کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

راه‌اندازی وای فای عمومی در اماكن خاص


کد خبر : ۱۸۰۷۵شنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳:۱۳۳۳۱۶ بازدید

وای‌فای (Wi-Fi) نام يك فناوری پرطرفدار شبكه‌های بي‌سيم است كه با استفاده از امواج راديويي، امكان اتصال پر سرعت به اينترنت يا شبكه را فراهم ...
راه‌اندازی وای فای عمومی در اماكن خاصراه‌اندازی وای فای عمومی در اماكن خاص

وای‌فای (Wi-Fi) نام يك فناوری پرطرفدار شبكه‌های بي‌سيم است كه با استفاده از امواج راديويي، امكان اتصال پر سرعت به اينترنت يا شبكه را فراهم مي‌كند.  يكي از تصورات غلط در مورد Wi-Fi اين است كه به اشتباه آن را مخفف عبارت wireless fidelity مي‌دانند؛ اما درواقع واي‌فاي تنها يك علامت تجاري ثبت شده براي استاندارد بي‌سيم IEEE 802.11x   و به‌عنوان يك علامت تجاري متعلق به سازمان Wi-Fi Alliance است. اين سازمان واي‌فاي را اين‌طور تعريف مي‌كند: «هر شبكه محلي بي‌سيم (WLAN) كه بر مبناي استانداردهاي 802.11 موسسه مهندسان الكتريك و الكترونيك (IEEE) بنا شده باشد.»

به گزارش تعادل، در بسياري از كشورهاي پيشرفته جهان ديگر استفاده از واي‌فاي در فضاهاي شهري، ميدان‌ها و ايستگاه‌هاي اتوبوس به امري عادي تبديل شده است. واي‌فاي‌هاي شهري با توجه به قابليت ارائه سرعت،  كيفيت بالا و گاه رايگان، نسبت به نسل‌هاي سوم و چهارم موبايل از يك سو و امكان پشتيباني از ابزارهاي فاقد سيم‌كارت همچون لپ‌تاپ و تبلت‌ها از سوي ديگر تا اندازه زيادي در جهان محبوب شده‌اند.

به همين منظور شهرداري‌هاي شهرهاي بزرگ سعي مي‌كنند با ارائه واي‌فاي شهري، رضايت خاطر هرچه بيشتر شهروندان خود را كسب كنند. در بسياري از كشورهاي جهان مثل ژاپن، كره جنوبي و امارات اين طرح اجرايي شده است؛ حتي در آفريقاي جنوبي هم سيستم حمل‌ونقل آن مجهز به واي‌فاي شده است. مسوولان شهر «كيپ‌تاون» در اين كشور آفريقايي از برنامه‌ جديد خود براي نصب واي‌فاي در اتوبوس‌هاي سيستم حمل‌و‌نقل سريع اين شهر خبر داده‌اند. هدف نهايي اين برنامه آن است كه تمام مسافران بتوانند از خدمات اينترنتي ارائه شده در اين اتوبوس‌ها كه رايگان خواهند بود، استفاده كنند. اساس استفاده از اين خدمات اينترنتي، كاربري رايگان است؛ اما با اين ويژگي كه هر مسافر مي‌تواند روزانه حجم مشخصي از اطلاعات را در مدت زماني محدود استفاده كند و در اين محدوده تعيين‌شده، استفاده از اينترنت هزينه‌يي ندارد.

اين طرح واي‌فاي رايگان در داخل كشور هم چند سالي مي‌شود كه مطرح شده، اما هنوز اجرايي نشده است.

واي‌فاي شهري پروژه‌يي است كه تقريبا در بيشتر كشورهاي اروپايي و امريكايي اجرايي شده است، اما در ايران هنوز با مشكلاتي مواجه است. اين درحالي‌است كه باتوجه به پروانه جديد ارائه شده به 7 شركت اينترنتي، سازمان رگولاتوري يكي از شركت‌هاي دريافت‌كننده پروانه را موظف به راه‌اندازي واي‌فاي عمومي كرده است كه به نظر مي‌رسد تا پايان سال اين مهم اتفاق بيفتد.

 محمدعلي يوسفي‌‌زاده از فعالان بازار اينترنت درخصوص واي‌فاي عمومي كه مسووليت اجراي آن از طرف رگولاتوري به اين شركت واگذار شده، گفت: تيم طراحي و اجرايي اين كار مشخص و 100 نقطه براي اجرا در نظر گرفته شده است كه اميدواريم تا عيد امسال به بهره‌برداري برسد. در ابتدا اماكني چون هتل‌ها، مراكز تجاري، فرودگاه‌ها و ايستگاه‌هاي راه‌آهن با سرمايه‌گذاري ما زير پوشش خواهند رفت و بر اين اساس امكان آپلود كردن ترافيك در آن مكان‌ها به وجود خواهد آمد.

وي درباره مزيت به وجود آمده در اين نوع خدمت نسبت به سابق گفت: هر كس فضايي داشته باشد اعم از فروشگاه تا اماكن بزرگ ديگر، قادر به احصاي طرح پياده‌سازي واي‌فاي عمومي در آن نقاط خواهيم بود و هر تعداد SSID و ارتباط با شبكه‌هاي ديگر مثلا چند اپراتور داشته باشند، امكان استفاده از تمامي آنها در معماري ما ديده شده است. وي با بيان اينكه پهناي باند در نظر گرفته شده براي هر نقطه حداقل يك STM1 است كه از طريق فيبر و مايكروويو پشتيباني مي‌شود، گفت: كار را با دو وندور بين‌المللي پيش برده‌ايم و اكنون در تهران پايلوت آن در شبكه فرودگاه مهرآباد پياده‌سازي شده است.

سرويس واي‌فاي عمومي را پيش از ورود آسياتك به بحث توسعه، بعضا ISPها به شكلي پراكنده در مناطقي به صورت كوچك پياده‌سازي كرده بودند اما در اين پروژه ساختار كار از نظر فني تفاوت‌هاي بسياري كرده است كه آسياتك آن را با پروانه FCP انجام مي‌دهد. رگولاتوري همچنان شماره‌هاي لازم براي ارائه خدمات ثابت و موبايل را ارائه نداده و تنها گفته شده قرار است روي سرشماره ۰۹۴ ارائه خدمات صورت گيرد.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر تمام توان مجموعه ما و سايرين روي پياده‌سازي بسترهاي جديد ارتباطي مورد خطاب در پروانه‌هاي FCP است، اظهار كرد: با اين حال و برخلاف تمامي اقداماتي كه تاكنون داشته‌ايم، هنوز ناپخته‌ايم و بايد بيش از پيش در اين عرصه فعاليت كنيم. وي عنوان كرد: اكنون در حال بازنگري كل زيرساخت‌هاي شركت هستيم زيرا زيرساخت‌هاي ما كاملا بر مبناي پروانه‌هاي PAP و سرويس‌هاي DSL و ثابت بود كه اكنون با اين بازنگري بخشي از ساختارهاي نرم‌افزاري و تجاري ما متحول شده است.

وي افزود: علاوه بر اين با شركت‌هاي ديگر نيز براي كارهاي زيربنايي در حال مذاكره هستيم تا به شكلي تركيبي كارهاي اجرايي را با يكديگر پيش برده و در زيرساخت‌هاي زميني و بي‌سيم FCP سرمايه‌گذاري كنيم.

يوسفي‌زاده با بيان اينكه مسائل مربوط به تخصيص فركانس و جانمايي‌ها كند است، ابراز كرد: چند ماهي مي‌شود راجع به تعيين تكليف نامبرينگ تلفن ثابت معطل رگولاتوري هستيم كه البته اخيرا دكتر عباسي شاهكوه قول داده‌اند موضوع را ظرف يكي، دو ماه آينده حل كنند؛ اتفاقي كه ما را اذيت‌ مي‌كند اين است كه رگولاتوري بعد از اعطاي پروانه‌هاي جديد تازه سراغ تعيين تكليف منابع موبايل و تلفن ثابت رفت.

اين فعال بازار ICT با اشاره به اينكه يكي از بندهاي اصول پروانه‌هاي ما اين بود كه رگولاتوري موظف است نامبرينگ تخصيص دهد، گفت: در حال حاضر جهت تعيين تكليف همين موضوع دو ماهي مي‌شود كه هر روز فردي را به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي (رگولاتوري) مي‌فرستيم اما كاري از پيش برده نمي‌شود. وي درباره نحوه عرضه تلفن ثابت با شماره‌هاي جديد در كنار مخابرات نيز گفت: يكسري شماره‌هاي داخل استاني مانند مخابرات خواهيم داشت كه با كد داخل استاني كار مي‌كند و يكسري شماره با كد خاص داريم كه شبيه پيش‌شماره‌هاي موبايل است و منتظر هستيم تا رگولاتوري تخصيص دهد.

وي درباره تعرفه‌هاي تلفن ثابت كه قرار است از سوي شركت‌هاي FCP ارائه شود نيز عنوان كرد: تعرفه‌ها براساس مصوبات كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات خواهد بود. هشت پروانه صادر شده FCP داريم اما هنوز فرصت نشده با يكديگر صحبت كنيم و تعرفه‌هاي پيشنهادي در اين حوزه براي كميسيون تنظيم ارسال كنيم هرچند به كرات در جلسه كميسيون تنظيم مقررات پيشنهاد شده كه براي اين بخش قيمت‌هاي فلت داشته باشيم زيرا خارج از مدل مخابرات روي ما حساب مي‌كنند.

وي درباره سرشماره‌يي كه  FCPها روي آن تلفن واگذار مي‌كنند نيز گفت: مي‌خواستند كد 094 را به شركت‌هاي FCP بدهند به اين شكل كه كد داخل استاني و بيرون استاني ما يكي مي‌شد اما درخواست كرديم كد لوكال (داخل استاني) از رنج 9 داخل استاني مثل كدهايي كه قبلا به پروانه‌هاي PSTN داده بودند نيز به ما بدهند تا بتوانيم تعرفه‌هاي بيرون و درون‌استاني را متفاوت لحاظ كنيم.

به گفته وي OSS شامل مانيتورينگ شبكه بي‌سيم و فيبرنوري مي‌شود كه در حال حاضر پياده‌سازي شده و باقي موارد در حال توسعه هستند. حجم سرمايه‌گذاري‌ها نيز بالاي 30 ميليارد تومان جهت توسعه اين نرم‌افزار به شكل بومي خواهد بود كه طي اين دو سال بايد پياده‌سازي شود. وي درباره نحوه استفاده از اين سرويس براي مردم عادي گفت: براي مشترك مي‌شود سرويس تعريف كرد تا هزينه اكسس را كمتر بپردازد، اما قيمت فضا همان نرخ‌هاي مصوب براي هر گيگابايت است. فعلا درصدد نيستيم اين خدمت را به فضاي خياباني بكشانيم.

وي درباره احراز هويت مشتركان در اين پروژه نيز گفت: سامانه‌يي ارتباطي بين اپراتورها و سازمان تنظيم مقررات به تازگي راه‌اندازي شده و براساس ديتابيس اپراتورهاي موبايل، عمليات احراز هويت انجام مي‌شود هرچند راه‌هاي ديگري نيز براي اين كار وجود دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها