کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

میدان ولی‌عصر تهران را برداشتند به جایش مجتمع تجاری کاشتند

کدخبر:۱۸۳۳۰دوشنبه، ۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷:۲۲۷۸۱۵ بازدید

شهرداری تهران چند‌سال پس از این‌که دور میدان ولی‌عصر را بسته بود و کارگرانش آن‌جا مشغول به کار بودند، سرانجام از تصمیم تازه‌اش‌ برای یکی ...
میدان ولی‌عصر تهران را برداشتند به جایش مجتمع تجاری کاشتند

شهرداری تهران چند‌سال پس از این‌که دور میدان ولی‌عصر را بسته بود و کارگرانش آن‌جا مشغول به کار بودند، سرانجام از تصمیم تازه‌اش‌ برای یکی از قدیمی‌ترین میدان های پایتخت رونمایی کرد؛ خلاصه طرح به این شرح است: «به جای میدان ولی‌عصر یک ایستگاه مترو و یک مرکز تجاری دوطبقه ساخته می‌شود. »

اگرچه ممکن است این ایده برای خیلی‌‎ها شگفت‌انگیز به نظر برسد اما اگر به این فکر کنید که میدان ولی‌عصر سابق ١٣متر زیرزمین پایین می‌رود تا یک طبقه ایستگاه مترو و دوطبقه مجتمع تجاری ساخته شود، آن وقت می‌توانید معمای چگونگی ساخت یک مرکز تجاری را آن هم دقیقا در یکی از میدان‌های قدیمی و خاطره‌انگیز تهران، تجزیه و تحلیل‌کنید.

میدان ولی‌عصر نه فقط یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های تهران بلکه یکی از زیباترین آنها بود. نقطه‌ای در میانه بلوار کشاورز که سالیان ‌سال آدم‌های این شهر نشانی‌اش را با فواره‌ای بلند می‌شناختند و نام دیگر این میدان در زندگی روزمره آدم‌ها میدان فواره بود.  همان فواره‌ای که وقتی روز به میانه می‌رسید و آفتاب شهر داغ می‌شد، قطره‌های آب بی‌شمار را در هوا می‌پراکند. آدم‌ها درکنار این فواره راه می‌رفتند و مغازه‌داران درهای مغازه‌هایشان را نیمه‌باز می‌گذاشتند تا شمیم هوای خنک و بوی خاک نم خورده بیاید. این‌جا میدان ولی‌عصر بود همین قدر مفرح و همین‌قدر دوست‌داشتنی و چندین نسل از آدم‌های این شهر این میدان را با همین فضا و با همین خاطره‌ها زندگی کردند. اگر نه همه آنها اما بسیاری از آنها در سال‌های گذشته هنگام عبور از میدان ولی‌عصر به این فکر می‌کردند وقتی ساخت‌وساز مترو تمام شود، این میدان هم لابد به روزگار آرامش و زیبایی‌اش بازمی‌گردد. حالا عملیات ساخت ایستگاه مترو رو به پایان است، اما میدان ولی‌عصر دیگر برنمی‌گردد. تازه‌ترین خبر این است که آن میدان قدیمی را با آن همه خاطره با آن فواره بلند و آرامش همیشگی‌اش برداشته‌اند و به جایش نه فقط یک ایستگاه مترو که یک ایستگاه به اضافه یک مجتمع تجاری کاشته‌اند.

این خبری است که دیروز «عیسی علیزاده»، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد و در گفت‌وگو با «مهر» گفت: میدان ولی‌عصر ۱۳ متر زیرزمین می‌رود و در شکل جدیدش دارای یک گود ١٣متری و دوطبقه تجاری خواهد بود. او در این گفت‌‌وگو از اقدامات سازمان زیباسازی برای طراحی نماد این میدان خبر داده و گفته است این نماد هرچه باشد، باید طوری طراحی شود که تا ١٣متر سطح یک موضوع را به مخاطب نشان بدهد و از آن سطح به بالا، طراحی دیگری داشته باشد.رئیس سازمان زیباسازی از استادان مجسمه‌سازی خواسته تا از میدان ولی‌عصر با این شکل و شمایل جدیدش دیدن کنند و برای نماد حجمی آن طرح بدهند.

سازمان زیباسازی: ما فقط متولی نماد میدان هستیم

پیگیری‌ها از سازمان زیباسازی شهر تهران نشان می‌دهد آنها در ایده‌پردازی این‌که این میدان ساختار فعلی را پیدا کند، یعنی ١٣متر پایین برود و بعد تبدیل به مرکز تجاری جدیدی در مرکز شهر تهران شود، مداخله‌ای نداشتند، این نکته‌ای است که سیدمجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران درباره آن به «شهروند» می‌گوید: «میدان ولی‌عصر در طرح ساخت ایستگاه مترو بوده است و مدتی همکاران ما در مترو مشغول عملیات عمرانی این ایستگاه بودند. با توجه به این‌که عملیات عمرانی میدان درحال پایان است، ما در فراخوانی اعلام کردیم هنرمندان رشته‌های مختلف اعم از تجسمی و معماری با توجه به شکل جدیدی که این میدان پیدا می‌کنند، درخصوص طراحی نماد جدید این میدان که می‌‎تواند به صورت یک المان حجمی باشد، ایده‌ها و پیشنهاداتشان را ارایه کنند.»

او در پاسخ به این پرسش که طراحی میدان ولی‌عصر به شکل جدید توسط کدام سازمان در شهرداری تهران انجام شده و آیا سازمان زیباسازی موافق اجرای این طرح در میدان ولی‌عصر بوده است، گفت: «مطالعات طراحی فعلی میدان آنچه قرار است در آینده راه‌اندازی شود، توسط شرکت مترو انجام شده است. درواقع آنها این فضا را با کاربری ایستگاهی طراحی کرده‌اند و آنچه ما در سازمان زیباسازی انجام می‌دهیم، طراحی نماد حجمی میدان است البته در یکی از طبقات فضاهای داخلی میدان و در رمپ‌‎های اطراف آن هم پیش‌بینی دیوارنگاری شده است.»

آن‌طور که موسوی به «شهروند» می‌گوید: ورودی‌ها و خروجی‌های متروی میدان ولی‌عصر در چهارگوشه میدان پیش‌بینی شده و مسافران و افرادی که می‌خواهند وارد فضای مرکزی میدان شوند، هم از ورودی ایستگاه وارد شده و بعد به زیرزمین می‌روند. او البته در پاسخ به این پرسش که آیا در اجرای این طرح به ملاحظات ترافیکی و اجتماعی این پروژه توجه شده، هم گفت: «این طرح حتما مطالعات ترافیکی دارد اما از نظر این‌که آیا این مرکز به افزایش ازدحام بیشتر در میدان منتهی می‌شود، باید گفت هرچه آن‌جا اتفاق می‌افتد، زیرزمین اتفاق می‎افتد و شما ازدحام و شلوغی روی زمین مشاهده نمی‌کنید.»

به گفته او، طراحی ایستگاه‌های چند منظوره برای مترو، اتفاقی است که در شهرهای مختلف دنیا با تجربه‌های متفاوت اجرایی شده و متداول است و درواقع به این ترتیب سعی می‌شود ایستگاه‌ها غیر از مترو فضاهای دیگری را هم دراختیار شهروندان قرار دهند.  

موسوی درباره این‌که ساخت مترو و طراحی جدید میدان ولی‌عصر موجب شده که تهران، میدان ولیعصر را با هویت گذشته‌اش به کلی از دست بدهد و با میدان تازه‌ای مواجه شود، گفت: «به هرحال این میدان شکل جدیدی خواهد داشت اما بخشی از تغییراتی که در تهران رخ می‌دهد، ناشی از الزامات توسعه شهری و نیازهای روز است و در ارتباط با میدان ولی‌عصر هم این تغییرات ناشی از همین شرایط بوده است. »

چه کسی متولی هویت شهری است؟

شورای شهر تهران پیش از این به شهرداری تهران اجازه داده تا برای تأمین هزینه‌های ساخت و توسعه مترو در تهران نسبت به ساخت مجتمع‌های تجاری در ایستگاه‌های مترو اقدام کند و حالا میدان ولی‌عصر را با این شکل و شمایل تازه و گود رفته‌اش تا عمق ١٣متری زمین می‌توان یکی از نتایج همین تصمیمات به شمار آورد. «ابوالفضل قناعتی»، عضو هیأت‌‌رئیسه شورای شهر تهران در ارتباط با همین پروژه به «شهروند»، می‌گوید: «ساخت هر ایستگاه مترو تقریبا ٤٠٠‌میلیارد تومان هزینه دارد. به همین دلیل شهرداری تهران می‌تواند و باید بخشی از هزینه‌کرد را در قالب بخش تجاری ایستگاهی تأمین کند، همان‌طور که بخش دیگر اعتبارات مورد نیاز در این زمینه را در قالب تهاتر و به صورت غیرنقد پیش‌بینی می‌کند، این کلیات کار است که شهرداری تهران می‌تواند در ایستگاه‌های مترو فضاهای تجاری پیش‌بینی کند.»

قناعتی می‌گوید: طرحی که اکنون در میدان ولی‌عصر اجرا شده، به‌طور جداگانه و با جزییات در شورای شهر تهران مطرح نشده و شاید اگر مطرح شده بود، پیشنهادات دیگری در این زمینه مورد توجه قرار می‌گرفت. به گفته او، اگرچه شهرداری تهران می‌تواند ایستگاه‌های مترو را به صورت مجتمع‌های ایستگاهی چند منظوره طراحی کند اما: « این‌جا بحث سلیقه و توجه به منافع اجتماعی و فرهنگی مطرح است، به ‌هرحال در هر ایستگاهی هم نباید بیایند برای درآمدزایی و تأمین هزینه‌ها نمای شهر را یا فضای پیرامونی را تحت‌تأثیر فضای تجاری قرار دهد و درواقع نباید برای حل یک مسأله، مشکلات تازه‌ای راایجاد کرد.»

به گفته او، در میدان ولی‌عصر به ‌دلیل تراکم فضاهای تجاری و ترافیک سنگین افزودن بر بار تجاری در میدان تصمیم قابل قبولی نیست و اگر کاربری این مراکز به کاربری‌های فرهنگی مثل گالری‌ها و مراکز آموزشی اختصاص یابد، می‌تواند هویت فرهنگی و اجتماعی در آن‌جا ایجاد کند اما ایجاد یک مرکز تجاری جدید در قلب یک مرکز تجاری دیگر مشکلات اجتماعی و فرهنگی تازه‌ای در این محدوده ایجاد می‌کند. فارغ از این‌که شهرداری تهران به دنبال درآمدزایی و ایجاد درآمدهای پایدار برای اداره شهری است که دیگر از شدت متراکم‌شدن جای نفس‌کشیدن ندارد اما بدسلیقگی و تصمیم‌گیری بر مبنای منافع آنی بدون توجه به منافع آتی، انتقادی است که نسبت به مدیریت شهری و شهرداری تهران از دوره‌های گذشته وجود داشته و همچنان نیز به قوت خویش باقی است.

با وجود این‌که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در دهه گذشته نگاه اجتماعی به مسائل شهری را به‌عنوان مهم‌ترین شعار و برنامه خود اعلام کرده اما واقعیت این است که کارنامه او در تهران نشان می‌دهد آنچه در یک‌دهه در پایتخت عملیاتی و اجرایی شده، اغلب آنچنان تحت‌تأثیر منافع اقتصادی و بهره‌برداری‌های اقتصادی قرار داشته که عملا جایی برای توجه به منافع اجتماعی و فرهنگی باقی نمانده است و تهران هر روز بیشتر از گذشته کیفیت مطلوب برای زندگی را از دست می‌دهد. درچنین شرایطی که این شهر متولی فرهنگی و اجتماعی ندارد و آنچه از فرهنگ و جامعه می‌گویند، شعاری بیش نیست، البته دغدغه برای این‌که هویت شهری چه می‌شود، شاید از نگاه متولیان شهری به معنای همان نشستن بیرون از گود و نظارت کردن باشد. درچنین شرایطی آدم‌های این شهر هم لابد باید یاد بگیرند که جای خالی خاطره‌ها و نشانه‌های هویتی که دیرسالی نقطه اتصال‌شان با این شهر بوده را با مال‌ها، مراکز تجاری و برندهای جدید و البته زندگی به سبک یک انسان مصرفی پر کنند و یادشان برود که این شهرها زمانی جایی برای آرامش، برای زندگی و خاطره‌های خوب بود. 

* شیده لالمی / شهروند

همراه مکانیک



دیدگاه ها

نوید: 1394/10/708:45:00،
155
12
دور خیلی از میدان های شهر رو اینطوری بستن. احتمالا برنامه مشابهی برای میدان انقلاب هم دارن.
ساسان: 1394/10/709:18:30،
206
13
میدونای این مملکت رو هم دارن میفروشن . کجان اون مردمی که واسه آزادی انقلاب کردن
من: 1394/10/709:54:24،
124
14
شهرداری پارک بالاتر از پل صدر رو هم به همین صورت تخریب کرد و الان یه برج بی قواره دارن جاش می سازن.
واقعا این دکتر ! در زمان تصدی مقام شهردار گند زد به تهران رفت.
شهاب: 1394/10/710:22:18،
110
13
قالیباف منظر و نمای شهری تهران را نابود کرده است!!!
یاد کرباسچی بخیر که مهمترین اصل در مدیریت شهری برایش حفظ منظر دید بود . یادش بخیر نرده دور پارکها را برداشت و بجایش گل کاشت. نرده بلوار وسط خیابانها را بر میداشت و بجایش گل میکاشت
کاش این مدیران شهری سری به کشورهای اطراف و شهرهای مدرن امروزی مثل دبی و دوحه و ... می زدند تا ببینند منظر دید چقدر در شهرهای قرن 21 ام جایگاه مهمی دارد
رضا: 1394/10/710:36:34،
82
12
گل گفتین دوستان. این به اصطلاح خلبان-دکتر داره تهران رو تبدیل به یه مرکز تجاری بزرگ با برج های بلند میکنه. تلافی رئیس جمهور نشدنش رو داره اینطوری در میاره. تهران همین الانشم ظرفیت نداره. خیابون های ساعت 5عصر کاملا قفل میشه. خیانتی که قالیباف به تهران کرده قابل وصف نیست. تازه اگر خدماتی که هم که کرده به حساب تبلیغاتش بزاریم که دیگر هیچ. چکمه هایت را بپوش و به پادگان برگرد.
احمد: 1394/10/710:44:53،
80
11
حاج آقا سردار دکتر خلبان شهردار قالیباف، بجای این کارا و خرج کردن توی کربلا و مدارس و جاهای نامربوط تشریف بیارین پول پیمانکارها رو بدید تا شکم زن و بچه ها و کارگراشون رو سیر کنن. البته پول پیمانکارای نور چشمی داده میشه ولی بقیه هچ. جواب مردم که بماند، جواب خدا رو چی میدین ؟
عاشق امریکا: 1394/10/717:42:30،
27
10
بنده خدا یاد سرسبزی طرقبه افتاده !!!!!!!!!!!!! !
زیزو: 1394/10/708:52:25،
108
15
همین جوری شلوغ هست ،مجتمع تجاری،میزنند،اول به فکر جا پارکش باشید،
کوکی: 1394/10/708:53:53،
137
13
خب درسته.این ها اصلا ایرانی نیستند که بخوان دلشون بسوزه.
chairman: 1394/10/709:29:38،
87
9
یعنی شما میگی همون هند و ایناو...آره دیگه
سوشا : 1394/10/711:17:09،
50
11
عراق هم هست بجز هند
س: 1394/10/709:41:10،
90
14
شهرداری فقط پاساژ و مرکز خرید میسازه و ساختمانهای با تراکم بالا
و البته ترجیحا بدون پارکینگ
حيدر: 1394/10/711:02:24،
43
12
تازه كل مديريت شهرم ميخوان !!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خشایارشا: 1394/10/710:52:16،
74
11
یکم دیگه به این قالیباف رو بدن یهو میگه:
در راستای زیبا سازی تهران میدان آزادی آن نماد طاغوت را تخریب و بجایش پاساژ با معماری اسلامی میسازیم!
پریسا: 1394/10/711:14:09،
25
16
بابا یه زیر گذر بزنید میدان رو هم حفظ کنید.
مثل میدان امام حسین ع
گند کاری: 1394/10/712:20:47،
36
9
میدان امام حسین هم یه گند کاری دیگه بود. بحث زیرگذرش قبول ولی اگر قرار باشه وقتی یک گشایشی انجام میشه راههای دیگه بسته بشه چه فایده. بالای میدان و توی خیابان 17 شهریور وقتی نشه تردد کرد که ترافیک به اطراف مثل اتوبان امام علی منتقل میشه !
پل تجریش: 1394/10/712:21:47،
26
9
پل تجریش رو هم میخوانن ببندن
علی: 1394/10/712:58:08،
27
10
تمام باغهای شهرمان را شهرداری مجوز ساخت
و ساز داده همه این را میدا نند که چه بر سر محیط زیست ما که نیاوردند
دیده بان : 1394/10/713:08:18،
33
12
تا حالا شده این سردار های امروزی یه کار خیر و مردمی انجام بدن . یاد اون باکری ها و همت ها به خیر . این میراث خوران رانت جو هنری جز ایجاد مانع برای پیشرفت این کشور و مردمش ندارند . هر زمان که فرصتی پیش آمد تا این سرزمین به آرامشی برسد و راه رشد را بیابد ، این سرداران با یه خودنمایی بی فایده راه را بستند.
شروین: 1394/10/713:12:02،
38
11
جالبه

تا حرف از دفاع از مملکت پیش میاد همه میگن برای ناموس باید رفت و جنگید.

اما وقتی این قبیل کارها انجام میشه هیچکس یه آخ نمیگه

یکی به من بگه دشمن کیه؟

اونی که 3000 کیلومتر اون طرف داره به موفقیت و آینده خودش فکر میکنه، یا اون مسعولی که داره پول میگیره و وظیفه داره کارش رو به درستی انجام بده اما داره تر میزنه تو مملکت ؟

تهران شده پارکینگ و پاساژ و دود
راضی: 1394/10/713:12:34،
43
12
از نمادها و بنا های قدیمی یکی میدان ازادی مونده که ان هم مراحل تخریبش را با عدم باز سازی ومرمت اصولی و عدم اعتبار کافی برای نگهداریش چند سالی که شروع کردن .یکی دیگه هم تئاتر شهر هستش که وضعیتش رو کم بیش توی اخبارها هست دیگه عمدا و دستی دستی دارن میذارن که خراب بشه/ حتما برای این دو مورد هم این خادمین به شهر و مردم این چنین خواب های پریشانی رو براشون دیدن / تاسف
حسن: 1394/10/722:46:55،
18
11
دقیقا همون طوری که زاینده رود و دریاچه ها رو خشکوندن
دلخور : 1394/10/713:19:48،
35
12
اقا خاطره و یاد ایام به چه درد شهرداری میخوره .اینا فقط به فکر ساختن تجاری و پاساژ هستند.ایستگاه مترو بهانه است . چون زمینش براشون مفت بوده / از فردا توی هر میدانی به اسم ساخت ایستگاه مترو اول چند تا پاساژ میسازن بعدش اگه توی مسیر خط مترو بود بعدش براش یه فکری میکنند
م : 1394/10/713:34:58،
35
9
دکتر و مهندس با پیشوند سید خخخخخخ وقتی شورای شهر شده دبیر و ساعی و رضازاده توقع بیشتر از این نمیشه داشت هر جا رو دادن به یکی بشینه بخوره
مدعی: 1394/10/714:32:06،
28
9
شهرداری تهران چند سالی است که تبدیل شده به موجودی ناشناخته به اسم خوره تهران
ملک ری: 1394/10/714:37:22،
26
11
خدا این آقایون مدیران جهادی شهرداری رو نبخشه که من نمیدونم فازشون چیه یه کلنگ برداشتن تا جون در بدن دارن هویت و اصالت و آرامش طهران و ساکنانش رو تخریب میکنن!!آخه مرد ناحسابی یه جای این طهرون بینوا نباید از تیشه و کلنگ شما در امان بمونه که من نوعی فردا روزی دست بچم بگیرم بگم بابا این یه نقطه تاریخی از طهرونه؟!؟!مردمان آینده در مورد این شهر بی روح و آهنی چی قضاوت میکنن؟البته کیه که گوشش به این حرفها بدهکار باشه همه فقط دنبال پولن حالا اونهم به هر قیمتی!!!
من: 1394/10/715:23:19،
18
24
کاری با تراکم فروشی شهرداری و نون به نرخ روز خوریش ندارم!

ولی شماها که نظر میدید واقعا تهرانی هستید؟
الان ایستگاه مترو رو باید کجای میدون ولیعصر میزدن؟؟؟ دقیقا کدوم فضا مد نظر شماهاست؟ -ـ-

من که مشکلی نمی بینم همون وسط رو ایستگاه کنن چیز بدی نباید بشه...

من احازشو دادم بزنن :)))
ممد: 1394/10/716:33:54،
21
10
جنوب شرقی میدان با کمی اصلاحی میشه به راحتی ایستگاه مترو زد. نیازی هم به زدن پل عابر 4 طرفه یا زیر گذر نداره.
موقعش که بشه همین آقایون پارک و فضای سبز و ... رو میکشن بالا می فروشن بشه پاساژ و اداره. می تونن 2 زارش رو خرج کنن ملک معارضین رو بخرن و به جاش ایستگاه مترو احداث کنن.
من: 1394/10/718:28:16،
19
16
جنوب شرقی؟؟؟
اونجا که خودش پر مغازه هست با یه پیاده رو یکم بازتر ! یعنی می گی مغازه ها رو تخریب کنن یا کلا پیاده رو باریک یا تخریب کنن؟
حسن: 1394/10/715:49:24،
19
11
میدان شهدا مشهد را برداشتند به جایش مجتمع تجاری کاشتند.
داود: 1394/10/717:31:21،
25
11
«به هرحال این میدان شکل جدیدی خواهد داشت اما بخشی از تغییراتی که در تهران رخ می‌دهد، ناشی از الزامات توسعه شهری و نیازهای روز است و در ارتباط با میدان ولی‌عصر هم این تغییرات ناشی از همین شرایط بوده است. »
کاملا درست فرموده این آقای موسوی! ... نیاز روز ... که اون هم چیزی نیست جز گرفتن پول و پول بیشتر. به هر بهانه ای و به هر قیمتی!
چیزی که من و شما در دهه آینده باهاش مواجه خواهیم بود: جنگلی از ماشین و ساختمان در این خراب شده و ترس از بیرون اومدن از خونه بدلیل استنشاق هوای آلوده! دیگه کی به این فکر میکنه که روزگاری میدان ولیعصر چه شکل و شمایلی داشته!؟

مهم اینه که مغازه های تجاری اونجا رو به چند برابر ارزش واقعیش به مردم بندازند و مردم هم اونجا، از بیکاری و کسادی مگس هایی رو بپرونند که روزگاری شمیم فواره های میدان بهشون اجازه حضور نمی داد!

لیاقت این مردم بیشتر از این مدیران هم نیست!
بهزاد تحریم: 1394/10/723:28:28،
16
11
شهرداری تهران به جای نگهداشت شهر، تو سیاسی کاری های بیهوده غرق شده. با کلی بدهکاری به این و اون، واقعن معلوم نیست چه خبره توش. سازمان ها و شرکتهای وابستش هم که واویلاااااااااااااست، حسابرسای شورای شهر هم نتونستن سر از کاراشون در بیارن. تو این پروژه هم معلوم نیست دستای کیا تو کاره. بیچاره مردم، گرونی روز به روز بیشتر، تورم بیداد، فساد و کثافت کاری روزافزون، یارانه ها حذف، بنزین طبقه بندی، مالیات بر ارزش افزوده بیش از پیش، نامردی و رانت و فامیل بازی هر روز بیشتر از دیروز. تو یه همچی جامعه ای چجوری میشه سالم زندگی کرد. خدایا منو ببخش اگه جهنمتو برام انتخاب کردن.
امیر.: 1394/10/812:25:32،
14
13
زبونم لال سکته میکنی... یه کم خونسرد باش.
متولدين تهران: 1394/10/1509:59:44،
14
10
شهرستانهارو داغون كردن همه خوب پا ميشن ميان تهران هميشه ترافيك وحشتناك دود و آلودگي و بحران اب و هوا مسكن و هزاران بلاي مادي و معنوي هر لحظه داره تهران رو تهديد ميكنه
خدايي نكرده زلزله بياد كي ب داد مردم ميرسه همينطوري اكه يكي حالش بد بشه چطور ميشه تو اين ترافيك امداد رساني كرد
اون فردي ك بخاطر آلودكي فوت ميكنه خانوادش و خودش چه عذابي كشيدن
اون جووني ك به خاطر بالا رفتن قيمت خونه به خاطر شدت مهاجرت و كمبود عرضه نميتونه خونه بخره. و تشكيل خانواده بده تورم و كروني و... همه و همه برا همين نرسيدن ب شهرستانها و بيچاره كردن مردم هست
خدا همه باعث و بانيانش رو نابود كنه ك اصلا دلشون براي ايران و ايراني نميسوزه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل