کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نفت ايران در سرزمين چنگيز


کد خبر : ۱۸۲۵۲شنبه، ۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷:۳۰۱۳۴۶ بازدید

وزير نفت ايران مي‌گويد: «امكان صادرات 50 تا 60 هزار بشكه نفت ايران به مغولستان وجود دارد.» در حالي بيژن زنگنه به تازگي از امكان صادرات ...

وزير نفت ايران مي‌گويد: «امكان صادرات 50 تا 60 هزار بشكه نفت ايران به مغولستان وجود دارد.» در حالي بيژن زنگنه به تازگي از امكان صادرات نفت ايران به مغولستان از طريق شركت‌هاي چيني خبر داده است كه برآورد‌ها نشان مي‌دهد امسال درآمد‌هاي نفتي ايران نسبت به دولت نهم و دهم تا 75 درصد كاهش يافته است. كاهش بي‌سابقه درآمد‌هاي نفتي ايران از طرفي ناشي از افت قيمت نفت در بازار جهاني است كه در يك دهه اخير بي‌سابقه بوده است و از طرف ديگر، ايران هنوز نتوانسته است بازار نفت خود را كه به دنبال اعمال تحريم‌ها محدود شده بود احيا كند.

در اين زمينه دولتمردان در دولت يازدهم تلاش‌هايي را در راستاي كسب سهميه از اوپك انجام دادند، اما اعضاي اوپك در نشست اخير خود افزايش سهميه را رد كردند. پيش از اين تصميم اوپك وزير نفت و ديگر مسئولان شركت نفت ايران اعلام كرده بودند در صورت موافقت يا عدم موافقت اوپك ايران به هر حال صادرات نفت خود را افزايش خواهد داد. ايران در نظر دارد در مرحله اول توليد نفت خود را تا 500 هزار بشكه افزايش دهد. اين افزايش توليد با اما و اگر‌هايي رو به روست. در حالي كه برخي كارشناسان مي‌گويند افزايش صادرات نفت ايران مي‌تواند منجر به پايين آمدن بيشتر قيمت نفت يا ارزان فروشي شود، پيدا كردن مشتري براي نفت نيز خود با مشكلاتي مواجه است. اين در حالي است كه با كاهش قيمت نفت و به تبع آن كاهش درآمد‌هاي نفتي كشور‌هاي نفت خيز رقابت در اين زمينه شديد‌تر شده است. در ماه‌هاي اخير بار‌ها گزارش‌هايي مبني بر سنگ اندازي سعودي‌ها در بازار نفت منتشر شده است. به اين رقيب ديرينه ايران كشور‌هاي ديگري هم اضافه شده‌اند و در تازه‌ترين اخبار اعلام شده است كه آمريكا نيز صادرات نفت خود را آزاد كرده است. در چنين شرايطي ايران به انحاي مختلف دنبال مشتريان جديد است.

چيني‌ها نفت ايران را به مغولستان مي‌برند

روز گذشته وزير نفت با اشاره به درخواست مغولستان براي واردات نفت از ايران، گفت: امكان صادرات ۵۰ تا ۶۰ هزار بشكه نفت ايران از طريق شركت‌هاي چيني به اين كشور آسيايي وجود دارد. به گزارش مهر، نخستين دور مذاكرات رسمي نفتي جمهوري اسلامي ايران و مغولستان توسط بيژن زنگنه وزير نفت ايران و «لوندگ پوروسورن» وزير امورخارجه مغولستان به ميزباني تهران انجام شد. بيژن زنگنه درباره جزئيات محورهاي مذاكرات انجام شده با طرف مغولي، گفت: مغولستان علاقه‌مند به خريد نفت از ايران است اما چون اين كشور به دريا راه ندارد، تنها راه صادرات نفت به مغولستان از طريق شركت‌هاي چيني است، بنابراين در صورت توافق دو كشور، ايران نيز مشكلي براي صادرات نفت به مغولستان ندارد. وزير نفت با اعلام اينكه در اين جلسه ايران اعلام آمادگي كرد كه با توجه به ظرفيت‌هاي موجود، ايران مي‌تواند براي دوره‌هاي كوتاه‌مدت تربيت نيروي انساني كشور مغولستان را در بخش نفت، برعهده بگيرد كه ترتيبات لازم براي اين امر اتخاذ خواهد شد، تاكيد كرد: مغولستان علاقه‌مند به خريد نفت از ايران است. او با بيان اينكه در صورتي كه دو كشور چين و مغولستان در اين زمينه به توافق برسند، ايران نيز مشكلي براي صادرات نفت به مغولستان ندارد، تصريح كرد: ايران مي‌تواند نياز اندك اين كشور آسيايي را به نفت كه به ميزان 50 تا 60هزار بشكه در روز است، تامين كند. در همين حال، «لوندگ پوروسورن» وزير امورخارجه مغولستان پس از ديدار و گفت‌وگو با وزير نفت ايران براي گسترش و تعميق همكاري‌ها با ايران در حوزه نفت اعلام آمادگي كرد.

ارزان نمي‌فروشيم

همزمان معاون وزير نفت با بيان اينكه آزادسازي صادرات نفت آمريكا به بازار نفت ايران ضربه‌اي وارد نمي‌كند، گفت: شركت نفت به دنبال فروش نفت با تخفيف يا ارزان‌تر از قيمت بازار به مشتريان نيست. ركن‌الدين جوادي درباره آزادسازي صادرات نفت خام آمريكا و ورود نفت اين كشور به بازار، گفت: با آزادسازي صادرات نفت خام و حتي ميعانات گازي آمريكا، ايران كمترين آسيب را خواهد ديد. مديرعامل شركت ملي نفت ايران درباره ظهور يك صادركننده جديد نفت خام و ميعانات گازي در بازار، اظهار داشت: اگر آمريكا بتواند نفت وارد بازار كند، اول آن كشورهايي كه قيمت تمام شده شان بالاست، مجبورند توليد و عرضه نفت خود را محدود كنند. معاون وزير نفت از مناطق نفت‌خيزي همچون درياي شمال، آب‌هاي عميق در مكزيك، آب‌هاي عميق در آسيا و حتي آفريقا به عنوان كانون بيشترين آسيب پس از ورود نفت آمريكا به بازار ياد كرد و افزود: بنابراين ايران كمترين آسيب را مي‌بيند ولي طبيعي است كه اگر در بازار عرضه زياد شود، حداقل بازار آمريكا و غرب دور بلافاصله متاثر خواهد شد. عضو هيات‌مديره شركت ملي نفت ايران همچنين در واكنش به اظهارنظر برخي از رسانه‌هاي غربي مبني بر فروش نفت ايران در دوران پساتحريم با تخفيف‌هاي نجومي، تصريح كرد: شركت ملي نفت ايران هيچ گونه تصميمي براي ارزان فروشي يا دادن تخفيف ويژه به مشتريان در بازار نفت را ندارد. اين مقام مسئول با بيان اينكه منشأ اين اظهارنظرها بيشتر مبارزه منفي رقباي ايران در بازار نفت است، اظهارداشت: بعيد مي‌دانم نيازي به اين مسائل باشد و بايد جلوتر برويم و ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد. به نظر نمي‌آيد چنين ضرورتي باشد و بايد شرايط پيش بيايد و متناسب با آن تصميم بگيريم. شركت نفتي «اي پي پي» آمريكا روز گذشته اعلام كرد: هفته نخست ژانويه نخستين محموله صادرات نفت آمريكا به ظرفيت 600 هزار بشكه را كه از چاه‌هاي نفت ايالت تگزاس استخراج شده، از طريق نفتكش‌هاي شركت معامله گر ويتول به يكي از شركت‌هاي پالايش نفت زير مجموعه اين شركت در سوئيس صادر مي‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها