کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

خودروسازان روی جاده تجارب شکست‌ خورده

کدخبر:۱۸۰۷۰شنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴:۱۹۱۰۱۳۲ بازدید

درست در روزهایی که خودروسازان کشور با بحران مالی و نبود اقبال در فروش محصولات خود مواجه هستند، خبری به‌ گوش می‌رسد؛ خبری که مخابره ...

درست در روزهایی که خودروسازان کشور با بحران مالی و نبود اقبال در فروش محصولات خود مواجه هستند، خبری به‌ گوش می‌رسد؛ خبری که مخابره آن خطر تشدید بحران مالی در شرکت‌های خودروساز و شکست در سرمایه‌گذاری‌های خارجی این بخش از صنعت را یادآوری می‌کند. گروه خودروسازی سایپا قصد تولید پنج محصول خود در الجزایر را دارد. مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این زمینه گفته است: «‌براساس قرارداد منعقد شده از اواسط سال 2016، پنج نوع محصول گروه سایپا در کشورالجزایر تولید خواهد شد. براساس این قرارداد که با یک شرکت الجزایری به امضا رسیده است، تولید پنج نوع محصولات گروه خودروسازی سایپا شامل اس 100، تیبای 1 و 2، ساینا و پراید در الجزایر از میانه سال 2016 آغاز می‌شود.‌»‌ ‌
 

573434723423462362462413613623476247


در سال‌های نه‌چندان دور، دو غول خودروسازی بزرگ کشور را وسوسه صادرات و البته اجبار دولتی‌ها به راه‌اندازی سایت تولید در کشورهای دیگر تحریک کرد. وسوسه‌ای که گوشت تن خودروسازان را آب کرد و جیب‌شان را خالی. بعد از گذشت چند سال با تغییر دولت و عدم موفقیت صنعت خودروی ایران در تولید و صادرات محصولات در کشورهایی نظیر ونزوئلا، بلاروس، سنگال و سوریه صورت گرفته بود، مدیران وقت خودروسازی‌ها از اجباری بودن این سرمایه‌گذاری‌ها خبر دادند.

حالا در همین روزها، مدیرعامل سایپا که با توجه به سبقه کاری‌اش انتظار می‌رفت دقت بیشتری در مطالعه بازار هدف و سرمایه‌گذاری‌های این‌چنینی داشته باشد خبر از احداث تولید مشترک در کشوری دیگر می‌دهد. نخستین نکته‌ای که پس از شنیدن این خبر قابل تأمل است؛ ترس از تکرار تجربه تلخ سال‌های نه‌چندان دور صنعت خودرو در همان قاره است. زمانی که خودروسازان بر خود غره شدند و برای توسعه روابط بین‌الملل و همکاری‌های اقتصادی در آن منطقه اقدام به راه‌اندازی خط تولید در سنگال کردند و خیلی زود متوجه اشتباه خود شدند زیرا بابریدن روبان افتتاح و راه‌اندازی سرد کارخانه، برق پایتخت سنگال قطع شد و به گفته محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری همان‌طور  متوقف ماند.

علی علمی، معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران خودرو یک‌سال پیش در گفت‌وگو با «فرصت امروز» سرمایه‌گذاری در سنگال را یک اشتباه خواند و درباره آن توضیح داد: «سرمایه‌گذاری در سنگال از ابتدا اشتباه انجام شده است. موانعی در راه‌اندازی این سایت وجود داشت که این موانع از ابتدا قابل پیش‌بینی بوده‌اند. کشوری که برق ندارد، ما در آن کارخانه خودروسازی راه‌اندازی کرده‌ایم. هنگام راه‌اندازی کارخانه برای آزمایش بدون بار دستگاه‌ها، برق شهر مجاور و نصف پایتخت قطع شده است. این موارد از ابتدا قابل پیش‌بینی بوده‌اند. همچنین موضوع اندازه بازار مورد توجه قرار نگرفته است. اندازه بازار سنگال هم اكنون برای خودروی نو، 7 هزار دستگاه است. این در حالی است که ظرفیت کارخانه راه‌اندازی شده در یک شیفت تولید 10 هزار خودرو است.‌»‌ ‌

سایت‌های این‌چنین در کشورهایی نظیر سنگال و ونزوئلا، قرار بود خط‌های تولید مشترک دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا را رونق بخشند اما هنوز با گذشت سال‌ها نه‌تنها خبری از تولید محصول در این کشورها نیست، بلکه فقط سرمایه این دو خودروساز را به هدر داده‌اند.


خدا کند دوباره برق نرود

بعد از یک‌سال از اقرارهای آشکار و نهان توسط متولیان صنعت خودرو، از وزیر صنعت گرفته تا مدیران این شرکت‌ها، خبر تولید پنج محصول سایپا کمی آن طرف‌تر از محل وقوع اشتباهی که 100 میلیون دلار سرمایه را به باد داد؛ به گوش می‌رسد. خدا کند که دوباره برق نرود و کفگیر سایپا با چهار هزار میلیارد زیان انباشته، کف دیگ را خط نیندازد. خط تولید در کشورهای دیگر در نخستین گام نیازمند مطالعه بازار است، موضوعی که سرمایه‌گذاران خارجی بیشترین زمان را صرف آن می‌کنند و حتی شرکایی که در دوره تحریم‌ها از ایران رفته‌اند و سبقه حضور در بازار ایران را دارند، برای بازگشت به همین بازار دست‌کم دو سالی است که مشغول مطالعه هستند.

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو درباره مواردی که باید در سرمایه‌گذاری‌های این‌چنین رعایت شود، به «فرصت امروز» می‌گوید: «مهم‌ترین موضوعی که باید در نظر گرفته شود شناخت رقبا در بازار هدف است. آیا شرکت سایپا با این خودروهای قدیمی می‌تواند در الجزایر رقابت کرده و عرض اندام کند. در گذشته در احداث سایت‌ها، مهم‌ترین موضوع این بود که سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته با استفاده از سرمایه در گردش شرکت‌ها بود و همین موضوع یکی از دلایل عدم گردش نقدینگی در صنعت خودرو شد.‌»‌ ‌

او می‌افزاید: «قبل از انجام سرمایه‌گذاری اصولاً کالا به بازار صادر می‌شود که استقبال بازار سنجیده شود، چگونه است که وقتی قرار است سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران سرمایه‌گذاری کنند ابتدا از واردات استفاده می‌شود، حالا چرا برای شروع سرمایه‌گذاری سایپا در الجزایر ابتدا مسیر از صادرات آغاز نشده است؟ نکته دیگر مشخص شدن حجم سرمایه‌گذاری طرف مقابل است، درباره سایر سایت‌ها هیچ سرمایه‌گذاری از طرف کشورهای شریک به غیر‌از در اختیار دادن زمین، صورت نگرفت. به اعتقاد من این اقدام تجربه مجدد یک تجربه غلط است.‌»‌ ‌


تسویه بدهی‌ها یا سرمایه‌گذاری خارجی؟

داشتن مزیت صادراتی و توان رقابتی، صرفه اقتصادی و تولید در مقیاس اقتصادی با بازدهی مثبت و مطالعه دقیق و کارشناسی زیرساخت‌ها و توانمندی‌های بازار هدف، از جمله مواردی است که پیش از انجام یک سرمایه‌گذاری خارجی باید صورت بگیرد. تاکنون هیچ خبری از اعزام هیأت کارشناسی سایپا برای بررسی این موارد حداقل رسانه‌ای نشده است. موضوع دیگر این است که مهدی جمالی شش ماه است که سکان هدایت سایپا را به دست گرفته و این زمان برای انجام همه این موارد کافی نیست.
 

6848357247624613461362463573588

شهریاری در این‌باره بیان می‌کند: «شش ماه برای مطالعه یک بازار با حجم سرمایه‌گذاری بالا کافی نیست. البته که آقای جمالی می‌تواند ادعا کند این پروژه پیش از حضور او کلید خورده است اما پرسش مهم‌تری که باید به آن پاسخ دهد این است که آیا این سیاست درست است؟ آیا الان که سایپا به قطعه‌سازان بدهکار است، حق دارد سرمایه‌گذاری خارجی انجام دهد؟»

هزارها ابهام در انجام این سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط شرکت خودروسازی سایپا وجود دارد که باید قبل از انجام این سرمایه‌گذاری به آن پاسخ داده شود. تاکنون فقط اعلام خبر سرمایه‌گذاری این‌چنینی در چند کشور آن‌سوتر از سنگال فقط تکرار یک تجربه تلخ خواهد بود و بس.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

تحریم خودرو: 1394/9/2815:16:10،
566
29
تحریم خودرو ادامه دارد

دلیل نمیشه چون یه عده که اکثرا دلال خودرو بودن رفتن خریدن کمپین شکست خورده


هیچ پدر و مادری وقتی بچه تازه راه افتادشون برای اولین بار زمین میخوره نمیگه دیگه فرزندمون نمیتونه راه بره
واقعیت: 1394/9/2815:37:37،
320
18
عکس پایینی اون دو نفر انگار دارن ساک مسافرت جابجا میکنن ..خخخخ . بدنه این وانت چند کیلو هس!!!؟؟ وای خدا مردم از خنده
بردیا: 1394/9/2815:38:53،
168
12
فقط الکی جو میدن این روزها از عمل خیلی فاصله گرفتیم این ها همش صوت..........نابود شده تمام اقتصاد
کوکی: 1394/9/2816:22:55،
190
12
اشکال نداره.۱۰۰ میلیون دلار پوله بی زبون ملت بدبخت رو تو کشور فقیری مثل سنگال سرمایه گذاری کردید و برق رفت.ما هم با اتحادمون برق های ۲ غول(قوقولی قوقول) رو میبریم.ما این بار کمر بر نابودیه این دو فرقون ساز بسته ایم.باشید تا زمین خوردنشان رو ببینید.
زنده باد کمپین زنده باد تحریم.زنده باد تعرفه صفر و زنده باد تجارت جهانی.
واقعا": 1394/9/2817:13:02،
159
11
برداران عزیز افریقایی

با محصولات سایپا

شاد بروید شادروان برگردید
لولو: 1394/9/2817:44:12،
123
12
انشا...روزی برسه بشنویم شرکت سایپا بکلی ورشکسته ودرش تخته شده!!با اون محصولات بنجل واشغالش!
فرغون نميخوايم: 1394/9/2819:14:47،
73
11
اين همه جوون بيكار تو اين مملكته بعد ميريم براي الجزاير اشتغالزايي ميكنيم.خوب همينجا توليد كنيد و از همينجام صادر
Sss: 1394/9/2819:36:36،
56
10
خودرو سازي روي جاده يا زير گِل؟!؟
بهرام: 1394/9/2910:41:01،
29
8
چرا می گین خودروساز؟؟؟؟؟؟
اینا هیچ چیزیشون به خودرو ساز نمی خوره فقط دلالی و سر هم بند قطعات چینی و هندی هستن و هر روزی که زودتر تعطیل بشن به نفع اقتصاد و صنعت کشوره.
حاج رضا: 1394/9/2913:11:12،
16
8
دمپایی درست میکنن
رضا: 1394/9/2815:19:33،
231
13
يه سري رفتن سوريه كارخانه خودروسازي زدن نگرفت ضررشو از مردم گرفتن
حالا نوبت الجزاير
پول و جون مردم ايران قرباني بي عرضگي تصميم گيران
رضا: 1394/9/2823:31:20،
29
11
حرفت حق
من موندم اینهایی که منفی دادن کی هستن
چون بعید میدونم مدیرعامل سایپا هم اگه پست شما رو میخوند منفی میداد
انگولک: 1394/9/2901:26:17،
27
10
این مدیران همانهایی هستند ، که میگفتند : جنگ ، جنگ تا پیروزی !!! و هنوز هم به آن شیوه ادامه میدهند . آخرش هم وقتی سرمایه گذاری از بیت المال رو به هدر میدن ، میگن کی بود کی بود ، من نبودم ، بابک زنجانی بود ...
پوريا: 1394/9/2815:21:46،
84
22
از سرمايه گذاري خارجي به سبك تابوت متحرك استقبال مي كنيم.
ت ح ر ی م: 1394/9/2815:28:38،
148
8
عکس دوم آدمو یاد پت و مت میندازه!
خخخخخ
خسرو: 1394/9/2815:31:16،
93
12
الجزایر پژوهای دست دوی فرانسه مثلا 207 407 206 بقیمت 5 6هزار دلار میشه خرید.حالا چطور اینا میخوان اعجوبه ای مثل 151 یا پرایدو بفروشن واقعا جای سواله!شایدم یه 3هزاردلار بفروشن تقریبا به ضررشون تا جاپایی تو افریقا پیدا کنن.بیشتر از3هزاردلار اونجا نمیخرن
porya: 1394/9/2815:34:56،
117
12
اون عکسه خط تولید دمپایی نیکتاست؟؟؟؟؟
وطن پرست: 1394/9/2816:22:59،
70
10
اين نشون ميده تو ايرانمون فقط پول مهمه . تو شرکت ايران خودرو و سايپا اگر لوازم ايمني مثل لباس و کفش کار به کارگرهاش ندن ميخواي ليفتراک بدن . مثل دوره ساخت اهرام مصر اتاق ماشين رو خرکش ميکنن ميمالن درو ديوار بعدش ميگن گور باباي خريدار. اينم نتيجش عراق و سوريه رو اباد کرديم رفتيم سراغ افريقا!!!
معتقد: 1394/9/2815:45:51،
80
9
با مردم راستگو باشید و صادق. مگر نه اینکه اینها سرمایه مردم ایران هستند پس چرا بدون هیچ شفافیتی اقدام به اینکارها میشود. اساسا بازار الجزایر چه مزیتی میتواند برای ما داشته باشد در حالی که این بازار بسیار علاقه مند به محصولات فرانسوی است و این در حالی است که فرانسه از نظر جغرافیایی و تاریخی بسیار به این کشور نزدیکتر است پس چرا فرانسه چنین تصمیمی نگرفته است؟
007: 1394/9/2815:58:40،
50
10
خودروی چینی با دو برابر قیمت موتور ضعیف و تنبل کند و هندلینگ افتضاح طراحی شتر گاو پلنگ چه چیزی داره که اینقدر روی تولیدش که
منجر به شکست می شه پایداری می شه واقعا این سوال چند بار در
ذهن من پیش امده چرا ؟
حامد: 1394/9/2816:02:37،
66
10
اگر این ایران خودرو و سایپا نبودن الان بهترین ماشین های روز دنیا با کمترین قیمت و بهترین شرایط به دست مردم میرسید مثل همین کشور همسایمون ترکیه واقعا که.... ساده تر از مردم ما هیچ کجای دنیا پیدا نمیشه.....
224: 1394/9/2816:08:08،
53
11
الان ده ساله همین اشغالها توی سایت ایران خودرو برا فروش هست
با این فرق که چند تا ماشین خوب مثل ویتارا و کیزاشی جای خودشون
رو با اشغالهای چینی عوض کردند پس رفت بتمام معنا
راضی: 1394/9/2816:09:42،
52
12
نتیجه خودرو سازی شکست خورده / مردمی فریب خورده و جا مانده و حسرت به دل
کیانی: 1394/9/2816:16:20،
53
11
جوکه ! سنگال برق قطع میشه فوقش یه ژنراتور میذارن . نگاه کنید تو افغانستان و یمن و. . . . که جنگه و همه فقیر و گرسنه و پا برهنه ماشینا همه لندکروز و کورولا و هایلوکسه . انوقت الجزایر و .. . . .بیان پراید بخرن ؟ نه اقا . این سرمایه گذاری های خارجی توش دزدی و بخور بخوره . جذابه
احمد: 1394/9/2816:31:03،
53
9
خدا کند دوباره برق قطع بشه.وبه خاک سیاه بشینن
رضا: 1394/9/2816:32:42،
46
12
نخرید تحریم تحریم تحریم
احمد: 1394/9/2816:43:27،
76
10
همین الان خبر تعطیلی مدارس فردا بعلت الودگی شدید هوا در تهران
منتشر شد. تعطیل کنید این صنعت عقب افتاده خودروسازی که محصول اش خودروهای دهه نود میلادی و خودروهای چینی که الودگی دو برابری مصرف سوخت دارند و به جای ان خودروهای هیبریدی و برقی و هیدروژنی تولیدی درجه یک دنیا را وارد کنید که
مردم بتوانند در شهرها نفس بکشند.!!
حمید: 1394/9/2817:08:50،
37
13
بخدا قسم وقتی شنیدم مدیریت پت و متی سایپا قراره این دفعه یه چند صد میلیون دلار دیگه رو به شاخ گاو بزنه از شادی نمی دانستم چکار کنم بلکه با این ازمون و خطاها پولی براشون نمونه و بساط دزدی زودتر جمع بشه . اقا تشویق کنید ایران خودرو هم بره شاخافریقا توی قبایل خودروسازی بزنه بلکه گور جفتشون زودتر کنده بشه . به امید ان روز
شهروند: 1394/9/2817:13:08،
41
9
این مقاله ثابت میکند همانگونه که بعضیها آدم بشو نیستند؛بعضی از آدمها هم مدیر بشو نیستند.
علیرضا: 1394/9/2820:27:32،
24
9
روی گنج خوابیدم و گرسنه ایم

عدم کفایت مدیریت در مملکت موج می زنه خودروسازان که از همه موجی ترند

حکایت ما مثل بچه پولداره که همیشه پولش رو از بابا گرفته و هیچ هنر و کاری بلد نیست و روزی که بابا با ثروتش بره بچه از گرسنی می میره
بهمن: 1394/9/2821:21:29،
23
8
مردم ما بخاطر پول دست به کارهایی میزنن که بدتر از جنایت هم هست
خوب مرد حساب تویی که تو این دو لگن سازی کار میکنی وقتی میبینی اینا دارن بدجوری جنس بی کیفیت و با چهار برابر قیمت اصلی بالاتر به مردم میندازن چرا صدات در نمیاد
از قدیم گفتم ادمی که به خودش رحم نکنه به دیگران که اصلا رحم نمیکنه
مسعود: 1394/9/2822:47:39،
26
9
انشالله سرمایه گذاری کنن و از دستشون راحت بشیم.یعنی میشه یه روز این در پیت سازا نباشن؟یه روز میشه کابوس سمند خراب از ذهن من پاک بشه.انشالله
تحریم: 1394/9/2823:45:09،
21
8
پول زیاد از مردم میگیرن با بی فکری تمام میرن توی کشور های دیگه آتیش میزنن.اینا همه از مدیریت بی سواد، بی لیاقت وضعیف در خودرو سازی ها حکایت داره.خدا ازتون نگذره...
تو کشور ما مردم با چه مشقتی پول بدست میارن اونوقت اینها بخاطر انحصاری بودن صنعت خودرو به راحتی جیبشون رو خالی کرده و با بی فکری از بین میبرن.
هر کس از این مدیرهای بی لیاقت حمایت کنه واقعا...
بینام: 1394/9/2901:57:17،
21
9
مقدار پولی هست می خواهند ان را بخورند ...
بابا: 1394/9/2909:15:24،
21
7
خنده داره سال 2016 تولید پراید در کشوری دیگر . میترسم آخرش کشورای دیگه مارو از زمین بندازن بیرون
بی خیال: 1394/9/2911:06:07،
19
8
هر کس عکس پایینی رو ببینه متوجه میشه که تو ساخت خودرو ها این جانیان خودرو ساز وطنی هیچ اهمیتی به جان مردم نمیدهند . با این یه تیکه ورق روغن نباتی آیا جان سرنشینانش حفظ میشه مرگ بر جانیان خودرو ساز
خلیج فارس: 1394/9/2913:35:52،
17
10
دوستان عزیز اگر سایپا در کارخانه تخته کنه چی مشه من بهتون مگم باید بجای کارخانه سایپا .کفش ملی درآن تولید کنند والله همه می خرند سود خوبی داره

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل