کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

آخرین تصمیمات برای دردسر پیامک‌های تبلیغاتی

کدخبر:۱۸۷۱۲چهارشنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷:۲۹۲۰۵۷ بازدید

تا چندی پیش وقتی تعداد ناراضیان از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و ناخواسته اپراتورهای تلفن همراه بیشتر شد، مدیران اپراتورها برای این نارضایتی‌ها ...

تا چندی پیش وقتی تعداد ناراضیان از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و ناخواسته اپراتورهای تلفن همراه بیشتر شد، مدیران اپراتورها برای این نارضایتی‌ها راه حلی در نظر گرفته و اعلام کردند که افرادی که به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی تمایل ندارند می‌توانند این مسئله را با ارسال پیام به شماره کد مربوط به هر اپراتور اعلام کنند.

این روزها محتوای پیامک‌های تبلیغاتی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته‌ و دیگر داستان به تبلیغ یک مارک یا مرکز خرید و تور گردشگری محدود نشده و محتوای تبلیغاتی از ارسال اطلاعات پزشکی، حقوقی و شرعی گرفته تا فال روز، ماه تولد و رنگ چشم را نیز شامل می‌شود.

این بحران محتوایی در زمینه پیامک‌های تبلیغاتی باعث شد که در کنار موج رو به افزایش مشترکان ناراضی، وزارت ارتباطات نیز دست به کار شده و بارها در این مورد اعلام موضع کند.

ماجرای نظارت بر پیامک‌های تبلیغاتی و توجه به حریم شخصی کاربران در این مورد از نزدیک به سه سال قبل آغاز شد. زمانی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که براساس مصوبه کمیته سازمان تنظیم مقررات، اپراتورها موظفند برای ارسال پیامک‌های انبوه از مشترکان خود اجازه بگیرند و به دنبال اجرای این مصوبه اپراتورهای تلفن همراه این موضوع را با ارسال پیامکی از مشترکان خود استعلام کرده‌اند.

اما ارسال این پیامک‌ها در نهایت به حل مسئله نینجامید بلکه به گفته رگولاتوری به دلیل بی‌توجهی مشترکان به این پیامک بعدا برای هریک از اپراتورها کدی اعلام شد که در صورت عدم تمایل به دریافت تبلیغات پیامکی باید عدد مشخص شده را به آن کد ارسال کنند و این آغاز دردسر تازه برای ناراضیان از پیامک‌های متعدد تبلیغی شد.

کسانی که اعلام کرده بودند تمایلی به دریافت تبلیغات از طریق پیامک ندارند به زودی متوجه شدند که پیامک‌هایی که از سازمان‌ها، شرکت‌ها و حتی بانک نیز دریافت می‌کردند به جرگه پیامک‌های مزاحم پیوسته و قطع خواهند شد. در همان زمان روابط عمومی همراه اول به خبرنگار ایسنا گفت: ما نمی‌توانیم محتوای پیامک‌ها را بررسی کنیم و بدانیم که از کدام سازمان و شرکت چه پیامکی برای مشترکین ارسال شده و بهترین راه حل درخواست مجدد دریافت پیامک‌های تبلیغاتی است.

اگرچه مدتی طول کشید تا این مشکل عمده در مورد انصراف از پیامک‌های تبلیغاتی برطرف شود اما بالاخره سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که مشکل سال‌های گذشته برطرف شده‌است و دیگر با قطع پیامک‌های تبلیغاتی برخی پیام‌های ضروری مانند پیام‌های بانکی و اداری قطع نخواهد شد.

البته همزمان با بالا گرفتن بحث و گفت‌وگوها درباره پیامک‌های تبلیغاتی و محتوای آن‌ها سامانه دریافت شکایت از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال راه‌اندازی شد و شکایات را جمع‌آوری می‌کرد. مشترکان تلفن همراه می‌توانستند با ارسال پیامک به سامانه ۱۰۰۰۱۳۱۴ شکایات خود از پیامک‌های دریافتی تبلیغاتی را ثبت کنند.

تا اینجا همه‌چیز برعهده مشترکان سیم‌کارت‌ها قرار داده شده بود که شکایات خود را اعلام کنند یا از دریافت پیامک تبلیغاتی انصراف دهند اما با تنوع بیشتر در محتوای تبلیغاتی این دسته از پیامک‌ها بالاخره سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کرد که در این زمینه بررسی‌هایی صورت گرفته تا آیین نامه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد تدوین شود.

در ادامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شد تا در راستای نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه، آیین‌نامه نظارت بر محتوای پیامک‌ها را تدوین کرده و به کمیسیون عالی ارتقاء تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد دهد. بنابراین اعلام شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین نامه ساماندهی خدمات پیامک‌های انبوه و ارزش افزوده را برای بررسی و تصویب در کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور تهیه و تدوین کرد.

پس از آن نیز اعلام شد که در اواخر شهریور ماه سال گذشته، کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی آیین‌نامه ساماندهی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و پیامک‌های خدمات ارزش افزوده را پس از برگزاری جلسات کارشناسی فشرده تصویب کرد.

در این آیین نامه چگونگی نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و پیامکهای خدمات ارزش افزوده و ضوابط فعالیت اپراتورها و زیر مجموعه‌های آن اعم از فراهم کننده و تجمیع کننده محتوا تعیین شده است.

اما دامنه مزاحمتهای پیامکهای تبلیغاتی آنقدر گسترده شده که با اتخاذ این دسته از تصمیمات و اقدامات قائله پیامک‌های تبلیغاتی ختم نشد و تا جایی این دردسر پیامکی ادامه پیدا کرد که وزیر ارتباطات مستقیما درباره آن به اظهار نظر پرداخت.

محمود واعظی در ابتدا موضع‌گیری روشنی در رابطه با پیامکهایی که گاهی اپراتورها ناخواسته برای مشترکان خود فرستاده و در قبال آنها هزینه‌ای برای کاربر در نظر می‌گیرند، انجام داده و تاکید کرد که هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مشترک پیامکی را برای او فرستاده و از کاربر هزینه دریافت کند.

وی در این باره گفته بود که این پیامکها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامکهای شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامکهای شخصی خود برسد.

واعظی درباره پیامک‌های تبلیغاتی از تشکیل کمیته ای با حضور 10 دستگاه مختلف به ریاست وزارت فرهنگ و ارشاد خبر داد و اظهار کرد: این کمیته وظیفه نظارت بر محتوای پیامکها را دارد و این پیامکها ساماندهی شده تا در صورت تخلف به آنها تذکر داده شود.

وی در این باره خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته وزارت ارتباطات جلسات متعددی را در این زمینه داشت که در جلسه اخیر وزارتخانه با شورای عالی فضای مجازی آیین نامه و مباحثی برای تعرفه‌های پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده در نظر گرفته شد و سیاست گذاری در این زمینه انجام شد.

این موضوع به جایی رسید که وزیر ارتباطات را برای پاسخگویی به کمیسیون فرهنگی مجلس برد؛ خلاصه سوال از وزیر این بود که" چرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شرایطی را فراهم نکرده است تا مشترکان تلفنی و شبکه های ارتباطی، قادر باشند تبلیغات دریافتی خود را به تفکیک ارسال کننده، فعال یا غیرفعال کنند و از اطلاع رسانی و تبلیغات مفید بهره مند شوند."

در این زمینه اعلام شد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در فاز اول در راستای حمایت از حقوق مشترکین به منظور حذف پیامک های انبوه، مصوبات 133 و 147 در تاریخ 90/11/25 و 91/6/5 را ارائه کرده است تا مشترکین بتوانند با ارسال کدهایی همه پیامک های تبلیغاتی خود را حذف کنند.

و بر اساس پاسخهای وزیر ارتباطات در جلسه کمیسیون فرهنگی، وزارت ارتباطات در شهریور ماه امسال از اپراتورها خواست تا سامانه ای را طراحی کنند تا مشترکان بتوانند پیامک های تبلیغاتی را مدیریت کنند؛ در این راستا اپراتورها نیز اقدامات لازم را انجام داده اند و این سامانه در آینده ای نزدیک بهره برداری می‌شود. البته لازم به ذکر است مشترکین با لحاظ کردن سرشماره پیامک های تبلیغاتی می توانند خودشان پیامک ها را مدیریت کنند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

بیخیال: 1394/10/2308:56:23،
40
15
با سلام،دوستان مدتی بود که از بابت پیامک پول زیادی توی قبض برام صادر میشد که خیلی مبلغ بالایی بود و ارزش افزوده هم نبود،با پیگیری زیاد بالاخره کاشف بعمل امد که گوشی ایفون 6 برنامه factime .imessage هر بار از سرور خارجی پیامک ارسال میکنه که هر بار 1400 ریال بوده، اگه با این مسعله درگیر هستین ،،، setting>general>ristrection>enable restrection >disable facetime انجم بدین ،خیلیا نمیدونستن، امیدوارم مفید واقع بسه.
شمه: 1394/10/2309:37:43،
17
25
اندرویدم داره ؟
پاسخ: 1394/10/2310:48:23،
24
19
آقا ممنون،خيلي خوب و كامل راهنمايي كردي.
نت: 1394/10/2313:26:51،
26
20
اقا 2 نصف شب اینا چه فکری میکنند پیام تبلیغاتی میدن.بعد یه چیزایی تو محتوای این پیامک ها هست ادم می خواد خودکشی کنه مثلا رنگ چشماتو بفرست تا بگم به چه غذا هایی علاقه داری!!!!!!!!!
آرش66: 1394/10/2315:03:21،
44
23
مشکل من و خیل دارندگان سیمکارت همراه اول، پیامکهای تبلیغاتی نخواسته نیست؛ چونکه با ارسال عدد یک به شماره 8999 اونها قطع شدن. مشکل اصلی این هست که مرتب پیامک از خود اپراتور با مضامین مسخره و صد در صد به درد نخور مثل همراه اول دوستدار طبیعت، در جشنواره فلان همراه اول شرکت کنید، آوای انتظار فلان را دریافت کنید و ... میاد که واقعن نمی دونم چیکار کنم. پیشنهاد یکی از همکارام این بود که اوپراتور رو عوض کنم. ظاهرن ایرانسل و رایتل از این جور جفنگیات نمی فرستن.
مصطفي: 1394/10/2315:11:31،
14
18
با سلام.imessagesرو چطوري ميشه براي هميشه غيرفعال كرد؟
ایرانی با عشق: 1394/10/2320:14:25،
21
14
ایفون داری و بلد نیستی چطور میشه یه سرویس رو غیرفعال کرد!
مثل خیلی ها خریدی پز بدی و جلو اینه سلفی یگیری و همیشه گوشیرو برعکس دستت بگیری تا لوگوی سیبو ملت ببینند!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار