کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

به بهانه بررسی لایحه بیمه شخص ثالث در مجلس

کدخبر:۱۸۳۸۹شنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶:۰۱۱۰۴۴۹ بازدید

اگر تصادف میان یک خودروی معمولی با یک خودروی گران قیمت رخ دهد و در آن راننده خودروی معمولی ...

در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و در حالی که بهارستان نشینان چشم انتظار رسیدن لایحه بودجه سال آتی هستند، لایحه‌ای در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که بر اساس آن، بیمه شخص ثالث خودروها دستخوش تغییرات مهمی خواهد شد اما کمتر در کانون توجه عمومی قرار گرفته است.

به گزارش تابناک، شاید جالب باشد که بدانید آنچه با نام «بیمه شخص ثالث» سالهاست که می‌شناسیم و از اجباری بودن برای دارندگان وسایل نقلیه آگاهیم، در اصل قانونی است که در سال 1387 به تصویب رسیده و در تمامی این سال ها آزمایشی به اجرا درمی‌آمده است تا تجربیاتی که در دوره اجرای آن به دست خواهد آمد، زمینه ساز تدارک قانونی جامع در این خصوص شود.

ماجرا زمانی جالب تر می‌شود که بدانیم دوره اجرای آزمایشی این قانون در انتهای سال گذشته به پایان رسیده و به این دلیل، کار جایگزینی آن با قانون جدید کلید خورده است. بر اساس لایحه‌ای که با نام «بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» در ابتدای دی ماه سال گذشته تقدیم مجلس شده و در نوبت بررسی قرار گرفته است.

این لایحه اکنون پس از یک سال و اندی در نوبت رسیدگی ماندن، مدتی است به صحن مجلس رسیده و بررسی مواد مختلف آن در نشست های مختلف مجلس شورای اسلامی در جریان است؛ اما به نظر می‌رسد آنچنان که باید، نتوانسته توجه ها را به خود جلب نماید؛ اتفاقی که با توجه به در پیش بودن انتخابات و مباحث مهم دیگر، تا حدودی طبیعی هم به نظر می‌رسد، ولی در عین حال موجب شده که تغییرات اعمال شده در قانون بیمه شخص ثالث بازتاب کمی در رسانه ها و جامعه داشته باشد و از این روی خوشایند نیست.

به این دلیل بر این باوریم که بی توجهی به این مصوبه اتفاق خوبی نیست که می‌دانیم با سپری شدن مراحل تصویب این لایحه در مجلس و سپس طی نمودن فرایند تبدیل آن به قانون با بررسی و تأیید در شورای نگهبان، بناگاه مردم خود را در معرض تغییراتی می‌بینند که هم ملزم به پذیرفتن آن به عنوان قانون هستند و هم اطلاعی درباره چند و چون تصویب و تغییرات اعمال شده در آن ندارند؛ موضوعی که تجربه نشان داده ممکن است به شکل گیری اصطکاک ها و حتی التهاباتی منجر شود و مشکل آفرینی کند.

با این توضیحات بد نیست سری هم به یک نمونه از تغییرات صورت گرفته در این قانون بزنیم که از قضا بسیار جالب توجه و گره گشا به نظر می‌رسد؛ تعیین سقف پرداخت خسارت که پیشتر در قانون وجود نداشت و موجبات گرفتاری برخی از رانندگانی که با خودروهای لوکس تصادف می‌آورد.
 

مصوبه‌ای که مالکان خودروهای معمولی را از جور لوکس‌سواران حفظ می‌کند!


بر اساس قانون جاری، بیمه ها در تصادفات جرحی و فوتی، از نرخ تعیین شده برای دیه تبعیت می‌کنند که در آن اشکالی دیده نمی‌شود اما در تصادفات منجر به خسارت، بیمه ها تنها سقف خاصی از خسارت وارد آمده را متقبل می‌شوند که در اغلب تصادفات رانندگی مناسب به نظر می‌رسد و برای برخی تصادفات کارکرد چندانی ندارد، چراکه سقف تعیین شده در قبال خسارت هایی که به برخی خودروهای لوکس و فوق لوکس در تصادفات وارد می‌شود، به یک شوخی شباهت دارد.

کافی است تصادف میان یک خودروی معمولی با یک مازراتی یا خودروی گران قیمت دیگر را در ذهنتان تصور کنید و فرض را بر آن بگذارید که راننده خودروی معمولی مقصرِ حادثه باشد. در چنین مواردی بیمه‌ تنها جز اندکی از خسارت وارده را پشتیبانی خواهد کرد و راننده مقصر مجبور خواهد بود مبلغ کلانی را از جیب بپردازد؛ آن هم در شرایطی که بیمه دارد و چه بسا از این موضوع بی اطلاع است.

با این توصیف، عجیب نیست که می‌شنویم برخی از این دسته رانندگان خطاکار به دلیل ناتوانی در پرداخت خسارت راهی زندان می‌شوند. مشکلی نوظهور که به دلیل رشد خودروهای لوکس در جامعه و پیش بینی نشدن این مشکل در قانون گریبان عده‌ای را گرفته و به شکلی دردناک، شکاف  فقیر و غنی را یادآور می‌شود. 

اینجاست که تغییر مصوب در نشست روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی مثبت ارزیابی می‌شود و البته به جهاتی، می‌تواند نگران کننده هم باشد، زیرا نمایندگان با اکثریت آرا، رأی به اصلاح ماده‌ای از لایحه دولت دادند که بر اساس آن، «خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفا تا میزان خسارات متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف، از طریق بیمه‌نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.» علاوه بر این تغییر، با الحاق تبصره‌ای، منظور از خودروی متعارف این گونه تعریف شد: «خودرویی است که قیمت آن کمتر از ۵۰ درصد سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، باشد.»

با این حساب می‌شود فهمید که دیگر رانندگان خودروهای معمولی بابت تصادف با خودروهای لوکس و فوق لوکس مجبور به تحمل حبس نخواهند بود، مگر آنکه از عهده پرداخت سهم خود در خسارت وارد آمده برنیایند؛ موضوعی که یکی از مخالفان این پیشنهاد، آن را عاملی برای تشویق رانندگانی که بی مبالاتی می‌کنند خواند و جدای آن، احتمالا برای مالکان خودروهای لوکس خوشایند نیست.

البته لایحه دولت برای جایگزینی قانون بیمه شخص ثالث بسیار گسترده است و بررسی آن هنوز به اتمام نرسیده و به این دلیل ممکن است تغییرات دیگری در این ماجرا رخ داده و حتی مصوبه یاد شده، تعدیل و حتی رد شود؛ اما تا همین اندازه هم دستمایه خوبی برای بازبینی اشکالات قانون فعلی و زمینه سازی تصویب قانونی جامع تر و بهتر در آینده به حساب می‌آید؛ به شرطی که نمایندگان در بررسی آن نهایت دقت را به خرج دهند، رسانه ها و به ویژه رسانه ملی لایحه و مباحث مرتبط با آن را مورد بحث و بررسی قرار دهند و کارشناسان و مردم نیز از در میان گذاشتن نظریات خود در این خصوص با نمایندگانشان در خانه ملت مضایقه نکنند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

حسن: 1394/10/1211:58:26،
148
15
یعنی وانت پیکان ما اینقدر محکم بود و ما خبر نداشتیم!!!!!
مهدی: 1394/10/1213:30:32،
63
17
بیمه باید مرداخت کند و سقف مبلغ کوپن ها را بالا ببرد و حتی بدون سقف کند .
اینکار و این قانون نمایندگان ملت ! به ضرر ملت و به نفع بیمه گذار است .
بابک: 1394/10/1213:49:20،
91
33
اگر بند مذکور تصویب شود بسیار خوب است.چرا که شخصی که خودرو دو میلیاردی خود را میان خودروهای ۱۰ تا حداکثر ۲۰۰ ملیونی به خیابان می آورد باید بخشی از ریسکش را خود بپذیرد نه اینکه تمام آنرا متوجه دیگران کند.
بعلاوه همه می دانیم خودرو یک تا دو میلیاردی در ایران قیمت واقعی اش در دیگر نقاط دنیا چند صد ملیون بیشتر نیست و بخاطر انواع تعرفه و گمرکی که دولت روی آن می بندد به چنین قیمت نجومی میرسد پس چرا باید هنگام تصادف خسارت هنگفتی از افرادی که نقشی در این قیمت گذاری ندارن گرفته شود؟
حسین: 1394/10/1213:58:13،
71
13
اینجا تنها کشور روی کره زمینه که مردم پول سنگین بابت بیمه میدن ولی بازم دغدغه گرفتاریهای بعد تصادف را دارن
سیفی: 1394/10/1214:23:22،
43
28
بیمه شخص ثالث باید طوری باشد که راننده مقصر هم متضررشود
تا اصولی رانندگی کند وگرنه با قوانین فعلی بیمه که هر راننده ای باداشتن 4 کوپن سالی میتواند 4 بار ازبیمه خسارت بگیرد . بی احتیاط ها ترسی از پشت فرمان نشستن نخواهند داشت وجان ومال مردم رابه خطر خواهندانداخت
وطن پرست: 1394/10/1214:29:19،
35
10
خوب راه بهترش اينه که از تجربه ديگر کشورهاي اروپا و امريکايي استفاده کنيم. نميشه که همه چيز رو امتحان کرد بعد تصميم گرفت. حتما" اون کشورها يه فکري براي اين موضوع کردن.از سال 87 تا الان ميشه 8 سال .! اين همه سال براي طرح ازمايشي ؟؟؟؟
کشف حقیقت از زبان دولتمردان: 1394/10/1214:55:41،
38
12
یه چیز قشنگ که میشه از این مطلب استنباط کرد اینه که با توجه به مالیاتای سنگین و تعرفه گمرکی و باقی موارد واردات ماشین قیمت یه ماسین از دیه انسان کامل هم بالاتر میره!!!!!!
خخخخخخ اینجاست که متوجه میشیم تورم باعث شده که تصادفی که در عکس این مطلب نمایش داده شده برای مقصر حادثه + افت اون ماشین پورش حدود 150 میلیون هزینه داشته باشه که دیه پارساله
خخخخخخخ
سام: 1394/10/1215:08:54،
36
24
هر کسی ماشین گران و یا ثروتی دارد موظف است تا ثروتش را بیمه کند . در مورد ماشین هم دارنده که از مزایای ماشین بهره میبرد باید بیمه بدنه به میزان قیمت ماشینش بخرد . شاید درخت روی ماشینش بیفته -
سالار: 1394/10/1217:34:14،
30
18
درستش هم همینه..
طرف ماشین بالای دویست میلیون میاره تو خیابون اجبارا باید بیمه بدنش هم بکنه.
بعضیها میگن راه فرار برای افراد خاطی رو هموار میکنه این طرح ولی در نظر داشته باشید که ماشین بالای دویست میلیون ریسک سوار شدنش زیاده
ناشناس: 1394/10/1217:38:20،
21
15
جالبه هم افت قیمت ماشینو متحمل بشی هم مدتی بی ماشین بشی هم از جیب مبارک خرج کنی و هم مقصر نباشی.قانون بیمه رو اصلاح کنید.چرا اصلاح نمی کنید؟چون اغلب بیمه های رایج و شرکتهای بیمه ای بزرگ یا دولتی هستند یا دولت سهام دار است.
کجای دنیا همچین قانونی هست که اینجا باشه؟از فردا میشه یه لگن راه انداخت تو خیابون و تمام دق دلی رو سر ماشینای گرون قیمت در اورد.
راه دوری نریم خیلی هستند که حتی به پارس و 206 هم رحم نمیکنند و تو یه کوچه خلوت 4 تا خط طولی قشنگ به بدنه ماشین و یه سنگ هم تو شیشه و الفرار.الان خوشحال باشند که قانون راه کار قانونی براشون در نظر گرفته که دیگه مورد تعقیب هم قرار نگیرند
اقتصاد بیمار: 1394/10/1221:39:56،
20
18
بیمه ماشینهای گرانقیمت و میلیاردی و همچنین عوارض سالانه باید خیلی بیش از نرخ فعلی شود, چون لزومی نداره اینهمه ماشین گرانقیمت توی شهری که شصت کیلومتر سرعت هم نمیشه رفت تردد کنند, فقط دلیل خودنمایی و پول باد اورده ایست که عده‌ای بدست اوردند.
فریبا: 1394/10/1310:03:16،
17
14
1-این قانون رای مردم است پس باید به نظرات مردم عادی هم توجه ویژه شود
2-این قانون مردم را دو بخش میکند / ماشین سواران عادی / ماشین داران لوکس
3-هر کسی هر چیزی دارد باید تقبل مسئولیت آنرا و هزینه خرابی آنها را بپردازد . هر که بامش بیش برفش بیشتر . نمیشود طرف مازراتی را در اتوبان و یا شهرستانها میان وانت و پراید ببرد و اگر تصادفی شد آن وانت سوار بدبخت و بدهکار را روانه زندان کند
4-برای متضرر نشدن عزیزان بنز مازراتی پورشه .... سوار باید این عزیزان ماشین خود را نیز بیمه کنند تا اگر دیگری مقصر بود بیمه تا سقف بیمه شده خسارت بدهد
5-رانندگان دیگر هم که بیمه میکنند بیمه تا سقف معین شده خسارت ماشین لوکس را میدهد
بنابراین مهمتر است آن لوکس سوار عزیز ماشین خود را بیمه کند
چون باید بداند که اگر به ماشین وی زدند فرستادن مقصر به زندان برایش ماشین نمیشود و اینگونه هم برای خود دشمن تراشی نکند
یک نفر: 1394/10/1211:59:20،
78
16
به نظر بنده باید بیمه بدنه خودروهای گرانقیمت اجباری بود و اگر تصادفی می شد ، شخص مقصر هزینه های بیمه بدنه ماشین گرانقیمت رو بده !
نمی شه که طرف ببخشید مثل ... رانندگی کنه بزنه به بنز یا ماشین دیگه و بگه خسارتشو کسی دیگه می ده !
خود من آردی دارم ، نگید بنز سواره
میلاد: 1394/10/1214:28:03،
46
9
همه جای دنیا خسارت تصادفات با بیمه هست.
اگه قراره بیمه خسارت رو هم نده, پس وجودش به چه دردی می خوره ؟
بنده الان 16 ساله تخفیف بیمه دارم روی یک ماشینم, 12 سال روی یکی دیگه از ماشین هام و 2 سال هم روی ماشین جدیدم. کدوم شرکت بیمه اومده به من و خانوادم جایزه بده بابت رانندگی درستم ؟؟؟؟؟
بعد موقع تصادف که میشه همه دم از رانندگی بد میزنن ! اسمش روشه تصادف, اگه قرار بود همه حواسشون جمع باشه در همه حال که دیگه کسی تصادف نمی کرد !
آفرودر حرفه ای اصل: 1394/10/1217:18:09،
26
15
اینجاس که آفرودر همیشه میگه سواری تا 40000 دلار شاسی تا 100 هزار دلار
که اینام به این نتیجه رسیدن که تا 40000 تا ماشین متعارف بیمه کنن اونیم که بالاترش میگیره حتما شاسی بگیره گارد گاوی عقب جلوش بندازه خیالش جمع اون موقع فقط کامیون میتونه خسارت آن چنانی وارد کنه که اونم ثالثش می کشه واس خسارت بالا!
پاسخ به یک نفر: 1394/10/1217:21:17،
30
12
با توجه به قانون فعلی و نظر شما اگر هنگامی که سوار آردی هستی خدای ناکرده در یک حادثه یه عابر پیاده و یه ماشین میلیاردی مقابلت باشن جوری که اگه بخوای به عابر نزنی باید به ماشین میلیاردی بزنی و اگه بخوای به ماشین میلیاردی نزنی باید به عابر بزنی به کدامشون میزنی ؟

اگه توان پرداخت خسارت چند صد ملیونی از جیب را نداشته باشی که مسلما من و شما و اکثریت ندارن و نخوای بری زندان باید بزنی به عابر که دیه اونو بیمه بده!!!

آیا این قانون فعلی انسانیه؟
مسلما فیلم فارسی هم نیست طرف بزنه به ماشینو و بره زندان
یاهو: 1394/10/1212:31:55،
60
14
همه قوانین و مقررات در این کشور عجیب و غریب است ودر هیچ جای دیگری نظیر ان دیده نمی شود !
این وضعیت باعث شده که سرمایه گذران خارجی از بیم نبود امنیت قضائی و مقررات دست و پا گیر تمایلی به کار درایران
نداشته باشند.
هلز گیت: 1394/10/1212:36:46،
64
18
کسی که بی قانونی کرده باید تاوان بده. حالا میخواد به مازاراتی زده باشه یا به دیوار. وجود خودرو لوکس مشکل نیست. بی فرهنگی در رانندگی و پر مدعا بودن مشکله.
حتما خیری در این قانون برای بعضیا هست .......
!!!!: 1394/10/1212:50:57،
41
13
رسانه ملی یعنی چی ؟؟
شرکت ملی نفت داریم بانک ملی داریم یعنی اول ایران و یک کشور دیگه است ولی لالن مال هردو . ولی این رسنه مال یه عده خاصه !!
ملی نیست میلی حساب میشه
ناشناس: 1394/10/1212:58:13،
33
20
جالبه هم افت قیمت ماشینو متحمل بشی هم مدتی بی ماشین بشی هم از جیب مبارک خرج کنی و هم مقصر نباشی.قانون بیمه رو اصلاح کنید.چرا اصلاح نمی کنید؟چون اغلب بیمه های رایج و شرکتهای بیمه ای بزرگ یا دولتی هستند یا دولت سهام دار است.
کجای دنیا همچین قانونی هست که اینجا باشه؟از فردا میشه یه لگن راه انداخت تو خیابون و تمام دق دلی رو سر ماشینای گرون قیمت در اورد.
راه دوری نریم خیلی هستند که حتی به پارس و 206 هم رحم نمیکنند و تو یه کوچه خلوت 4 تا خط طولی قشنگ به بدنه ماشین و یه سنگ هم تو شیشه و الفرار.الان خوشحال باشند که قانون راه کار قانونی براشون در نظر گرفته که دیگه مورد تعقیب هم قرار نگیرند
من: 1394/10/1215:12:23،
34
15
عزیزم هیچ دیوانه ای همچین کاری نمی کنه.
چون حتی اگه پول هم از جیب به خسارت دیده ندی, سر سال باید ما به التفاوت و جریمه تمدید بیمه خودتو از جیب بدی, و اگه تصادف مشکوک داشته باشی یا بیشتر از 4 تا تصادف کنی ممکنه اصلا بیمه هم نکنتت شرکت و فقط بیمه ایران زیر بار بیمه بره اونم با جریمه سنگین.
ماشین یه وسیله مصرفیه, نه سرمایه ای. افت قیمت اصلا معنایی نداره در موردش. شمام وقتی یه ماشین یه میلیاردی خریدی باید پیه تصادف کردن رو هم به جون بخری. نمی خوای, نخر ماشین اون قیمتی. جالبه طرف آدم زیر می کنه 200 میلیون میده دیگه فکر افت قیمت جون آدمه نیست !!!
اونوقت طرف تصادف کنه 200 میلیون افت قیمت ماشین علاوه بر خسارت بده به طرف. جالبه خیلی !!!
ناشناس: 1394/10/1217:36:40،
30
16
فکر کنم شمام منتظری قانون تصویب بشه بعد دق دلیتو خالی کنی!اینم یک ملیون جریمه خسارت بیمه اون بابا باید 200 ملیون افت قیمت ماشین و مخارج تعمیرشو بده که چی؟چون شب و روز به جای غر زدن و طلب کار اینو و اون بودن کار کرده دستش به دهنش میرسه ماشین خوب سواره؟
من: 1394/10/1223:52:52،
13
9
شما به جای قضاوت کردن بنده, بهتره به اصل حرف فکر کنی. بنده دستم به دهنم میرسه ماشین 200 میلیونی سوار بشم, ولی وقتی کارگر هامو میبینم که صبح با یه پراید 15 ساله میان سر کار, خودم رو میزارم جاشون, بعد می بینم طرفی که سالیانه 15 میلیون حقوق میگیره حالا بخواد 300 میلیون خسارت و افت قیمت بنز یا پورش بده, زندگیش نابود میشه. ولی کسی که 2 میلیارد ماشین خریده به جاییش بر نمیخوره که بره خسارت تعمیر ماشینش رو از بیمه بدنه بگیره ! به همین سادگی.
محمد حسین: 1394/10/1213:04:49،
19
11
فک میکنم یه سری تناقضات تو این متن وجود داشت.مثلا میگه فرد خاطی دیگه زندان نمیره.ولی خودروی متعارف رو نصف تعهدات بدنی اعلام کردن که بازم به نظرم قیمتش پایین درمیاد.و اگه طرف مقصر این پول رو نداشته باشه قاعدتا باید بره زندان!!

اگه هر کدوم از دوستان سررشته ای داره لطفا کامل توضیخ بده مشخهص بشه.ممنون.
حسن: 1394/10/1214:58:08،
34
13
به نظر من : میگه بالاترین ماشین رو حدود 100 تومن فرض کنید. حالا هر خسارتی مثلا به یک ماشین 2 میلیاردی رسید به همین نسبت کمترش میکنن. یا هزینه تعویض چراغ جلو یه ماشین 2 میلیاردی رو مثل به قیمت یه ماشین 100 تومنی پرداخت میشه . نسبتا معقول هست . هرکی 2 میلیارد میده ماشین خب یه بیمه بدنه چند میلیونی هم بگیره لطفا.
ش: 1394/10/1213:10:56،
26
18
واقعا دیگه شورش رو دراوردن اخه کجای دنیا مقصر حادثه خسارت نمیده و شخص خسارت دیده باید تاوان بده .به جای اینکه با قوانیین سخت گیرانه جلوی حادثه گرفته بشه با این قانون به رانندهخ های بی مبالات مجوز داده میشه که هر جور که خواستن رانندگی کنند بعد هم اگر خسارتی زدن طرف خسارت دیده باید بیمه تکمیلی شخص ثالث رو خریده باشه در غیر اینصورت هیچ کاری با مقصر نمیتونه بکنه
محمد: 1394/10/1218:18:43،
27
12
توی ایرانی که قیمت یه ماشین لوکس چندین برابر دستمزد 30 سال کار کردن یه کارگر یا کارمند عادیه. اینجای دنیا.
این قانون هم واسه همینه. و اتفاقا با توجه به وضع جامعه خیلی هم منطقیه.
خیلی دلت می خواد توی یه جامعه فقر زده سوار ماشین میلیاردی بشی, برو بیمه بدنه بکن ماشینتو. در ضمن طرف مقصر هم مجبوره تا اون سقف معین خسارت رو پرداخت کنه, نمیزنه بگه خداحافظ !
معتقد: 1394/10/1214:10:50،
24
22
اگر این قانون تصویب شود نقض صریح قانون و حقوق شهروندی است. بعبارتی دیگر به افراد اینگونه نشان داده می شود که مسولیت کار خود را بعهده نگیرید و چراغ سبزی است به تخلف بیشتر. یه جورایی تفکر رابین هودی است. از سویی دیگر دولت و راهنمایی و رانندگی که مسولیت ارتقا فرهنگ رانندگی را دارند از زیر بار مسولیت این امر شانه خالی میکنند. ضمن اینکه یه درآمد خوبی هم واسه نهادهای صاحب بیمه ایجاد خواهد کرد. هیج جای دنیا همچین چیزی دیده نشده. فقط در ایران.
sia: 1394/10/1217:35:57،
31
14
خیلی کشور باحالی داریم مسذولین از صبح که پا میشن در فکر این هستن که چطور میتونن از زیر بار مسئولیت فرار کنن وتوپ رو بندازن تو زمین مردم !!!!! بیمه هم بر عکس تمام دنیا دنبال یه راه فراره تا خسارت مردم رو نده
حسین: 1394/10/1218:49:35،
20
11
قرار نیست بیمه از رانندگی بد جلوگیری کنه، کسی که خلاف کنه و بد رانندگی کنه باید توسط پلیس جریمه بشه،
وقتی تصادف رخ بده مقصر جریمه میشه، بهتر اینه که فرهنگ سازی بشه برای رانندگی، نه اینکه جریمه بشه
ناشناس: 1394/10/1220:23:10،
27
11
آقا این کسایی که ماشینا رو توخیابونا را میندازن واقعا چی توسرشون میگذره اینجا ماشینا مجبورن به فاصله یه وجب از هم رد شن برو تو خونت هر کاری خاستی بکن انقد بریز و بپاشو سفرای خرجو دور دور بکنین که خسته شین به بقیه مردم هم اصلا مربوط نیس ولی با آوردن این ماشینا که پول چندتا دیه آدمه فقط به بقیه استرس وارد میکنین.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما