کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

آبی‌ها برنده بازار سیاه می‌شوند؟

کدخبر:۱۸۴۲۶یکشنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳:۴۷۳۸۹۵ بازدید

ایران‌خودرو، برای بار دوم و با وجود خاطره تلخ سنگال که آثارش هنوز پابرجاست و خطوط تولیدش خاک می‌خورند، بار سفر را به قاره سیاه بسته ...
آبی‌ها برنده بازار سیاه می‌شوند؟

ایران‌خودرو، برای بار دوم و با وجود خاطره تلخ سنگال که آثارش هنوز پابرجاست و خطوط تولیدش خاک می‌خورند، بار سفر را به قاره سیاه بسته است. گرچه ایران‌خودروهایی می‌گویند که بدون سرمایه‌گذاری مستقیم به الجزایر می‌روند اما همچنان این پرسش باقی است که آیا الجزایر خاطرات تلخ سرمایه‌گذاری گذشته را رفو می‌کند؟ 

در شرایطی که حال و روز خودروسازی ایران خوب نیست و ویروس کمبود نقدینگی و تقاضا به صنایع پایین‌دستی دومین صنعت بزرگ کشور نیز سرایت کرده، دو غول خودروسازی جاده مخصوص بار سفر به قاره سیاه بسته‌اند. یکی با ولخرجی و دیگری با خساست. دو هفته پیش شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که با سرمایه‌گذاری 25 درصدی به الجزایر خواهد رفت و حالا در آخرین ساعات آخرین روز کاری هفته گذشته، ایران‌خودرویی‌ها اعلام کردند که بدون سرمایه‌گذاری به الجزایر می‌روند. البته آبی‌پوشان جاده مخصوص به میزبانی سایپا به الجزایر نمی‌روند بلکه به گفته معاون صادرات این شرکت، خطوط تولید الجزایری‌ها میزبان آنها خواهند بود.

سعید تفضلی، معاون صادرات ایران‌خودرو، درباره این سرمایه‌گذاری گفته است: «در فاز اول این قرارداد، محصولات ایران‌خودرو شامل دنا، سورن، رانا و آریسان به صورت خودروی نیمه‌آماده (اس.كی.دی2)(قطعات منفصل کامل) به الجزایر ارسال و در خط الجزیره مونتاژ خواهد شد. ظرفیت تولیدی خط الجزیره سالانه 10 هزار دستگاه در یك شیفت خواهد بود. این خط در بهمن‌ماه امسال آغاز به كار می‌كند و از 15 هزار دستگاه سفارش مشتری الجزایری برای سال جدید میلادی، 1500 دستگاه دنا در زمستان امسال صادر خواهد شد. باقیمانده این تعداد به صورت قطعات منفصله (‌سطح اس.كی.دی‌ صفر) (قطعات منفصل نیمه‌کامل) صادر خواهد شد.»


بدون هزینه اما سودده

گرچه نحوه درست سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی به این شکل است که ابتدا به بازار هدف صادرات صورت می‌گیرد و پس از سنجش بازار سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت. اما چند نکته در قرارداد تازه ایران‌خودرو با الجزایر قابل بررسی است. نخست اینکه بازار الجزایر چقدر سود برای ایران‌خودرو در پی خواهد داشت؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در این زمینه به «فرصت امروز» می‌گوید: «حدود 10 سال پیش که من در ایران‌خودرودیزل فعالیت داشتم، طرف‌های الجزایری بارها به ایران سفر کرده و درخواست صادرات خودروهای ایرانی را داشتند، در آن زمان ما مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون در الجزایر به صورت سی‌بی‌یو(محصول نهایی)، فروختیم و تجربه خوبی بود، زیرا الجزایر بازار بی‌دردسری بود. در بازارهای صادراتی تلاش می‌شود که با کمترین هزینه محصول فروخته شود بنابراین اگر تفکر صادرکننده چیزی به غیر‌از این باشد که نباید در این بازارها هزینه کند، قطعا موجب زیان خواهد شد.»او می‌افزاید: «اگر شرکت سازنده در بدو ورود بدون اینکه بازار را تست کند، سرمایه‌اش را درگیر کند. برگ برنده را به طرف مقابل می‌دهد تا جایی که امکان دارد، سرمایه سرمایه‌گذار را بدوشد اما ورود به بازارهای کشورهای توسعه‌نیافته‌ای مثل الجزایر با صادرات و بدون انجام سرمایه‌گذاری، می‌تواند تجربه خوبی باشد.»


زیان سایپا و سود ایران‌خودرو

در حالی ایران‌خودرو بدون سرمایه‌گذاری به الجزایر می‌رود که دولت این کشور چند سالی است سیاست‌های سخت‌گیرانه برای واردات وضع کرده و همین موضوع موجب کاهش فروش خودرو در این کشور شده است بنابراین یک بازار بسته در انتظار ایران‌خودرو خواهد بود که فروشندگان سنتی خود را دارد. با این شرایط آیا ایران‌خودرو می‌تواند به صورت بلند‌مدت از این بازار سود ببرد؟

زاوه در این‌باره معتقد است: «سیاست‌ها در کشورهایی نظیر الجزایر که به قیمت نفت وابسته هستند، دائما در حال تغییر است اکنون به دلیل سقوط قیمت نفت، این کشور واردات را محدود کرده تا بتواند حجم نقدینگی و تورم خود را کنترل کند. در این شرایط این خطر وجود دارد که با بالا رفتن درآمد این دولت مجددا درهای واردات باز و سرمایه‌گذار ورشکسته شود. بنابراین بهترین راهکار برای سود بردن از این بازار، نبردن قرانی به این کشورهاست که متأسفانه شرکت سایپا یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات را در این زمینه انجام داد و قطعا به همان میزان سرمایه‌گذاری، به میزان زیان سایپا اضافه خواهد شد. اما اگر سی‌کی‌دی (قطعات و مواد اولیه) ما در آن بازار به فروش می‌رسد اتفاق خوبی است زیرا بالاخره برای کشور ارزآوری دارد اما باید دقت کرد که امکان تغییر سیاست وجود دارد و در این بازارها چیزی به نام حرکات درازمدت وجود ندارد.»


توان رقابت قیمتی وجود دارد؟

موضوع بعدی که در این گزارش قابل بررسی است، این است که سایپایی‌ها پایین‌ترین سگمنت قیمتی را در این بازار هدف قرار داده‌اند که فقط رقبای چینی در آن فعالیت می‌کنند اما با توجه به قیمت خودروهای ایران‌خودرو به نظر می‌رسد که رقیب سرسخت خودروهای ایرانی در سگمنت قیمتی متوسط، برند مطرح و محبوب رنو در بازار الجزایر خواهد بود که 35 درصد از سهم این بازار را در دستان خود دارد. بنابراین این پرسش مطرح است که آیا خودروهای ایرانی در این طبقه قیمتی توان رقابت با محصولات اروپایی را دارند؟
 

   835835835853444656886484646468


زاوه در پاسخ به این پرسش اظهار می‌کند: «ایران‌خودرو می‌تواند با حذف آپشن‌ها و هزینه‌هایی مثل شماره‌گذاری، قیمت‌های خود را پایین بیاورد. شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در بازارهای خارجی خیلی ناموفق نبوده‌اند. مثلا ایران‌خودرو در سال 82 در روسیه و غرب ترکیه مشتریان خوبی برای سمند داشت، درحالی‌که خط تولید ال90 به‌تازگی در ترکیه راه افتاده بود و قیمتش پایین‌تر از سمند بود، با این حال حجم صادرات خوبی برای این شرکت رقم خورد. تنها اشکال کار این بود که پایدار نبود.‌»‌ ‌

او می‌افزاید: «ایران‌خودرو همچنین تجربه صادرات پژو 206 صندوقدار را در قالب شبکه پژو در آلمان دارد. بنابراین ما الزما نباید از حضور برندهای بزرگ در بازارها بترسیم اما باید عاقلانه و با نگاه سودجویانه در این بازارها حرکت کنند.‌»‌ ‌بازارهایی نظیر الجزایر، بازارهایی هستند که قوانین به صورت خلق‌الساعه در آنها تغییر می‌کند. بنابراین سرمایه‌گذاری که از پیش اشتباه بوده و در صادرات نیز باید نهایت صرفه را تا زمان حضور برد. به نظر می‌رسد که این‌بار آبی‌پوشان جاده مخصوص از تجربه گذشته برخلاف سایپایی‌ها درس گرفته‌اند و تجربه بازار الجزایر براساس پیش‌بینی‌ها قرار است زخم کهنه سنگال را رفو کند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

آرش: 1394/10/1316:33:35،
96
9
لطفا" در صورت توان همه محصولاتتان را از ايران خارج كنيد
reza eshghi: 1394/10/1407:43:08،
21
7
آلمان،پژو 206 اسدی، خدایا بگو خواب نمیبینم
وای چه خواب شیرینیه الانم دارم میرم مازراتی بگیرم شایدم کادیلاک
یا اصلا نه
موندم کدوم رو انتخاب کنم
internet: 1394/10/1316:34:57،
40
5
خود بزرگ بینی مسئولان و شرکای دزد رانتی بازار خوب برای پول شویی
سعید: 1394/10/1316:41:53،
47
7
جالبه. ایران تنها کشوری هست که قیمت محصولات صادراتی که دارد از قیمت همون محصول در داخل ارزانتر است. من موندم هزینه های شماره گذاری و غیره چقدره که با وجود هزینه حمل و گمرک و ... کشور مقصد همچنان قیمت آن در داخل بیشتره؟؟
محمد: 1394/10/1400:21:54،
12
7
خیر, تنها کشور نیست.
معمولا ارزانترین قیمت خودروها در بازار آمریکاست.
مثلا عرض می کنم بی ام و 528 در بازار آمریکا ارزانتر از بازار خود آلمان هست. البته مقداریش بخاطر تفاوت میزان مالیاته.
در کل ایران خودرو و سایپا اگه محصولاتشون رو متنوع و با کیفیت کنن و به حداقل استاندارد های بین المللی برسونن, هر محصولی رو هم 6 - 7 سال بیشتر با یک شکل تولید نکنن, چه در بازار ایران چه در بازار کشورهای در حال توسعه و عقب مانده می تونن جا باز کنن و در رده ماشین های ارزان قیمت فروش خوبی بکنن. منتها با ذهنیتی که دراز مدت برنامه ریزی بکنه و تصمیمات مقطعی و یکهویی ! کنار گذاشته بشه.
پوريا: 1394/10/1316:53:22،
37
6
شعار ايران خودرو و سايپا:
هر آشغالي به مردم ايران بديم سوار ميشن، پس پيش به سوي آشغال هاي پر سود...
سامان: 1394/10/1408:34:53،
12
6
خوب گفتی تا وقتی مردم میدون برای ثبت نام و جوگیر میشن و راحت فریب میخورن لگن سازها هم از این موقعیت نهایت استفاده رو میکنن
معتقد: 1394/10/1317:04:07،
20
8
بابا والله امروز دنیا دیگه با قیمت ماشین نمیفروشه. این مزیت رقابتی پایداری نیست. دست بردارین از این حیف و میل کردن بیت المال و سرمایه های مردم. بجای این کارا برید سهم شرکتهای خودرو سازی رو بخرید تا بتونیدفاصله رو کم کنید. هر چند که این حرفها یاسینه و بس.
واقعیت: 1394/10/1317:07:39،
19
7
منظورشون چیه که دم به دقیقه عکس دنا رو نشون میدن ...
رشید: 1394/10/1317:11:38،
16
9
واقعا خنده داره .اینا همیشه دارن قله های پیروزی رو فتح میکنن و این وضعشونه .یه روز سمند بر فراز خزر !!!یه روز راه تو را میخواند!!!!و اینبار هم ...... خدایا اینا کاررا میکنن ما خجالت میکشیم
م: 1394/10/1317:17:36،
18
9
خواهشا اگه میخواید برید خرتا پرتاتونا از ایران ببرید.گند زدید به هوا و خیابونای ایران
kasra: 1394/10/1317:21:53،
15
8
خودروهای ملی با قیمت های منصفانه در اختیار مردم الجزایر...

مثل این که خون همه دنیا از ما ایرانیا قرمز تره
alex: 1394/10/1317:30:44،
19
8
بعضی از مردمه ساده لوح تو کمپین نخریدن خودرو ایرانی همکاری نکردن وگرنه داشتن نابود میشدن......
مدیریت : 1394/10/1317:36:29،
24
6
احمدی نژاد میگفت میخواهیم جهان را مدیریت کنیم این توانمندی از خودروسازی در سنگال شروع شد خدا اخر عاقبت جهان رو به خیر کنه
شهروند گينه بيسائو: 1394/10/1317:46:58،
19
8
لطفا در كشور ما هم خط توليد بزنيد
حنیف: 1394/10/1318:03:40،
18
9
خدا به داد الجزایری ها برسه.
کیانی: 1394/10/1318:04:24،
27
7
صادرات 206 صندوق دار ! به المان ؟ ؟؟ جوک نیست ؟
احمد : 1394/10/1318:08:09،
20
7
به امید خدا و به پشتوانه نفرین مردم شکستی دوباره در انتظار گرانفروشان است.
reza eshghi: 1394/10/1318:18:43،
17
8
آلمان،پژو 206 اسدی، خدایا بگو خواب نمیبینم
وای چه خواب شیرینیه الانم دارم میرم مازراتی بگیرم شایدم کادیلاک
یا اصلا نه
موندم کدوم رو انتخاب کنم
مازیار: 1394/10/1318:26:26،
21
9
فروش این ارابه ها به خارج بیشتر از بالا رفتن از دیوار سفارت ،آبروی ایران را خواهد برد.
حسن: 1394/10/1320:31:22،
14
8
هرچی سرشون بیاد حقشونه!!!
این خودروسازهای .... چند نقطه!!!
هرچی بزنم منتشر نمیکنی!
HAMID: 1394/10/1318:43:25،
17
7
خدا بیامرزه الجزایری های سوار تیبا و سمند و...
ناامید: 1394/10/1318:50:51،
17
7
امیدوارم که نابود بشن و مثل همیشه دست از پا درازتر برگردن، چون یک عمره دارن به مردم ایران ظلم می کنن و اجازه نمیدن مردم همانند سایر ملتهای مترقی و خوشبخت دنیا از خودروهای روز دنیا و امکانات روز استفاده کنن و از زندگی لذت ببرن
نامور: 1394/10/1320:03:47،
17
7
بازار الجزائر تحت سلطه رنو ؛ پژو ؛ هیوندای و داچیا با قیمت های بسیار رقابتی است.
بعید است ایران خودرو و سایپا جای پایی در آنجا بیابند !
miro: 1394/10/1320:19:16،
15
8
بابا این اسب کله ها رو کجا میفرستید؟
حیف نیست که فقط تو مملکت خودمون ازشون استفاده نکنیم؟
پوریا: 1394/10/1322:25:56،
16
9
اگر مدیران ایران خودرو کمی وجدان داشته باشند توضیح دهند که علت تعطیلی خط تولید محصولاتشان در ونزوئلا و اکراین و اذربایجان چه بوده است علیرغم سرمایه گذاریهای سنگینی که در این پروژه ها
از جیب مردم پرداخت شد.!!؟ مگر نه این بود که محصولات شما حتی قادر به رقابت با خودروهای چینی هم نبود و ناچار به ترک بازار
انجا شدند.!!
محمد: 1394/10/1411:43:20،
10
8
جیب مردم ایران صندوق ذخیره ارزی ضرر و زیان خودروسازان ایران است

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما