»

در شرایط بازار آزاد و رقابتی، طبیعتا شرکای خارجی با وسواس بیشتری حرکت خواهند کرد اما نتیجه قراردادها هر آنچه که باشد صنایع را به سمت توسعه سوق می‌دهند زیرا برای ماندگاری نیاز به رقابت و توسعه است. اما در شرایط فعلی که بازار به گفته کارشناسان از سوی دولت مهندسی می‌شود، بنز برای بستن قرارداد با شرکتی مانند ایران‌خودرو دیزل که امروز در تامین حقوق کارکنان خود نیز با مشکل مواجه است دلیلی به غیر‌از استفاده از نفوذ دولت ندارد و این بیراه‌های است که باز هم صنعت خودروی ایران را عقب نگه می‌دارد و طبعا این قراردادها در درازمدت دردی از صنعت خودروی ایران دوا نمی‌کنند. اما در هر صورت شرکای خارجی برای استفاده از همین نفوذ برای گرفتن بلیت تهران عجله دارند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

Armin: 1394/10/2611:42:38،
245
18
امیدوارم شاهد رشد روزافزون صنعت خودرو باشیم ، البته با در نظر گرفتن قیمت مناسب برای محصولات باکیفیت ...
و نه این ماشین های ایرانیزه شده بی کیفیت ...
leader: 1394/10/2612:03:08،
133
15
خودروسازی که شیتیل مدیران بالادستی رو بیشتر و بهتر پرداخت کنه !
زوریه: 1394/10/2612:05:57،
200
46
ما پژو نمی خواهیم، اصلا من دیگه نمیخوام ریخت پژو یا رنو را ببینم!
مهندس: 1394/10/2612:10:01،
143
10
تنها راه رشد صنعت:
برداشتن انحصار و تعرفه های سنگین از بازار خودرو است
شوشي: 1394/10/2613:29:30،
76
11
من تقاضا ميكنم !
به خدا تو دنيا كشورهاي ديگه اي هم هستن كه ماشين توليد ميكنند!
mohammad redha: 1394/10/2614:48:47،
23
11
والا با این افت قیمت نفت و .... فکر میکنم غیر از حسرت هیچی دیگه از بازار خودرو برای مردم بیرون نیاد ماشین روز و قیمت مناسب که ......
امیرو: 1394/10/2616:26:18،
11
11
مقاله بسیار جالبی بود . سپاس
b vb: 1394/10/2619:28:18،
17
8
خودروی چینی سرنوشت محتوم قشر متوسط جامعه است ( دقیقا افرادی مثل بنده.)
درسته خیلی ماشینای بدی نیستن ولی حق ما بیش از اینهاست..
فری: 1394/10/2622:32:01،
15
11
قیافه کسانیکه که در خرید قسطی 130 هزار دستگاه عجله کردند
الان دیدن داره
مسافرکش: 1394/10/2715:05:16،
12
11
ماشین فرانسوی پژو و رنو جدید مثل 2008 +++++
ماشین کره ای هیوندا و کیا و چینی -- -- -- -- --

فرض : مونتاژ داخل با سرمایه گذری دو طرف
اصغر : 1394/10/2611:43:21،
109
23
اگه فرغون سازاي وطني هستن كه هموم قطعات ٢٠٦ بيست سال پيشو وارد ميكنن با آشغالاي چيني كه تو انباراي پوسيدشون مونده جمع ميكنن به خورد ملت ايران ميدن
بچه شيان: 1394/10/2613:11:43،
41
12
مطمئن باشيد با اين انحصاري که صنعت خودرو دارد هيچوقت اجازه ورود به خودروسازهاي خارجي را نخواهند داد و باز تاکيد ميکنم که خودرو تا هفت هشت ماه ارزان نخواهد شد. مگر بعد از توافق هسته اي در تيرماه دلار از 3100به 3700 نرسيد؟؟؟
بهادري: 1394/10/2614:46:36،
32
13
اگه دست خودرو سازهاي ايراني باشه
محصول نهايي مبشه
موتور tu5 ساخت چين
بدنه تندر مونتاژ ايران
آرم بنز ساخت چين بسته بندي ايران
ترمز عقب ديسكي
يك عدد كيسه هوا
دنده دستي
قيمت130 ميليون قسطي پيش 70مابقي ماهانه5 ميليون
ما مي توانيم
بهروز: 1394/10/2611:44:13،
65
25
سیتروئن سی الیزه 48 تومان
پژو 2008 78 تومان
پژو 301 44 تومان

میتونه مناسب باشه و جایگزین 405 و پرشیا و...
احمد: 1394/10/2612:21:37،
30
31
داداش همه اين ماشينا كه گفتي بدترين ماشيناي اين شركته
بهروز: 1394/10/2613:39:27،
26
11
داداش کسانیکه 105 تومن دادند کپچر

حتما فکر میکردند بهترین محصول رنو هستش

کاش تو بودی اون موقع یه نظری میدادی
MT82: 1394/10/2614:28:54،
15
17
داداش سیتروئن سی الیز و پژو 301 برادرن رو یه پلت فرمن امکاناتشون یکی هست همه چیشون کپی همه چرا یکی باید 41 باشه یکی 48؟؟؟؟؟
بعدم اگه این رو تو مدل اتوماتیک این قیمت دادن بیا من خودم واست یکی بخرم!:))
خیلی تخفیف بدن به ملت حدود 60 بدن!
بهروز: 1394/10/2616:15:03،
18
13
یکی میگه بدترین تولید شرکت پژو هست ...

یکی میگه 60 میلیون نمیدن ...

خدا حافظ ایران جیب ...


امیر.: 1394/10/2611:46:19،
54
23
رکود رکود... باز رکود.
J: 1394/10/2611:46:34،
42
23
هر کدوم که قدرت گشندگی بیشتر از پراید داشته باشن...
Amir: 1394/10/2612:03:31،
59
12
ببخشید مدیران مرسدس بنز وارد ایران شدن. اونوقت ایران با کمپانی پژو قرارداد بسته؟؟اونوقت چجوری؟
زيتون: 1394/10/2612:22:32،
31
11
ماشين زير 30ميليون نياز بازاره. بنز خريدار عمده ندارد. بهتره وارد بشه تا توليد. مگه چند درصد مردم بنز سوارند.
شاپور: 1394/10/2612:36:06،
51
15
بزودی قیمتها واقعی میشه و بدون ویزا کل دنیا رو میگردیم،توریستها میان،صنعت شکوفا میشه،شهرها و روستاها اباد میشه،جوونا سر کار میرن،سواحل شمال ازاد میشه،حیوونا حق حیات پیدا میکنن،طبیعت مثل قدیم میشه بلکه بهتر،صنایع غذایی استاندارد میشن و به کل دنیا صادر میشن،دزدا تموم میشن،آسمون ابی میشه،پارازیت و فیلتر برداشته میشه،مردم ازاد میشن و...


مشکلات خیلی زیاده فکر نکنم زنده بمونم، پس ...
آریا: 1394/10/2614:11:48،
17
13
داداش فقط یه برجام قراره اجرایی بشه نه هیچ چیز دیگه!!
نکنه شما خبرایی داری؟!
حج علی: 1394/10/2613:01:35،
29
9
خودروسازان بنجل
بهزاد تحریم: 1394/10/2613:16:37،
31
11
اولین و مهمترین عامل برای اینکه قیمتها به حالت متعارف و بین المللی برگرده، پایین اومدن قیمت دلاره. گیریم همه برندهای معتبر دنیا بیان تو ایران و شروع به فعالیت هم بکنن. تا وقتی قیمت دلار بالا باشه همون آش و همون کاسس. امیدوارم این اتفاق مهم حادث بشود.
آریا: 1394/10/2614:13:13،
24
11
اگه دارودسته سیف بذارن جبر طبیعت با سرازیر شدن ارز به مملکت بسمت کاهش قیمت دلار رهنمون میکنمون البته باز هم تاکید میکنم اگه دوستان بذارن!!!
احمد: 1394/10/2613:36:45،
19
10
مردم سالهاست خبرهای صد تا یه غاز شنیده اند و تنها محصولات
ناایمن و بی کیفیت قدیمی از خودروساز عقب افتاده دنیا مانند پژو
را در خط تولید شاهد بوده اند.مگر خودروساز در دنیا قحط است که فقط به خودروسازان درجه دو دنیا مثل رنو و پژو گیر داده اید.!!؟چرا
سراغ خودروسازان درجه یک دنیا که در اسیا هم هستند مثل تویوتا
و هوندا و سوبارو نمی روید درست کاری که هند و اندونزی و مالزی
و..... می کنند.
آرش66: 1394/10/2613:44:59،
30
9
یکی از خودروهای مناسب و با کیفیت ارویایی، پژو 508 می باشد که در صورت عرضه با قیمت 40 تا 45 م، می تواند جایگزین شایسته ای برای پارس و 405 و سمند باشد. همچنین پژو 208 نیز باید هرچه زودتر به جای 206 قدیمی و چینی شده، وارد خط تولید ایران خودرو شود.
من: 1394/10/2617:45:33،
16
12
سمند 30 میلیونه, اون وقت یه ماشین 45 میلیونی می تونه جایگزین مناسبی براش باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
CNHTC: 1394/10/2614:41:54،
25
11
اين آقاي "فربد زاوه" كه به عنوان كارشناس خودرو نظر داده مي دونيد همون كسي هست كه كاميون هاي هووي چيني را براي كارخانه ايران خودرو ديزل به ارمغان آورد و نتيجه اش را هم ديديم!
شهروند قرن 21: 1394/10/2615:05:45،
23
10
بسم الله الرحمن الرحیم
مفهومی وجود دارد تحت عنوان مدیریت انتظار. بسیاری در تلاش هستند تا انتظارات مردم را مدیریت کرده و این تفکر را نهادینه کنند که با برداشته شدن تحریم ها هیچ اتفاق خاصی در قیمت خودروها و توانمندسازی قشر کم درآمد ایران نخواهد افتاد. در نتیجه بواسطه‌ی قیمت دلار که اکنون 3600 تومان است تولیدات شرکت های خارجی نیز قیمت بالایی خواهند داشت. خبر از ارزانی را باید به تاریخ سپرد. به این میگویند مدیریت انتظار. میخواهند انتظار مردم این نباشد که منتظر ارزانی باشند. می‌خواهند مردم اینگونه فکر کنند که رقابت در بازار خودرو نمی تواند شکل بگیرد و باید با همین ساخت.
امیدواروم قراردادهایی که بسته شده است توسعه‌ی کشور عزیزمان را در آن لحاظ کرده باشند و به دنبال توسعه ی زیرساخت‌ها باشند.
ایرانی: 1394/10/2615:27:55،
25
12
راهکار خروجی از این بحران یکی بیشتر نیست و آن واقعی شدن قیمت خودرو در ایران است. از ژاپن تا کانادا و از امارات و افغانستان تا روسیه و آمریکا ؛ همه جای دنیا قیمت خودرو با احتساب نرخ آزاد دلار از ایران ارزانتر است. در ایران قیمت خودرو دو تا سه برابر نرخ جهانی آن است. مسئولین باید متوجه شوند که این گاو شیرده مدتهاست توان شیردهی خود را از دست داده است! رکود حاکم توان افتصادی مردم را گرفته و دیگر امکان فروش خودرو با حاشیه سود 3 برابری میسر نیست. اجازه دهند بدون تعرفه و بر مبنای مکانیزم بازار قیمتها تعیین شوند.
م ت: 1394/10/2615:56:52،
21
10
شما واقعا ميخواي وضع صنعت درست بشه بايد كارو بدي دست كاردان به بدي دست كارگذار وبهترين تصميم عضويت در تجارت ازاد جهاني ميباشد
منتقد ادبی: 1394/10/2616:02:58،
25
11
معلومه کارخونه های خودروسازی چین و فرانسه
غیر ازین ها هم بیان مال اقشار مختلص و مخلصه
حسین: 1394/10/2619:15:25،
15
9
راهکار پیشرفت و توسعه فقط تولید در سطح قابل رقابت و عرضه به بازار مصرف جهانیه.
حالا با هر برندی...
شرکتی: 1394/10/2812:01:36،
14
9
اقایون داداشام یه راهنمایی بفرمایید من 10میلیون دارم گیج شدم نمیدونم کدوم یکی از این همه ماشینای متنوعو بخرم هر روز از شرکت تویوتا زنگ میزنن بیا با بیمه بدنه رایگان یه ماشین بردار من زیر بار نمیرم راهنمایی کنید لطفا

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما