کانال تلگرام ایران جیب
کیان برنا
ibshop
نیسان
تاپیک شاپ

در محدوده 100 میلیون تومان نیسان تینا یا هیوندای آزرا ؟

کدخبر:۱۸۱۸۶پنجشنبه، ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۴۷۳۳۲۳۷ بازدید

اگر بین 90 تا 110 میلیون تومان بودجه برای خودرو اختصاص داده و نیت شما خرید خودروی دست دوم خانوادگی باشد، تا کنون خودروهایی چون آزرا ...
در محدوده 100 میلیون تومان نیسان تینا یا هیوندای آزرا ؟

بطور رسمی خوردوهایی که نسبت عقب و جلوی آنها (منظور کشیدگی درب موتور و صندوق عقب) تقریبا یکسان است و درب صندوق عقب با شیشه عقب خودرو جدا از هم می باشند به مدل های "سدان" (Sedan) معروف می باشند. این مدل ها نیز به سه دسته "سدان کوچک" (Mini Sedan)، "سدان متوسط" (Normal Sedan) و "سدان بزرگ" (Grand Sedan) تقسیم بندی می شوند. بطور مثال در بازار خودروهای کشورمان اتومبیل هایی چون "پراید 131" (صندوق دار) و "ریو" جزو "سدان کوچک"، خودروهای "پژو پارس"، "پژو 405" ، انواع "سمند" و دنا در رده خودروهای "سدان متوسط" و اتومبیل‌های نیمه لوکس مثل "نیسان ماکسیما"، "تویوتا کمری"، "هیوندای سوناتا" و گل سر سبد آنها یعنی "هیوندای آزرا" (به استثنای کمری هایی با پیشرانه 6 سیلندر که بهترین اتومبیل‌های جهان محسوب می‌شوند) در رده سدان های بزرگ (اتومبیل های خانوادگی رده بزرگ) قرار می گیرند. البته در برخی منابع معتبر جهانی ماکسیما ، کمری و سوناتا در کلاس D و هیوندای آزرا در کلاس E قرار دارد که نشان میدهد قدری از خودروهای دیگر بزرگتر است .

در بخش مقاله بررسی و آزمایش فنی اتومبیل های داخلی که غالبا شامل دو بخش اتومبیل های صفر کیلومتر و  کارکرد بالا می باشد این بار سری به یکی از محصولات کمپانی "هیوندای" که در رده اتومبیل های "سدان نیمه لوکس بزرگ" قرار می گیرد زده ایم که چند سالی میشود در بازار ایران در مدلهای متنوع ( آزرا 2011 یا همان فیس لیفت - گرنجور) عرضه شده است. مدل آزمایش شده این مقاله اتومبیل "هیوندای آزرا" (Azera) مدل 2009 فول آپشن با کارکرد 120.000 کیلومتر که در سال 1388 وارد بازار ایران شده است. 

همه چیز پیرامون هیوندای آزرا 

پس از گذشت زمان که وضعیت واردات خودرو تا حدود زیادی بهبود یافت، سبب گردید خودرویی همچون نیسان ماکسیما از یکه تازی این رده کلاس در بازار  خودروی کشورمان توسط محصولات "تویوتا" و "هیوندای" خارج شود تا تنوع انتخاب در این اتومبیل های لوکس تا حدودی تغییر کند. "نیسان ماکسیما" همان خودرویی بود که زمانی نامش بر سر زبانها بود و بسیاری این اتومبیل را مثالی برای آدم های پول دار بر می شمردند. امروزه کمپانی "هیوندای" با ارائه محصول فوق العاده خود (البته برای ایران) "آزرا" که نسبت به سایر رقبا از بیشترین امکانات رفاهی و ایمنی برخوردار است متقاضیان را در انتخاب آزاد گذاشته است. 

کمپانی "هیوندای" با توجه به نیاز مشتری و درک جامعه مصرف کننده مدل "آزرا" را با همین نام در بازار "آمریکا و کانادا" با پیشرانه 3.8 لیتری (موتور جنسیس و وراکروز) و در اروپا با نام Grandear و پیشرانه های 3.3 لیتری و 2.2 لیتری عرضه می کند. همچنین تفاوت های دیگری نیز با توجه به شرایط محیطی در عرضه این محصول در کشورهای مختلف وجود دارد که می توان به تفاوت رنگ کامل سپر جلو در محصولات آمریکا و کانادا با عرضه اروپایی و خاورمیانه اشاره داشت . 


تیانا و آزرا

پس از گذشت فصل پاییز و در ابتدای زمستان با همکاری دوستان به سراغ یک دستگاه "هیوندای آزرا و نیسان تیانا" رفتیم تا آزمایشات لازم را انجام و تفاوت های این خودروهای نیمه لوکس را نسبت به همدیگر بررسی نماییم. برای روشن شدن بسیاری از مسائل مربوط به این خودروهای کارکرده بایستی علاوه بر چندین آزمایش پایه و اساسی که شامل بررسی طرح داخلی و خارجی خودرو، پیشرانه و گیربکس و همچنین سیستم تعلیق و شاسی اتومبیل بود آزمایشات دیگری چون تحلیل فرسایش لاستیک ها، افت بازدهی موتور و غیره صورت می گرفت تا متوجه شویم این اتومبیل‌ها پس از کارکرد چند ده‌هزار کیلومتر چگونه عملکردی دارند. 


آزمایش اول: تحلیل و بررسی ظاهری خودرو 

در ابتدای هر بررسی و آزمایش اتومبیل اولین فاکتور می تواند بررسی و تحلیل ظاهری آن باشد. با یک چرخیدن به دور اتومبیل "آزرا" در اولین نگاه اوج سادگی و پویایی و در عین حال جذابیت را در طراحی آن می بینید. هماهنگی چراغ های کشیده و زاویه دار با بکار گیری لامپ های زنون به همراه شکل جلو پنجره که از 4 خط موازی یکدیگر تشکیل شده است، ابهت و زیبایی را در عین سادگی القاء می کند. اما اوج هنر طراحان این اتومبیل در طراحی خطوط برجسته درب موتور است که بطور مورب از بالا به پایین کشیده شده اند  و تا اطراف جلو پنجره و همچنین تو رفتگی روی سپر ادامه دارند. مساله ای که در کناره و عقب اتومبیل رعایت شده است. لبه دار بودن سپر های جلو و عقب نیز هنری است که در طراحی "آزرا" دیده می شود. 


تیانا و آزرا


ویژگی دیگر طراحی این اتومبیل الگوبرداری از قوس منحنی شکل انتهای سقف "مرسدس CLS" است که در این مدل "هیوندای" از طرفین نمایان می باشد. همچنین در طرفین این خودرو متوجه هماهنگی قوس گلگیرهای جلو و عقب با طرح کلی بدنه می شوید که با وجود رینگ های اسپرت 17 اینچ شکلی عضلانی به چهره "آزرا" بخشیده است.  برجسته ترین بخش ظاهری در عقب "آزرا" چراغ های سر تا سر کشیده آن مجهز به لامپ های LED و دهنه اگزوز آلومینیوم کاری شده که هماهنگی این موارد با چراغ ها و مه  شکن ها در قسمت جلوی اتومبیل رعایت شده است می باشد. طراحی چراغ عقب بگونه ایست که نیمی از چراغ بر روی درب صندوق عقب ادامه پیدا کرده و توسط یک نوار نازک به یکدیگر متصل شده اند. با نگاهی تیز بینانه به درب صندوق عقب که لبه آن در بالای سپر جلو به داخل فرو رفته و در کل حالتی برآمده دارد می توان فهمید که از "سری 7 ب ام و" الگو برداری شده است. 

در کل اگر بخواهیم در یک کلام ظاهر "هیوندای آزرا" را بررسی نماییم باید بگوییم خودروایست زیبا و با شکوه که سازنده سعی داشته اثری از مدل "سوناتا" را در آن بر جای نگذارد هر چند که آثار طراحی چشم بادامی ها در آن دیده می شود. 

اما مساله مهمی که در ظاهر یک خودرو کار کرده وجود دارد و مالک خودرو از آن رنج می برد افت ظاهری اتومبیل می باشد که به مرور زمان در هر نوع خودرویی بوجود می آید. خودروی مورد آزمایش که در حدود 5 تا 6 سال از عمر خود را سپری کرده، بطور طبیعی از افت ظاهری بیشتری برخوردار بوده است. هر چند که با توجه به شرایط آب و هوایی کشورمان نسبت به نمونه های خودروهای صفر کیلومتر آن بسیار مناسب بوده و تنها در قسمت چراغ های جلو مه شکن و البته بطور نامحسوس در قسمت رنگ بدنه که تیره بودن آن مزید بر علت می باشد تغییراتی اندک دیده می شود. البته توجه داشته باشید بر اساس استاندارد جهانی افت ظاهری اتومبیل، یک خودرو رده متوسط با توجه به کیفیت ساخت پس از گذشت 5 سال "100000 کیلومتر کارکرد" در بهترین شرایط نگهداری حدود 20 درصد افت ظاهری خواهد داشت که البته با توجه به شرایط نگهداری و استفاده بهینه در مکان های مختلف تلورانسی 7/0 الی 7 درصدی خواهد داشت. یعنی اگر مثلا "هیوندای آزرا" در طول 5 سال عمر مفید در بهترین شرایط کاربردی قرار گیرد، افت ظاهری آن 19 درصد خواهد بود و به طبع اگر استفاده درستی از آن نشود حدود 27 درصد از نظر ظاهر بدنه افت خواهد کرد. 


آزمایش دوم: آشنایی با فضای داخل کابین 

وارد کابین بزرگ و جاده دار "هیوندای آزرا" می شویم. سادگی و زیبایی فضای داخلی و قرار گیری ادوات مربعی شکل (دریچه کولر، بخاری، سیستم تهویه و محل قرار گرفتن رادیو پخش) و همخوانی آنها با یکدیگر بیشتر از هر چیزی شما را مجذوب خود می کند. طراح سازنده علاوه بر مد نظر گرفتن زیبایی درون کابین، برای ایجاد فضای کاربردی مواردی چون صاف بودن سطح روی داشبورد و ایجاد فضای زیاد در کنسول وسط را که نصب ادوات مختلف بر روی آن امکان پذیر می باشد را رعایت کرده است. 

کابین آزرا 2009

صندلی ها به طرز قابل قبولی جا دار و منطبق با فضای کابین طراحی شده و در قسمت جلو نیز مجهز به گرمکن هستند. دکمه های پایین صندلی های جلو که موقعیت آن را عقب یا جلو و بالا و پایین می کند این امکان را می دهد تا سرنشینان جلو مخصوصا راننده بهترین وضعیت را برای خود تنظیم کند. تنظیم فرمان اتومبیل نیز به وسیله اهرم کوچکی که در سمت چپ محور فرمان قرار دارد امکان پذیر است. فضای سرنشینان در قسمت عقب نیز شرایط مناسبی را حتی برای یک فرد فربه بوجود می آورد. چرا که طراحی و دوخت آن بگونه ای است که بدن سرنشینان را به خوبی پوشش می دهد. در مورد تجهیزات رفاهی این اتومبیل که با نشستن درون کابین بدان پی می برید بایستی گفت که "آزرا" از این حیث بهترین خودرو در میان رقبایی چون انواع "کمری"، "ماکسیما" و حتی پسر عمومی خود "اپتیما 2009" است. صندلی مجهز به گرمکن همراه با 3 حافظه تنظیم، پرده  برقی عقب، تنظیم آینه های بغل با حافظه ، موقعیت فرمان الکترونیکی (تنظیم برقی فرمان در عمق و ارتفاع)، سیستم کروز کنترل، شاسی باز  و بسته کردن درب صندوق عقب و دریچه باک بنزین، تنظیم کننده صدای سیستم صوتی بر روی فرمان و سیستم صوتی پشرفته شرکت "اینفینیتی" مجهز به 11 بلند گو مینی ساب ووفر برخی از موارد قابل ذکر رفاهی این اتومبیل می باشند. نکته جالب دیگر سیستم تهویه الکترونیکی بصورت جداگانه و قابل تنظیم برای سرنشینان جلو و فیلتر تصفیه کننده گرد و غبار که بصورت استاندارد در مدل فول آپشن "آزرا" نصب شده می باشد. 

مهمترین نکته در مورد تفاوت ظاهر کابین "آزرا" کار کرده با مدل های صفر دیگر محصولات هیوندای در کثیف شدن زود هنگام غربیلک فرمان و روکش صندلی‌هاست که به خاطر روشن بودن رنگ این مساله بطور طبیعی بوجود می آید ولی نباید کیفیت پایین‌تر از انتظار چرم صندلی ها را نادیده گرفت. همچنین مجموعه داشبورد نیز که به رنگ روشن است پس از مدتی از قیافه می افتد که البته در صورت داشتن مالکی وسواسی این مشکل به خوبی مرتفع خواهد شد. اما این محصول هیوندای لیاقت خود را در آرگونومی فوق العاده اش نشان می دهد؛ جایی که پس از گذشت حدود 5 تا 6 سال کارکرد مداوم حتی کوچکترین تغییری در آرگونومی این اتومبیل حس نمی شود. در کل "آزرا" از نظر وسعت و زیبایی در میان رقبای خود حرف اول را می زند. در صورتیکه فردی خواهان کابین لوکس و زیبا باشد، بدون شک "آزرا" می تواند بهترین انتخاب باشد. 
 


آزمایش سوم: تست شتاب اولیه و ثانویه 

هدف از انجام این آزمایش که یکی از مهمترین بخش های تست فنی هر خودرو به حساب می آید بررسی عملکرد و واکنش موتور در برابر نسبت میزان وزن اتومبیل و آیرودینامیک بدنه است که به دو بخش مجزا تقسیم می شوند. بخش اول که شامل تست های مکرر میزان تیک آف و عدم تیک آف و عملکرد سیستم انتقال قدرت در دو حالت اتوماتیک و تیپ‌ترونیک می باشد، تفاوت شتاب میان اتومبیل مورد آزمایش (کارکرد 120.000کیلومتر) با مدل‌های صفرکیلومتر هیوندای مد نظر است. این مقایسه در بخش دوم تست نیز که آزمایش پیشرانه اتومبیل در دورهای بالا و رسیدن به حداکثر سرعت مد نظر می باشد در نظر گرفته شده است. 

تیانا و آزرا

"آزرا" اتومبیلی است که از نظر شتاب اولیه و ثانویه بهترین مدل در میان هم گروه های خود می باشد؛ هر چند که به خاطر برخورداری از گیربکس اتوماتیک تا حدودی کند عمل می کند. شتابگیری نسبتاً سریع این خودرو نشأت گرفته از پیشرانه 6 سیلندر (DOHC) به گنجایش 3.3 لیتر، قدرت 235 اسب بخار و گشتاور 303 نیوتن متر در 6000 دور در دقیقه، وجود دو اگزوز خروجی منطبق بر استاندارد "EURO3" و همچنین مساله نسبت وزن اتومبیل به قدرت موتور آن است. در انجام تست های مکرر که در دو حالت "تیپ ترونیک" و "اتوماتیک" انجامید خودروی مورد آزمایش توانست شتاب اولیه یا همان صفر تا صد را در  حالت اتوماتیک در 8.4 ثانیه طی کرد و تنها این اختلاف به خاطر افت نا محسوس موتور، واکنش گیربکس و لاستیک ها می باشد. در مرحله دوم تست که شتاب ثانویه مد نظر بود، خودروی "آزرا" در شرایط متفاوت مورد آزمایش قرار گرفت. ابتدا برای ارزیابی هندلینگ و توانایی حرکتی، خیابان های شلوغ در سطح شهر را انتخاب کردم تا شرایط متغیر رانندگی را نیز با این اتومبیل تجربه کنم. سپس خیابان های شلوغ شهر را به سمت اتوبان های برون شهری ترک کردم تا واکنش موتور و آیرودینامیک بدنه مورد ارزیابی قرار گیرد. تقریبا تمامی طول مسیر آزمون با انتخاب نوع دنده در حالت تیپترونیک انجام گرفت که به مراتب رانندگی راحت تری را به شما ارزانی می دهد. تشخیص سیستم تیپ ترونیک بوسیله دو نشانه مثبت و منفی در پایین شیار دنده امکان پذیر است. سیستمی که به صورت هوشمند عمل کرده و هیچ گونه نگرانی در هنگام استفاده از آن وجود ندارد، چرا که اگر در حالت تیپترونیک فراموش کردید که دنده را تعویض کنید و در همان هنگام توقف کنید، به طور خودکار به دنده یک تعویض می شود. 

در پایان هر دو آزمایش شتاب و بررسی کلی توانایی حرکتی خودرو باید متذکر شویم "آزرا" در برابر واکنش های ناگهانی نظیر حرکات مارپیچ و فرارهای ناگهانی از ترافیک سنگین به دلیل برخورداری از بدنه ای غول پیکر تا حدودی عاجز خواهد بود، هر چند که در امتحان "بادی رول" قبولی را بدست آورد. هر چه بر سرعت "آزرا" افزوده می شود وضعیت های هندلینگ خودرو بیشتر نمایان می شود، چرا که وضعیت مناسب آیرودینامیک و لاستیک های پهن و بزرگ 235 میلی متری این غول چشم بادامی ها کمک شایانی در بهبود هندلینگ خودرو کرده اند که بر ثبات خودرو در سرعت های بالا کاملا تاثیر گذارند. 

فاکتور بسیار مهم دیگر بررسی وضعیت ترمزها در این قسمت تست بود. جالب است بدانید در حین انجام آزمایش شتاب ثانویه که رسیدن به حداکثر سرعت مد نظر بود، در یک صحنه برای جلوگیری از بروز حادثه مجبور به انجام ترمزگیری سنگین شدم که نتیجه این اقدام با واکنش مناسب مجموعه ترمز همراه بود. اما بحث دیگر این مقاله که بررسی و تحلیل وضعیت اجزای درونی و برونی خودرو مورد آزمایش می باشد لازم است برخی از افت های قابل پیش بینی این اتومبیل را در وضعیت داینامیکی شرح دهیم.  واقعیت چنین است که در مدل دست دوم "آزرا" با کارکرد 120.000 هزار کیلومتر چندان تفاوت حرکتی از نظر هندلینگ دیده نمی شود. اما بایستی اظهار داشت که این خودرو با افت نا محسوسی در بخش پیشرانه همراه بوده که با توجه به نگهداری نسبتا نامطلوب مالک خودرو قابل پیش بینی می بود. این بی توجهی به همراه عدم توجه به نکات ریز رانندگی از سوی مالک خودرو علاوه بر تجزیه قدرت موتور کمی از روان بودن جعبه دنده خودکار اتومبیل کاست. البته با وجود این مساله دلیلی وجود ندارد تا از توانایی های خودرو چشم پوشی کنیم. "آزرا" با برخورداری از امکانات رفاهی خودرویی است مناسب برای لذت بردن از رانندگی در کنار خانواده و نه ویراژ دادن در خیابان های شهر و اتوبان ها. 


آزمایش سوم: تست در مسیر خاکی ناهموار و درون شهری 
عملکرد آیرودینامیک، شاسی و سیستم تعلیق 


هدف از انجام این آزمایش که مهمترین آیتم برای انتخاب یک خودرو از نظر راحتیست بررسی عملکرد آیرودینامیک بدنه در برابر فشار هوای وارده به خودرو و مقاومت شاسی و سیستم تعلیق در برابر ضربات وارده بوده که بطبع لازمه چنین آزمایش فنی ای انجام مراحل آزمون در خیابانها، اتوبان ها، بزرگراه ها و از همه مهمتر جاده های خاکی ناهموار که یادآور مسابقات رالی می باشد است. در این مرحله که تمامی آزمون بر روی یک خودرو دست دوم با کار کرد نسبتاً بالا انجام  می شد وسواس و دقت زیادی را می طلبید تا انجام آزمایش به طرز صحیح و استاندارد صورت گیرد. لذا آزمون این مرحله را در سه مکان مختلف با شرایط کاملا متفاوت و متغیر به انجام رساندیم تا ضربات وارده ناشی از سنگلاخها، پستی و بلندی های گوناگون مسیر خاکی و سراشیبی های درون شهری سیستم تعلیق و شاسی اتومبیل را تحت فشار قرار دهد. 

ظاهر کپل بدنه "آزرا" با برنامه ریزی و محاسبه دقیق به منظور ایجاد  ضریب آیرودینامیک بالا طراحی شده است. در مورد  هندلینگ و شاسی بایستی اشاره داشت که با توجه به وجود رینگ های آلیاژی و اسپرت 18 اینچی در نمونه مورد آزمایش، سیستم فرمان و همچنین تنظیمات سیستم تعلیق در مسیرهای متغیر شهری و خصوصا پیچ های هرپین شکل (U شکل) و مسیرهای خاکی نا هموار، خشک و کوبنده عمل می کند. لذا توصیه می شود از هیوندای آزرا در جاده های خاکی و ناهموار استفاده نکنید و به همان مسیر آسفالته و صاف قناعت کنید .

آپشن های ایمنی فعال 

آخرین مطلبی که تکمیل کننده مبحث آزمون فنی "هیوندای آزرا" است بحث سیستم های ایمنی فعال این اتومبیل کره ای است که سازنده با نصب این سیستم های حفاظتی خودرویی لوکس و در عین حال زیبا و ایمن را روانه بازار کرده است. مساله ای که در بازار پر از تکنولوژی خودروی ایران خصوصا پژو 405 و پراید به خوبی دیده می شود!!! 
سیستم های ایمنی فعال این خودرو شامل مواردی چون (ESC (Electronic Stability Control کنترل الکترونیکی پایداری، (TES (Traction Control System سیستم کنترل کشش، کمک ترمز، سیستم ضد بلوکه ABS و (EBD (Electronic Brake Distribution تقسیم کننده نیروی ترمز هستند که از "آزرا" یک نیمه لوکس با اعتماد ساخته اند. تعبیه 12 ایربگ نیز برای راننده و تمامی سرنشینان تکمیل کننده اطمینان خریدار از این اتومبیل فول آپشن است. 


تیانا و آزرا


نقاط قوت :

h8jaezvtnm7cf3avlob.jpg  کابین بزرگ و جادار
h8jaezvtnm7cf3avlob.jpg  قدرت و شتاب عالی
h8jaezvtnm7cf3avlob.jpg  ظاهر زیبا
h8jaezvtnm7cf3avlob.jpg  سطح ایمنی بالا
h8jaezvtnm7cf3avlob.jpg  کیفیت ساخت بالا
h8jaezvtnm7cf3avlob.jpg  ارزش خودرو در مقابل قیمت


نقاط ضعف :

ndd7j1nugamcxojfsok4.jpg  کیفیت چرم صندلی‌ها
ndd7j1nugamcxojfsok4.jpg  مصرف سوخت بالا
ndd7j1nugamcxojfsok4.jpg  کوبش آزاردهنده در بعضی مواقع به اتاق
ndd7j1nugamcxojfsok4.jpg عدم وجود سیستم کی‌لس استارتر حتی در مدل 2011



مشخصات فنی "هیوندای آزرا" فول آپشن 

پیشرانه  6 سیلندر خورجینی
حجم موتور (سی سی) 3300 CC
تعداد سوپاپ در هر سیلندر  4، زمانبندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی
حداکثر قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه) 235
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)  6000/303 
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) 8.4
حداکثر سرعت (استاندارد/آزمایش شده) 240/237 
سیستم انتقال قدرت 5 دنده خودکار مجهز به سیستم تیپترونیک 
سیستم ترمزها  دیسکی خنک شونده با ABS و EBD
چسبندگی به جاده  89%
ضریب مقاومت آیرودینامیک  33% 
ابعاد رینگ و لاستیک 235.55.17
سطح صدای داخل اتاق با موتور روشن 34 دسی بل
مصرف سوخت در شهر/جاده (لیتر) 12 ـ 8.9 
حجم مخزن سوخت 75
قیمت در مدل 2009 ( میلیون تومان) 90-100
وزن خالص 1650 KG

 



آزماش دوم / نیسان تینا :


نيسا تينا خودرويي است كه براي نخستين‌بار در سال 2003 و در کشور ژاپن رونمايي شد. نسل اول اين خودرو در فاصله سال‌هاي 2003 تا 2008 به توليد مي‌رسيد اما نسل دوم آن‌ كه نسبت به گذشته كمي كوچك‌تر شده بود، در سال 2009 معرفي شد. نامگذاري اين خودرو همچون يادگيري زبان ژاپني، در طول زمان فرآيندي پيچيده را طي كرده چرا كه به عنوان مثال، تينا هم‌اكنون در بازارهاي استراليا و يا نيوزيلند با نام نيسان ماكسيما و در بازارهاي آمريكاي شمالي با نام نيسان آلتيما شناخته مي‌شود.هرچند براي تينا در بازارهاي جهاني سه نوع پيشرانه مختلف درنظر گرفته شده اما نمونه‌هاي وارداتي اين خودرو عموماً از پيشرانه‌اي شش سيلندر 2.5 ليتري (اين مدل با نام 250XV مشهور است) با توانايي توليد 182 اسب‌بخار و گشتاور 228 نيوتن‌متر بهره مي‌برد.


تیانا و آزرا


اين موتور كه مجهز به سيستم متغير زمان‌بندي سوپاپ‌هاست، نيروي توليدي خود را به محور جلو منتقل مي‌كند. در اين مدل، مصرف سوخت تركيبي خودرو در حدود 9.5 ليتر است كه با درنظر گرفتن باك 70 ليتري آن ديگر جاي نگراني نيست.بر روي تينا، اخرين نسل گيربكس‌هاي پيشرفته نيسان و همان  CVTهاي معروف نصب شده است. البته اين گيربكس قابل تعويض با نمونه‌هاي 6سرعته دستي نيز هست.سيستم تعليق اين خودروي 1550 كيلوگرمي نيز بگونه اي است كه تحمل حداكثر وزن 2040 كيلوگرمي را براي آن امكان‌پذير مي‌سازد.


کابین تیانا


فرمان خودرو كه مجهز به سيستم هوشمند سرعت است؛ متوسط شعاع چرخشي تينا را به 5.7 متر رسانده كه نسبت به طول 4.8 متري آن نسبتا قابل قبول خواهد بود.سيستم‌هاي كمكي پايداري همچون EBD ، ABS ، TCS و نهايتا سيستم ضدلغزش VDC به صورت استاندارد در اين خودرو ديده مي‌شود.ايربگ‌هاي سرنيشينان جلو، پرده‌اي‌ و جانبي كه مجموعا به 4عدد رسيده‌اند در مقايسه با ساير رقباي قدرتمند آن واقعا نا اميد كننده ظاهر شده و هيچ حرفي هم براي دفاع كردن از خود نخواهد داشت.در نماي ظاهري، هرچند بزرگ بودن ابعاد واندازه‌هاي خودرو نظرشما را جلب مي‌كند اما با اين حال وقتي پشت فرمان آن قرار مي‌گيريد كمي نظرتان تغيير خواهد كرد و به جمع‌وجور بودن طراحي كابين آن پي خواهيد برد ولي به هرحال براي سوار نمودن 5 نفر سرنشين هنوز هم مي‌توان به آن اطمينان كامل داشت.ادوات داخلي هرچند طراحي ساده‌اي دارند اما موقعيت دسترسي به آن‌ها كاملا مناسب است. تريم چوبي درب‌ها و چرم بكار رفته در داشبورد از كيفيت كاملا مناسبي برخوردار است.اما چرم صندلي‌هاي و همچنين كيفيت ادوات قرار گرفته در كنسول مركزي، نسبت به قيمت خودرو بسيار پائين‌تر از سطح انتظارات شماست؛ وعلي‌الخصوص ذكر اين نكته كه نسبت به ماكسيما مرغوبيت كمتري دارند نيز شايد بيشتر شما را عصباني كند!نبود دوربين عقب يا حداقل سنسور دنده عقب يكي ديگر از مشكلات اين خودروست. از طرف ديگر وقتي شخصا اقدام به نصب اين‌دو آپشن مي‌كنيد، از سوي نمايندگي احتمالا به باطل‌كردن گارانتي خودرو خود متهم خواهيد شد.

همانطور كه انتظار مي‌رود، باوجود گيربكس CVT شروع حركت تينا كمي كند است. اما به فاصله چند ثانيه بعد، اين گيربكس ضعف خود را جبران كرده و شتاب خوبي را در دسترس شما قرار خواهد داد و به عدد 9.6 ثانيه‌اي از 0 تا 100 نيز براي شتاب آن دست می‌يابيد. هنگام نشستن در تينا و بخصوص در رديف عقب، برخلاف نيسان ماكسيما، تكان‌هاي تعليق ديگر آزار دهنده نخواهند بود. اگر با سرعت به پيچ‌ها وارد شويد به لطف سيستم‌هاي پايداري متعدد آن، با مشكلي مواجه نشده و راننده و سرنشين جلو نيز با خيال راحت، پيچ را تحمل خواهند كرد.اما اين قضيه براي سرنشينان عقب كمي متفاوت است چرا كه طراحي صندلي‌ها بگونه‌اي نيست كه كاملا بدن را در خود جذب كند. از اين‌رو جابجايي سرنشينان عقب در عبور از پيچ‌ها، بسيار محتمل مي‌شود.


تیانا و آزرا


يكي از ويژگي‌هاي خوب تينا، داشتن فرمان حساس به سرعت است؛ بدين معني كه در سرعت‌هاي زياد و براي بالا رفتن دقت و امنيت، حساسيت يا همان تيزي فرمان متناسب با شرايط رانندگي، بتدريج كمتر خواهد شد (اما بقدري نيست كه خودرو از فرمان شما سرپيچي كند). اين ويژگي براي رانندگي تهاجمي جوانان قطعا دردسر ساز است چرا كه فرصت انجام عكس‌العمل‌هاي سريع را كاملا از آن‌ها مي‌گيرد. طوريكه در حين تعويض سريع لاين‌ها بويژه در سرعت‌هاي 110 تا 120 اين امر كاملا خود را نشان خواهد داد.

اگر بین 100 تا 110 میلیون تومان بودجه برای خودرو اختصاص داده و نیت شما خرید خودروی دست دوم خانوادگی باشد، تا کنون خودروهایی چون آزرا 2010 ، تویوتا آریون 2009 و سوناتا 2011 را در پیش رو داشتید ولی از این پس، انتخاب کمی مشکل تر شده است زیرا پس از حضور موفق و البته پر حرف و حدیث ماکسیما که هر چند از نظر موتور و کیفیت داخلی هنوز حرف‏هایی برای گفتن دارد ولی سیستم تعلیق آن همیشه دردسر ساز بوده و هست، این بار nissan و در سال 2010 تصمیم گرفت با مدل تینا در بازار ایران مطرح گردد. nissan teana که در کلاس خودروهای متوسط لوکس در ایران جایگزین ماکسیما گردیده، برای اولین بار سال 2003 در نمایشگاه داخلی ژاپن معرفی گردید و پس از یک ماه به بازار آسیا راه یافت. نسل نخست آن با کد j31 روی شاسی ff-l ساخته و طی سال‏های 2003 تا 2008 با نام اصلی cefiro و با اسامی گوناگون در بازار‏های جهانی ارائه گردید تا سال 2009 که نسل کنونی یعنی j32 روی شاسی D نیسان (کوچکتر از پلت فرم قبلی) تولید شد. این شاسی برای خودروهای دیفرانسیل جلو مورد بازنگری قرار گرفته و به طور مشترک روی خودروهایی چون آلتیما، مورانو، ماکسیما و رنو لتیتیود استفاده می‏گردد. teana در بازارهای استرالیا و نیوزلند با نام ماکسیما و در بازار آمریکای شمالی با عنوان آلتیما به فروش می‏رسد. با توجه به خاطرات موجود از نام ماکسیما، برای بازاریابی مجدد این خودرو در ایران نام جدید تینا انتخاب شد زیرا باید همه چیز در مورد ماکسیما را به فراموشی سپرد چون این خودرو خاطرات خوبی را برایمان رقم زد.


پاناروما تیانا

 

موتور، قوای محرکه و تعلیق

teana دارای سه گونه متفاوت موتور است که در مدل 200xl با موتور 4 سیلندر 2 لیتری به قدرت 134 اسب‏ بخار، در نوع 250xv با موتور 6 سیلندر 2.5 لیتری با توان 182 اسب‏ بخار و در گونه 350xv با موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری با نیروی 251 اسب ‏بخار ارائه می‏ گردد. موتور در نظر گرفته شده برای نمونه وارداتی همان نوع تمام آلومینیمی 2.5 لیتری با کد vq25de است، این موتور با حجم دقیق 2495 سی ‏سی و سیستم متغیر زمان ‏بندی سوپاپ‏ها، 182 اسب‏ بخار توان و 232 نیوتن ‏متر گشتاور را به ترتیب در 6000 و 4400 دور بر دقیقه تولید کرده و به وسیله یک جعبه دنده cvt با نسبت متغیر 349/2– 349/0 این بازده را به چرخ‏های جلو انتقال می‏دهد تا مصرف سوختی معادل 9.5 لیتر در هر 100 کیلومتر (شرایط ایده ‏آل) برای آن به وجود آید. در بازارهای جهانی موتور 2.5 لیتری دیگری با کد qr25de نیز برای تینا در نظر گرفته شده که سفارش آن با سیستم چهار چرخ متحرک، پرداخت 2 هزار دلار اضافه تر را طلب می‏کند.

سیستم تعلیق teana با وزن 1550 کیلوگرم، در جلو از بازوهای مک فرسون به همراه میله تعادل و در عقب از بازوهای چندگانه و متعادل کننده تشکیل شده تا بتواند بالاترین وزن 2040 کیلوگرمی آن را تحمل کرده و در کنار فرمان هیدولیکی حساس به سرعت، شعاع چرخش 5.7 متری را برای خودرویی با طول 4850، عرض 1795 و ارتفاع 1485 (همگی میلی‏متر) به ارمغان آورد. توقف تینا نیز بر دوش مجموعه قدرتمندی با دیسک خنک شونده در هر 4 چرخ است تا در کنار سیستم‏های کنترل لغزش vdc، کنترل کشش tcs، ضد بلوکه ترمز، کمک ترمز، 4 عدد ایربگ سرنشینان جلو، ایربگ‏های جانبی و ... رانندگی شما را با آسودگی خیال همراه سازد. 


آزمون رانندگی

وقتی این خودرو را از دور می‌‏بینید و با توجه به کلاس آن، به نظر می‏رسد ابعاد آن خیلی بزرگ است ولی به محض نشستن در داخل خودرو و به لطف ابعاد شیشه‏‌ها، آینه‌‏ها، ارتفاع صندلی‌‏ها و موقعیت قرار گیری سرنشینان، متوجه می‏‌شوید از آنچه در بیرون می‏کند، کوچک تر است. به همه جوانب خودرو تسلط و دید کامل داشته و کلیه ادوات داخلی در نهایت سادگی، ظرافت و آرگونومی در بهترین موقعیت قرار داده شده تا در عین کوچک و جمع و جور بودن، با نظم و ظرافت خاصی چیده شده باشند. فضای درون برای 5 سرنشین بسیار کافی و راحت است و از این بابت کمبودی احساس نمی‏‌شود .
 

صندلی تیانا


تینا برای سرنیشن کنار راننده یک ویژگی مناسب دارد و آن زیر پایی صندلی است که به صورت برقی کنترل شده و زیر پا قرار می‏گیرد تا آسایش کامل را فراهم سازد. کیفیت قطعات به کار رفته به ویژه چوب کاری رودری‏ها، داشبورد و چرم داشبورد محیط داخلی را گرم و دلنشین کرده ‏اند یکی دیگر از نکات منفی این خودرو، عدم وجود سنسور دنده عقب یا دوربین دید پشت است که این روزها حتی برای خودروهای سایز کوچک نیز نصب می‏گردد . شرکت پارس خودرو حق انتخابی برای مشتریان نگذاشته و در سال 1392 تا جایی که اطلاع داریم این مورد فقط به رنگ بدنه سفید، مشکی، نقره ای، نوک مدادی، سورمه ایی و عنابی و دو رنگ مشکی و کرم برای داخل اتاق ختم می‏شود، موضوعی که برای خرید خودرویی 30 هزار دلاری ، کمی سخت است. 


کابین تیانا


موتور با کلید start/stop همانطور که شایسته این سطح و کلاس است، بدون هیچ لرزش و صدایی روشن می‏‌شود، فرمان در حرکت‏ های در جا خوش دست و نرم بوده و نوید مانورهای نرم و راحت را می‏دهد. شروع حرکت چندان با قدرت و شتاب همراه نیست ولی با وجود 5/8 کیلوگرم وزن در مقابل هر اسب ‏بخار، تینا خوشحال به نظر می‏رسد به طوری که در شرایط ایده ‏آل در مدت 9.6 ثانیه از مرز 100 کیلومتر در ساعت خواهد گذشت که در عمل برای رسیدن به عددی درست به دلیل عملکرد بسیار هوشمندانه و پیچیده گیربکس cvt، در نهایت توانستیم شتاب 11.5 ثانیه را برای آن ثبت کنیم. teana خودرویی چابک است و باید کیلومترها با آن رانندگی کنید تا از تعامل بی نظیر جعبه دنده و موتور مطلع شوید چون برخلاف چهره ‏ای آرام، به عنوان یک سدان میان سایز شتاب قابل قبولی داشته و در یک چشم به هم زدن سرعت آن به 180 کیلومتر بر ساعت می‏رسد.


تیانا و آزرا


در این خودرو پدال گاز مترجمی میان راننده، موتور و جعبه دنده است که اگر به یک زبان مشترک با آن دست یابید، بهترین راندمان را از آن می‏گیرید. به طور مثال اگر پدال را تا انتها بفشارید، دور موتور تا 6500 بالا رفته و همان جا ثابت مانده و سرعت نیز ثابت می‏گردد. مانند خودروهای دنده دستی در این جا هم راننده باید تصمیم بگیرید در هر لحظه به چه قدرت و شتابی نیاز دارد پس برای بهتر راندن، حتما منحنی موتور آن را مطالعه کرده و به خاطر بسپارید. چون اگر فشار غیر متعارفی به موتور و گیربکس وارد نمایید، این جعبه دنده با تمام محاسن، هزینه گزافی را بر شما تحمیل می‏کند. در واقع اگر یک گیربکس دستی یا اتوماتیک عادی 5 سرعته را مانند یک 5 ضلعی در نظر بگیرید که هر دنده در آن معرف یک ضلع باشد، جعبه دنده cvt یک دایره است که در محدوده قید شده، تعداد بیشماری دنده دارد. شرایطی را تجسم کنید که در سربالایی با دنده 3 حرکت کرده و دورسنج عدد 4000 دور بر دقیقه را نشان می‏دهد، حال اگر نیاز به شتاب گیری داشته باشید، باید از یک دنده معکوس استفاده کنید که شاید دور موتور در محدوده خطرناک قرمز قرار بگیرید یا در غیر این صورت منتظر دور گرفتن آرام خودرو بمانید ولی داستان گیربکس‏ های cvt متفاوت است زیرا به دلیل وجود ضرایب متغیر دنده ‏ها و تعداد تقریبا بی شمار آنها، بالاخره یکی از این ضرایب، متناسب با شرایط موجود خواهد بود.
 

گیربکس تیانا


شرکت نیسان دکمه ایی کنار دسته دنده تینا تعبیه کرده تا ضرایب دنده ‏ها را سنگین تر کند تا هنگام ورود سریع به پیچ‏ ها به راحتی دنده متناسب با سرعت و دور موتور درگیر شده و به بهتر کنترل شدن خودرو کمک کند. گویا مهندسان نیسان شبانه روز تلاش می‏کنند تا دید دنیا را نسبت به جعبه دنده‏ های نامتعارف cvt تغییر دهند! سیستم تعلیق teana نرم است و ضربات را با هر ابعادی در جذب می‏کند و بر خلاف ماکسیما بسیار تحت کنترل بوده و از آن ضربات و تکان‏ های آزار دهنده به خصوص در محور عقب خبری نیست تا جایی که نشستن در صندلی‏ های عقب تینا بسیار لذت بخش بوده و ضعفی از این بابت مشاهده نمی ‏شود. در فرمان دادن‏ های سریع، سیستم تعلیق در کنار فرمان حساس به سرعت که در سرعت ‏های بالا واکنش آن کند می‏شود، انجام مانورهای سریع را با مشکل روبرو می‏ سازد و به ویژه هنگام تعویض خطوط با سرعت زیاد، کمی محور عقب دچار آشفتگی می‏شود ولی خللی در هندلینگ به وجود نمی ‏آورد و آنقدر نیست که چسبندگی خوب تینا را به چالش بکشد. در پیچ‏ ها هم اگرچه نرمی سیستم تعلیق در ابتدا راننده را دچار تردید می‏کند ولی چسبندگی آن رضایت بخش است و بدون مشکل پیچ ‏ها را پشت سر می‏گذارد. با اینکه صندلی‏ های نرم و راحت آن، به خوبی بدن شما را در خود حفظ می‏کنند اما گودی صندلی‏های عقب کافی به نظر نمی‏رسد، پس هنگام پیچیدن حواستان به سرنشینان عقب هم باشد!

در مجموع teana موتور چالاک، فرمان خوش دست، ترمزهای قوی و عایق بندی بسیار خوبی داشته و درون آن شامل فضای سر، پا و صندوق بار بسیار وسیع و راحت است اما کمی در تعویض خطوط با سرعت بیش از 130 کیلومتر بر ساعت گیج نشان می‏دهد.

teana یک خودروی خانوادگی است که می‏توان آن را به عنوان اتومبیلی ایده ‏آل برای شهر و مسافرت با خانواده انتخاب کرد و از یک تکنولوژی مدرن اما ساده ژاپنی نهایت لذت را برد و اما اگر بدنبال خودرویی سریع و پرشتاب هستید از خرید تینا صرف نظر کنید . 

تیانا و آزرا


مشخصات فنی "نیسان تیانا" فول آپشن مدل XV

پیشرانه  6 سیلندر خورجینی
حجم موتور (سی سی) 2496 CC
تعداد سوپاپ در هر سیلندر  4، زمانبندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی
حداکثر قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه) 182
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)  232 نیوتن ‏متر در 4400 دور
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) 9.6
حداکثر سرعت (استاندارد/آزمایش شده) 220/220 
سیستم انتقال قدرت Xtronic CVT 
سیستم ترمزها  دیسکی خنک شونده با ABS و EBD
چسبندگی به جاده  90%
ضریب مقاومت آیرودینامیک  35% 
ابعاد رینگ و لاستیک 215.55.17
سطح صدای داخل اتاق با موتور روشن 34 دسی بل
مصرف سوخت در شهر/جاده (لیتر) 10 ـ 7 
حجم مخزن سوخت 70
قیمت در مدل 1390 ( میلیون تومان) 100-110
وزن خالص 1550 KG


نقاط قوت :

h8jaezvtnm7cf3avlob.jpg  راحتی و لذت سواری
h8jaezvtnm7cf3avlob.jpg  کابین زیبا و جادار
h8jaezvtnm7cf3avlob.jpg  امکانات رفاهی بالا
h8jaezvtnm7cf3avlob.jpg  کیفیت ساخت بالا   

 

نقاط ضعف :

ndd7j1nugamcxojfsok4.jpg  شتاب‌گیری اولیه
ndd7j1nugamcxojfsok4.jpg  گستردگی خدمات پس از فروش
ndd7j1nugamcxojfsok4.jpg  ارتفاع پایین خودرو
ndd7j1nugamcxojfsok4.jpg  عدم وجود دوربین و سنسور دنده عقب


تیانا و آزرا

 

* جدول امتیاز دو خودرو بر مبنای عدد 10

مبنای مقایسه هیوندای آزرا  نیسان تیانا
فضای سرنشین جلو 10 8
فضای سرنشین عقب 10 8
راحتی کلی سرنشینان 9 8
طراحی خارجی بدنه 8 8
طراحی داخلی 8 9
سطح تجهیزات رفاهی 7 9
سطح تجهیزات ایمنی 9 8
کیفیت سواری 8 9
قدرت و واکنش موتور 10 7
گشتاور (کشش ثانویه) 9 8
شتابگیری  10 8
عملکرد جعبه دنده 8 9
خوش دستی - Handling 8 9
مانور پذیری 7 8
لذت رانندگی 8 9
ترمز (توانایی توقف) 8 10
کیفیت ساخت 8 9
 ارزش در مقابل مبلغ پرداختی 8 9
بازار فروش 9 7
گستردگی خدمات پس از فروش 7 6
فضای حمل بار 9 7
میدان دید جلو 9 8
میدان دید عقب 9 8
میدان دید اطراف 9 8
راحتی و عملکرد ادوات 8 8
ارگونومی 9 8
نفوذ صدا به کابین 8 9
کنترل در ترمز ناگهانی 7 9
مصرف سوخت 7 9
مجموع امتیازات 244 241



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
X22
نگین خودرو

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

آسایشگاه خیریه
سکه ثامن
کلینیک دی
جار میزنم
تورآنتالیا