کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

هرج و مرج در قیمت‌گذاری کالاها + تصاویر

کدخبر:۱۸۲۷۳شنبه، ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳:۴۷۴۶۸۸ بازدید

این روزها در حالی شاهد تخفیف‌های تا 50 درصدی روی تولیدات داخلی هستیم که هیچ اقدامی برای اصلاح قیمت‌ها و کاهش بهای محصولات صورت ...

این روزها در حالی شاهد تخفیف‌های تا 50 درصدی روی تولیدات داخلی هستیم که هیچ اقدامی برای اصلاح قیمت‌ها و کاهش بهای محصولات صورت نمی‌گیرد و هرج و مرج در قیمت فروش کالاهای مصرفی خانوار ادامه دارد.

گشتی در مراکز عرضه کالا در شهرهای مختلف از تخفیف‌های اعمال شده بر روی اکثر کالاها و رقابت تولیدکنندگان برای فروش محصولاتشان حکایت دارد، رقابتی که هرچند در شرایط رکود اقتصادی صورت می‌گیرد اما باز هم نشان می‌دهد که فروش کالا با نرخ‌های تخفیف خورده دارای صرفه اقتصادی است و چرخ کارخانه‌ها را می‌چرخاند و گرنه ادامه تولید با این قیمت‌ها توجیه‌پذیر نمی‌شد.

به این ترتیب شرکت‌های تولیدکننده برای کسب سهم بیشتر از بازار اقدام به اعمال تخفیف بر روی محصولاتشان کرده‌اند اما هیچ اقدامی از سوی تولیدکنندگان و یا دولت برای اصلاح قیمت‌ها و درج نرخ‌های واقعی بر روی بسته‌بندی کالاها صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که طی سال‌های گذشته با تشدید تحریم‌ها و اثرات منفی ناشی از آن، تولیدکنندگان به محض ایجاد کوچکترین تغییر در قیمت تمام شده محصولاتشان درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت ارائه می‌کردند و مسئولان این سازمان نیز در کمترین وقت، نرخ‌های جدید را مصوب و ابلاغ می کردند.
 


حال که گردش روزگار برعکس شده و به گفته مسئولان دولتی، گشایش‌های زیادی در اقتصاد کشور اتفاق افتاده و یا در حال اتفاق است، خبری از کاهش قیمت کالاها و باز گرداندن نرخ‌ها به اعداد و ارقام سابق نیست و حتی در برخی موارد شاهد افزایش قیمت نیز هستیم که صنعت لبنیات از آن جمله است. جالب این که تولیدکنندگان این بار با افزایش قیمت مخالف بودند اما سازمان حمایت بنا به صلاح‌دید خود و برای جبران افزایش هزینه تولید شیر خام مصوبه افزایش قیمت را صادر کرد که در نهایت هم تولیدکنندگان اجرای آن را نپذیرفتند.


* قیمت‌های بالا فقط بنا به درخواست یکی دو شرکت

افزایش قیمت در شرایطی که قیمت تمام شده تولید کاهش یافته است،گاهی طوری عملیاتی می‌شود که اکثر تولیدکنندگان نیازی به این افزایش قیمت نمی‌بینند اما به گفته برخی، بنا به درخواست یکی، دو شرکت با سازمان‌های قیمت‌گذار کل کارخانه‌های یک صنعت مشمول مصوبه‌ای می‌شود که در نهایت از سوی برخی شرکت‌ها مورد مخالفت قرار می‌گیرد.


در نتیجه اقدام کارشناسی برای بررسی قیمت تمام شده تولیدات و تعیین قیمت‌ها بر اساس آن صورت نمی‌گیرد و مشخص نیست نرخ‌گذاری‌ها بر مبنای چه دستورالعملی صورت می‌گیرد.


* تولیدکنندگان حاضر به کاهش قیمت نیستند

اعمال تخفیف ‌های 10 تا 50 درصدی بر روی محصولات از اواخر سال گذشته آغاز شد و در ابتدا قفسه‌هایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به این کار اختصاص یافت که در آن تولیدات با تخفیف ویژه عرضه می‌شدند. این اقدام تا حالا هم ادامه یافته و با گذشت زمان، طیف بیشتری از کالاها مشمول تخفیف شده و قفسه‌های بیشتری در فروشگاه‌ها به این کار اختصاص یافته است.

این در حالی است که تخفیف‌ها معمولاً برای یک دوره زمانی مشخص و کوتاه اعمال می‌شوند نه اینکه برای یک سال قیمت‌ها بدون تغییر باقی بماند و محصولات با تخفیف‌های بلند مدت به فروش برسند.

بهانه برخی تولیدکنندگان برای عدم کاهش قیمت تولیداتشان این است که اگر زمانی به دلیل رشد بهای تمام‌شده، نیاز به افزایش قیمت باشد، سازمان‌های مربوطه به راحتی با درخواست آنها موافقت نمی‌کنند که در این مورد نیز باید گفت در سال‌ها گذشته به دفعات مجوزهای افزایش قیمت برای آنها صادر شده و علاوه بر این، باید ارگان کارآمدی برای بررسی به موقع قیمت‌ها وجود داشته باشد که راه حل آن قطعاً گران‌فروشی نیست.

از سویی، در شرایطی که قیمت تمام شده تولید رو به کاهش است برخی صنایع از جمله صنعت روغن نباتی همچنان به دنبال افزایش قیمت و آزادسازی نرخ‌ها هستند که باید دید چه توجیهی پشت این مسئله وجود دارد.

* گران‌فروشی به کام واسطه‌ها

در کنار تخفیف‌هایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعمال می‌شود باید به فروش محصولات با قیمت‌های بالای درج شده بر روی کالا در مراکز خرده‌فروشی نیز اشاره‌ کنیم که در این بخش، تولیدکننده محصول را با اعمال تخفیف به خرده فروش ارائه می کند اما خرده فروشان، کالا را با قیمت درج شده بر روی محصول به مصرف کننده عرضه می‌کنند و این گران فروشی به نفع واسطه‌ها می‌شود.


به این ترتیب، مقاومت تولیدکنندگان در مقابل کاهش قیمت‌ها و درج قیمت‌های تخفیف خورده بر روی کالا در کنار نبود نظارت و عدم اصلاح قیمت‌ها توسط سازمان حمایت باعث ایجاد هرج و مرج در فروش کالا به ویژه اقلام مصرفی و غذایی شده است که نظارت بیشتر دولت و وزارت صنعت را می‌طلبد.

گزارش از نرگس نیک‌ ضمیر

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

11: 1394/10/514:10:53،
192
21
هیچ تخفیفی در کار نیست
شرکتهای تولیدی به سفارش خریدار قیمت روی کالا و بالاتر از قیمت متعارف درج میکنن و بعد فروشگاه های زنجیره ای با سیاه بازی اقدام به بذل و بخشش 50 درصدی میکنن در حالی که یه ریال هم تخفیف ندادن و سود خودشون را دریافت کرده اند
زرشک: 1394/10/514:45:02،
110
14
فقط با شعور مردم بازی میکنن
متاسفم واسه مسئولین
بردیا: 1394/10/514:51:33،
103
12
شما یکجا رو محض رضای خدا نام ببرید که هرج و مرج نباشه ..من به شما جایزه بدم ....کلا ول وشو شده
تولید کننده: 1394/10/517:16:12،
20
61
مگه حقوق کارمندای دولت کم شده که جنس ما هم ارزون بشه این چه منطقیه؟؟
بابک: 1394/10/518:06:20،
24
15
دقیقا همینطوره یکی از جاهایی که بنظر میاد با توجه به فروش بالا با تولید کنندگان هماهنگ کرده و تولید کننده قبمت های بالاتری را برایش روی محصول درج میکنه تا در صد تخفیف بالاتری را نشان دهد هایپر استار است.

شرکت یک و یک هم اینروزا روی رب تخفیف قابل ملاحظه ای میدهد ولی ربش غلظت سابق را ندارد و اصطلاحا آب بسته بهش
صمد: 1394/10/521:23:25،
19
13
خب اگه تخفیفی در کار نیست پس چرا سوپر مارکتها با همان قیمت اصلی یا بقول شما بالاتر از قیمت متعارف که رو جنس خورده به مردم میفروشن نکنه سوپری داری آدم زرنگ
ناشناس: 1394/10/601:39:09،
19
14
همش چرنده.بخاطر رکود بازار تولید کننده و یا عمده فروش ویا حتی توزیع کننده خیلی وقتها گیر مالی پیدا میکنه جنسو با ضرر میده به مصرف کننده یا توزیع کننده دیگه که مشکلشو حل کنه،یا بعضی جنسها مشتری نداره یا نزدیک به انقضا میشه باید زیر قیمت رذ بشه،بخدا تو این مملکت غیر از چند درصد از مردم همه مشکل دارند از تولید کننده و کاسب تاکارمندو کارگر و بهتره وقتی دستمان به مقصر اصلی نمیرسه گناه گردن هم نندازیم. من تولید کننده دارم از مایه خرج میکنم حتی رو جنسم ضرر میدم که کارگرم شرمنده زن و بچش نشه و متاسفم تو مردم طوری وانمود شده که مقصر گرونی یا تولید کننده یا کاسبه.در صورتی که در اغلب مواقع اینطور نیست.این که کسی جنسشو با ضرر بده بخدا خوشحالی نداره فردای روز که ورشکست شد دودش به چشم همه میره
111: 1394/10/514:27:58،
73
15
جاي تاسفه براي مسؤلين
محسن هستم: 1394/10/514:33:35،
69
15
به جنس ها نیگا کنید:1-به جز دو تا برند بقییییه هممممه متفرقه هستن.2-جنس هائی مثل پودر کیک و اجیل فردای شب یلدا اخه؟!!!به چه درد ملت میخوره؟!!!.3-قیمت پسته ی450 گرمی قبل تخفیف35هزار بوده 40%تخفیف خورده شده20هزار.پسته خوب کیلو50تومنه خودتون حساب کنیدواقعا تخفیف خورده یا نه؟!!!!
4-لوبیا کیلو6تومنه اینا 900گرمی رو 10500 قیمت زدن!!!بعد با تخفیف50%مثلا 5250 میفروشن 900گرمی رو.
------------------------------------
ولی بازم حداقل با همین شرایطم از مغازه وسوپری بهتره(مغازه همینارو به قیمت روی بسته بندی میده).
-----------------------
من: 1394/10/514:35:29،
30
24
قضیه ساده هست

شما مثلا فرض بگیر یک جنسی رو من تولید می کنم که هزینش برای من میفته 60 تومن ( با در نظر گرفتن سود من یعنی شرکت تولید کننده ) من روی بسته قیمت فروش رو میزنم 100 تومن
چرا؟ چون در درجه اول توزیع کننده بزرگ قراره خرید کنه که معمولا 35 تا 40٪ زیر قیمت درج شده رقم خرید اون هست ...
تو مرحله بعد اون توزیع کننده چیزی نزدیک به 20 درصد از سود رو برای خودش در نظر می گیره و مثلا جنس من رو با قیمت 80 تومن میده به مغازه دار
در نهایت مغازه دار هم اون رو به مردم عادی 100 تومن می فروشه ...

این بازه نزدیک به 40 تا 50 درصدی میانگین هست یعنی هزینه جابه جایی و سود توزیع کننده و مغازه دار از ایینجا در میاد....

حالا این فروشگاههای بزرگمیان چرخه رو میشکنن یعنی دیگه خودشون حکم ا.ن توزیع کننده بزرگ رو دارن یعنی جنسی که دستشونه بالای 40 تا 50 درصد سود رو داره ( میانگین) و میتونن راحت تخفی
انگشت به دهان: 1394/10/515:54:43،
45
13
من از بیگانگان هرگز ننالم که با من هرچه کرد آن آشنا کرد
بیکار: 1394/10/518:11:28،
15
13
کدوم آشنا دقیقا؟
mehdi18: 1394/10/516:23:50،
84
12
اون وقت معمای شاه میسازن.یکی باید معمای خودشونو بسازه
من: 1394/10/521:47:29،
22
14
معما گذشته عزیزم اینا دیگه شدن راز داوینچی.
رضا: 1394/10/517:01:35،
25
14
غير موادي كه نياز واقعي داريد نخريد،بخصوص گول دلار بازيه ....براي اخر سالي
علی: 1394/10/519:38:06،
20
13
عجب مقاله مسخره ای! همه جای دنیا همین هست، وقتی یک سوپر مارکت بزرگ میتونه فروش بالایی داشته باشه مسلما براش بصرفه هست که همچین کاری بکنه، به علاوه اینکه ممکنه جنسی از تاریخ مصرفش یک ماه باقی مونده باشه که حراج میکنن!
Unisubs: 1394/10/521:00:48،
15
14
حالا شما این مساله ساده را بکن تو مخ کارمندای دولت که دستش تو
جیب بیت الماله و از حقایق منطقی، عادی و بر حق تجارت بی خبرند!
-----
کلا مطلب مفیدی نبود و از آن مطالب بود که عوام دوست دارند سرش جو
بدهند!
-------
درضمن برای دوستانی که می گویند کارخانه به اختیار خودش روی جنس
قیمت می زند، بدانند که کلا از نظام کاری تعزیرات بی خبرند و توهم
آزادی اقتصادی در ایران را دارند!
حرف حساب !: 1394/10/521:58:39،
14
12
ببنيد وقتي روي كالا 50% تخفيف ميزنند يعني چي ؟ كالايي كه در چند روز - جند ماه و چند سال با اجحاف در حق مردم فروخته ميشد و كسي بداد اين مردم نمي رسيد ؟ تا جايي رسيده كه اگر با 50% تخفيف بفروشه 30% يا بيشتر سود ميكنه چون ارزش افزوده و ماليات هم در آن لحا‌ظ شده .!!! پس قيمت اصلي اين كالاها چگونه و توسط چه كسي قيمت گذاري ميشه ؟‌انگار دولت در خواب است كه افراد سود جو هزاران كالاي ديگري كه هنوز قيمت آنها بلحاظ ركود كاهش داده نشده ميخواهند همچنان سودهاي چندين برابر را به خلق الله قالب كنند ؟!!!! پس مسلم است كه مردم بي نوا بايد هم اصل كالا + سود چندين برابر + ماليات و ارزش افزوده و... را بدون هيچ اعتراضي بخرند و دم نزنند !! اين انصاف است!! در برابر مردم كه هيچ... در برابر خدا چگونه پاسخ خواهد داد ؟.... چه توجيحي براي اين فساد وجود دارد . آيا كشورهاي ديگر اينچنين در حق مردمشان اجحاف ميكنند ؟
معتقد: 1394/10/523:02:21،
11
12
من نمیدونم چرا همه اش دنبال تعیین تکلیف برای تولید کننده و مشتریها هستیم. به قیمت چیکار دارید. قیمت بر اساس نظر مشتری تعیین میشود اگر قیمت مناسب نباشد مشتری بهیچ وجه خرید نخواهد کرد. بازار را آزاد کنید قیمتها خود بخود درست میشود. این وضعیت ناشی از اقتصاد رانتی و انحصار است. در شرایط رقابت آزاد قطعا همه چیز به تعادل حرکت میکند. دست از حمایت های تصنعی بردارید و رقابت ایجاد کنید و به بخش خصوصی بها دهید.
فرزندشهید: 1394/10/600:47:13،
13
12
کلهم همه جا توهمه زمینه ها هرج و مرج شده حالا ببینین بدتر ازینم سرمون میاد دزدی غارت ملت بجون هم میوفتن.حالا ببینین.اصلا ما مردم بحساب نمیایم تواین کشور...
ناشناس: 1394/10/601:06:52،
16
11
این دولتم چهره واقعیشو داره نشون میده
محمد: 1394/10/609:18:01،
12
12
مگه حقوق کارمندان وکارگران اضافه شده بود که شما بازاریان فروشگاهیان دوبله سوبله حساب میکردید
ادرس غلط: 1394/10/609:20:29،
13
10
وقتی تاریخ انقضا گذشت و خریدار نبود نصف قیمت هم جلوی ضرر است و یا وقتی چکت دارد برگشت می خورد ابرو و زندان تهدید می شوی مجبوری نصف هم تخفیف بدهی اگر عاقل باشی و گر نه اصل سرمایه می رود چرا در کالای سرمایه ای که خراب نمی شود تخفیف نیست چون ارزش افزوده دارد نه کاهش قیمت پس فقط خوراکی های مانده و ... و کاسب و تاجر در اوضاع اقتصادی خراب تخفیف می دهد

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل