کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واکنش های متفاوت به مذاکره با خودروسازان خارجی


کد خبر : ۱۸۳۱۰یکشنبه، ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱:۱۱۵۰۶۰ بازدید

همکاری با خودروسازان خارجی و بخصوص پژو هنوز شروع نشده با خود حاشیه‌های زیادی به همراه داشته است. برخی از عجله نکردن در ...

همکاری با خودروسازان خارجی و بخصوص پژو هنوز شروع نشده با خود حاشیه‌های زیادی به همراه داشته است. برخی از عجله نکردن در امضای قراردادها صحبت می‌کنند و گروهی دیگر از تأخیر پیش آمده معترض هستند. از این‌رو رضا نوروززاده رئیس سازمان گسترش و نوسازی روز گذشته نسبت به قرارداد ایران خودرو با پژو موضع‌گیری کرد و گفت:نباید در امضای قرارداد با پژو تنها به دلیل اینکه رئیس جمهور به فرانسه می‌رود، عجله کرد.معمولاً در سفرهایی که رهبران کشورها انجام می‌دهند، تفاهمات ملی مدنظر است و پروژه‌های جزء را نباید در داخل یک سفر، بزرگنمایی کرد، چراکه این برای ملت دستاوردی ندارد.

به گزارش ایران، وی اظهار داشت: ایران دیگر زمین فکر برای برخی کشورهای خودروساز دنیا نیست که خارجی‌ها برای ما سیاستگذار باشند بلکه در مقابل بازاری که در اختیار آنها می‌گذاریم، یکسری توقعاتی هم داریم، بنابراین نباید عجولانه کاری کنیم که منفعت برای نظام ملی ما نداشته باشد.  محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت نیز درباره همکاری با خودروسازان خارجی به خبرنگار ما گفت: ظرفیت و قابلیت خوبی در کشور برای تولید خودرو وجود دارد که منجر به رتبه مناسبی در سطح جهان شده است به نحوی که براساس آخرین آمارها، ایران شانزدهمین تولیدکننده خودرو در دنیا است. براساس اهداف توسعه صنعتی، ایران قرار است رتبه یازدهم تولید خودرو در جهان را به دست آورد که امیدواریم با توجه به ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و ارزش افزوده بخش خودرو، بتوانیم به این رتبه دست یابیم.وی اظهار داشت: قطعاً پس از برداشته شدن تحریم‌ها روند قراردادها و همکاری با خودروسازان خارجی شفاف خواهد شد.یکی از دلایلی که باعث شده تأخیر در امضای قراردادها صورت گیرد مسأله تحریم‌ها است. همه می‌دانند که ایران تغییر کرده و صنعت خودروسازی آن رشد کرده است. لذا هیچ خودروساز خارجی برای ما سیاستگذاری نخواهد کرد.تمام خودروسازان خارجی موظف هستند با توجه به شروط جدید ایران همکاری کنند.

آرش محبی‌نژاد عضو شورای سیاستگذاری خودرو درپاسخ به این سؤال که برخی‌ها معتقدند که امضای قرارداد پژو نباید منوط به حضور رئیس جمهور در فرانسه باشد به خبرنگار ما گفت: به‌رغم آنکه گفته می‌شود صنعت خودروسازی ایران خصوصی است اما در واقعیت می‌بینیم که سیاست‌های کلان دولت، مسیر را برای این صنعت مشخص می‌کند. نمونه بارز این اتفاق قرارداد تندر 90 بود. زمانی‌که خودروسازان در مورد قرارداد با رنو به تفاهم رسیدند مجلس هم بررسی‌های خود را شروع کرد.لذا این امر نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی وابسته به دولت است. بدین جهت امضای قرارداد با حضور رئیس جمهور علامت سؤالی ایجاد نمی‌کند.وی اظهار داشت:توافق نهایی با پژو زمانی رخ خواهد داد که لغو تحریم‌ها عملیاتی شده باشد.وقتی تحریم‌ها به قوت خود باقی است چطور می‌توان انتظار داشت که قرارداد با خودروسازان خارجی امضا شود.لذا قبل از آنکه نسبت به عملکرد خودروسازان و روند کند مذاکرات پرداخته شود بهتر است که ابعاد تحریم‌ها مورد توجه قرار گیرد.به هر ترتیب در ماه جاری تحریم‌ها برداشته خواهد شد و پس از آن باید دید که چانه زنی‌های خودروسازان در این مدت چگونه بوده است و چه قراردادهایی امضا خواهد شد.دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور خاطرنشان کرد:برای آنکه صنعت خودروسازی بتواند رشد کند به غیر از 4شرط وزارت صنعت باید 3شرط دیگر هم مورد توجه قرار گیرد.

اول، تعمیق ساخت داخل است.از ابتدای قرارداد با خودروسازان خارجی باید صنعت قطعه‌سازی جایگاه خود را پیدا کند.در حال حاضر قطعه سازان  داخلی قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی را تأمین می‌کنند لذا با ورود خودروهای جدید باید این نقش همچنان پررنگ باشد تا این صنعت با تعطیلی مواجه نشود.تعمیق ساخت داخل باید توسط شرکای جدید ایران خودرو و سایپا مبنا قرار گیرد.عضو شورای سیاستگذاری خودرو اظهار داشت:دومین مسأله‌ای که باید مدنظر باشد منافع ملی است.طبق اعلام دولت در همکاری‌های آینده، محصولات مشترک باید به کشورهای مورد هدف شریک جدید صادر شود. لذا می‌توان از این فضا استفاده کرد و به غیر از صادرات خودرو، صادرات قطعات را هم پیگیری کرد. سومین موضوع آن است که در قراردادهای جدید حتماً قید شود که شرکای جدید ایران خودرو و سایپا باید تکنولوژی و دانش فنی قطعات خودروها را به قطعه سازان داخلی انتقال دهند.اگر زنجیره تأمین خودروسازان با همکاری جوینت ونچرها تقویت شد این صنعت خیلی زود می‌تواند گذشته خود را جبران کند. بر این اساس وزارت صنعت پلتفرم به روز به لحاظ استاندارد، ایمنی و کیفیت، محدوده قیمتی و خدمات پس از فروش را در نظر گرفته است. وی خاطرنشان کرد:اگر در مذاکرات با خودروسازان شروط وزارت صنعت و سه شرط جدید مدنظر قرار گیرد هر گونه تعلل زیان بار است و باید بعد از تحریم‌ها با سرعت قراردادها امضا شود.لذا بهتر است قبل از آنکه تحریم‌ها برداشته شود مذاکرات صورت گرفته به جمع بندی نهایی برسد.

2xhbs8n0ffzt6rt3zez.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها