کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سفر ریلی به شمال در کمتر از یک ساعت


کد خبر : ۱۸۵۶۹جمعه، ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳:۴۷۵۰۵۳ بازدید

خبر قطعی راه‌اندازی خط آهن تهران-آمل با در نظر گرفتن اعتباری حدود 750 میلیارد تومان، از حدود 4 سال پیش اعلام شد. به گفته مسئولان ...

خبر قطعی راه‌اندازی خط آهن تهران-آمل با در نظر گرفتن اعتباری حدود 750 میلیارد تومان، از حدود 4 سال پیش اعلام شد. به گفته مسئولان، با اجرای این طرح و با توجه به سرعت حداقل 200 کیلومتر بر ساعت قطار برقی، امکان سفر از تهران تا آمل در کمتر از یک ساعت فراهم خواهد شد.

با توجه به هزینه‌های بالای ساخت مسیر ریلی به ویژه در شرایط کوهستانی و هزینه‌های بالای تامین ناوگان، در سال‌های گذشته برخی انتقادها نسبت به توجیه اقتصادی این پروژه مطرح شده است با این وجود مسعود نصرآزادانی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در پاسخ به صمت، بر توجیه اقتصادی این پروژه تاکید کرد. نصرآزادانی با بیان اینکه توسعه اتصال شمال به مرکز کشور از ابعاد مختلف دارای اهمیت است، گفت: در حال حاضر شبکه موجود ریلی به سمت شمال کشور، از تهران به سمت ساری، بندر امیرآباد و بندر ترکمن، دارای محدودیت‌های ظرفیتی بسیار زیادی است.

به اعتقاد او یکی از محدودیت‌هایی که باعث شده کریدور ریلی شرق دریای خزر با وجود افتتاح در سال گذشته با حضور روسای جمهور ۳کشور، نتواند به ظرفیت عملیاتی موردنظر برسد، همین محدودیت‌های موجود در ظرفیت راه‌آهن شمال کشور است. به گفته نصرآزادانی، یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند موجب افزایش این ظرفیت، به ویژه در بخش مسافر شود، ایجاد اتصال ریلی آمل به تهران است. معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: در حال حاضر کار این مسیر ریلی اگرچه در برخی قطعات به طور محدود آغاز شده اما لازم است با استفاده از فاینانس و دیگر منابع مالی قابل برنامه‌ریزی ادامه یابد. آنطور که نصرآزادانی می‌گوید، میزان اعتبار اولیه تصویب شده برای آغاز این پروژه، بیش از ۷۵۰میلیارد تومان بوده است. نصرآزادانی با اشاره به اینکه برای تعیین پیمانکار قطعه‌های سوم و چهارم دستور وزیر راه وشهرسازی صادر شده، ادامه داد: با وجود دستور وزیر، به علت محدودیت مالی درحال مذاکره برای تامین منابع مالی از طریق فاینانس هستیم تا مشکلات مالی پروژه را برطرف کنیم. 

با مشخص شدن پیمانکار قطعه اول این پروژه به طول ۲۰کیلومتر، عملیات احداث این قطعه از سال پیش آغاز شده و برای ساخت آن، زمان ۳۶ ماهه در نظر گرفته شده است. به گفته نصرآزادانی، انجام عملیات اجرایی قطعه۲ پروژه از کیلومتر۲۰ در محدوده کیلومتر۱۸ محور هراز روبه‌روی پارک جنگلی تا کیلومتر۲۵ به طول ۵هزار و ۶۰۰متر خواهد بود که برای این بخش، ساخت تونل نیز در دستور کار است.

 

پیش‌بینی نیاز به اعتبار هزارمیلیارد تومانی

پیشنهاد اولیه احداث قطار برقی سریع‌السیر میان تهران و شمال کشور از سوی برخی نماینده‌های مجلس شورای اسلامی ارائه شد. عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی و یکی از پیشنهاددهندگان احداث این مسیر در گفت‌وگو با صمت در توجیه ساخت این پروژه اظهار کرد: بدترین راه‌های ارتباطی در شمال هستند و در هیچ جای ایران مشکلات راه‌های شمال کشور وجود ندارد که باعث افزایش ترافیک و تصادف شده است. 

یوسفیان‌ملا با ضروری دانستن احداث خط آهن تهران ـ آمل ادامه داد: راه‌های ارتباطی اصلی شمال کشور شامل جاده‌های کندوان، هراز و فیروزکوه است و بیشترین تلفات تصادف را نیز در این مسیرها داریم. از سوی دیگر از آنجا که مسیر تهران ـ شمال مسیر به نسبت کوتاهی است، حمل نقل هوایی برای آن به صرفه نیست و با توجه به وضعیت فرودگاه‌های شمال کشور، در برخی موارد حمل‌ونقل هوایی غیرممکن است، بنابراین باید برای توسعه مسیرهای شمال، روی حمل‌ونقل زمینی تمرکز شود که با توجه به مزایای حمل‌ونقل ریلی، راه‌آهن بهترین گزینه به شمار می‌رود. او با اظهار رضایت از روند پیشرفت ساخت پروژه قطار برقی تهران ـ آمل، یادآوری کرد که کار در ۲قطعه به‌وسیله پیمانکار در دست اجراست و برای ۳قطعه دیگر به زودی از طریق آگهی عمومی، پیمانکار مشخص خواهد شد. 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیشرفت فیزیکی این پروژه از نظر تامین زیرساخت‌ها و آماده‌سازی بسترهای ریل‌گذاری را مطلوب ارزیابی کرد. یوسفیان‌ملا با اشاره به اینکه برای تامین مالی این پروژه، در کنار بودجه دولتی، از اوراق مشارکت نیز استفاده خواهد شد، افزود: برای اجرای قطار برقی آمل ـ تهران با توجه به خرید واگن نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. آنطور که این نماینده مجلس تاکید می‌کند، نظر وزیر راه و شهرسازی این است که تمام مسیر در قالب قطعه‌های مختلف به پیمانکار سپرده شود و اگر این کار به طور مرتب انجام شود، در چند سال آینده کار به پایان خواهد رسید. به اعتقاد او، دولت یازدهم مصمم است این پروژه را به اتمام برساند. به گزارش صمت، کاهش زمان سفر از پایتخت به شمال کشور به کمتر از یک ساعت، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پروژه قطار تهران ـ آمل خواهد بود. به گفته مسئولان با ساخت این مسیر ریلی، فاصله ۱۳۷کیلومتری رودهن ـ تهران ـ آمل در کمتر از یک ساعت طی خواهد شد و این پروژه نقش بسزایی در ایجاد ارتباط ایمن و ارزان بین تهران با مناطق شمالی کشور خواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها