کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروسازان سیاسی نباشد


کد خبر : ۱۷۹۵پنجشنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱:۱۱۳۶۵۲ بازدید

باید از صنعت خودرو حمایت کرد، ولی حمایت به این معنا نیست که در حق مصرف کننده اجحاف کنیم. حق و حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده را باید همزمان در نظر گرفت. باید از اظهارنظرهای شتابزده و غیرکارشناسی بپرهیزیم و کارشناسانه و با شفافیت با مردم صحبت کنیم.
خودروسازان سیاسی نباشدخودروسازان سیاسی نباشد

بهای خودرو در سال گذشته به میزان چشمگیری افزایش یافت. این در حالی بود که رشد چشمگیری در زمینه ارتقای تکنولوژی در صنعت خودروسازی کشور حاصل نشد.

 هر‌چند عوامل گوناگونی موجب افزایش تقاضا در بازار خودرو شده،‌‌‌ به واسطه احتکار برخی از خودروسازان و ‌عرضه نشدن خودروهای تولیدی به بازار ـ با امید افزایش بیشتر قیمت‌ها ـ به التهاب اخیر بازار خودرو دامن زده شده است. بنا بر این گزارش، اظهارات برخی خودروسازان، مبنی بر ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای مشتریان به علل نبود قطعات و یا توقف خط تولید کارخانه‌ها و عواملی از این دست، در حالی است که انبار خودروسازان آکنده از خودروهای تولید شده است. 

مجید منصوری درباره ‌قیمت خودرو و افزایش دوباره آن گفت: در مرحله‌ای شاهد افزایش خودرو بودیم و به رغم این که کیفیت خودرو‌ها افزایش یابد‌ یا آن که اتفاق خاصی افتاده باشد، چیزهایی می‌شنویم، مبنی بر این که بهای خودرو باید بالا‌تر برود. اگر قرار باشد قیمت خودرو بر پایه دلار آزاد محاسبه شود، باید تعرفه‌ها را نیز آزاد کنیم. اگر در مورد همه چیز به دلار آزاد بیندیشیم، باید دلار آزاد را مبنا گرفت و تعرفه واردات را هم آزاد کرد؛ مانند بسیاری از کشورهای جهان. 

نماینده مردم لنجان افزود: این گونه مصاحبه‌ها به بازار شک وارد می‌کند که نه به نفع تولید کننده است و نه به نفع مصرف‌کننده، چون با افزایش قیمت خودرو، مردم متمایل به خودرو‌های با قیمت کمتر و کارکرده می‌شوند و با این کار، تولید رونق پیدا نمی‌کند، بلکه دلالی ‌رایج‌تر می‌شود. 
 
این نماینده گفت: باید از صنعت خودرو حمایت کرد؛ اما ‌به این معنا نیست که در حق مصرف کننده اجحاف کنیم. حق و حقوق مصرف کننده و تولید کننده را باید همزمان در نظر گرفت. باید از اظهارنظرهای شتابزده و غیرکار‌شناسی بپرهیزیم و کار‌شناسانه و با شفافیت با مردم سخن بگوییم. به این ترتیب، مردم هم می‌پذیرند، در غیر این صورت، پذیرش موضوع سخت خواهد بود و شاید از سوی دیگر بر سایر کالا‌ها و قیمت‌ها تاثیر بگذارد. 

وی افزود: اگر در شرایط رکود تورمی که بر کشور حاکم شده، ‌به قیمت‌ها شو‌ک وارد کنیم، اثرات تورمی افزایش خواهد یافت. در شرایط رکود، می‌توان تقاضا را تحریک کرد اما نباید تحریک کننده تورم باشیم. 

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه پیش از اظهار‌نظر شخصی افراد در این زمینه باید کار‌شناسان به نتیجه و تفاهم برسند، افزود: کار‌شناسان باید از مجلس، شورای رقابت، ‌انجمن حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و اساتید دانشگاهی، نظریات کار‌شناسی خود را در این زمینه بدهند و به این نتیجه برسند که باید قیمت خودرو بر چه اساسی ‌تعیین شود. 

وی افزود: مشکل دیگر تیراژ پایین خودروسازان است. با تیراژ بالا قیمت تمام شده پایین می‌آید و با این کار لزومی به افزایش قیمت نیست. از سوی دیگر، با بالا رفتن تیراژ هزینه‌های ثابت پایین می‌آید و هزینه ثابت از زنجیره تأمین تا زنجیره مصرف ـ خود به خود ـ ‌و کل قیمت تمام شده ‌پایین می‌آید و کاهش قیمت به سود مصرف کننده خواهد بود. 

این نماینده در مورد بار تکلیفی که بر عهده خودروسازان گذاشته شده، مانند ایجاد سایت‌های خودروسازی در نقاط ‌کشور، گفت: پراکندگی مراکز و بخش‌های تولید خودرو، باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود که بخش عمده آن سیاسی است. خودروسازی نباید سیاسی باشد. خودروساز باید تولیدی و اقتصادی فکر کند. نباید خودروساز را اجبار کنیم که در جاهای مختلف کارگاه ایجاد کند. افزایش قیمت باعث می‌شود که قابلیت رقابت نداشته باشند. گاهی کوچک سازی و گاه‌ بزرگ‌سازی به نفع ماست. هر چه شرکت‌های ما به سمت بزرگ شدن بروند، سوددهی آن‌ها افزایش خواهد یافت و هزینه‌های ثابت کاهش می‌یابد. کار درستی نیست که سیاسیون فشار بیاورند که صنعت را شاخه شاخه کنیم به این بهانه که در مناطق توسعه صنعتی داشته باشیم. باید پتانسیل‌های مناطق را شناسایی کرد و به سمت باروری آن رفت، نه اینکه اصرار داشته باشیم در جای خاصی خودرو سازی کنیم. باید بر اساس شرایط خاص هر منطقه تصمیم‌گیری شود. 

منصوری در مورد همکاری شرکت‌های خودروسازی در تولید خودرو گفت: آقای «یکه زارع» در آغاز به کار خود بر این موضوع تأکید کرد و خواستار همپوشانی و همکاری سایپا با ایران خودرو شد. اگر این کار عملیاتی شود تأثیرات خوبی خواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها