کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

کل هواپیماهای ایران چند می‌ارزد؟

کدخبر:۱۸۰۷۱شنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷:۵۸۶۲۳۷ بازدید

در هفته‌های اخیر، موضوعی به نام آزادسازی قیمت بلیت ایرلاین‌های داخلی، سوژه رسانه‌ها و برخی سیاسیون شده است و هر کسی می‌کوشد که ...
کل هواپیماهای ایران چند می‌ارزد؟

در هفته‌های اخیر، موضوعی به نام آزادسازی قیمت بلیت ایرلاین‌های داخلی، سوژه رسانه‌ها و برخی سیاسیون شده است و هر کسی می‌کوشد که از این نمد، کلاهی برای خود ببافد؛ خاصه برخی نمایندگان مجلس که بار دیگر در اسفندماه کاندیدا خواهند شد و محتاج رأی مردم.

تا قبل از آزاد سازی نرخ‌ها، قیمت بلیت مسیرهای پروازی بدون توجه به نوع هواپیما و زمان پرواز، یکسان بود و مثلا فرقی نمی‌کرد که شما با پرواز 6 صبح از تبریز به تهران می‌روید تا به یک قرار کاری مهم برسید یا ساعت 12 شب حرکت می‌کنید. یا فرقی نمی‌کرد در وسط هفته‌ای عادی به مشهد می‌روید یا در ایام تعطیلات و ... . همیشه قیمت بلیت، بر اساس مصوبه‌ها، ثابت بود و اگر هم زمانی قیمت‌ها بالا می‌رفت، مربوط به هواپیماهای چارتری بود و سودش به چارترکننده‌ها می‌رسید، نه به ایرلاین‌ها.

اینک اما ایرلاین‌ها می‌توانند قیمت بلیت‌های خود را نه بر اساس نرخ‌های تحمیلی که بر مبنای قانون اقتصادی عرضه و تقاضا تعیین کنند. هر چند این تغییر وضعیت، باعث می‌شود در ایامی که قیمت بلیت‌ها بالا برود، تیترهای رسانه‌ای پررنگ شوند که قیمت بلیت تهران - مشهد به 400 هزار تومان رسید ولی آن سوی سکه نیز وجود دارد که در ایام خلوتی، قیمت همین مسیر، حتی به کمتر از نصف قیمت‌های مصوب قبلی نیز رسیده است و افراد توانسته‌اند (و می‌توانند) در آن ایام حتی با 50 هزار تومان، یعنی همانند قیمت بلیت اتوبوس، این مسیر را با هواپیما بروند.

با این حال، چون از این ارزانی، کلاهی برای برخی سیاسیون بافته و تیتری برای رسانه‌ها ساخته نمی‌شود، همه از کنارش می‌گذرند تا به روزهای خاصی در سال که قیمت‌ها بالا می‌روند برسند و کار خود را شروع کنند!

البته همه ما دوست داریم با کمترین هزینه به سفر برویم و این امری طبیعی است؛ اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، اقتصاد قواعد خاص خودش را دارد و تجربه بشر به ویژه در یک قرن اخیر ثابت کرده است که هرگاه دولت ها ، قیمت گذار شده اند، فاتحه موضوع قیمت گذاری خوانده شده است چرا که اولین اصل فعالیت اقتصادی، یعنی رقابت، پای این قیمت گذاری ها قربانی شده و فعالان اقتصادی به رکود و تنبلی رسیده اند.

صنعت فاجعه بار خودرو در ایران ، نمونه بارزی از این ماجراست و هنوز که هنوز است ، دولت اراده خود برای قیمت گذاری را رها نمی کند و گاه وضعیت چنان مضحک می شود که قیمت مصوب ، از قیمتی که مردم در بازار آزاد با یکدیگر معامله می کنند هم بالاتر است!

برعکس این موضوع - که با شگفتی تمام برخلاف جریان عمومی اقتصاد در ایران رخ داد - مربوط به اپراتورهای تلفن همراه است که از وقتی دولت پای خود را، ولو به طور نسبی از این میان برداشت، هم کیفیت خدمات بالا رفت، هم قیمت ها پایین آمد و هم رقابت به شکل پایان ناپذیری در گرفت ؛ سودش را نیز ، هم مردم بردند و هم اپراتورها.

صنعت حمل و نقل هوایی کشور نیز که در سال های گذشت با حضور بخش خصوصی همراه بوده و انحصار دولت را تا حدودی در هم شکسته ، با پدیده ویرانگر مداخلات دولت مواجه بوده است و این ، مزید بر علل دیگری مانند تحریم و برخی سوء مدیریت ها شده و باعث زمین گیری روزافزون این صنعت گشته است.

یکی از مدیران ایرلاین ها می گفت که نزدیک به یک سوم هواپیماهایشان مدت هاست که دیگر پرواز نمی کنند و با این روند، دیر نیست روزی که باقی هواپیماهایشان نیز زمینگیر شود. وضعیت مشابهی نیز در سایر ایرلاین ها حاکم است: یکی زمینگیر تر از دیگری!

طبیعی و قابل انتظار است که وقتی بدون توجه به همه مؤلفه های قیمت گذاری، دولت اراده خود را تحمیل می کند، ایرلاین های فقیر ایرانی به سمت هواپیماهای ارزان قیمت سوق داده می شوند و این ، یعنی کاهش سطح ایمنی.


کل هواپیماهای ایران چقدر می ارزد؟!

از سوی دیگر ، هواپیماهای ارزان و قدیمی، سوخت بیشتری نسبت به هواپیماهای مدل بالاتر مصرف می کنند. مثلاً فوکر 100 های قدیمی به ازای هر مسافر در یک ساعت پرواز ، 15 لیتر بیش از هواپیماهای مشابهی که 10 سال از آنها جوان ترند مصرف می کنند. هر لیتر بنزین هواپیما نیز هزار تومان است. حال این عدد را ضرب کنید در تعداد پروازها و مسافران و مجموع هواپیماهای ایرلاین ها تا مشخص شود که چه رقم شگفت انگیزی، فقط به خاطر قدیمی بودن هواپیماها بر صنعت هواپیمایی و مردم تحمیل می شود.

این عدد و رقم ها را ایرلاین ها نیز می دانند و متوجه هستند که اگر هواپیماها را حتی در محدوده تحریم ها ، نو نوار کنند، میلیاردها تومان به سودشان است ولی وقتی مجبورند به قیمت های مصوب بلیت بفروشند، از آن طرف هم می روند و با بضاعت اندک مالی، به جای هواپیمای مثلاً 20 میلیون دلاری (دست دوم)، هواپیمای 25 ساله (دست چندم) می خرند به بهایی بسیار نازل تر ... که عاقبت این هواپیماها نیز مشخص است!

واقعیت تلخ و شرم آور این است که کل هواپیماهای مسافربری ایران، کمی بیشتر از 3 هزار میلیارد تومان می ارزند که معادل قیمت 4 تا 6 هواپیمای مسافربری 200 الی 300 نفره نو هست.

تعجبی هم ندارد چرا که وقتی برخی ایرلاین ها ، با یک سوم هواپیماهای خود می پرند و بقیه پرنده هایشان در آشیانه ها زمینگیر شده اند و خاک می خورند، مشخص است که کل هواپیماهای ایران، به اندازه گوشه ای از فرودگاه استانبول یا امارات هم نمی ارزد.


کل هواپیماهای ایران چقدر می ارزد؟!

این مصیبت، نیاز به مدیریت و منابع دارد. آزادسازی قیمت ها، می تواند بخش خصوصی را ترغیب به نوسازی ناوگانش کند چرا که نوسازی، به نفع خودشان هم هست (قیمت بالایی برای خرید هواپیما می دهند ولی در طول زمان، به دلیل هزینه های پایین تر پرواز و نگهداری، سود می کنند اما چون نقدینگی شان پایین است، به قیمت اندک ابتدایی تن می دهند و در دراز مدت، هم خود و هم مردم را دچار آسیب می کنند).

گذشته از همه این ها، تعداد کل افرادی که در طول سال از هواپیما استفاده می کنند، تنها 2 میلیون و 500 هزار نفر است. این بدان معناست که 80 میلیون ایرانی یارانه پرواز می دهند تا این 2 و نیم میلیون نفر بتوانند با قیمت مصوب پرواز کنند.

نکته جالب و البته تأسف انگیز ماجرا، اعتراض برخی نمایندگان مجلس به آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست و کسی هم از آنها نمی پرسد که شما را چه می شود؟ از یک طرف قانون تصویب می کنید که نرخ بلیت باید آزاد شود و وقتی قانون مصوب خودتان اجرا می شود، اعتراض می کنید؟ آیا این دوگانگی صرفاً تبلیغات انتخاباتی، ولو به بهای نابودی تدریجی ناوگان هوایی کشور نیست؟!

اگر قیمت ها واقعاً آزاد شود، در روزهای کم مسافر، قیمت بلیت بر اساس قانون عرضه و تقاضا پایین می آید (مثلاً در برخی روزها با 40 هزار تومان می شود از تهران به کیش رفت) و مردم کم برخوردار نیز می توانند در روزهایی که بلیت ارزان است، از هواپیما استفاده کنند. در روزهای اوج تقاضا نیز قیمت بالا می رود و نقدینگی ایرلاین ها برای نوسازی ناوگان افزایش می یابد. البته شرطش این است که پول مازاد، به ایرلاین ها برسد نه به واسطه ها.

در این میان با توجه به این که مردم ایران از عنوانی به نام "آزادسازی قیمت ها" خاطره خوبی ندارند و تنها گرانی اش برایشان مانده است، نه کیفیت، حق دارند که نسبت به این موضوع نیز به دیده تردید نگاه کنند. اما از آنجا که بخش خصوصی وارد صنعت حمل و نقل هوایی شده و چاره ای هم جز بهسازی ناوگان ندارد، می توان امیدوار بود که اتفاقی که در عرصه اپراتورهای تلفن همراه افتاد، در سطحی دیگر در ایرلاین ها نیز رخ دهد. بی گمان اگر سازمان هواپیمایی کشوری، به جای دخالت در امور ایرلاین ها، به وظیفه حاکمیتی خود یعنی نظارت، آن هم از نوع سختگیرانه بسنده کند، می توان امیدوار بود که قواعد علم اقتصاد، فارغ از تحمیلات بخشنامه ای کار خود را بکند و نهایتاً ایران به جایگاه از دست رفته خود در آسمان نزدیک شود و بتواند اندک اندک سهمی که به همسایگان داده است را پس بگیرد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

خلبان: 1394/9/2817:18:10،
85
31
کلا 1500تومن
مهدي: 1394/9/2818:53:51،
55
36
اينبار نوبت حمايت از ايرلاينهاس كه برن سوخو و توپولف بيارن واين مردم هميشه در صحنه هم بسم ا... شروع كنيد به خريد بليط در روزهاي گران و پول زحمت كشيتونو تو جيب اينبار ايرلاينها بريزيد
امید : 1394/9/2822:35:21،
53
31
ما توی این مملکت محکوم به مرگیم واینها هم براشون اصلاً مهم نیست حالایا باهوا، غذا،تصادف،هواپیما،...
حسین: 1394/9/2822:36:54،
32
38
گیرم یه سرمایه دار دست کم 500 میلیارد داد واسه همین هواپیماهای 200 تا 100 نفره نو نوار که میفرمایید
مگه ماهی چقد سود بهش میده؟؟ 500 میلیارد بذاره بانک ماهی 10-12 میلیارد سود پولشه بده هواپیما نمیصرفه که
آرش: 1394/9/2900:09:31،
29
28
حسين جان يه فروند هواپيماي ٧٤٧ نو ٦٥٠ ميليون دلار يعني دو هزار و سيصد و هفتاد ميليارد تومن يعني در حقيقت با پانصد ميليارد شما فقط ميشه يك دانگ و نيمش رو خريد
پس فكر نكن ٥٠٠ ميليارد تومن تو صنعت هوايي همچين رقم بزرگيه
بهنام: 1394/9/2901:51:26،
41
31
دیروز تو تلگرام واسم از ایرلاین زاگرس اومده بود کیش رفت ۳۵۰۰۰ بر گشت ۷۷۰۰۰ تومن یعنی میتونستم با ۱۱۲ هزار تومن صبح برم کیش تو هواپیما صبحانه بخورم کیش تا شب بگردم شب با پرواز و شام هواپیما برگردم تهران خخخخخخخ
یعنی ۲۰۰۰ کیلومتر رفت و برگشت با ۱۱۲تومن
تو تهران بخای از تجریش بری شهر ری برگردی آژانس بیشتر میگیره
علیرضا: 1394/9/2908:19:03،
21
24
نذاشتین ب-ز ناوگانتونو نو ونار کنه
ف: 1394/9/2910:03:22،
31
28
اگه یک صفر هم از جلوی جمعیت ایران کم بشه آقایون براشون فرقی نداره. مهم سود و رانت و پول مفته که از در و دیوار میرسه.
من: 1394/9/2817:21:50،
70
28
حالا نیست ما 80 میلیون یارانه ندیم میان دو دستی تقدیممون می کنن !!!!!
دلتون به حال مردم نسوخته, پول می خواین, زیاد هم می خواین, از هر راهی هم که بشه می خواین.
نوش جان !
حسین: 1394/9/2817:27:42،
44
34
دولت فقط باید سوبسید و یارانه رو تو جهت اشتغال بدهد. مثلا مانند کشورهای اروپایی حق بیمه یک تازه استخدام را تا یک سال شخصا پرداخت کند . یارانه برای بهره کمتر جهت خرید ماشین آلات نو بدهد . هرانچه که ایجاد تولید و استخدام کند.
اشخاصی که میخواهند به سفر بروند هزینه آن را هم خودشان پرداخت کنند. دست آخر عرضه و تقاضا هم خود بخ خود قیمت ها را تنظیم میکند
مالی: 1394/9/2817:38:18،
43
26
سه تا صد تومن
زيتون: 1394/9/2817:43:00،
57
31
خارج از شوخي.پرواز داخلي ها را قيمت داغي يعني كيلويي . پرواز خارجي ها نسبتا بهتر ميباشند. باور كنيد يكبار داخلي فوكر سوار شدم. از رنجر شهربازي بيشتر هيجان داشت.
امیر فلورا: 1394/9/2818:02:45،
43
27
از جیب ما به جیب کی؟؟؟؟
منکر: 1394/9/2819:31:18،
39
34
وسیله ای هست برای رسیدن به بهشت و برای بهمین با ارزش هستند
احسان: 1394/9/2819:54:55،
41
30
در خصوصي سازي مخابرات كه نگو از وقت واگذاري به سپاه زير ساخت مخابرات از بين رفت قبل از واگذاري پس از ثبت نام نهايتا خط تلفن ثابت ظرف يك هفته وصل مي شد اما الان سه ماهه ثبت نام كردم هيچ خبري نيست آخه برادر عزيز كاش يك درصد از سود سرشار مخابراتو خرج توسعه زير ساختش مي كرديد وفقط دنبال سود نبوديد
حمزه: 1394/9/2820:03:11،
33
32
رقابت زمانی معنی داره که عرضه از تقاضا بیشتر باشه. شما الان بری توسایت ایرلانا واسه یه هفته بعد بلیط نمیتونی پیدا کنی. وقتی مسافر بیشتر از صندلی هواپیماها باشه رقابت بی معنیه . فقط اینکه امثال من دیگه نمیتونن هواپیما سوارشن.
حصین: 1394/9/2820:04:15،
30
29
25 هزار 4 تاش 10 تومن
ناصر: 1394/9/2820:10:25،
23
25
من ۱۳۵۶دلار برای 2_3 تا بویینگ که مونده و سالم که نه باید کلا اورهال شن ولی حرکت میکنن, میدم.اگه فروشنده هستی بده خیرشو ببین!
حمید: 1394/9/2822:28:26،
26
30
هرکی میخواد خودکشی کنه بخره از هر 3 پرواز یکیش سقوط میکنه یا موتورش کنده میشه یا کانتینر غذا به دربش میخوره یا به برج مراقبت میخوره یا از باند خارج میشه یا لاستیک فرسوده اش میپوکه و ...............!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ف : 1394/9/2900:04:03،
30
23
آقا ما هیچ بلد نیستیم فقط سوالم اینه که چطوره که بلیط پرواز تهران استانبول برای اطلس جت ترکیه هم قیمت ماهان هست؟ یعنی اونا سود نمیکنن ؟ اونا هم دارن با ضرر میفروشن ؟ پس چطور انقدر نو هست پروازشون؟ اصلا خب چرا کار میکنن مگه مجبورشون کردن؟؟؟؟ غیر از بخور بخوره که اینجا هست و اونجا نیست ؟؟؟
رهام: 1394/9/2905:32:57،
27
27
اگر داستان واقعا به همین زیبایی باشه تا مردم لذت ببرند چند سال دیگه از این ماجرا بسیار زیباست اما متاسفانه اکثر داستانهای زیبای این سبک ماجراها به تزاژدی تبدیل میشه ، تا اونجایی که باید استارت زده شه تا آزاد شه و قیمتها افزایش پیدا کننه همیشه با کیفیت صد در صد پیش میره اما از لحظه ی بعد که بخث خدمت و کیفیت و ایده آل گرایی میشه کاملا قضیه لغو میشه مثل خیلی از پروازها :)
reza111: 1394/9/2907:39:40،
29
27
یک مسئله ای ذهنم را به خود مشغول کرده است
ایام غیر پیک
یک مدت تعطیلات عید
یک زمانی سال نومیلادی
یک زمان اربعین
یک زمانی شهادت ها
یک زمانی حج تمتع
بقیه روزهاحج عمره
,.....
بقیه را مردم بره بمیره

شما پیدا کنید این غیر پیک ها را که قراره دلار ارزان ،بلیط مفت و کار فراوان شود
سعید: 1394/9/2909:38:30،
20
26
ایام تابستون و بهار رو یادت رفت بگی
سلام : 1394/9/2909:10:14،
27
25
یعنی خاوری به اندازه کل هواپیمای ایران اختلاص کرده
Z: 1394/9/2913:39:54،
29
30
اختلاس!!!!!
khodayar: 1394/9/2914:13:07،
18
28
انسان باید انصاف داشته باشد فقط فروشنده گان عتیقه می توانند
قیمت گذاری کنند

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
اعلام شرايط پيش‌فروش خودروهای رنو تندر90 و رنو ساندرو
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
درآمد متوسط یک نانوایی چقدر است؟
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
فروش خودروی ساینا اتوماتیک برای اولین‌بار تا چند روز دیگر - شهریور 96
تولید چند خودرو سواری در کشور متوقف شد
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما