کانال تلگرام ایران جیب
کیان برنا
ibshop
نیسان
تاپیک شاپ

آزردگی کاربران اینترنت از اختلال‌های محسوس

کدخبر:۱۸۳۷۶جمعه، ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹:۲۰۴۷۵۴ بازدید

اختلاف‌نظر تکراری شرکت زیرساخت و شرکت‌های اینترنتی درباره منشا قطعی‌های اینترنت اخیرا به اختلاف بر سر بودن یا نبودن اختلال ...

اختلاف‌نظر تکراری شرکت زیرساخت و شرکت‌های اینترنتی درباره منشا قطعی‌های اینترنت اخیرا به اختلاف بر سر بودن یا نبودن اختلال ارتقا یافته و کاربر متضرر همیشگی این وضع است. این در حالی است که رگولاتوری سامانه‌ای در اختیار دارد که پاسخ دقیق این سوالات را داراست.

اواخر مهرماه بود که اختلال و افت سرعت محسوسی در اینترنت کشور حادث شد که به دنبال این اختلال، شرکت ارتباطات زیرساخت متولی حاکمیتی اینترنت کشور از قطع مسیرهای تأمین اینترنت ایران از ترکیه و باب‌المندب خبر داد. چندی بعد این افت ظرفیت از مسیرهای پشتیبان تأمین شد و سپس ظرفیت قطع شده مسیر ترکیه نیز به شبکه بازگشت، اما با گذشت بیش از یک ماه از قطعی مسیر باب‌المندب هنوز شرکت‌های دریافت‌کننده اینترنت از زیرساخت از کاهش پهنای باند در استان‌های کشور گلایه می‌کنند.

این هفته همچنان کاربران در برخی استان‌ها از جمله تهران اختلال محسوسی را در سرویس اینترنت مشاهده کردند که به گفته آنها اینترنت از بعدازظهر تا ساعت‌های اولیه صبح فردا قطع بود. این قطعی در مشترکان سرویس‌های ثابت و همراه گزارش شد. اپراتورهای پاسخگویی شرکت‌های اینترنتی خصوصی، مخابرات و اپراتورهای موبایل علت اختلال را قطعی سراسری در شبکه زیرساخت اعلام کردند، در عین حال شرکت ارتباطات زیرساخت هر گونه قطعی در شبکه زیرساخت طی بازه مذکور را رد کرد.

اکنون که 20 گیگ از ظرفیت اینترنت کشور هنوز از دسترس خارج است، مدیرعامل شرکت زیرساخت تأیید کرده که این ظرفیت از محل 30 گیگ رزرو کسر شده و بنابراین تأثیری در وضع اینترنت کشور ندارد. اما در همین شرایط مدیر یک شرکت خصوصی اعلام می‌کند که از حدود یک ماه پیش پهنای باند دریافتی در چند استان به نصف کاهش یافته است و به شدت نیازمند پهنای باند بیش‌تر هستند.

در نهایت اگرچه وجود یا عدم وجود قطعی‌ها بین شرکت‌های توزیع اینترنت و شرکت زیرساخت پاس‌کاری می‌شود‌ و این مساله بدون پاسخ مانده، اما صورت مسئله هنوز باقی است و کاربر قطعی را احساس می‌کند. در این بین معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات سامانه‌ای برای مانیتورینگ سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات دارد که این سامانه به طور مشخص و دقیق روند سرویس‌ها را رصد و مانیتور می‌کند و در مواقعی که در وجود یا عدم وجود اختلال یا منشا آن اختلاف نظر وجود دارد این سامانه به دقت می‌تواند اعلام کند که قطعی از محل زیرساخت، لینک انتقال شهری یا شرکت اینترنتی است و به این سردرگمی و فرافکنی پایان دهد.

علی‌رغم اینکه این بخش از سازمان تنظیم با صرف هزینه دولتی، چند سالی است راه‌اندازی شده، اما یکی از نتایج ملموس و مفید این سامانه که همان پایان سردرگمی کاربران درباره اختلال‌های اینترنتی است نمایان نشده است. در ساده‌ترین پیشنهاد، مسئولان سازمان دولتی رگولاتوری باید با توجه به امکانات در اختیار و وظیفه سازمانی خود، صادقانه و با رعایت شان همکار دولتی  و مراعات انصاف برای شرکت‌های اینترنتی، مرجع معتبر اعلام اختلال‌ها‌ و منشا اختلال‌های اینترنتی باشند تا یکی از مهم‌ترین سردرگمی‌های کاربران اینترنت برای همیشه برطرف شود.

* گزارش از : فاطمه سامعی




اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
X22
نگین خودرو

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

آسایشگاه خیریه
سکه ثامن
کلینیک دی
جار میزنم
تورآنتالیا