کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بودجه سال 95 یکشنبه نهایی می‌شود


کد خبر : ۱۷۹۷۰چهارشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴:۴۱۱۰۱۶ بازدید

نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت اين‌بار با حواشي مربوط به لايحه پيشنهادي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور كه رياست آن، سمت ديگر ...

نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت اين‌بار با حواشي مربوط به لايحه پيشنهادي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور كه رياست آن، سمت ديگر محمدباقر نوبخت است، همراه بود. در اين نشست نوبخت گفت: آنچه رسانه‌ها درباره آن نظر دادند فقط احکامی از برنامه ششم است که مربوط به نظر مجلس است، بنابراين برنامه دولت هنوز پیش‌نویس است و تبدیل به لایحه نشده است.

سخنگوي دولت همچنين درباره روند بررسی لایحه بودجه در هیأت دولت، گفت: یکشنبه هفته آینده سقف بودجه در هیأت دولت به رأی‌گیری گذاشته می‌شود و پس از آن بررسی لایحه برنامه ششم در دستور کار قرار خواهد گرفت. درحال‌حاضر اظهارنظر درباره لایحه برنامه ششم زود است و این برنامه مطابق با سیاست‌های کلی برنامه ششم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شده است. او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تعدادی از نمایندگان خواهان تمدید برنامه پنجم و نرسیدن برنامه ششم به مجلس فعلی هستند، گفت: این موضوع خواست عمومی مجلس نیست، مجلس مدت‌هاست کار رسیدگی به برنامه را شروع کرده و ما نمی‌خواهیم وقت مجلس را بی‌دلیل بگیریم. مجلس در حال رسیدگی به مواد مربوط به برنامه است و لوایح ما نیز مربوط به احکامی است که مجلس باید درباره آن نظر دهد؛ بنابراين این احکام بسیار محدود و معدود است و مجلس به‌سادگی می‌تواند آنها را بررسی و تصویب کند. به گزارش خبرگزاري‌ها، سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت تلاش کرد بودجه را با برنامه هم‌زمان به مجلس بدهد تا این تصور پیش نیاید که دولت مایل نیست مجلس کار رسیدگی به برنامه را آغاز کند و ما حتی روزهای تعطیل مجلس برای انتخابات را هم در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برنامه دولت برای رشد اقتصادی در سال ۹۵، اجرای برنامه ششم است، گفت: الان رشد اقتصادی ما یک درصد است که به هیچ وجه کافی نیست؛ بنابراين از دو ابزار مالی مخارج دولت و اهرم‌های پولی، بسته‌ای برای خروج از رکود، طراحی و اجرا شد. همچنین ارائه کارت خرید برخی از اقلام در دستور کار قرار گرفت و آثار این بسته در رشد اقتصادی سه‌ماهه سوم قابل‌ملاحظه است. نتیجه آثار بسته خروج از رکود حدود ۲۰ روز دیگر قابل حصول است. نوبخت درباره سرنوشت یارانه تولید نیز گفت: پرداخت یارانه از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی است، بنابراين دولت باید بررسی کامل کند که آیا تمام این یارانه به اقشار نیازمند باید پرداخت شود یا بخشی از آن هم باید به تولید برسد؟ سخنگوی دولت تصریح کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر این موضوع تأکید دارد که یارانه باید معطوف به خانواده‌های نیازمند و تولید شود. با وجود اینکه در سال جاری ۷۵ میلیون نفر از یارانه نقدی و غیرنقدی استفاده می‌کنند، ما بیش از هزارو٣٠٠ میلیارد تومان برای تولید، یارانه‌ داده‌ایم.

وی همچنین درباره بسته کوتاه‌مدت رونق‌بخشی به اقتصاد، گفت: ما هفت‌هزارو ٥٠٠ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص دادیم و در کنار آن یارانه ۲۰۰ میلیاردی به صنعت، ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه صادرات، ۲۰۰ میلیارد تومان برای وام‌های ارزان‌قیمت مسکن و ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی توزیع شد و قرارداد با بانک‌های مربوطه نیز تنظیم و اجرائی شده است. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که دولت برای سقوط قیمت نفت چه تدبیری اندیشیده است، گفت: بخشی از این موضوع سیاسی است و برای اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌شود. با کاهش قیمت نفت نه‌تنها ایران بلکه همه کشورهای اسلامی و خود کشورهای توطئه‌کننده نیز ضرر می‌کنند. سخنگوی دولت با بیان اینکه وزارت امور خارجه و وزارت نفت برای جلوگیری از این اقدام وارد کار شده‌اند، توضیح داد: نظریه‌ای می‌گوید اوپک نباید عرضه نفت را زیاد کند؛ ما با این موضوع موافقیم، ولی این به معنی این نیست که سهم ایران کم شود. ما به هر قیمتی از سهم کشورمان استفاده می‌کنیم و کشورهایی که در غیبت ایران از سهمیه ما استفاده می‌کنند، باید تولید خود را کاهش دهند.

وی همچنین درخصوص وضعیت صندوق‌های بازنشستگی هم اظهار کرد: متأسفانه به جهت افزایش بدهی‌های دولت به این صندوق‌ها، آنها با مشکل مواجه شده‌اند، به طوری که دولت از خزانه عمومی برای پرداخت حقوق بازنشستگان کمک می‌گیرد. افرادی که بازنشسته می‌شوند صندوق باید کسوراتی را از شاغلان کم کند و به بازنشستگان بپردازد، اما تعداد بازنشستگان رو به فزونی و تعداد شاغلان رو به کاهش است و طبعا این معادله قابل حل نیست و توازن بهم می‌خورد. بنابراين یکی از مسائل بحرانی، صندوق‌های بازنشستگی است و اگر این وضعیت ادامه یابد روزبه‌روز نابرابری‌ها بین درآمدها و هزینه‌های صندوق افزایش پیدا می‌کند. به همين دليل گفته می‌شود سن بازنشستگی ما باید افزایش یابد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها