کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

توصيه كارشناسان فنی درباره كاركرد روغن‌موتور خودرو

کدخبر:۱۸۵۲۶پنجشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۴۷۱۵۹۱۵ بازدید

شايد به دفعات شنيده و يا خوانده باشيد كه روغن موتور را در پنج هزار، 10هزار كيلومتر يا بيشتر بايد تعويض کرد. دليل ذكر اين اعداد براي كاركرد روغن ...
توصيه كارشناسان فنی درباره كاركرد روغن‌موتور خودرو

شايد به دفعات شنيده و يا خوانده باشيد كه روغن موتور را در پنج هزار، 10هزار كيلومتر يا بيشتر بايد تعويض کرد. دليل ذكر اين اعداد براي كاركرد روغن چيست و چرا براي روغن های مختلف متفاوت است؟ مطلبي كه ارايه خواهد شد، اطلاعات مناسبي را در خصوص موارد تاثير گذار در تعويض روغن در اختيار خوانندگان محترم سایت قرار خواهد داد.


چرا روغن بايد عوض شود؟

روغن از زمان شروع به كار موتور در معرض اكسيده شدن و تجزيه حرارتي قرار گرفته و روغن پايه آن آلوده شده و از كيفيت آن كاسته میشود و همچنين مواد افزودني استاندارد آن نظير مواد افزودني پاك كننده نيز، مصرف می‌شوند. در اين حالت خاصيت روان كاري، پاك كنندگی و جذب ذرات معلق و ناخالصی‌ها، كاهش می‌يابد.


آيا سياه شدن روغن نشان دهنده زمان تعويض است؟

اين تصور كه سياه شدن روغن نشانه خراب شدن و پايين بودن كيفيت آن است، صحيح نیست. اگر در دستگاه يا موتور خودرو روغن پس از مدتي تغيير رنگ ندهند و اصطلاحا سياه نشود، بايد در اسرع وقت آن را تعويض کرد، زيرا سياه شدن شدن روغن به علت خاصيت پاك كنندگي دوده ناشي از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصي روغن موتور است. در غير اين صورت، ذرات ناخالصي و دوده روي قطعات متحرك موتور رسوب كرده و باعث جلوگيري از انتقال حرارت، ساييدگي زودرس قطعات، روغن سوزي، كاهش بازدهي و توان موتور می شود.

 

عوامل موثر بر مدت كاركرد و زمان تعويض

بديهي است كه نمي توان يك نسخه واحد را براي تمام روغن ها، تمام خودروها و تمام شرايط رانندگي پيچيد، بلكه مقدار كاركردي كه روغن موتور مي تواند داشته باشد و عملكرد مناسبي نيز از خود نشان دهد، به موارد متعددي بستگي دارد، از جمله:

شرايط كاري موتور مانند رانندگي با سرعت بالا

رانندگي با بار بيش از حد استاندارد در جاده هایی با شيب زياد

در جا كاركردن زياد موتور (مثلا در راه بندان هاي سنگين)

رانندگي با سرعت بالا در هواي سرد پيش از گرم شدن روغن موتور

خاموش و روشن کردن موتور به دفعات زياد در هواي سرد و رانندگي در جاده های خاكي و گرد و غبار به مدت طولاني

كيفيت احتراق موتور (تنظيم به موقع پيشرانه و رفع ايرادات برقي و سوخت رساني)

كيفيت روغن موتور و نيز سوخت مصرفي كيفيت فيلترهای هوا و روغن و تعويض به موقع آن ها

 

سوخت چه تاثيري در تعويض روغن دارد؟

سربي كه براي بهسوزي به بنزين اضافه میشد، پس از ورود به روغن موتور باعث اكسيده شدن سريع تر روغن و افت كيفيت روغن میشد كه خوش بختانه در حال حاضر حذف شده است. بنزين با اكتان پايين به دليل ايجاد احتراق ناقص، سبب اضافه شدن دوده به روغن می شود كه اين موضوع نيز باعث كاهش خاصيت روان‌كاري روغن خواهد شد. استفاده از بنزين های سوپر متناسب با تكنولوژي موتور، اين مشكل را تا حدودي بر طرف می‌كند.

 

آيا نوع روغن بر زمان تعويض موثر است؟

با پيشرفت تكنولوژي ساخت موتورها، شرايط كاركرد موتور از لحاظ افزايش دور، نسبت تراكم بالا، دماي احتراق بيشتر و فشار زيادتر به ياتاقان های ثابت و متحرك، سخت تر شده و اين موضوع، سازندگان روغن موتور را بر اين داشته است تا روغن هایی متناسب با تكنولوژي موتورها با زمان تعويض بيشتر توليد کنند. امروزه با توجه به استانداردهای زيست محيطي، تبخير و كاهش سطح روغن موتور (كم كردن روغن) محدود شده و پديده سرريز كردن روغن به منظور تامين كسري آن نيز كاهش يافته است. از آن جا كه در بازار، انواع روغن ها با درجات و كيفيت های مختلف موجود است، بهتر است با رجوع به دستورالعمل كارخانه سازنده خودرو، نسبت به استفاده از روغن توصيه شده و تعويض به موقع آن با توجه به نكات بيان شده اقدام شود.


انتخاب روغن مناسب

براي انتخاب يك روغن موتور خوب، عوامل و پارامترهاي مختلفي بايد مدنظر قرار گيرد. يك روغن موتور مرغوب، داراي گرانروي (ويسكوزيته) مناسب و ضريب اصطكاك بسيار پايين بوده و توانايي روان كاري بخش های مختلف و قطعات متحرك موتور را داراست. ضمنا روغن موتور علاوه بر سازگاري با تركيبات پليمري موجود، بايد داراي اثرات بازدارندگي خوبي در برابر زنگ زدگي، خوردگي، اكسيداسيون و سايش باشد.

 

وظايف كلي روغن موتور

كاهش اصطكاك قطعات متحرك موتور

كاهش سايش قطعات موتور خنك کردن قطعات داخلي موتور

تميز نگه داشتن قطعات داخل موتور از دوده و تركيبات حاصل از تجزيه روغن و رسوبات بين قطعات

آب بندی كامل بين سيلندر و پيستون

محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگي

كاركرد بهينه قطعات متحرك موتور در دماهاي مختلف

 

پايه گرانروي

ويسكوزيته يا گرانروي، مقاومت سيال در مقابل جاري شدن است. از لحاظ گرانروي، روغن به دو بخش تقسيم میشود.

الف: روغنهای تك‌درجهای يا Mono-Grade

ب: روغن های چنددرجه اي، چهارفصل يا Multi-Grade

امروزه استفاده از روغن های تك‌درجه ای مانند 30 يا 40 در موتورها توصيه نمی شود و روغن های چند درجه اي (چهارفصل) ،‌كاربرد بيشتري دارند. اين روغن ها مطابق طبقه بندی انجمن مهندسي خودروی آمريكا (SAE)، به اين صورت نمونه تعريف می شوند؛ 10W40. عدد قبل از حرف W نشان دهنده گرانروي روغن موتور در دماي پايين بوده و هرچه اين عدد كمتر باشد، قابليت استفاده در دماي پايين تر را داراست. عدد بعد از W، نشان دهنده گرانروي در دماي بالا بوده و هرچه اين عدد بزرگتر باشد، روغن در دماي بالاتر چسبنده تر و سفت تر خواهد بود. مهمترين و پرارزش ترين خاصيت روغن، حضور آن از لحظه استارت تا خاموش شدن موتور به صورت بي وقفه است، به نحوي كه با تمامي قطعات متحرك و ثابت در تماس باشد، به همين خاطر ويسكوزيته روغن بايد به گونه ای انتخاب شود كه بهترين حالت روان كاري را در كمترين زمان، ممكن سازد، ضمن اين كه خودرو در حالت سرد به راحتي استارت خورده و بدين ترتيب عمر باتري و استارت طولاني تر شود.


مشخصات روغن

انستيتو نفتي آمريكا (API) براي طبقه بندی روغن ها بر حسب كيفيت و فن آوري ساخت آنها كدبندی خاصي ابداع کرده است. حرف اول، معرف نوع موتور محل مصرف (حرف C براي خودروهاي ديزلي و حرف S براي خودروهاي بنزيني) و حرف دوم، نشان دهنده سطح كيفيت روغن خواهد بود، به اين مفهوم كه حرف A پايين ترين سطح كارايي را نشان میدهد و با بالا رفتن حروف سطح كارايي نيز افزايش خواهد يافت. مانند SG SJ , SL , SM , ,... سطوح كارايي بالاتر، نشان از ميزان افزودني های بيشتر در روغن بوده و در شرايط آزمايشگاهي و عملكردي، كاركرد سخت تري را تحمل می‌كنند. افزودني های مختلف، مقاومت روغن را براي شرايط سخت حرارتي و فشار زياد موتور بهينه می‌كنند. روغن های توصيه شده توسط شركت های سازنده خودرو داراي خواص لازم بوده و نبايد افزودني های متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه کرد، زيرا موجب اختلال در عملكرد و خواصي میشود كه از ابتدا در روغن وجود دارد.


نكات مهم

سياه نشدن روغن حين كاركرد، نشانه مرغوبيت آن نيست بلكه به اين معناست كه روغن قابليت جذب ذرات اسيدي و ناخالصي را نداشته است. از تركيب چند روغن با يكديگر و مصرف هم زمان آنها در موتور خودداري کنید.

* هفته نامه ایران خودرو

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

الف: 1394/10/1710:17:24،
128
57
بهترین روغن های ایرانی برای ماشین های خارجی و مدرن

ایرانول
ریسینگ
رویال و
رونیا

بیخود پول بالای روغن خارجی گرون ندید.
محمد: 1394/10/1711:25:38،
132
33
کسی اگه از روغن سر در میاورد روغن خارجی تو ماشینش نمی ریخت!

مطمئن باشید حداقل 70 دزصد روغن های خارجی موجود در بازار تقلبیست.

مطمئن باشید. من عمری توی این رشته مو سفید کردم.
Vahid: 1394/10/1711:33:05،
135
27
البته روغن موتور بهران سوپر پیشتاز هم بسیار عالیه
تنها چیزیه که داخلیش برتر از خارجیشه
الف: 1394/10/1711:33:48،
69
23
و

بهران
رانا
و سوپر رانا

بیخود پول بالای روغن خارجی گرون ندید.
آقا: 1394/10/1711:37:21،
29
62
من هر روغن ایرانی رو ریختم کم میکنه میگن باید خارجی بریزی!
حالا چی بریزم؟
محمد: 1394/10/1712:18:12،
53
32
دوستان روغن های رانا و سوپر رانا تائیدیه رسمی از مرسدس بنز دارند.

فکز میکنم سوپر بیشتاز 10-40 هم داشته باشه.
با تجربه: 1394/10/1712:21:38،
43
132
مگه عقلمون رو از دست دادیم روغن ایرانی بریزیم !!

شاید واسه پیکان و پراید جواب بده !!!

روغن فقط توتال !!!
bv: 1394/10/1712:45:12،
64
38
دوستی میگفت باید توی فصل سرما، 10w40ریخت و فصل گرما، 20w50 !

درسته ؟؟
من: 1394/10/1714:08:49،
37
34
نچ.
روغن برای همه موتورهای جدید, اعم از 206, پارس, سمند, پراید و حتی پیکان بهینه شده که روی آریسان میزارن 10 - 40 بریزید, چه فصل گرم و چه سرد.
روغن 20 - 50 به جهت اینکه کاملا معدنیه, تو موتور ایجاد رسوب می کنه و اصلا روی موتور های جدید به دلیل کمتر شدن فواصل قطعات متحرک جواب نمیده. برای 206 تیپ 5 و موتور های tu5 می تونید از 5 - 30 هم استفاده کنید و بهتر هم هست. ولی توی پارس و سمند های موتور قدیمی XU7 کارآیی نداره و همون 10 - 40 بهتره.
روغن 20 - 50 به درد پیکان های قدیمی و رنو های قدیمی و آردی و پراید های قدیمی و دیگر ماشین های قدیمی قبل از سال 1985 میلادی می خوره.
روغن هم اول پارس, بعد بهران بعد ایرانول. توتال هم همون بهرانه. پول بیخود بابتش ندید.
نیما: 1394/10/1716:31:49،
46
27
لگن های ایرانی با تکنولوژی 30 سال پیش زیاد فرقی نمی کنه چی بریزی توش !

همون بهران بریزین ایرانی و ارزان !
FullHD: 1394/10/1800:12:48،
27
18
سلام دوستان
توصیه کمپانی های خودروسازی فقط بازار گرمی برای اون شرکتیه که باهاش قرارداد دارن برای تبلیغ.
سطح درجه روغن رو رعایت کنید اما تحقیق کنید وبهترین روغن رو که معمولاً ایرانیست انتخاب کنید.
نکته قابل توجه دیگر انتخاب روغن تمام سنتتیک یاSM برای خودروهای 16 سوپاپ است که بسیار درطول عمر سالم خودرو موثر است. از لحاظ قیمت کمی بالاتر است اما ارزش هزینه بیشتر رو داره.

شاد و سلامت باشید
مهدی: 1394/10/1800:24:36،
26
19
البته نفت بهران هم خوب بود که از قلم افتاده و بنده هم با روغن های ایرانی موافقم ، چون روغن های خارجی آمار بالایی از انواع تقلبی دارد و اکثر آنها در امارات عربی تولید می شود .
محمد: 1394/10/1800:28:27،
25
20
من قبلا آزرا داشتم و الان پرادو دارم.متاسفانه به خاطر همین روغن های بی کیفیت توتال هر دو ماشینم یاتاقان زد. مخصوصا توتالهای قوطی فلزی خیلی افتضاحن... خدا رو شاهد میگیرم همین روغنهای آشغال ایرانی سگشون به روغنهای تقلبی خارجی می ارزن. مخصوصا بهران سوپر پیشتاز خیلی بهتر از توتال هست. اونایی هم که خیلی وسواس دارن میتونن روغن تویوتا موتورز 20-50از نمایندگیهای تویوتا بگیرن هم ارزونه هم اصلیه و با کیفیته و چون تخصصی هست تقلبی نداره . به قوطیش توجه کنید که آرم تویوتا روش حک شده باشه و کلمه genuine part به رنگ قرمز روش نوشته شده باشه. از بس یاتاقان زدم دیگه تو زمینه روغن استاد شدم.
206 تیپ 5: 1394/10/1710:26:43،
31
63
دوستان فقط بنزین سوپر بزنید تو این فصل سرما.

بنزین یورو 4 ماشین با استارت اول اصلا روشن نمیشه. اینجوری خرج تنظیم موتور و سوختن احتمالی پمپ بنزین میفته رو دستتون....

خصوصا موتورهای TU5
امین: 1394/10/1711:12:02،
40
32
Tu5 زیاد واسش بنزین سوپر مهم نیست اما موتورای با تراکم بالا مثل ef7 حتما باید سوپر بزنین در غیر این صورت موتور صدای ناک میده
امیر: 1394/10/1711:19:34،
44
23
اتفاقا افتضاحه ... من به بی ام و 320 بنزین سوپر زدم ارور فیلتر بنزین پمپ بنزین ارور دریچه گاز همه اومد بالا ... بردم درستش کرد گفت بنزین معمولی بزن با مکمل بنزین واسه اکتان ...
رضا: 1394/10/1711:35:16،
44
29
برعكس گفتي رفيق. بنزين سوپر توي سرما پوستت رو ميكنه تا ماشينت رو روشن كنه. البته اگه اسمش رو بزاريم بنزين سوپر
هادی: 1394/10/1712:22:36،
26
25
با 206 موافقم. جیلی همینطوره. دوستانی که هیچ اطلاعی ندارن الکی نظر ندن !!!
آرش66: 1394/10/1716:11:31،
32
22
من پارس دوگانه یورو4 دارم. با بنزین سوپر باید چهار پنج بار استارت بزنم در حالی که با بنزین یورو4 تو همین سرما با تک استارت روشن میشه.
پاسخ به آرش: 1394/10/1719:16:08،
25
33
شما احتمالا بجای بنزین سوپر آب ریختی تو باک! بنزین سوپر حرف نداره، یورو 4 تا ده تا استارت هم روشن نمیشه
کارشناس خودرو: 1394/10/1710:27:28،
47
55
بهترین روغنهای دنیا مربوط به شرکت فوکس المان میباشد بزرگترین و قدیمیترین روانساز دنیا کیفت روغنهاش خیلی بالاست متاسفانه روغنهای بهران و ایرانول تماما از مواد افزودنی و ادتیو های چینی استفاده میکنن که کارکرد پایینی دارند و روغن پایه تسویه شده هم در ان روغنها استفاده میشود
محمد: 1394/10/1711:19:13،
36
23

براي حرفت مدرک ومنبع ارائه بده.

ادتیو چینی!

تا اونجایی که من میدونم فقط تو روغن های تقلبی که هیچ نظارتی روی آنها نیست روغن تسویه اسفاده میشه.

حالا این ادتیو چینی جریانش چیه!!!



کارشناس خودرو: 1394/10/1715:07:19،
37
16
به مواد افزودنی روغن میگویند ادتیو که۲۰٪ روغن موتور را تشکیل میدهدکه انحصار تولید ادتیو در دست المان انگلستان بلژیک وامیریکا و چین میباشد
محمد: 1394/10/1717:12:09،
33
28
دوست عزیز ادتیو میدونم چی هست!!!

برای حرفت مدرک ارئه بده یا بیا با توضیحات بیشتر روشنمون کن. جوری که قانع بشیم روغن ایرانی بی کیفیته! خلاص.

کارشناس خودرو: 1394/10/1719:05:10،
25
30
دوست عزیز برای نمونه مثال رنگ روغن های هیدرولیک ایرانی زرد رنگ میباشد ولی هیدرولیک شل توتال فوکس سفید رنگ میباشد.و دلیل دوم واسکازینهای ایرانی بوی گند EPمیدهند چون ادتیو چینی هست در صورتیکه EPهای روغنهای شرکتهای فوق به هیچ عنوان این بو را ندارند
احمد: 1394/10/1719:24:47،
34
27
دوستان تصفیه درسته ، به مثال زیر توجه کنین
دستگاه تصفیه آب
تسویه حساب
واسه یه فرد چند ده ساله خیلی زشته که غلط املایی داشته باشه
یکم کتاب مطالعه کنین لطفا
محمد: 1394/10/1723:39:09،
20
23
جناب کارشناس خودرو. بحث در مورد روغن موتور بود. نه واسگازین و هیدرولیک. در مورد واسگازین قبول دارم که بد بویی میده. روغن هیدرولیک مخصوص فرمان و گیربکس اتوماتیک بهران و ایرانول هر دو قرمز هست. زرد من ندیدم. اما بحث در مورد روغن موتور هست. اگر ادعایی در مورد روغن موتور ایرانی بیکیفیت دارید. لطفا واضح و روشن و علمی علمی علمی بیان کنید.
کارشناس خودرو: 1394/10/1809:19:30،
21
21
اولا واسکازین و روغن هیدرولیک از خانواده روغن و سیالات میباشد و مصرف کاربرد انها فرق میکنه.ثانیا میگی رنگشون قرمزه در جواب باید بگم هرچه روغن پایه مرغوب تر باشه رنگ ان شفاف تر میباشد.
محمد: 1394/10/1813:00:56،
29
18
اولا و آخرش در مورد روغن موتور چیزی نگفتی!
اصلا سوالی منو شما درست میخونی؟ تا اینجای حرفتو در مورد روغن هیدرولیک و واسگازین قبول دارم. قرار شد در مورد روغن مموتور بی کیفیت ایرانی توضیح بدی.

کارشناس خودرو: 1394/10/1814:17:37،
20
21
من گفتم روغن هیدرولیک یعنی هیدرولیک68&46که مصرف انواع جکهای هیدرولیکه و بیشتر صنعتی میباشد...و همه روغن فرمانها قرمز است ...اگر میخواهی بدونی کیفت روغن های ایرانی خوب است یا بد یه سر به کارخانه های فولاد سازی بزن یا صنایع کاشی یا معادن استخراج...یا از رانندگان کشنده هایی مثل اسکانیا نسل جدید و یا رنو ..بپرس واسه چی روغن ایرانی فشار روغنتون میافته
کارشناس خودرو: 1394/10/1814:23:32،
25
22
تمامی کشنده های اسکانیا اسیابی روغن دارند وقی هنگام تعویض روغن اگر روغن ایرانی باشد که قبلا ایرانول ۱۷۰۰و یا بهران سوپر توربو میریختن کف اسیابی یک سانت جرم میگرفت ولی با تجویز روغن فوکس المان چنین مشکلی پیش نیامده بازم اگر قانع نشدی یه زنگ به شرکت ماموت بزن از اونا در مورد کیفیت روغنهای ایرانی بپرس ازشون
محمد: 1394/10/1820:13:47،
26
17
آهان حالا فهمیدم! شما بحثت در مورد روغن دیزلی هست!!!

مطمئنم در مورد استاندارد api روعن های دیزلی بیشتر از من میدونی.

محض اطلاع جنابعالی روغن ایرانول 17000 استاندارد ch4 داره و 100درصد مسلمه توی اسکانیا لجن مییبنده! این روغن نهایتا بدرد مایلر میخوره!

روغن مورد نیاز اسکانیا و تمام کشنده های جدید موجود در ایران حداقل باید ci4 باشه برادر، نه ch4. این در شرایطی هست که گازوئیل استاندارد اروپا باشه که نیست.

گاروئیل ایران بسیار بسیار بیکیفیت و دارای درصد بالایی از گوگرده.(گازوئیل ایران 55 درصد حداقل استاندارد جهانی را داره. البته گازوئیل اتوبوسهای شرکت واحد فرق میکنه.)

گازوئیل بی کیفیت+ روغن استاندارد پایین= لجن رسوب و کف وفاتحه موتور.
به علاوه شرکت های نفت ایران هنوز نتونستند آخرین استاندارد روغن دیزلی را تولید کنند. یعنی ما توی تولید روغن دیزلی عقب هستیم.





محمد: 1394/10/1820:20:21،
27
22
شما رفتی سراغ کارخونه کاشی سازی و فولاد وروغن هیدرولیک صنعتی وغیره ذالک. من کاری به اینها ندارم. گفتم بحث من در مورد روغن موتور

فقط میدونم توی انواع تویوتا های و هیوندای جدید و حتی هیوندای سنتینانتال 8 سیلندر روغن ایرانول ریسینگ و رویال به شدت خوب جواب داده و دوستانی که دارند مدتها استفاده میکنند به شدت راضی هستند و وبدون مشکل مدتهاست دارند از این روغن استفاده میکنند.

در ضمن ایرانول مال بابام هم نیست!

به هر حال ممنون از نظرت. امیدوارم توضیحاتم کافی بوده باشه
کارشناس خودرو: 1394/10/1913:52:02،
31
16
بنده هم بخشی از صحبتهام مربوط به روغن موتور بود.حالاچه sبنزینی باشد چهcدیزلی،،،،در هر صورت روغن ci4که می فرمایید میشودSLبنزینی،حالا به نظر شما روغن سوپر توربو دیزل بهران و تراک پلاس فوکس که هردو گرید 15w40میباشدو API-ci4دارند از لحاظ کیفی یکی هستند؟
خشایارشا: 1394/10/1710:29:04،
62
22
در مورد روغنهای ساخت ایران مثل ایرانول و بهران و کاسپین من به خوب یا بدش کاری ندارم ولی حداقل میدونی که تقلبی نیست
متاسفانه بسیاری از روغنهای خارجی مثل آترود و توتال خارجی تقلبی و پرشده با روغن تصفیه و فله هستند
البته روغنهای معروفی مثل کسترول و لیکومولی تحت لیسانس در ایران تولید میشن
من پیشنهاد میکنم یه روغن خوب ایرانی انتخاب کنید و کمی زودتر از موقع تعویض نمایید اما پول روغن خارجی ندهید
البته اکثر تعویض روغنیها. به شما پیشنهاد روغن خارجی میدهند و میگویند: که ما بقیه فرق میکنیم روغنهای ما اصله !
محسن هستم ^-^: 1394/10/1711:28:24،
44
22
دقیقا همینی که گفتی(1-قیمت بالاتر2-استرس تقلبی بودن).
میشه روغن ایرانی باقیمت کمتر ریخت ولی مطمئنی که تقلبی نیست حداقل ولجن نمیبنده بعد یه مدت).به جای خارجی گرون و10هزار تعویض ایرانی بریزید و7-8هزارتعویض کنید.
ایرانول حرف نداره(قدرت پاک کنندگیش ولجن نشدنش) پارس وبهران(پاک کننده گیش نسبت به ایرانول کمتر ولی خاصیت رونکاری وصدای موتورکمتر).
**من ایرانول روپیشنهاد میکنم((مال بابام نیست!!)).
اون ایرانیهای لایسنس دار هم کیفیت شرکت مادر رو ندارن.
روغن فله هم به هیچ وجه استفاده نکنید(درسته20هزار ارزونتره ولی باید الف)تند-تند عوضش کنیدب)لجن میبنده کلی خرج موتور رو دستتون میزاره ج)پول فیلترها و... حساب کنید درنهایت گرونتر ازبسته بندی درمیاد!!
بهداد: 1394/10/1712:33:13،
32
67
مگه ایران هم روغن تولید میکنه ؟! زرشک
کیارش: 1394/10/1710:38:39،
44
21
روغن موتور را هم بسیار گران کرده اند !
علی: 1394/10/1710:51:22،
34
21
خیلی خوب بود
ولی حیف که ماشینای ما ماشین نیستن
این گاری ها رو باید تازوند
هادی: 1394/10/1712:14:13،
46
23
همه میدونیم که روغن از نفت خام درست میشه
پس چرا با این همه افت قیمت نفت قیمت روغن ثابت مونده؟
ارش: 1394/10/1712:31:41،
30
21
سلام من خودم فني هستم
فقط يك بار روغن پارس پايا را امتحان كنيد
ما چندين ليفتراك داريم
تنها روغنيه كه كم نميكمه
یاهو: 1394/10/1712:53:04،
36
21
تعویض روغنی ها کمترین اطلاعی از مشخصات فنی روغن ها ندارند و اغلب آنچه برایشان با صرفه است به مشتری ها که
آنها هم بی اطلاع اند میفروشند !
سهیل: 1394/10/1713:29:24،
52
25
دوستان سلام
من 17 ساله که تو صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کار میکنم

قابل اطمینان ترین روغن های تو بازار، روغن های تولیدی ایرانه مخصوصاً روغن های بهران نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک
روغن نیمه سنتتیک مناسب برا موتورهای چهار سیلیندر 16 سوپاپ با حجم زیر 2000 و تمام سنتتیک برا موتورها ماشین خارجی با حجم های بالاتر (یا به ازاء هر 1000 سی سی حجم، بیش از 75 اسب قدرت)

بیش از 90% روغن های خارجی در کارگاه های بدون مجوز اکثراً اطراف تهران و کرج، پر میشه. من یه جایی برای خرید کارگاه رفتم به طور اتفاقی دیدم اونجا داشتن روغن بسته بندی میکردن. خیلی جالب بود تو یه خط بسته بندی، 10 نوع ظرف مختلف با برندهای مختلف داشتن پر میکردن.
من با افتخار میگم، ایران تو صنایع نفت، گاز و پتروشیمی حرفای زیادی برا گفتن داره. ای کاش این همه حمایتی که از صنعت خودرو شده، به اندازه نصفش به تحقیق و توسعه تو صنایع نفت تخصیص میدادن.
امین: 1394/10/1715:14:24،
32
21
اره خداییش روغن های ایرانی مخصوصا بهران سوپر پیشتاز و رانا کلا هر مدل بهران کیفیت عالی دارند شک نکنید کاش حمایت میشدند بعد صادر میشدند
محمد: 1394/10/1800:29:28،
17
17
عزیز دل روغن اول پارس بعد بهران.
تجربه بهران زیاد داشتم هر موتوری بهران توش ریخته بودن رسوب بسته بود. دلشون نمیاد ادیتیو های تمیز کننده بریزن تو روغن.
گرید روغن هم هیچ ربطی به حجم موتور یا قدرتش نداره, بستگی داره کانال های روغن و فواصل بین قطعات متحرک چطوری طراحی شدند, باید روغنی استفاده بشه که بتونه اون فواصل رو پوشش بده و فیلمی که تشکیل میده بتونه از پس محافظت قطعات بر بیاد. توی دفترچه خود ماشین هم نوشته چه گرید روغنی باید استفاده بشه.
چجور متخصصی هستی شما که هنوز اینها رو نمی دونی ؟؟؟
معتقد: 1394/10/1713:51:39،
33
27
روغن مناسب روغن کاسترول مگنتیک است. این روغن به دلیل خاصیت چسبندگی بالا و پایه نیمه مصنوعی که دارد پس از خاموش شدن موتور ته نشین نشده و بر روی قطعات موتور باقی می ماند به همین دلیل موتور نرم استارت میخوردو اصطحلاک موتور کم میشود. ضمن اینکه دوره عمر طولانی حداقل ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار کیلومتر را دارد. همچنین این روغن کاملا خارجی است و فقظ در قشم بسته بندی می شود. در حال حاضر برای خودرو کره ای استفاده میکنم که بسیار عالی است و قبلا نیز برای سمند استفاده می کردم که خیلی خوب بود. لازم به ذکر است که روغنهای پایه مصنوعی جهت خودروهای پیست استفاده می شود.
ali: 1394/10/1714:25:07،
26
26
با نظر شما موافقم . منم 5 سال از این روغن استفاده میکنم و واقعا راضیم . خوبی که این روغن موتور داره مخصوصا برای موتور Tu5 اصلا کم نمیکنه قبلا توتال میریختم 2000 تا 3000 تا که راه میرفتم کم میکرد .
حمید: 1394/10/1714:54:47،
24
27
آقا بزار یکم دیگه کارکنه. حیف زود تعویضش میکنی بخدا
حمید شکر: 1394/10/1714:56:36،
26
20
اگر روغن اصل گیر بیاد کاسترول و ادینول عالیه
ایرانی ها هم بهران و پارس خوبن.
امین: 1394/10/1715:36:19،
29
25
علت ته نشین نشدن روغن موتور و چسبندگی به قطعات موتور از جمله میل سوپاپ پایه نیمه مصنوعی بودن اون نیست بلکه سنتتیک بودن اونه چون خاصیت اهن ربایی داره و به اهن و قطعات موتور میچسبه و ته نشین نمیشه محض اطلاعتون گفتم
توماج: 1394/10/1714:32:56،
22
18
سلام دوستان
ایا روغن اسپیدی برای موتور ef7 خوب است؟
اگه کسی از روی تجربه پیشنهاد بهتری داره لطف کنید راهنمای کنید
کارشناس: 1394/10/1719:11:37،
26
18
نه دوست عزیز روغن اسپیدی چون پایه اش سپاهانه و خاصیت اسیدی داره به هیچ عنوان استفاده نکن به خاطر همینه که روغنش ارزانه و درصد جرمش بالاست
توماج: 1394/10/1719:51:35،
19
16
خب خود نمایندگیهای ایران خودرو هم از همین روغن برای موتور دنا 405 سمند استفاده میکنه،ماشین موقعی که میبردم نمایندگی از همین اسپیدی استفاده میکرد ولی روی جعبش زده بود ایساکو ،موقعی که توضیحات پشت جعبش خوندم دیدم همون اسپیدیه با فرمول 20 50 فقط ایساکو اومده اسم ایساکو زده روش
کارشناس خودرو: 1394/10/1809:09:35،
22
19
اقای توماج ببینید اولا واسه موتور ef7که یک موتور فیلر اتوماتیک میباشد زوغن10w40تجویز شده ثانیا اون اگوی ایساکو به سفارش شرکت بوده و توسط نفت سپاهان پر شده ، در کل من توصیه میکنم به هیچ عنوان از اسپیدی استفاده نکن چون روغن پایه اش اسید داره و حالت خورندگی
امیر: 1395/9/2413:41:19،
2
2
آقا کی گفته که سپاهان روغن موتورش اسیدیه؟
همین طور یه چیزی از خودت میگی؟
برو توی سایتش ببین بیشتر روغناش ph حدود 9 دارند.
در ضمن نفت سپاهان بزرگترین صادر کننده و مدرنترین پالایشگاه روغن پایه رو داره توی خاورمیانه
امین: 1394/10/1715:21:03،
22
20
امروز رفتم روغن ماشین عوض کردم بهران پیشتاز نیمه سنتتیک 10w40 قیمتشو ۴۲ هزار تومان داد بهم عمده فروش روغن بود کرمان، خیلی ارزون شده همه جا همین قیمت میدن؟ روش ۶۵ نوشته!!!
رضا: 1394/10/1800:24:25،
20
21
قیمت در مشهد با اجرت تعویض 52 تومن . من پارس tu5 دارم از این روغن دارم استفاده می کنم . واقعا عالی هستش
مکانیک: 1394/10/1715:58:49،
23
19
دوستان قاتون کلی اینکه اگه موتور کار کرد بالای داشته و لقی قطعات محرز شده، یعنی از لحظه استارت تا رسیدن فشار روغن قطعات صدای لقی دارند. از روغن تمام پولیمر استفاده کنید یا لیکو مولی و اویل استاپ اضافه کنید، در غیر اینصورت همان ۲۰-۵۰ب برا همیشه خوبه، سعی کنید از جایی معتبر بخرید نه از برند خاصی،
احتیاط: 1394/10/1716:07:20،
25
16
بهران اصلی باشه خوبه ولی دیدم بیست لیتری بهران تو دهات فشافویه پر میکردن بعد از یک سال بستن و رفتن
....: 1394/10/1716:55:53،
25
16
کم کردن روغن همیشه چیز بدی نیست شما اگه تو ماشینتون روغن 5w30 سنتتیک بریزین به دلیل کوچک بودن ملکول ها و قدرت روغنکاری بالا در عمق قطعات رفته و کم کردنش یه مقدار طبیعیه و خوب هم هست اما شما برین روغن 40 معمولی بریزین اصلا کم نمیکنه در عوض صدا موتور زیاد میشه
مهدي: 1394/10/1811:51:42،
15
16
سلام بر دوستان متخصص و دلسوز كه تجربيات كرانقدرتان را با سخاوت به اشتراك ميكذاريد. اكر امكان دارد راجع به روغن مناسب براي ال نود و مكان نيز اطلاعاتي ارايه فرماييد. تا بحال از روغن elfااستفاده ميكردم و مشكلي هم نداشتم. ايا من بعد بايد تجديد نظر كنم؟ با تشكر
کارشناس خودرو: 1394/10/1814:08:50،
23
17
جناب اقا مهدی در مورد روغن الف باید بگم که شرکت الف زیر مجموعه توتال میباشد در کل شرکت رنو با الف قرارداد بسته و نیازی به مصرف این روغن نیست همان طور که زیر کاپوت بنز بی ام دبلیو و فولکس واگن و مان نوشته فوکس ...معمولا سیاست همه شرکتها اینه که تولیدات خودرویی و روغن مصرفی ان خودرو از یک کشور باشه....پژو و رنو فرانسه زدن توتال و الف....چون هردو شرکت خودرو ساز و روانساز فرانسوی هستن....اکثر خودروهای المانی هم زده فوکس
ح.ض: 1394/10/2008:23:45،
30
19
با کمال اطمینان و بر اساس تجربه ای تلخ عرض شود 99درصد روغن های باصطلاح خارجی تقلبی اند بهترین روغن سوپر بهران 40-10با سطح کیفی L برای تمام اتومبیلها مناسب است.
رضا.م: 1395/4/917:31:51،
17
19
باسلام.روغن بهران سوپرپیشتاز20w50واسه سمند ال الیکس1800خوبه؟؟؟؟
یدا...: 1395/4/1808:57:44،
23
19
بهترین روغن برای النودچی هست؟
رضا: 1395/6/2411:43:28،
15
8
سلام دوستان یه سوال داشتم.من پارس 2000 یا همونxum دارم ایا اگر از روغن تمام سنتتیک 10w40استفاده کنم برای موتورم ضرر نداره.روغن سنتتیک برای موتور پژو سازگاری داره.با تشکر
بهرام: 1395/10/2913:37:11،
0
0
سلام.اعداده جلویه روغن موتورها نشاندهنده چیه؟مثلا ایرانول16000
یعنی میرانه کارکرده واقعیه روغنو نشون میده؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل