کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار پرقدرت؛ ریشه احتمالی بحران بعدی اقتصاد جهان


کد خبر : ۱۸۱۰۱دوشنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸:۴۷۳۴۷۰ بازدید

با افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت ارزش برابری دلار که با وضع ناخوشایند دیگر اقتصاد‌های دنیا همراه شده، انتظار می‌رود که روند رو به رشد دلار ...
دلار پرقدرت؛ ریشه احتمالی بحران بعدی اقتصاد جهاندلار پرقدرت؛ ریشه احتمالی بحران بعدی اقتصاد جهان

با افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت ارزش برابری دلار که با وضع ناخوشایند دیگر اقتصاد‌های دنیا همراه شده، انتظار می‌رود که روند رو به رشد دلار مشکلات بزرگی در بازارهای جهانی به بار آورد. در حالی که بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا همچنان با برنامه‌های تسهیل کمی برای بهبود اقتصاد خود دست و پنجه نرم می‌کنند،‌ ایالات متحده برای اولین بار در 9 سال اخیر، نرخ بهره را افزایش داد. 

این در حالی است که ژاپن شدیدترین برنامه تسهیل کمی را در جهان تجربه می‌کند؛ این کشور چهارمین سال رکود خود را در پنج سال اخیر پشت سر گذاشته است. همچنین رشد اقتصادی ضعیف و تورم پایین موجب شده تا بانک مرکزی اروپا یک برنامه تسهیل کمی دیگر را در نظر بگیرد. بانک مرکزی چین نیز بعد از افت ارزش دوروزه یوآن در آگوست، ویرانی‌هایی در بازارهای جهانی به بار آورد. بانک مرکزی چین نمی‌خواهد جایگاه یوآن را در سبد ارزی صندوق جهانی پول از دست بدهد.

زیادشدن فاصله بین سیاست‌های بانک مرکزی در نقاط مختلف دنیا در حال ایجاد یک عدم تعادل در نظم اقتصاد جهانی است که پتانسیل بسیار زیادی برای تبدیل «تقویت دلار» به عنوان بحران بعدی اقتصاد جهان ایجاد می‌کند. فاصله گرفتن زیاد در رشد اقتصادی و سیاست‌های بانک‌های مرکزی باعث شده تا دلار مسیر رو به رشد را در پیش بگیرد. شاخص دلار آمریکا با شکستن روند نزولی 30 ساله خود، مسیر جدیدی را آغاز کرده است. شاید یک بازار به شدت صعودی برای دلار آمریکا در حال شکل‌گیری باشد.
 
دلار در حال رشد یک مشکل بزرگ برای کالاهای وابسته به دلار و بدهی‌های بر حسب دلار در آمریکا خواهد بود و این روند به راحتی می‌تواند منجر به بحران بعدی اقتصاد جهان شود. آمار بانک تسویه‌حسا‌ب‌های بین‌المللی نشان می دهد که بیش از 9.7 هزار میلیارد دلار بدهی در خارج از آمریکا وجود دارد در حالی که در پایان سال 2008 این میزان 5.6 هزار میلیارد دلار بوده است.
 
شرکت‌ها و دولت‌ها در بازارهای نوظهور به دلیل نرخ بهره پایین، وام‌های دلاری گرفته‌اند، ولی درآمد آنها برای بازپرداخت این بدهی با ارز داخلی بوده است.اگر واحد پولی داخلی در برابر دلار افت کرده باشد، ‌اینکه کسب‌وکار چقدر سودآور بوده است مسئله مهمی نخواهد بود. بهر حال بازپرداخت وام و بدهی برای آن کشور یا شرکت به دلار بسیار گران‌تر خواهد بود. تقویت دلار موجب می‌شود تا قرض‌گیرنده‌های بین‌المللی به یک فرایند پیچیده برای تسویه حساب بدهی‌های خود روی آورند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها