کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کارهای نگارشی برجام تا فردا به پایان می‌رسد


کد خبر : ۱۸۷۳۹چهارشنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸:۴۷۲۸۳۲ بازدید

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه با ابراز امیدواری از اینکه برجام تا چند روز آینده اجرایی شود، گفت: کارها به سرعت در حال ...

 رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه با ابراز امیدواری از اینکه برجام تا چند روز آینده اجرایی شود، گفت: کارها به سرعت در حال انجام است و آخرین جزییات و کارهای نگارشی ظرف امروز و فردا جمع می شود.

سید عباس عراقچی عصر چهارشنبه در حاشیه نشست بررسی برجام نگاهی از درون گفت: از روز اجرای برجام سوییفت و موانع آن برداشته می شود؛ البته سوییفت یک شرکت خصوصی است؛ بانکهایی که تاکنون از سوییفت قطع بودند برای اینکه مجددا به آن وصل شوند باید با آن شرکت وارد مذاکره شوند و روال وصل مجدد را برقرار کنند. 
وی ادامه داد: تا آنجایی که ما سوال کرده ایم برخی از بانکهای ما هم اکنون وصل هستند و اینها کار سویفت را انجام خواهند داد؛ بانکهای جدید هم به تدریج ملحق خواهند شد و فکر نمی کنم مشکلی بوجود بیاید.

عراقچی تصریح کرد: امیدواریم ظرف چند روز آینده برجام اجرایی شود که کارها به سرعت در حال انجام است و اخرین جزییات و کارهای نگارشی ظرف امروز و فردا جمع می شود؛ فکر نمی کنم از روز شنبه و یکشنبه دیرتر شود.رییس ستاد پیگیری اجرای برجام همچنین درباره اسناد و قراردادهای مربوط به بازطراحی راکتور اراک نیز گفت: برای اینکه مطمین شویم اراک مسیر مدرن سازی خود را به خوبی طی می کند، یک سند رسمی با 1+5 امضا کردیم و اسناد دیگری هم وجود دارد؛ اما آنچه برای ما اطمینان صد در صدی ایحاد می کند این است که با اتکای به توانمندی داخلی خود، کار مدرن سازی اراک را انجام دهیم.

عراقچی اظهار داشت: قرارداد اصلی با یک شرکت ایرانی بسته می شود و این شرکت موظف است با توانایی های داخلی کار مدرن سازی رآکتور اراک را انجام دهد و در عین حال با فضایی که با برجام فراهم می شود با شرکت های کشورهای1+5 قراردادهای لازم را ببندد و برای ساخت برخی تجهیزات و تایید برخی طراحی ها اقدام کند.
وی اضافه کرد: اگر کشورهای طرف مقابل طبق تعهداتشان در برجام کمک کردند چه بهتر اما در غیر این صورت ما معطل آنها نمی مانیم؛ تضمین اصلی در اجرای برجام توانایی های داخلی است و همین توانایی ها نیز طرف مقابل را مجبور می کند.رییس ستاد پیگیری اجرای برجام همچنین درباره تفنگداران آمریکایی نیز اظهار داشت: این مساله را سخنگوی سپاه مطرح کرده است؛ جمهوری اسلامی درباره امنیت ملی و مرزهای خود با هیچ کس شوخی ندارد و در مقابل هر تعرض خارجی به وظیفه خود عمل می کند.

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح ، وزارت خارجه و کانال های دیپلماتیک نیز به وظیفه خود عمل خواهند کرد تا سوء تفاهمات باعث ایجاد بحران نشود.عراقچی در پاسخ به سوالی در باره مازاد آب سنگین اراک اظهار داشت: طبق واقعیات، نیاز ما به آب سنگین محدود است . طبق برجام ما می توانیم 130 تن آب سنگین داشته باشیم که این دو برابر نیاز اراک است. از سوی دیگر کارخانه آب سنگین ما طبق برجام مازاد آب سنگین را عرضه خواهد کرد و ما برای فروش آن به بازارهای بین المللی تعهد کرده ایم اگر علاقه مند نیستند این مازاد در ایران بماند و اگر بخرند، ما آن را می فروشیم.

وی گفت: الان موجودی آب سنگین ما 180 تن است که 40 تن بیشتر از نیاز ما است . ما این 40 تن را برای فروش عرضه کرده ایم و آمریکایی ها برای خرید آن ابراز علاقه کرده اند که البته ترتیباتی اتخاذ می شود تا قبل از روز اجرا، تکلیف آن مشخص شود.عراقچی ضمن تاکید بر لزوم اجرای تعهدات در قراردادها اظهار داشت: در سال 1975 ایران و عراق قرارداد امضا کردند و تعهدات این قرارداد سرجای خود باقی است و ما امروز بزرگترین مدافع آن هستیم و اجازه نمی دهیم به آن خدشه ای وارد شود .

وی گفت: مهم نیست که 10 سال دیگر افراد هستند یا نه ، ما حتی به تعهدات قبل از انقلاب هم پایبند هستیم؛ بنابر این، تا وقتی که جمهوری اسلامی نقض برجام را مشاهده نکند تعهدات خود را انجام می دهد مگر اینکه دوطرف بخواهند آن را به هم بزنند.رییس ستاد پیگیری برجام در باره اقدامات و لابی هایی که عربستانی ها برای مقابله با برجام انجام داده اند اظهار داشت: طبق اخباری که ما داشتیم عربستان سعودی مبالغ سنگینی در کنگره آمریکا خرج کردند تا نمایندگان را مجاب به دادن رای منفی به برجام بکنند به طوری که رییس جمهوری نتواند آن را وتو کند.

عراقچی ادامه داد : اخبار قطعی در باره میزان هزینه ها وجود دارد به طوری که برای هر نماینده سه میلیون دلار کنار گذاشته بودند که به هر دلیل موفق نشدند.معاون وزیر امورخارجه ادامه داد: صهیونیست ها هم طبق اعلام خودشان برای این کار 20 میلیون دلار اختصاص دادند تا نگذارند برجام به نتیجه برسد.وی همچنین در باره تاثیر تنش های بین ایران و عربستان بر اجرای برجام گفت: نه ما و نه طرف مقابل بنا نداریم که این تنش بر برجام تاثیر بگذارد ، اینکه آیا وقایع و اشغال سفارت با این هدف اتفاق افتاده است اطلاعی ندارم و باید نهادهای ذیربط نظر بدهند.

به گفته عراقچی، ابتدا شوکی وارد شد ولی این شوک رد شد و ما مصمم هستیم در چند روز آینده برجام را اجرا کنیم و اجازه نمی دهیم عوامل خارجی اراده خود را بر ما تحمیل کنند.معاون وزیر امورخارجه همچنین در باره اقدامات ایران برای خنثی کردن لابی های مخالفان توافق هسته ای گفت: واقعیت این است که ما در آمریکا لابی نداریم؛ با وجود اینکه جمعیت ایرانی مقیم آمریکا جمعیت معتبری است اما هیچ وقت از طرف ما ساماندهی نشده است. خود ایرانی ها بعضا کارهایی را انجام دادند و شاهد بودیم که تماس هایی با نمایندگان داشتند ولی کار متمرکزی که ما کردیم فضاسازی رسانه ای ما بود.

وی با اشاره به عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای و محمد جواد ظریف اظهار داشت: با توجه به شناختی که وزیر امورخارجه از فضای سیاسی، روانی و رسانه ای آمریکا داشتند اقدام می کردند که آخرین نمونه آن مقاله ای بود که در نیویورک تایمز منتشر شد.عراقچی با بیان اینکه این مقاله شاهکاری است که در رسانه های آمریکا منتشر شد و انعکاس آن حاوی نکاتی است، اظهار داشت: سرمقاله ها و مصاحبه ها با رسانه های آمریکایی خیلی تاثیر داشت.

وی ادامه داد : نیوزویک مقاله اخیر آقای ظریف را بمباران سیاسی عربستان عنوان کرده و انعکاس مقاله و ادبیات آن بسیار مهم است.

عراقچی خاطرنشان کرد: در طول مذاکرات، ما از شیوه های مختلف و جدید رسانه ای استفاده کردیم و توییت هایی که طرف ایرانی داشت فضای مذاکرات را عوض می کرد و می توان گفت جنگ رسانه ای بین هیات ما و هیات آمریکایی جریان داشت و دو طرف به دقت همدیگر را رصد می کردیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: هیچ وقت هیچ چیز از طرف آمریکایی، نه به لحاظ رسانه ای و نه خود مذاکره کننده طوری نبود که کسی صدایش را بلند کند و طرف ایرانی صدایش را بلندتر نکند و یا کسی بر روی میز بزند و آقای ظریف محکمتر نزند.رییس هیات پی گیری اجرای برجام ضمن تاکید بر بازدارندگی ایران اظهار داشت: کسانی که معتقدند اورانیوم غنی شده و یا رآکتور اراک بازدارندگی می آورد و ما آن را از دست دادیم ، این افراد قطعا اشتباه می کنند ، کسانی که این حرف ها را می زنند با مفهوم بازدارندگی آشنا نیستند و حرف آنها مشابه این است که بگویند چرا 10 تفنگدار آمریکایی را آزاد کردید و آنها را نگه می داشتید تا بازدارندگی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: توانایی های ما درون خودمان است و ما این مواد را وارد نکرده بودیم بلکه خودمان تولید کردیم و اراک را هم خودمان ساختیم.
عراقچی در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: آنچه فسخ شدنی نیست منافع ملی کشور است. اگر روزی احساس کنیم همین برجام منافع ملی ما را به خطر انداخته، دلیلی ندارد به آن پایبند باشیم.

وی گفت: ما تا آخرین لحظه پایبند به برجام هستیم در صورتی که منافع ملی و امنیت ملی کشور ما تامین شود. 

عراقچی درخصوص حضور نداشتن حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در نشست امروز گفت : بعیدی نژاد دیشب به طور اضطراری برای شرکت در نشست کارشناسی راهی وین شد؛ امیدواریم مذاکرات به نتیجه نهایی منجر شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها