کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی تویوتا سکویا 2014 در ایران / تصاویر


کد خبر : ۱۸۰۸۴دوشنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۸:۴۷۱۳۵۱۲ بازدید

با اینکه در چند سال اخیر شاسی‌بلندهای شهری یا همان کراس‌اورها به محبوبیت بسیار بالایی رسیده‌اند و جزو پرفروش‌ترین کلاس‌های خودرویی جهان ...

با اینکه در چند سال اخیر شاسی‌بلندهای شهری یا همان کراس‌اورها به محبوبیت بسیار بالایی رسیده‌اند و جزو پرفروش‌ترین کلاس‌های خودرویی جهان به‌حساب می‌آیند، اما باز هم شاسی‌بلندهای اصیل جایگاه خاص خودشان را دارند. به‌عبارتی دیگر هر چه بر تعداد فروش شاسی‌بلندهای تازه‌به‌دوران رسیده افزوده شود، چیزی از ارزش‌ شاسی‌بلندهای واقعی کم نمی‌شود. در میان کمپانی‌های خودروسازی جهان، کمپانی‌هایی چون جیپ و لندرور شهرت و مهارت خاصی در زمینه تولید شاسی‌بلندها دارند و از زمان آغاز به فعالیت‌شان تا‌کنون به صورت اختصاصی روی این نوع خودروها فعالیت می‌کنند. همان‌طور که لندرور و جیب به ترتیب در قاره‌های اروپا و آمریکا پرچم‌دار تولید شاسی‌بلندها هستند، تویوتا را نیز می‌توان پرچمدار شاسی‌بلندهای آسیایی دانست.

با این‌که تویوتا به صورت اختصاصی روی تولید شاسی‌بلندها فعالیت نمی‌کند و خودروهای مختلف دیگری در کلاس‌های مختلفی هم‌چون سدان، هاچ‌بک، کوپه و... تولید می‌کند، اما شاسی‌بلندهای تولید شده توسط این کمپانی ژاپنی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند. لندکروزر معروف‌ترین شاسی‌بلند کمپانی تویوتا بوده و تویوتا عمده شهرت خود در زمینه شاسی‌بلندها را مدیون آن است. اهمیت لندکروزر برای تویوتا را می‌توان هم‌رده با اهمیت مهره وزیر برای شطرنج دانست. شاید بسیاری از افراد لندکروزر را بزرگ‌ترین خودروی تولیدی کمپانی تویوتا می‌دانند، اما امروز در دنیای خودرو سراغ شاسی‌بلندی با لوگوی تویوتا رفته‌ایم که بزرگ‌تر از لندکروزر است. شاسی‌بلند مورد نظر ما تویوتا سکویا نام دارد و چندی پیش از کشور کویت به صورت گذرموقت وارد کشورمان شده است. این خودرو بیشتر زمان خود را در شهر اصفهان به سر برده و روزنامه «دنیای خودرو» در اصفهان سراغ این شاسی‌بلند کمیاب رفته است تا آن‌را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد.

تولد اولین غول!

کمپانی تویوتا در اوایل دهه 50 میلادی یعنی بیش از 60 سال پیش اولین غول بیابانی خود را با نام لندکروزر تولید کرد. لندکروزر رفته‌رفته توانایی‌های بی‌حد و مرز خود را به رخ می‌کشید و نسل به نسل محبوب‌تر شد. اما پس از 50 سال تولید، یعنی در اواخر دهه 90 میلادی مدیران کمپانی تویوتا به این نتیجه رسیدند که بازار بزرگ و مهم آمریکا نیازی فراتر از یک لندکروزر دارد و از این رو در سال 2000 میلادی بزرگ‌ترین خودروی تولیدی کمپانی تویوتا آماده ورود به بازار شد. این شاسی‌بلند که در کلاس شاسی‌بلندهای فول‌سایز قرار می‌گرفت سکویا نام داشت و از ابعادی بزرگ‌تر نسبت به لندکروزر سود می‌برد. کمپانی تویوتا تولید سکویا را در خط تولید خود در آمریکا که در ایالت ایندیانای این کشور واقع شده است. این شاسی‌بلند غول‌آسای بیابان‌نورد به پیشرانه هشت سیلندر 4.7 لیتری بنزین‌سوز و گیربکس چهار و پنج سرعته اتوماتیک مجهز بود و تولید نسل اول آن تا سال 2007 به مدت هفت سال ادامه داشت. در همین سال تویوتا بدون وقفه نسل دوم سکویا را جایگزین کرد. نسل دوم سکویا بزرگ‌تر از قبل شده بود و اکنون سه نوع پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 4.6 لیتری، 4.7 لیتری و 5.7 لیتری و گیربکس پنج یا شش سرعته اتوماتیک برای آن قابل سفارش بود. با وجود این که تنوع پیشرانه‌ها در این خودرو بالا رفته بود، اما باز هم خبری از پیشرانه‌های دیزلی و هیبرید با گیربکس دستی در آن نبود. نسل دوم این تویوتا در حال حاضر نیز در حال تولید است و کم‌کم باید منتظر ورود نسل سوم آن باشیم.



ابهت بیشتر

بی‌شک ابهت لندکروزر را دیده‌اید، خودرویی با جثه عظیم و بزرگ. حال با در نظر گرفتن آن به خوبی می‌توانید ابهت زیاد تویوتا سکویا را درک کنید. سکویا از نظر طول، عرض و ارتفاع از برادر خود یعنی لندکروزر بزرگ‌تر است و ابهت بیشتری نسبت به آن دارد. در نمای جلویی این خودرو شاهد یک جلوپنجره بزرگ ذوزنقه‌ای‌شکل هستیم. چراغ‌های جلوی سکویا نسبت به جثه آن کوچک طراحی شده‌اندکه اصالت ژاپنی ‌بودن خود را لو دهند. البته برای این طراحی  نمی‌توان به طراحان سکویا خرده گرفت، زیرا سکویا با همین سبک و سیاق طراحی ابهت و زیبایی خاص خود را دارد. هم‌نشینی با خودروهای آمریکایی در سکویا تاثیر گذاشته است و در طراحی قسمت‌هایی هم‌چون دور جلوپنجره، آینه‌های جانبی، دستگیره درها، زه درها، قسمت بالایی محل نصب پلاک روی در صندوق بار و ... شاهد استفاده از کروم هستیم. هم‌چنین رنگ بدنه سکویای مورد نظر Silver Sky نام دارد که زیبایی خاصی به بدنه تنومند این تویوتا بخشیده است. در دل این غول بیابان‌گرد سه ردیف صندلی تعبیه شده است که فضای زیادی در اختیار سرنشیان قرار می‌دهد. صندلی‌ها با ابعاد بزرگ و روکش چرمی، آرامش و راحتی را تقدیم سرنشینان خود می‌کنند. هم‌چنین پیشرانه بزرگ هشت سیلندر 5.7 لیتری این خودرو با تولید 381 اسب بخار قدرت و 544 نیوتون‌متر گشتاور به خوبی از پس وزن 2.8 تنی‌ آن بر‌می‌آید. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 7.2 ثانیه‌ای سکویا تحسین‌برانگیز است، اما مصرف سوخت ترکیبی سرسام‌آور 15.2 لیتری آن در هر 100 کیلومتر را حتی وزن بالایش هم نمی‌تواند توجیه کند.
 


لندکروزر یا سکویا؟

شاید تا الان این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا کمپانی تویوتا با وجود شاسی‌بلندی چون لندکروزر در سبد محصولات خود، سکویا را هم تولید کرده است؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که هدف تویوتا از تولید سکویا به دست آوردن بازارهایی است که با لندکروزر نتوانسته بود آن‌طور که باید و شاید به آنها دست پیدا کند. لندکروزر خودرویی برای بازارهای جهانی بود، اما کمپانی تویوتا سکویا را منحصرا برای بازار مهمی ‌چون آمریکا ساخت تا بتواند در این بازار با غول‌های هم‌رده بهتر از پیش رقابت کند. البته سکویا این روزها فقط مخصوص بازار آمریکا نیست و در کشورهای بولیوی، کانادا، کاستاریکا، هندوراس، گواتمالا، شیلی، مکزیک و بسیاری از کشورهای خاورمیانه نیز عرضه می‌شود، کشورهایی که باید گفت سکویا را بهتر از لندکروزر می‌پسندند و می‌خرند. 





اما تفاوت این دو با هم: اولین تفاوتی که در نگاه نخست به چشم می‌خورد ابعاد این دو برادر سنگین وزن ژاپنی است. سکویا با وجود این که روی پلتفرم لندکروزر ساخته شده اما در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 260 میلی‌متر، 59 میلی‌متر و 76 میلی‌متر از لندکروزر بزرگ‌تر است. در بخش پیشرانه نیز تویوتا تنوع بیشتری را در اختیار مشتریان خود قرار داده که شامل پیشرانه شش سیلندر بنزین‌سوز، پیشرانه هشت سیلندر دیزلی و گیربکس دستی نیز می‌شود. لندکروزر با پیشرانه‌ای مشابه پیشرانه سکویای مورد نظر 19 اسب بخار قدرت کمتر و 13 نیوتون‌متر گشتاور کمتر تولید می‌کند. ثمره این پیشرانه برای لندکروزری که حدود 100 کیلوگرم از برادر خود سکویا سبک‌تر است 0.5 لیتر مصرف سوخت ترکیبی بیشتر در هر 100 کیلومتر بوده و 0.2 ثانیه سریع‌تر در شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت است. در نهایت می‌رسیم به قیمت این دو برادر غول‌پیکر که باید گفت قیمت سکویا در بازار آمریکا از 44 هزار و 965 دلار آغاز می‌شود، در حالی‌که قیمت پایه لندکروزر 83 هزار و 825 دلار است. هم‌چنین در کشور امارات یک سکویای فول‌آپشن را می‌توان 195 هزار درهم خریداری کرد که فاصله بسیار زیادی با قیمت 316 هزار درهمی ‌لندکروزر فول آپشن دارد. 

امیر شیرعلیوند - روزنامه دنیای خودرو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها