کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

تولید خودرو در کشور 17.4 درصد کاهش یافت

کدخبر:۱۸۲۶۷شنبه، ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷:۵۲۳۰۴۵ بازدید

تسهيلات خـريد خودرو هـم نتوانست صنعت خودروي ايران را از ركود خارج كند، چراكه در مجموع توليد خودرو در كشور با كاهش 17درصدي نسبت به سال ...

تسهيلات خـريد خودرو هـم نتوانست صنعت خودروي ايران را از ركود خارج كند، چراكه در مجموع توليد خودرو در كشور با كاهش 17درصدي نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است. 

سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو در سي‌و‌ششمين جلسه شوراي سياستگذاري  گفت: در اين جلسه اعلام شد توليد خودروي سواري تاكنون به 626 هزار و 101 دستگاه رسيده كه 10.8 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 93 كاهش داشته است. وي گفت: در مجموع كل توليد خودرو در اين مدت، تعداد 682 هزار و 529 دستگاه بوده كه اين ميزان 17.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. قرباني تصريح نمود: در خصوص توليد خودروهاي سبك حدود 66 درصد برنامه سال 94 محقق شده و در مجموع 64.3 درصد برنامه انجام شده است. 
  
رکود صنعت خودرو با حمایت 2 هزار و 500 میلیاردی هم رفع نشد

2 هزار‌و‌500 میلیارد تومان از منابع بانکی در حالی به فروش خودروهای انبار شده در پارکینگ خودروسازان اختصاص یافت که پس از توقف نامنویسی‌ها، دوباره رکود به فروش خودروسازان بازگشته و به اصطلاح «آش همان آش است و کاسه همان کاسه» و مشخص نیست که چه کسی برای تیم اقتصادی دولت تصمیم‌ می‌گیرد؟ تنها چند روز پس از آنکه دولت در شرایط محدودیت منابع مالی، رقم قابل توجهی را به صنعت خودرو اختصاص داد و در حالی که این اقدام به بهانه خروج از رکود صورت گرفت، باز هم شرایط فروش خودروسازان به همان وضعیت قبل بازگشته و رکود دوباره بر سر این صنعت سایه انداخته است. به این ترتیب 2 هزار و 500 میلیارد تومان از منابع سیستم بانکی در ماجرایی هزینه شد که هیچ اثری در بهبود شرایط صنعتی و اقتصادی کشور نداشته و تنها یک رانت برای خودروسازان بود تا از دست خودروهایی که بدون حساب و کتاب و بدون سنجش نیاز بازار، تولید و انبار کرده بودند خلاص شوند. طبق آخرین آمار وزارت صنعت، میزان تولید خودرو در کشور طی آبان امسال 55 هزار و 493 دستگاه بوده که نسبت به آبان 93 کاهش 42/3 درصدی را نشان می‌دهد.

این افت تولید نشان‌دهنده تشدید رکود در صنعت خودرو در ماهی از سال است که در همان ماه، تزریق منابع مالی با هدف رفع رکود صورت گرفت. این موضوع که تحریک تقاضا با فروش اقساطی کالا یک راه‌ حل موقتی است نه بلندمدت، بر کسی پوشیده نیست و هر کارشناس اقتصادی به این مسئله اذعان دارد. از این‌رو باید گفت که اگر به جای پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی به فروش خودروهای انبار شده خودروسازان، مبلغی بابت بهبود فرآیندهای تولید و در جهت کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو اختصاص می‌یافت، نتیجه قابل قبول‌تری در اقتصاد کشور داشت و به تبع با منطقی شدن قیمت خودروها و بهبود کیفیتشان، تقاضا برای خرید خودرو افزایش می‌یافت و رکود بازار نیز کم‌کم برطرف می‌شد.
  
سکان اقتصادی دست کیست؟

در شرایطی که قرار بود رفع رکود اصلی‌ترین هدف طرح دولت برای فروش خودرو با وام 25‌میلیون تومانی باشد، این هدف محقق نشد و خودروسازان دوباره با مشکل فروش روبه‌رو شده‌اند. به این ترتیب مشخص نیست چه کسی این طرح را برای دولت کارشناسی کرده و با چه توجیهی مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت و کلاً هیئت دولت را به اثربخشی این طرح راضی کرده بود؟

حال این سؤال از مسئولان اقتصادی کشور مطرح است که پرداخت منابع 2 هزار و 500‌میلیارد تومانی چه تأثیری در رفع رکود از صنعت خودرو داشت؟ 
از سویی با وجود تبلیغات بسیاری که برای اجرای بسته خروج از رکود دولت شد، خروجی این طرح تاکنون تنها فروش 110 هزار دستگاه خودرو بوده است که به گفته دولتی‌ها قرار بود این میزان فروش، رکود بازار را برطرف کند؛ رکودی که زیاده‌خواهی خودروسازان و در نتیجه افزایش بیش از حد قیمت‌ها و افت کیفی تولیدات دلیل اصلی آن بود. به این ترتیب دولت بابت عملکرد نسنجیده خودروسازان نه‌تنها رفع مشکلات ایجاد شده را از آنها طلب نکرد بلکه با جایزه 2 هزار و 500 میلیارد تومانی، خودروهای بدون برنامه‌ تولید شده آنها را به فروش رساند. تسهیلات میلیاردی در وضعیتی از سوی بانک مرکزی به خودروسازان اختصاص یافت که دولت هیچ تعهدی از تولیدکنندگان در مورد بهبود کیفیت و قیمت تولیداتشان نگرفته و ادامه روند فعلی تولید خودروسازان، در آینده‌ای نزدیک دوباره انباشت خودرو در پارکینگ خودروسازان را به همراه خواهد داشت.
  
تعطیلی بیش از 150 کارخانه و واحد تولیدی کشور در 3 ماه گذشته 

بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور بر این عقیده هستند که گره زدن مسائل اقتصادی کشور به مذاکرات و توافق هسته‌ای از اشتباهات تاریخی دولت یازدهم بود که این رویه به‌رغم هشدارهای مکرر بدنه کارشناسی کشور همچنان ادامه دارد. در همین خصوص رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران از تعطیلی ۳۰ درصد واحدهای صنعتی کشور و نیمه تعطیلی شدن 50 درصد دیگر خبر داد. شاید بتوان اصلی‌ترین وعده انتخاباتی دکتر حسن روحانی که در فیلم تبلیغاتی‌اش بیان نمود را این جمله دانست که «هم باید چرخ کارخانه‌ها بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها» که با گذشت نیمی از عمر دولت یازدهم هنوز مردم منتظر تحقق این شعار مهم هستند. رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه فقط ۲۰ درصد واحدهای صنعتی با بیش از ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، افزود: این آمار نگران‌کننده است و باید تدبیر مناسبی برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی کشور به کار گرفته شود. وی همچنین از تعطیلی ۳۰ درصد واحدهای صنعتی کشور و نیمه‌تعطیلی شدن 50 درصد دیگر از واحدهای صنعتی کشور خبر می‌دهد.
این آمارهای تکان‌دهنده در حالی است که ماه‌های گذشته هیئت‌های تجاری بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی به بهانه سرمایه‌گذاری به ایران سفر نموده‌اند  اما به گواه برخي از مطلعين هيچ سرمايه‌گذار خارجي به دليل نامناسب بودن محيط كسب  و كار در كشور كه هيچ ارتباطي با تحريم هم ندارد، به كشور ورود پيدا نكرده است.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

امیدوارم: 1394/10/512:04:48،
28
256
پیش به سوی افزایش قیمت خودرو. خدا رو شکر
شتر و پنبه دانه: 1394/10/512:09:28،
271
16
پیش به سوی تعطیلیه کامل دو فرقون ساز.زنده باد کمپین.زنده باد تحریم.
این ها که میگفتن خوب فروختیم.مردم استقبال کردن؟؟؟!!!!!!
به امید خدا دارن ورشکسته میشن.
همه دست به دست هم بدیم تا نابودی کامل این 2 فرقون ساز
بردیا: 1394/10/512:17:28،
188
15
فقط رکود که میتونه اینها رو نابود کند .....رکودددددددددددبتازون و نابودشان کن ...اکثر نمایشگاه های خودرو داره تعطیل میشه بعضی ها هم شده پاتوق چک خرد کن ها و نزول خوران
داریوش: 1394/10/512:30:16،
91
12
دولت حتی یک ریال بابت اون طرح 25 میلیونی به حساب خودروسازا نریخته اون طرح فقط برا این بود که بگن تحریم خرید شکست خورده و قیمت خودرو رو نیارن پایین و اینکه انباراشون خالی بشه و یه مقدار پول نقد دستشون بیاد
mehdi: 1394/10/512:34:48،
99
11
بعد از مدت ها یکی دو تا خوب شنیدیم
رکود مونتاژکارها
تخویل ندادن کپچر
یکبار از صدقه سر تحریم خودرو وام دادن ببینیم ایندفعه این دو تا گربه نره و روباه مکار چیکار میخوان بکنن
بنگاه احمدی: 1394/10/513:15:10،
53
21
اینقد از این مقاله های اقتصادی که هدفشون سیاسیه متنفرم !!!
آخه رکود که از حالا نیست از زمان دولت قبله !!
خدایی وضعیت کشور تو سال 83 یا 84 چه طور بود !!؟؟
آلبالو: 1394/10/517:28:24،
35
13
ما از هر دولت و از هر فرغون سازی قوی تریم اگر متحد باشیم.

ادامه تحریم تا افزایش کیفیت کاهش قیمت خودرو روز دنیا
وحيد ح: 1394/10/512:06:04،
123
16
از اين جمله تو پاراگراف دوم خيلي خوشم اومد
مشخص نیست که چه کسی برای تیم اقتصادی دولت تصمیم‌ می‌گیرد؟خخخخخخخخ
بچه تهران: 1394/10/513:55:37،
41
12
ببين چه تصميماتي و چه کساني گرفته اند که کمر اقتصادي اين مملکت رو شکسته اند. فقط همين بس که مسکن در اوج رکود مي باشد و تا رکود مسکن حل نشه هيچ اتفاقي تو اين مملکت نخواهدافتاد حتي اگر وامهاي 25000000 خودرو داده شود هيچ دردي درمان نخواهد شد.
ميلگردي که سال 92 به 2180 تومان رسيده بود الان شده 1220 تومان يعني قيمتهاي 5 سال پيش. يعني فاتحه اقتصاد و مسکن خونده شده.
ايران جيب خواهشا چاپ کن!
غضنفر: 1394/10/512:08:37،
40
15
به همین خیال باش
بازاری: 1394/10/512:10:27،
73
17
مشکل اصلی گرانی دلار درکنار خودخواهی وحمایت ازگرانی برخی مسءولین و وزراکه خودشان سهام دار وصاحب کارخانه هستندمیباشد.اقتصاددانان بیسواد کشورما به بهانه حمایت ازصادرات(واقعامن نمیدانم کدام صادرات)هرروز دم ازگرانی دلارمیزنندتاجایی که کل مملکت رو زمینگیرکرده اند.عمق رکودناشی ازهمین گرانی دلار است مادامی که دلار پایین نیایید(حداقل3300تا3400)روزبه روز گرانی بیشتر.رکودعمیقتر.تعطیلی کارخانجات بیشتر.قدرت خریدمردم کمتر.درنتیجه مردم ناراضیتراز گذشته ودرنهایت انحطاط کامل اقتصادی وبه طبع آن مسایل امنینی میباشد
005: 1394/10/512:24:47،
35
9
من خودم شش ماهه قصد خرید خودرو را دارم ولی وقتی ماشین 44 میلیونی سوزکی گرند ویتارا را در زمان عرضه اولیه که ماشین روز جهانی بود حالا باید 135 میلیون واز رده خارج جهانی بخرم اولا پولش را ندارم دوما گزینه بهتری از اون با مدل 2016 وارداتی هست این رو دیکه بک بچه 5 ساله هم میدونه که خودرو سازی در ایران باید بروز بشه مردم از بس 25 ساله دو الی سه مدل با ظاهر کمی متفاوت حق
انتخاب داشتن خسته شدن مثلا 405 دارن باید بروند پارس بخرند
علی: 1394/10/512:38:01،
13
24
فرغون ساز مثبث
فرقون ساز منفی
حق: 1394/10/512:44:13،
44
10
خدا را شكر هـر چى پول ميگيرن بازم گشنه هـستن علتش فقط نفرين مردمى كه اين اشغالهـاى وطنى را خريدن
حمید: 1394/10/512:48:07،
45
9
به امید خدا نزدیکه دیگه
ali: 1394/10/513:11:44،
51
10
تموم شد رفت صنعت خودرو هر روز بدتر از دیروز. در گمرک و باز کنید یه تویوتایی . بی ام وه ای چیزی سوار شیم به جای فرغون .
سعد: 1394/10/513:30:03،
43
11
الحمدلله رب العالمین - خدا رو شاکرم
احمد: 1394/10/513:38:38،
37
11
دوستان نخرید.تحریم خودرو از طرف من یکی وارد سال چارم شد.اگه لازم باشه چهار سال دیگه هم نمیخرم.خرید خودروی صفر ممنوع.
فكور: 1394/10/513:47:42،
40
10
اي مسئولين و توليدكنندگان با مردم چيكار كردين كه بخاطر نابود شدن و ازبين رفتنتون اينقدر اعلام رضايت و خوشحالي ميكنن . من واقعا براتون متاسفم شما ها خيلي فرصت داشتين اما فقط به منافع خودتون فكر ميكردين
آگاه: 1394/10/514:01:07،
15
48
رکود در بازار خودرو دروغه محضه.من خودم در دو هفته گذشته یه تندر 93 داشتم با قیمت خوب فروختم ویک رانا مدل 92 خریدم.تو این دوهفته کلا تو بارار خودرو بودم.چند بار ماشین تمیز پیدا کردم که بخرم ولی به دلیل فروش رفتن موفق نشدم بخرم.هر کسی ماشین لازم داشته باشه میخره و تحریم و رکود همش کشکه.
وحید@@@@: 1394/10/514:17:53،
52
9
انشااله به زودی این دو خودرو ساز نابود بشن.


بگو انشااله +++++++++++++
امیر: 1394/10/515:20:49،
13
29
واقعا تاسف بار است ببین خودمون با خودمون چکار کردیم که
آرزوی نابودیه همدیگر رو میکنیم واقعا عابروی ایران و تمدن
ایرانی رو نابود کردیم رفت
سید: 1394/10/515:25:54،
16
13
به روزی خواهد رسید رشد آن منفی خواهد شد کشور به همین منوال برود همه اصناف کسبه دارن ورشکست می شند
جواب: 1394/10/515:38:21،
40
12
من يه سمند آلماني خريدم ولي نميدونم چشه هر روز تو تعمير گاه تخصصي برقيم . نه جلو بنديش ها فعلا كه صفره .
احمد: 1394/10/515:43:48،
29
12
هر چه تولید خودروهای قدیمی و بی کیفیت که 90% خط تولید دو
خودروساز را تشکیل می دهند کاهش یابد به نفع جان و مال مردم
در درازمدت خواهد بود.نگاهی به الودگی هوا در کلانشهرها و مرگ
و میر در جاده ها نشان می دهد که جای خودروهای روز و کم مصرف
در کشور خالی است.
قلی زاده: 1394/10/519:26:11،
19
10
به امید ورشکستگی این صنعت مریض......
خوشوقتم: 1394/10/520:01:56،
19
10
10 ساله خودرو نخریدم نه خارجی نه داخلی.پولش رو هم دارم.خودرو خارجی رو 10 برابر میکنین به ملت و جیبتون رو پر میکنین .خودرو داخلی هم همش تو سر گردنتون پارکه واسه تعمیر و مجانی هم گرونه.خجالت هم خوب چیزیه والا.جرممون اینه که 40 ساله که ایرانی هستیم.
بینام: 1394/10/601:33:39،
15
9
رکود بازار فقط از بی پولی مردم همیشه در صحنه هستش قدرت خرید مردم خیلی پایین مردم با فلاک زندگی می کنند/
((( فلفل ))): 1394/10/608:12:19،
10
9
روزي فرا ميرسد كه بگوييد خودرو سازها 4/17 درصد توليد داشته اند0

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار