کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

همراه اول و ایرانسل دنبال قبضه بازار اینترنت


کد خبر : ۱۸۴۲۹یکشنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵:۱۲۲۲۳۶ بازدید

تکلیف رایتل با حاکمیت علی‌رغم اتمام مهلت راه‌اندازی خدمات آزمایشی نسل چهارم این اپراتور روشن نشده و هنوز معلوم نیست که رایتل قادر به ...

تکلیف رایتل با حاکمیت علی‌رغم اتمام مهلت راه‌اندازی خدمات آزمایشی نسل چهارم این اپراتور روشن نشده و هنوز معلوم نیست که رایتل قادر به ارائه LTE هست یا خیر؛ در چنین شرایطی وعده‌های گذشته این اپراتور برای پوشش نسل چهارم چه می‌‌شود؟

نهم شهریور ماه سال جاری طی مراسمی رسمی پروانه شرکت خدمات ارتباطی رایتل به شکل آزمایشی وارد نسل LTE و LTE-Advanced شد.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مجوز آزمایشی به این اپراتور، خطاب به مدیر عامل رایتل نوشته است:

"با توجه به مصوبه شماره یک جلسه شماره 220 مورخ 94/6/8 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص ارتقا پروانه فعالیت رایتل برای ارائه خدمات تلفن باند پهن مبتنی بر فناوری نسل چهارم از قبیل LTE و LTE-Advanced براساس استانداردهای ITU و 3GPP، این شرکت می‌تواند یک پروژه آزمایشی برای تست تجهیزات و شبکه بدون بهره‌برداری تجاری و واگذاری خدمات به صورت عمومی به مدت حداکثر 2 ماه از تاریخ این نامه(94/6/9)، در شهرهای تهران، کرج و کیش در نقاط تعیین شده در فهرست پیوست اجرا کند.

بهره‌برداری تجاری و واگذاری خدمات به صورت عمومی و خارج از نقاط فوق، صرفا پس از تصویب شرایط و ضوابط ارتقا پروانه آن شرکت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تنظیم الحاقیه مربوطه و امضا و مبادله آن امکانپذیر بوده و هرگونه تبلیغات تجاری در خصوص این شبکه در دوره اجرای آزمایشی مجاز نیست."

در اعطای مجوز ارتقای آزمایشی پروانه این شرکت همچون دو اپراتور دیگر (همراه اول و ایرانسل) برخورد نشد زیرا همراه اول و ایرانسل در زمان موافقت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای ورود آزمایشی به نسل‌های بالاتر ارتباطی، با الحاقیه‌ای تحت عنوان حق لایسنس نسل‌های جدید ارتباطی روبرو شدند که به تأیید هیات دولت هم رسید.

لذا به هر دو اپراتور اول و دوم موبایل پیش از تست نسل‌های جدید ارتباطی گفته شد که برای ارتقای پروانه باید رقم 300 میلیارد تومان را به حساب خزانه دولت واریز کنند.

بعد از ارتقای آزمایشی پروانه رایتل، مدام وعده داده شد که طی هفته‌های آینده حق ارتقای پروانه این اپراتور در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین شود اما با گذشت بیش از دو ماه از ارتقای پروانه آزمایشی رایتل، این رقم تعیین نشد.

نکته قابل تأمل دیگر این است که اگر به مجوز آزمایشی نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که مدت زمان بهره‌برداری آزمایشی و تست رایتل در نسل چهارم به پابان رسیده است.

حدود یک ماه و نیم پیش تسنیم در گزارشی با عنوان " پروانه 4G رایتل 80 میلیارد تومان شد" به تعیین حق لایسنس این اپراتور توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پرداخت اما مدیر عامل این اپراتور در نمایشگاه الکامپ در ارتباط با تأیید این رقم ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: در زمینه فرکانس‌ها و حق لایسنسی که قرار است، بپردازیم الحاقیه را به رگولاتوری داده‌ایم.

در صوتی این اظهارات مطرح شده که بیش از چهار ماه از اعطای پروانه آزمایشی می‌گذرد و در چنین شرایطی یا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید پروانه رسمی و تجاری را به رایتل واگذار کند تا خدمات آن قابل ارائه به تمام مشترکان این اپراتور باشد یا اینکه از خدمات 4G رایتل رضایت نداشته و باید شبکه نسل چهارم آن را خاموش کند.

نحوه رفتار و تعامل با این اپراتور به واسطه دولتی بودنش همواره متفاوت بوده و در این موضوع نیز همچنان مشخص نیست که رایتل قادر به رقابت با ایرانسل و همراه اول در زمینه خدمات نسل چهارم هست یا خیر.

حال جدا از این بحث و با در نظر گرفتن اینکه بالاخره پروانه تجاری به رایتل داده می شود و همان حق لایسنس 80 میلیارد تومانی را بابت آن می‌پردازد، بد نیست نگاهی به اظهارات پیشین مجید صدری مدیر عامل اپراتور سوم در زمینه برنامه توسعه‌ای این اپراتور بیندازیم.

مجید صدری در نشست خبری مربوط به 4G شدن آزمایشی رایتل که شهریور ماه سال جاری برگزار شد با بیان اینکه تا شهریورماه سال 1392 حدود 926 سایت نصب شده داشتیم که اکنون این رقم به بیش از 3000 سایت رسیده است، گفت: امیدواریم این رقم را تا پایان سال 1394 به بالغ بر 4139 سایت نسل سه و 870 سایت نسل چهار برسانیم.

وی درباره راه‌اندازی شبکه آزمایشی ارائه خدمات نسل چهار رایتل گفت: این شبکه در شهرهای تهران، کرج و کیش به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شود و برنامه ما آن است که تا پایان سال، 400 سایت نسل چهار نیز نصب کنیم تا حدود 500 هزار مشترک هم در این بخش داشته باشیم.

او افزود: تاکنون حدود 700 سایت LTE توسط رایتل نصب شده است.

حال با توجه به اینکه حدود دو ماه تا پایان سال جاری فرصت باقی است و چنین وعده هایی توسط مدیر عامل رایتل برای پوشش نسل چهارم داده شده است، آیا رایتل قادر به انجام این کار خواهد بود؟

در شرایطی که هنوز تکلیف این اپراتور با حاکمیت بر سر ارائه خدمات نسل چهارم ارتباطی روشن نشده، آیا با گذشت زمان این اپراتور قادر به رقابت با همراه اول و ایرانسل خواهد بود یا اینکه در میدان 3G و 4G دیگر اپراتورها به زانو در می‌آید؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها