کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

سفر ریلی به شمال در کمتر از یک ساعت

کدخبر:۱۸۵۶۹جمعه، ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳:۴۷۴۸۸۲ بازدید

خبر قطعی راه‌اندازی خط آهن تهران-آمل با در نظر گرفتن اعتباری حدود 750 میلیارد تومان، از حدود 4 سال پیش اعلام شد. به گفته مسئولان ...

خبر قطعی راه‌اندازی خط آهن تهران-آمل با در نظر گرفتن اعتباری حدود 750 میلیارد تومان، از حدود 4 سال پیش اعلام شد. به گفته مسئولان، با اجرای این طرح و با توجه به سرعت حداقل 200 کیلومتر بر ساعت قطار برقی، امکان سفر از تهران تا آمل در کمتر از یک ساعت فراهم خواهد شد.

با توجه به هزینه‌های بالای ساخت مسیر ریلی به ویژه در شرایط کوهستانی و هزینه‌های بالای تامین ناوگان، در سال‌های گذشته برخی انتقادها نسبت به توجیه اقتصادی این پروژه مطرح شده است با این وجود مسعود نصرآزادانی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در پاسخ به صمت، بر توجیه اقتصادی این پروژه تاکید کرد. نصرآزادانی با بیان اینکه توسعه اتصال شمال به مرکز کشور از ابعاد مختلف دارای اهمیت است، گفت: در حال حاضر شبکه موجود ریلی به سمت شمال کشور، از تهران به سمت ساری، بندر امیرآباد و بندر ترکمن، دارای محدودیت‌های ظرفیتی بسیار زیادی است.

به اعتقاد او یکی از محدودیت‌هایی که باعث شده کریدور ریلی شرق دریای خزر با وجود افتتاح در سال گذشته با حضور روسای جمهور ۳کشور، نتواند به ظرفیت عملیاتی موردنظر برسد، همین محدودیت‌های موجود در ظرفیت راه‌آهن شمال کشور است. به گفته نصرآزادانی، یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند موجب افزایش این ظرفیت، به ویژه در بخش مسافر شود، ایجاد اتصال ریلی آمل به تهران است. معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: در حال حاضر کار این مسیر ریلی اگرچه در برخی قطعات به طور محدود آغاز شده اما لازم است با استفاده از فاینانس و دیگر منابع مالی قابل برنامه‌ریزی ادامه یابد. آنطور که نصرآزادانی می‌گوید، میزان اعتبار اولیه تصویب شده برای آغاز این پروژه، بیش از ۷۵۰میلیارد تومان بوده است. نصرآزادانی با اشاره به اینکه برای تعیین پیمانکار قطعه‌های سوم و چهارم دستور وزیر راه وشهرسازی صادر شده، ادامه داد: با وجود دستور وزیر، به علت محدودیت مالی درحال مذاکره برای تامین منابع مالی از طریق فاینانس هستیم تا مشکلات مالی پروژه را برطرف کنیم. 

با مشخص شدن پیمانکار قطعه اول این پروژه به طول ۲۰کیلومتر، عملیات احداث این قطعه از سال پیش آغاز شده و برای ساخت آن، زمان ۳۶ ماهه در نظر گرفته شده است. به گفته نصرآزادانی، انجام عملیات اجرایی قطعه۲ پروژه از کیلومتر۲۰ در محدوده کیلومتر۱۸ محور هراز روبه‌روی پارک جنگلی تا کیلومتر۲۵ به طول ۵هزار و ۶۰۰متر خواهد بود که برای این بخش، ساخت تونل نیز در دستور کار است.

 

پیش‌بینی نیاز به اعتبار هزارمیلیارد تومانی

پیشنهاد اولیه احداث قطار برقی سریع‌السیر میان تهران و شمال کشور از سوی برخی نماینده‌های مجلس شورای اسلامی ارائه شد. عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی و یکی از پیشنهاددهندگان احداث این مسیر در گفت‌وگو با صمت در توجیه ساخت این پروژه اظهار کرد: بدترین راه‌های ارتباطی در شمال هستند و در هیچ جای ایران مشکلات راه‌های شمال کشور وجود ندارد که باعث افزایش ترافیک و تصادف شده است. 

یوسفیان‌ملا با ضروری دانستن احداث خط آهن تهران ـ آمل ادامه داد: راه‌های ارتباطی اصلی شمال کشور شامل جاده‌های کندوان، هراز و فیروزکوه است و بیشترین تلفات تصادف را نیز در این مسیرها داریم. از سوی دیگر از آنجا که مسیر تهران ـ شمال مسیر به نسبت کوتاهی است، حمل نقل هوایی برای آن به صرفه نیست و با توجه به وضعیت فرودگاه‌های شمال کشور، در برخی موارد حمل‌ونقل هوایی غیرممکن است، بنابراین باید برای توسعه مسیرهای شمال، روی حمل‌ونقل زمینی تمرکز شود که با توجه به مزایای حمل‌ونقل ریلی، راه‌آهن بهترین گزینه به شمار می‌رود. او با اظهار رضایت از روند پیشرفت ساخت پروژه قطار برقی تهران ـ آمل، یادآوری کرد که کار در ۲قطعه به‌وسیله پیمانکار در دست اجراست و برای ۳قطعه دیگر به زودی از طریق آگهی عمومی، پیمانکار مشخص خواهد شد. 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیشرفت فیزیکی این پروژه از نظر تامین زیرساخت‌ها و آماده‌سازی بسترهای ریل‌گذاری را مطلوب ارزیابی کرد. یوسفیان‌ملا با اشاره به اینکه برای تامین مالی این پروژه، در کنار بودجه دولتی، از اوراق مشارکت نیز استفاده خواهد شد، افزود: برای اجرای قطار برقی آمل ـ تهران با توجه به خرید واگن نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. آنطور که این نماینده مجلس تاکید می‌کند، نظر وزیر راه و شهرسازی این است که تمام مسیر در قالب قطعه‌های مختلف به پیمانکار سپرده شود و اگر این کار به طور مرتب انجام شود، در چند سال آینده کار به پایان خواهد رسید. به اعتقاد او، دولت یازدهم مصمم است این پروژه را به اتمام برساند. به گزارش صمت، کاهش زمان سفر از پایتخت به شمال کشور به کمتر از یک ساعت، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پروژه قطار تهران ـ آمل خواهد بود. به گفته مسئولان با ساخت این مسیر ریلی، فاصله ۱۳۷کیلومتری رودهن ـ تهران ـ آمل در کمتر از یک ساعت طی خواهد شد و این پروژه نقش بسزایی در ایجاد ارتباط ایمن و ارزان بین تهران با مناطق شمالی کشور خواهد داشت.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

ملت: 1394/10/1813:10:56،
34
85
در صورت اجرای واقعی زمین های مسکونی و آپارتمان و ویلا آمل و محمودآباد و بابلسر و نور دو برابر میشوند
زيتون: 1394/10/1815:09:01،
69
29
شمال چند وقته نرفتي. اينقدر ويلا ساخته شده كه به هر ايراني دوتا ميرسه. در ضمن عمر ويلاهاي شمال به دليل نوع خاك و رطوبت زير ده سال است. امروز در نصب بكني فردا بخواي رنگ كني زنگ ميزنه. ويلاي صد ميليوني سال 91 را پنجاه ميليون قسطي ميده مشتري نداره. شمال جاي زندگي نيست فقط چند روز تفريح كني. چقدر ملت زمين خريدند رو دستشون مانده. در ضمن هروقت اتوبان سي ساله تهران شمال راه بيفته انوقت فكر راه اهن باشيد.با كدوم بودجه دعا كنيد سال ديگه نيازهاي اوليه را دولت رله كنه .
جواب ملت؟: 1394/10/1815:41:25،
30
21
چرا؟؟؟؟؟یعنی هرشهری به تهران نزدیک بشه زمینهاش دوبرابر میشن؟
علی: 1394/10/1819:42:24،
20
22
نه منظور ملت اینه که با حجوم تهرانیها از بیابان الوده تهران به شمال سرسبز ودریا با هوای پاک شروع میکنن به بلعیدن باقی زمینهای شمال.اخه هرچی که تو کشور خوبه مال تهرانیهاست.!!!
مهدی: 1394/10/1823:26:51،
24
11
اتوبان تهران چالوس ، پس از 15 سال ، 30 درصد کار هم تمام نشده ، احتمالا خط آهن برای نوه یا نتیجه ما راه اندازی شود .
هالو: 1394/10/1813:20:37،
85
17
زودتر از 15 تا 20 سال دیگه راه نمیفته. ببین کی داریم میگم!
اسی: 1394/10/1813:39:54،
59
13
تو کشور ما برای بهره برداری از همین پروژه‌ای حداقل باید 1 نسل از دست اندر کاران بازنشست بشن خخخخخخخ
شاهی: 1394/10/1813:39:54،
53
12
کسی میدونه کی کل محور پرتردد هراز 4خطه میشه؟؟؟؟؟؟ الان 10 سال از شروع طرح گذشته.
مسعود: 1394/10/1815:03:20،
23
16
به شدت مشغولن,جاده خیلی از جاهاش شکل گرفته و در حال آسفالته,تو ی تونل شماره چهار به اسم گروازمال اگه از بالای پل به پایین.نگاه کنید مشخصه تونل و آسفالت
حقیقت: 1394/10/1813:46:28،
38
32
حالا تمام مشکلات مردم حل شده و فقط منتظر این قطار بودیم؟خدایی واسه رفاه مردم تلاش میکنید یا کسب در آمد هنگفت برای خودتون؟
مسعود: 1394/10/1815:08:28،
26
14
این طرح برای مردم مازندران به ویژه آمل مهمه,منفعت استانمون در این مسیر ها هست قطعا.فقط که نباید معیشت پایتخت نشین ها رو بررسی کرد.
محمد بی طالع: 1394/10/1813:52:01،
53
12
گاو نر میخواهد مرد کهن.قدیمیا میگن یه نفر بوده با اضافه کردن یک ریال به بهای قندوشکر راه آهن فعلی شمال را ساخته اگر او بود شاید درست میشد.
معتقد: 1394/10/1813:58:08،
27
12
این پروژه موجب خواهد شد توزیع جمعیت به سمت شمال تغییر کند و میبایستی زیر ساخت ها به موازات ایجاد شود. البته خبر خوبی است و تراکم جاده ها رو هم خواهد کاست.
اصغر: 1394/10/1813:59:22،
47
13
پس اتوبان تهران شمال چی شد؟!
اتوبان نتونستن بسازن حالا راه اهن شمال میخوان بسازن.
حتما اونم بجای سه سال 30 سال طو میکشه.
پس این رضا شاه چطوری این جاده ها و راه اهن رو تو 10 تا 15 سال احداث کرد!!
تازه علم تو ین هشتاد سال کلی پیشرفت کرده و میدونید که ماهم جزو ممالک پیشرفته هستیم.
محمد پارسا: 1394/10/1814:01:26،
29
34
پول نفت و گاز و سرمایه از جنوب ‏،‏ خرجش تو شمال ‏،‏ خوبه والله
بهزاد تحریم: 1394/10/1814:31:53،
39
14
بیزحمت خط آهن اصفهان به شیراز، تهران رشت، اتوبان تهران شمال، وزشگاه نقش جهان و ......... الا ماشاالله طرحهای نیمه تمومتون رو تموم کنید، اینا پیشکشتون.
رضا1346: 1394/10/1814:53:45،
68
13
آخ اگه رضا خان بود............
armin: 1394/10/1815:10:18،
21
17
بسیار هم خوب میشود اگر این کار کلید بخورد در همون سال اول پول ان در میاید وهمچنین تصادفات جاده ای هراز کمنر میشود یکی از خطرناک ترین جاده ها جاده هراز هست امیدوارم تمامی مسولان هماهنگ باشن و این خط را راهندازی کنن و یه کم به رفاه مردم فکر کنن
مدعی: 1394/10/1816:00:45،
40
16
خب سفره ای دیگر پهن شد و باعث میشه تعدادی تا چند نسل بعدشون کاملا تامین بشن و هی برن و دور دور کنن
محمد: 1394/10/1818:27:33،
24
17
اینقدر منفی فکر نکن خدا کنه هزار تا از این طرح ها کلید بخوره بهتر از اینه که پول این مملکت خرج جاهای دیگه بشه
11: 1394/10/1819:19:21،
26
14
البته حضرات اطلاع داشته باشند که در جنوب ایران انسان هایی زندگی می کنند که از راه آهنی استفاده می کنند که مربوط به دوره ی رضا شاه است. در برخی از نقاط باید سرعت قطار به 20 کیلومتر برسد تا واژگون نشه . از اندیمشک تا تهران 14 ساعت. اتوبوس 9 ساعته می رسه. کی می خاد درست بشه خدا میدونه.
لااقل به خاطر کربلا یا راهیان نور درستش کنید
مسعود: 1394/10/1823:08:31،
19
15
چرا هموطن های عزیز وقتی میرن خارج یا کیش خوب خرج میکنن اما تو جاده های بی نظیر منتهی به شمال که تو هر فصلی زیبایی خاصی دارن عوارض نمیزارن,عوارضی که سرعت بده به ساختن راه ها,حتما باید تو ترافیک اعصاب مردم خرد شه,برای شمال باید هزینه بشه هم جاده ها هم محیط زیستش.
محمدحسین: 1394/10/1901:55:39،
31
10
خدا بیامرزه پدر رضا شاه که توی 3 سال با امکانات اون زمان جاده چالوس رو ساخت اونوقت 30 ساله دارن جاده تهران شمال میسازن راه آهنشم انشالا قرن 15شمسی احداث میشه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل