کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

بحران قراضه‌ها در ناوگان حمل‌ونقل ایران

کدخبر:۱۸۱۱۹دوشنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹:۵۴۱۶۲۳ بازدید

مشکلات حوزه حمل‌ونقل ایران سال‌هاست که تمامی ندارد؛ هر روزبخشی از آن رونمایی می‌شود و سال‌هاست که با نارضایتی مردم گذران ایام ...
بحران قراضه‌ها در ناوگان حمل‌ونقل ایران

مشکلات حوزه حمل‌ونقل ایران سال‌هاست که تمامی ندارد؛ هر روزبخشی از آن رونمایی می‌شود و سال‌هاست که با نارضایتی مردم گذران ایام می‌کند، اما انتقاد از این بخش باید با توجه به موجودی این حوزه باشد. به صورت نمونه، در بخش هوایی ایران ٢٥٠ فروند هواپیما وجود دارد که ارزش این تعداد به‌طور متوسط بین ١ تا ٢,٥‌ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این رقم در بهترین حالت معادل پول خرید ٢٥ فروند ایرباس ٣٢٠ نو یا ١٠ فروند ایرباس ٣٣٠ و معادل ٩ فروند بوئینگ ٧٧٧ یا ١٢ فروند بوئینگ ٧٣٧ نو است.

این موضوع به وضع حمل‌ونقل هوایی منحصر نمی‌شود. حالا نزدیک ٩ دهه از قدمت راه‌آهن در ایران می‌گذرد و با این وجود سطح خطوط ریلی کشور تنها به حدود ١٠٩‌ هزارکیلومتر می‌رسد. این درحالی است که در بخش ریلی نیز هنوز قطارهایی تردد می‌کنند که بالاتر از نیم‌قرن قدمت دارند و مربوط به دهه‌های ابتدایی راه‌اندازی صنعت ریل در منطقه هستند. نیم‌نگاهی به وضع ناوگان جاده‌ای نشان می‌دهد در این بخش هم تعریفی نداریم و درحال حاضر ١٢٨‌ هزار کامیون فرسوده با عمر ٢٥‌ سال در جاده‌های کشور تردد می‌کنند، همچنین ٢٠‌ هزار اتوبوس با میانگین عمر ١٢‌سال درکشور داریم که ٧‌هزار دستگاه آن فرسوده به شمار می‌آیند و ٣٨‌ هزار مینی‌بوس با عمر متوسط 24 سال درکشور تردد دارند که ٢٧‌ هزار مینی‌بوس فرسوده محسوب می‌شوند. به این ترتیب و بنا به اعلام سازمان راهداری کشور ٧١‌ درصد از کل ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای درکشور فرسوده و قراضه است. از خطوط زمینی و هوایی که بگذریم، در بخش دریایی نیز وضع به مراتب بحرانی‌تر است و بنا به گفته عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی در ‌سال گذشته حتی یک کشتی بین‌المللی در بنادر ایران تردد نداشته است. در این وضع و درحالی‌ که بودجه عمرانی کشور یکی از بغرنج‌ترین شرایط خود را پشت سر می‌گذارد، وزارت راه‌وشهرسازی دولت یازدهم پس از سال‌ها آزادسازی نرخ‌گذاری در راه‌های کشور را کلید زد تا جنگ رسمی با بحران قراضه‌ها در حمل‌ونقل ایران جدی شود.

بحث قیمت یا مخالفت با بهسازی ریشه‌ای

جنگ ناگریز با قراضه‌های حمل‌ونقل (وسایل حمل و نقل فرسوده) حالا برای توسعه این بخش حیاتی و ضروری است اما به ‌هرحال مخالفانی دارد که معتقدند باید قیمت‌ها را کنترل کرد و بالا نبرد!

همین موضوع، با واکنش‌های تند مخالفان دولت مواجه شد و محلی شده است تا بحث‌های عامه فریب کلید بخورد. بحث‌هایی که به قیمت تأکید دارد و نمی‌گوید که کنترل و سرکوب قیمت‌ها بحران قراضه‌های حمل‌ونقل ایران را رقم زده است. با این حال عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی تنها راه نجات راه‌های ایران را از وضع موجود، آزادسازی قیمت‌ها و اصلاح بازار حمل‌ونقل دانسته و تأکید می‌کند: برای آزادسازی قیمت‌ها در کلیه بخش‌های حمل‌ونقل مصمم است.

قیمت‌گذاری دستوری سرکوب توسعه است

آخوندی که این روزها شرایط پرکاری را پشت سر می‌گذارد و میزبان وزرای حمل‌ونقل ١٥ کشور جنوب، جنوب‌غرب و آسیای مرکزی است، همچنان بابت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مورد تهاجم منتقدان است اما او که به بهانه روزهای پرکارش بیشتر از گذشته درجمع خبرنگاران حاضر است، از اصلاح بازار حمل‌ونقل به سختی دفاع می‌کند و دیروز درحاشیه مراسم رونمایی از قرارداد ٢٠٠ واگن مسافربری جدید به رسانه‌ها اعلام کرد: مهم‌ترین نکته برای افزایش سرمایه‌گذاری موضوع آزاد‌سازی بازار است و وزارت راه‌وشهرسازی به اصلاح بازار و آزادسازی قیمت‌ها در کلیه بخش‌های حمل‌ونقل مصمم است.

او قیمت‌گذاری دستوری را سرکوب توسعه و سرمایه‌گذاری توصیف کرد و گفت: این قیمت‌گذاری باعث شده سرمایه‌گذاری در ایران سرکوب شود و به جای شکل‌گرفتن فضای رقابتی تنها انحصارها شکل پیدا کند، این درشرایطی است که اگر دولت می‌خواهد حمایتی انجام دهد، باید آن را به شکل یارانه مستقیم ارایه کند و از منتقدان هم خواهش می‌کنم افق بلندمدت را درنظر داشته باشند و به توسعه ناشی از سرمایه‌گذاری فکر کنند.

وزیر راه‌وشهرسازی تأکید کرد: تنها راه حمایت از مصرف‌کنندگان پایین نگه‌داشتن اجباری قیمت‌ها نیست که این فضا به فرار سرمایه و استهلاک ناوگان و خدمات‌رسانی منجر می‌شود و انحصار رشد می‌کند بلکه توسعه سرمایه‌گذاری و رقابتی‌کردن خدمات و افزایش کیفیت نیز نوعی حمایت از حقوق شهروندی و مصرف‌کننده است که در بستر آزادسازی قیمت‌ها رخ می‌دهد. آخوندی با اشاره به تشدید آلودگی هوا در روزهای اخیر توضیح داد: اگر برای حمل‌ونقل حومه ۱۰‌سال پیش برنامه‌ریزی می‌شد، الان با این حجم از مشکلات روبه‌رو نبودیم؛ چراکه حدود ۹۰۰ تا یک‌میلیون وسیله نقلیه هر روزه از حومه به تهران وارد شده و همین مقدار از تهران به حومه می‌رود و در این وضع اگر همین میزان خطوط مترو را نداشتیم و چند میلیون مسافر مترو از اتومبیل استفاده می‌کردند، الان با وضع کشنده‌ای روبه‌رو بودیم.

او ادامه داد: اگر در یک‌دهه گذشته عزم جدی برای مبارزه با آلودگی داشتیم، الان می‌توانستیم ٣٠‌درصد از ترافیک خودرو را به حمل‌ونقل ریلی منتقل کنیم و این به معنی ٣٠‌درصد آلودگی کمتر هوا بود.

وقتی قدرت منطقه‌ایم
 که با صدها شرکت قدرتمند مذاکره کنیم


وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با اشاره به تنگناهای بودجه‌ای کشور و تشدید این تنگناها با سقوط قیمت نفت گفت: دولت توان مالی کافی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها را ندارد و برای استفاده از بخش خصوصی نیز با بازار پر نقص و قیمت‌گذاری دستوری مواجه هستیم که موجب فرار سرمایه‌گذاران می‌شود.

آخوندی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای نوسازی ناوگان ریلی افزود: ۲۰۰ قرارداد واگن مسافری که هم‌اکنون برای ناوگان ریلی امضا شد به معنی ۸۰۰‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است و ۴۵۰ واگن حمل سوخت یعنی ۱۰۵‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که همه اینها درشرایط سخت ازسوی بخش خصوصی انجام شده است. این درحالی است که ما تا‌ سال ١٤٠٠ حداقل به ٢٨٠٠ واگن دیگر نیاز داریم.

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران و قدرت ایران در آب‌های منطقه تأکید کرد: قدرت تنها به معنی حاکمیت نیست ما وقتی قدرتمند هستیم که ببینیم صدها شرکت قدرتمند درآن طرف میز با ما مذاکره می‌کنند و اگر ما به دنبال قدرت دریایی بزرگ برای خود هستیم، باید به مسئولیت خود درحضور بخش خصوصی قدرتمند درحوزه دریایی و بندری توجه کنیم.

آخوندی ادامه داد: وقتی ۴۰‌درصد مردم بندرعباس، به‌عنوان یکی از بزرگترین شهرهای بندری، حاشیه‌نشین هستند، ما نمی‌توانیم یک قدرت دریایی باشیم، چراکه تمرکز جمعیت در شهرهای ساحلی جنوبی تنها ۴.۸نفر در کیلومترمربع است. پهلوگیری ١٦ خطوط کشتیرانی بین‌المللی در بنادر ایران و در‌ سال‌ جاری و حذف قطارهای بالای ٥٥‌سال از ناوگان ریلی از دیگر اخبار تازه‌ای بود که آخوندی به آن اشاره کرد.


در تهران و در نشست منطقه‌ای اسکاپ مطرح شد
کاهش هزینه ترابری، با زیرساخت مشترک و منطقه‌ای

شهروند| چهارمین نشست منطقه‌ای اسکاپ برای دومین دوره پیاپی به میزبانی ایران آغاز به کارکرد. در این نشست وزرای حمل‌ونقل ١٥ کشور جنوب، جنوب‌غرب و آسیای میانه
گرد هم آمده‌اند تا با پیداکردن راهکارهای مشترک به حمل‌ونقل یکپارچه و کم‌هزینه‌تر دسترسی پیدا کنند. حسین عاشوری معاون بهره‌‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن ایران دراین‌باره به «شهروند» توضیح داد: این نشست با هدف‌گذاری حمل‌ونقل یکپارچه در منطقه برگزار می‌شود و نماینده حمل‌ونقل ١٥ کشور با سرمایه‌گذاری مشترک تلاش می‌کنند به یک زیرساخت مشترک و منطقه‌ای برسند و از آن طریق اقتصاد ملی خود را در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا تقویت کنند.  او ادامه داد: عبور ایمن و کاهش هزینه مبادله و تجارت کالا و همچنین کاهش هزینه مسیرهای محلی و توسعه راه‌ها از مهم‌ترین چشم‌اندازهای این نشست است که ایران به‌عنوان یک دروازه مهم عبور کالا و دسترسی آسیا به اروپا از طریق همسایگی با ترکیه موقعیت ممتاز و ویژه‌ای دارد.  در این نشست علاوه بر نمایندگانی از کشورهای نپال، میانمار، هند، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، ترکیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقزیستان، ازبکستان، آذربایجان، نمایندگانی نیز از بانک جهانی، سازمان همکاری‌های اکو، بانک توسعه آسیایی و سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای حضور دارند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

شاهی: 1394/9/3008:33:27،
44
14
لطفا هرچه سریع تر تمامی پیکان ها را جمع آوری و اسقاط کنید
مانی : 1394/9/3009:02:08،
41
12
لطفا جلوی تردد کامیونهای با عمر 25 سال به بالا رو بگیرید یا انها رو با محدودیت حرکتی کنترل کنید .
سالار: 1394/9/3010:32:15،
35
15
بنز 10 تن دماغ دار تا کی می خواد ترس رو به جاده ها هدیه کنه؟
خسرو: 1394/9/3010:57:31،
43
9
همینا هم پول 1 میلیون خانواده ایرانی رو میارن.با این وضع تحریما و قیمت دلار هیچکس حاضر نمیشه مثلا تریلی مثل ماک یا ولوو رو بده و بجاش از اون قراضه های نوی چینی بخره!خودکرده را تدبیر نیست
رضا: 1394/9/3011:22:35،
30
10
اگر بجای ماشین سنگین هایی مثل هوو ، دنگ فنگ و .... ماشین های روز با پدرو مادر البته به قیمت مناسب وارد میشد هم به مملکت و هم به راننده منفعت داشت

اما با وارد کردن خودروهای چینی فقط وارد کنندگان پول به جیب زدند و راننده ها بدبخت و دولت نیز از این به بعد چوبش را خواهد خورد


اما جایگزینی: مثلا یک کشنده ولوو ان 12 که 30 سال از عمر ان میگذرد صد شرف داره به دنگ فنگ 1390

اما همین دنگ و فنگ و امثال اینا 200 میلیون پولشه


اما همین ولوو و ماک و بنز های قدیمی را 30 میلیون بر میدارند و راننده توان پرداخت اختلاف قیمت را ندارد و هر روز زن و بچه این راننده خرج دارد

امیر: 1394/9/3012:08:54،
22
13
لفظ قراضه رو خوب اومدی.!!ولی عزیزم فقط حمل و نقل زمینی مان
قراضه است.!!؟ هواپیماهایمان که قراضه تر است یا قطارهای کشور
که بدتر است. کشوری که حمل و نقل عمومی اش کارایی نداشته
باشد در بقیه موارد هم حرفی برای گفتن ندارد.
جانان: 1394/9/3012:59:52،
19
12
وقتی کرایه حمل خودرو با کامیونهای قراضه که 20سال پیش ازخودروهای ارتش کنارگذاشته شده است( بعداز40سال کار درارتش )باکشنده بنز اکتروس یا ولو یکی باشد چه کسی کامیون 600میلیونی را علاف حمل ونقل داخلی می کند تا باآن 8تا قوطی حلبی ( پراید) جابجاکند وآیا 150میلیون پول مینی بوس بدی و500تومان 500تومان باآن کرایه جمع کردوقسط ماهانه چندمیلیونی داد ووقتی همه چی بادلار 3600تومان ومالیات وارزش افزوده وانواع اقسام عوارض و... حساب شود ازشیرخشک بچه گرفته تاداروهای بیماران خاص و....چگونه باید رانندگان خودروهای سنگین مال وجانشان را دراین جاده های خطرناک به دندان بگیرندودرسرماوگرما دنده عوض کنند
ali: 1394/9/3013:03:11،
20
9
راننده بیچاره چه کنه با این وضع گرونی بی پولی تورم کمبود بار سختی کار خرج خانواده از یه طرف دولت به درداش اضافه میکنه با فشار که حتما باید ماشین نو باشه این دولت چرا نمیخواد بفهمه درد مردم بیچاره بی پولیه ؟ وگرنه کی دوست نداره پشت اف هاش و اسکانیا و اکسور بشینه ؟ خب راننده بیچاره ای که پول گازوییل و تعمیرات و خرج خانواده رو تو این وضعیت وحشتناک پرداخت میکنه دیگه پولی برای تعویض ماشین نداره بفهمید دولت تدبیر و امید !!!!
یه راننده: 1394/9/3014:41:09،
15
10
وقتی که یه راننده 500 میلیون پول میزاره میره یه ماشین صفر میخره که هم هوا کمتر آلوده بشه و هم میزان خساراتی که به جاده ها وارد میشه کاهش پیدا کنه آیا کرایه اون با یه ماشینی که مال 25 یا 30 سال قبل هستش فرقی داره؟؟؟
بعد راننده بیچاره میره لیزینگی ماشین میخره میبینه تو این راه ها با این همه خرابی و اصطحلاکی که ماشین داره و کمبود بار نمی صرفه (لاستیک جفتی 3600 و اگه بره آمونیاک ایرانی بخره گالنی 30 تومن براش هزینه داره) بعد دست از پا دراتر میره ماشینشو دوباره میزاره نمایشگاه فروش میبینه ماشینشم 100 میلیون اومده پایین!! شما خودتون قضاوت کنین آیا واسه یه راننده میصرفه این پولی که با سختی در میاره و هر لحظه مرگ رو با چشمهاش حس میکنه بره یه ماشین نو بگیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس دوباره مجبوره واسه این که خرج خانوادش رو تامین کنه یه ماشین کنه بخره شروع به کار کنه
مهدي: 1394/9/3015:21:43،
17
12
قطار و تكنولوژي مال ٦٠سال پيشه ميشه مسئولين بگن تو اين ٣٧سال چه كاري انجام دادن برا مملكت
سپه سالار: 1394/9/3020:56:22،
17
13
رانندگی شما ترس داره وگرنه بنز ترس نداره

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
مقایسه خودروهای در محدوده 50 میلیون تومان در بازار ایران
کرمان‌موتور، 5 خودروی هیوندای مدل 2017 را بزودی عرضه خواهد کرد + جزئیات
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما