کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

مذاکرات قیمت خودرو سخت‌تر از مذاکرات هسته‌ای؟

کدخبر:۱۸۰۹شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰:۴۳۲۶۹۳ بازدید

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 هم در روندی مثبت است، اما گویا کلاف سردرگم قیمت‌گذاری خودرو قرار نیست به این زودی‌ها باز شود.

حدود 9 ماه است که خودروسازان و وزارت «صنعت، معدن و تجارت» با شورای رقابت بر سر قیمت‌گذاری خودرو بحث و به نوعی مجادله می‌کنند، اما هنوز به نتیجه نرسیده و گره قیمت خودرو هر روز کورتر از قبل می‌شود.
اگرچه قرار بود شورای رقابت چهارشنبه هفته گذشته تکلیف قیمت‌گذاری خودرو را نهایی کند، اما این اتفاق رخ نداد تا سردرگمی مردم همچنان ادامه داشته باشد و بازار نیز در رکود بماند.پیش از این به نظر می‌رسید شورای رقابت و وزارت «صنعت، معدن و تجارت» بر سر قیمت‌گذاری خودرو به توافقاتی رسیده‌اند و خوب یا بد، قرار است بازی قیمت خودرو به پایان برسد؛ اما ظاهرا اطلاعات ارسالی از سوی خودروسازان به شورای رقابت، غیر شفاف است که این شورا نمی‌تواند بر اساس آنها تصمیم‌گیری کند. این «اطلاعات غیر شفاف» به «ارز» مربوط می‌شود، ارزی که خودروسازان می‌گویند از نوع آزاد آن استفاده کرده‌اند و شورای رقابت عنوان می‌کند مبادله‌ای و حتی مرجع بوده است.

حدود دو هفته پیش، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر «صنعت، معدن و تجارت» با تاکید بر ارزان نشدن خودرو، عنوان کرد که خودروسازان از این پس ارز آزاد استفاده خواهند کرد و در صورت تایید شورای رقابت، قیمت‌ها نیز مطابق با همین ارز تعیین خواهد شد. شورای رقابت نیز بلافاصله اطلاع داد که در جلسه آتی خود (جلسه‌ای که دو هفته پیش برگزار شد)، موضوع قیمت‌گذاری بر اساس ارز آزاد را مورد بررسی قرار خواهد داد. رییس شورای رقابت نیز در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد که اگر ثابت شود خودروسازان از ارز آزاد استفاده کرده و می‌کنند، فرمول قیمت‌گذاری را تغییر و مبنا را ارز آزاد قرار خواهد داد. جمشید پژویان بر این موضوع نیز تاکید کرد که آمار و ارقام ارسالی خودروسازان به شورا، در صورت تایید وزارت صنعت، پذیرفته خواهد شد و در غیر این صورت، تغییری در فرمول قیمت‌گذاری رخ نمی‌دهد.

با این اظهارات، همه منتظر بودند تا شورای رقابت تکلیف قیمت‌گذاری را یکسره کند، اما در جلسه‌ای که دو هفته پیش برگزار شد، خروجی مهمی از آن بیرون نیامد و رییس شورا دلیل این موضوع را ناقص بودن اطلاعات ارسالی خودروسازان دانست. از همین رو قرار شد در جلسه بعدی شورا (جلسه‌ای که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد)، «فرمول قیمت‌گذاری» نهایی و قیمت‌های جدید روی سایت ir .124، بروند، اما ناگهان خبر رسید که اصل اطلاعات ارسالی خودروسازان به شورای رقابت، مورد تردید است.آن طور که رییس شورای رقابت اعلام کرد، خودروسازان جدای از ارز مبادله‌ای (ارز 2500 تومانی)، از ارز مرجع (ارز 1226 تومانی) نیز استفاده کرده‌اند. در این جلسه قرار بود وزیر «صنعت، معدن و تجارت» نیز حضور پیدا کرده و به نوعی از تغییر فرمول قیمت‌گذاری به نفع خودروسازان، دفاع کند، اما نعمت‌زاده با حضور در جلسه هیات دولت به این جلسه نرفت و رییس شورای رقابت نیز ساعتی بعد اعلام کرد که تعیین قیمت خودرو بر اساس ارز آزاد، منتفی است. پژویان همچنین گفته که قیمت خودرو تا پایان سال تغییری نخواهد کرد، حرفی که خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت نیز پیش‌تر زده بودند.با توجه به عدم تعیین تکلیف قیمت خودرو تا به امروز، «بلاتکلیفی قیمت‌گذاری» به مرز 9 ماه نزدیک شده و مشخص نیست در نهایت چه زمانی تکلیف آن یکسره شود.

نعمت‌زاده به دنبال حذف شورای رقابت؟

اما در کنار همه ابهامات ماجرای قیمت‌گذاری خودرو، موضع وزیر «صنعت، معدن و تجارت» نیز جالب به نظر می‌رسد. یک کارشناس خودرو در این زمینه عنوان می‌کند که نعمت‌زاده در کنار خواسته خود از شورای پول و اعتبار مبنی بر بررسی وضعیت انحصاری خودرو، جایگاه شورای رقابت را نیز محترم می‌شمارد، اما ظاهرا خیلی تمایل به حضور شورای رقابت در پروسه قیمت‌گذاری خودرو ندارد.

وی پیش از آنکه از اهالی بهارستان رای اعتماد بگیرد و به عنوان وزیر «صنعت، معدن و تجارت» دولت یازدهم معرفی شود، در گفت‌و‌گویی اعلام کرد که شورای رقابت را از ماجرای قیمت خودرو کنار خواهد گذاشت، اما با حضورش در وزاتخانه صنعت و معدن و تجارت، اتفاقات دیگری رخ داد. طی حدودا سه ماهی که از وزارت نعمت‌زاده می‌گذرد، وی سیاستی کژدار و مریز را در قبال شورای رقابت پیش گرفته و هم به جایگاه این شورا احترام می‌گذارد و هم چراغ خاموش، تمایلی به حضور این شورا در پروسه قیمت‌گذاری خودرو ندارد.
همانطور که گفته شد، نعمت‌زاده در عین حال که بر نقش و جایگاه شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو تاکید دارد، از آن سو از شورای پول و اعتبار خواسته تا انحصاری بودن یا نبودن «خودرو» را مورد بررسی قرار دهد؛ این یعنی اگر شورای پول و اعتبار به انحصاری نبودن «خودرو» رای بدهد، عملا شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری کنار خواهد رفت، زیرا وجود «خودرو» در لیست کالاهای انحصاری بود که پای این شورا را به قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باز کرد.

این رفتار وزیر صنعت نشان دهنده عدم اعتقاد قلبی وی به وجود نهادی مانند شورای رقابت در ماجرای قیمت خودرو است، به نحوی که می‌خواهد سازمان حمایت را جانشین این شورا در بحث قیمت‌گذاری خودرو کند. 
طبعا اگر وزیر صنعت پیگیر قیمت‌گذاری شورای رقابت بود، با توجه به وظایف تعریف‌شده شورا در این زمینه و توافقاتی که چندی پیش این وزارتخانه با شورای رقابت داشت، تاکنون تکلیف نهایی برای قیمت خودرو مشخص شده بود.در این مورد یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که مواضع نرم نعمت‌زاده، با احتمال کنار رفتن شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو، در ارتباط است و وی می‌خواهد چندی دیگر هم صبر کند تا به جای وزارت صنعت، «قانون»، شورای رقابت را کنار بگذارد. هر چه هست، با وجود گذشت حدودا 9 ماه از ورود شورای رقابت به پروسه قیمت‌گذاری خودرو، مردم هنوز تکلیف خود را در بازار خودرو نمی‌دانند و باید باز هم صبر کنند تا یا شورای رقابت کنار برود یا توافق نهایی بین این شورا و وزارت صنعت و البته خودروسازان، صورت بگیرد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

امیر: 1392/8/1808:29:55،
61
13
باز میگیم اونا خارجیند و فکر منافع خودشون ، من نمی دونم این خودرو سازها از جون ما مردم چی می خواند بابا یکی نیست این وسط حرف حق را بزنه؟
جواد: 1392/8/1809:23:08،
43
16
انشاا... هر چه زود تر مسئله هسته ای حل بشه بعد دولت تدبیر یه فکر اساسی برا این تابوت سازا برداره که خیلی پررو شدن.
كمبوجيه: 1392/8/1808:42:30،
43
13
اينهمه گفتگو و بررسي انجام ميشه چيزي از توش در نمياد.اينها ميخواند فرمول سوخت موشك رو استخراج كنند يا قيمت خودرو رو؟ واقعا" هم نعمت زاده و هم پژوهان دكه هاشونو سفت چسبيدند و ول نميكنند بيچاره به مردم.
علی: 1392/8/1819:34:03،
18
16
موندم چیو می خوان حساب کنم؟
آخه چطور ممکنه قیمت پایه یه ماشین مثل سراتو 1.6 تو دبی 14000$(14000*3000) به پول ما 42.000.000
اونوقت ما تو ایران حدود 42 میلیون مجبوریم لیفان یا mvm 530 بخریم.


محاسبه اش فکر نکنم اینقدر سخت باشه.

ح: 1392/8/1808:51:49،
63
15
گل گفتيد:مذاکرات قيمت خودرو سخت تر از مذاکرات هسته اي شده.به خاطر اينکه در مذاکرات قيمت خودرو فقط گزينه"سود آوري"براي دلالان مطرح است(متاسفانه).
کریم: 1392/8/1809:29:36،
42
14
آقایان این وزیر صنعت . شورای رفاقت . سازمان حمایت از پول دارا هچکدام از اینها نه برای خدا و نه برای ملت کاری نمی کنند همین رویه که در پیش گرفته اید ادامه دهید یعنی تحریم خرید خودرو فقط و فقط نخریدن.
نا امید: 1392/8/1809:37:13،
33
23
خیلی هم ساده هست و یک نکته بیشتر نداره و اون هم سود بیشتر خودرو ساز به هر قیمتی که شده ودر این مورد هم مصرف کننده ( البته ما مصرف کننده فقیر لگنهای ایران خودرو و سایپا ) اصلا به حساب نمیاد ، البته فکر میکنم توافق هسته ای هم که بشه دلار که پایین نمیاد یعنی نمیذارن که بیاد و خودرو هم همین وبقیه چیزا !!!!!!!!!!!!!!!!
امید: 1392/8/1809:38:00،
32
21
ساده ای ها این خودرو سازها مال آقا زاده هاست اگه الان تو این اوضاع نکشنش بالا کی بکشن دستشون تو یه کاسست ما مردم ساده دنبال سیاست اینا میدویم نسل ما کاشکی مثل نسل انقلاب بپاخیزه تفاوت و خیانتهایی که رو میشه واقعا غم انگیزه.....................
ش: 1392/8/1809:41:50،
29
34
سود آوری برای عده ای خاص باور کن 100 نفر هم نیستندحتما نعمت زاده هم سود میبره که اینقدر چونه میزنه کاشکی یه کم از سودش رو به کارگرا و پرسنلشون هم میدادن
یاسر: 1392/8/1813:37:01،
47
14
مگه نمیدونیدخودروسازی میراثشون هستش،امریکا تحریم رو برداره اینا کوتاه نمیان به خودون رحم نمیکنیم انتظار داریم خارجیها تحریم رو بردارن
از چی بگم: 1392/8/1814:45:40،
23
11
نه که نتونن یه قیمتی رو بگن اینا همش بازیه که در مقابل تحریم خرید مردم راه انداخت. عزیز من ایران جیبم، ملت که تکلیفشو خودشون معلوم کرن. تحریم تحریم تحریم
این کلمه واست آشنا نی؟
محمود: 1392/8/1816:14:51،
18
11
بابا همه تون سرکارید دعوای زرگری اینجاست نه کنگره با اوباما
همه ی اسمهایی که می شنوید دررابطه با قیمتگذاری خودرو
زیر مجموعه دولت هستند!!!!!!
ياس: 1392/8/1820:15:23،
14
11
کاملا شبيه به هم هستن با اين تفاوت که اينجا مسئله فقط و فقط برد -باخت هستش نه برد -برد
جواد: 1392/8/1900:06:46،
16
8
"تحریم بزرگ ملت ایران برعلیه خودروسازان"همه با هم نمی خریم تاورشکست شوندانشاالله انشاالله

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل