کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نظر کرباسیان درباره ادغام بازرگانی با وزارت اقتصاد


کد خبر : ۱۷۹۳۴سه شنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴:۳۷۱۰۷۵ بازدید

رئیس کل گمرک گفت: به نظرم اینکه قرار باشد برای بخش تجارت جایگاهی جدا از صنعت و معدن قائل شویم اقدام خوبی است ولی باید ببینیم که ...

رئیس کل گمرک گفت: به نظرم اینکه قرار باشد برای بخش تجارت جایگاهی جدا از صنعت و معدن قائل شویم اقدام خوبی است ولی باید ببینیم که جایگاه جدیدی که برای بخش تجارت کشور در نظر گرفته می‌شود کجاست.

مسعود کرباسیان در گفت و گو با ایسنا، درباره‌ پیشنهاد جداسازی بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و پیوستن آن به وزارت امور اقتصاد و دارایی در پیش‌نویس لایحه برنامه ششم توسعه با بیان اینکه ادغام بخش بازرگانی به گمرک ربطی ندارد، گفت: گمرک هر کجا که قرار گیرد، مجری یک سری سیاست‌ها و قوانین خواهد بود و در واقع این سازمان در نهایت سازمانی مستقل از نهادهایی است که حوزه فعالیتشان تنظیم مقررات است.

او ادامه داد: در هر صورت گمرک هر کجا که باشد بنا بر قوانینی که برای آن تعیین شده است عمل می‌کند. اکنون حدود 45 قانون بر گمرک حاکم است. مثلا قوانینی از قبیل قانون مراتع که راجع به یک سری اقلام نوشته شده‌اند یا قانون حفظ نباتات، یا قانون استاندارد و نظایر آن که گمرک تمامی آن‌ها را انجام می‌دهد.

او در خصوص تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اینکه قرار باشد به نحوی بار وزارت صنعت و معدن و تجارت کم شده و به بخش تجارت به صورت مستقل پرداخته شود، نکته خوبی است. به هر حال بخش تجارت و به‌ویژه تجارت خارجی در اقتصاد کشور اهمیت زیادی دارد و اکنون نیز موضوع ورادات و صادرات خصوصا صادرات غیر نفتی با نگاه جدیدی بررسی می‌شود. همچنانکه دیدیم خوشبختانه در هشت ماه گذشته تراز تجار ی کشور مثبت شده است و این حاصل توجه ویژه‌ای است که در مدت اخیر نسبت به این بخش مبذول شده است.

رئیس کل گمرک ایران بیان کرد: در نظر بگیرید که اکنون در ایران برای نفت، یک وزارتخانه با تشکیلاتش وجود دارد، بنابراین خوب است که برای صادرات محصولات غیر نفتی که مربوط به آحاد کوچک جامعه است و حوزه کارآفرینانی را تشکیل می‌دهد که با تلاش بسیار برای خود بازارهایی پیدا کرده و محصول خود را به فروش می رسانند، جایگاهی وجود داشته باشد.

وی افزود: بنابراین فکر می‌کنم که در موضوع این ادغام شاید نگاه بر این بوده است که چگونه می‌توانیم سیاست خارجی، سرمایه گذاری خارجی و صادرات و تجارت خارجی را به هم گره بزنیم؟ به هر حال در ایران همیشه این مشکل وجود داشته است که سیاست خارجی ما به یک مسیر می‌رفته و اقتصاد خارجی ما راه دیگری پیش می‌رفت.

کرباسیان ادامه داد: اکنون باید ببینیم که ما در کجاها می‌توانیم از اهرم‌های یکدیگر در راستای حرکت بهتر برنامه‌هایمان استفاده کنیم. مثلا در شرایط کنونی چطور می‌توانیم موفقیت‌های سیاسی خارجی خود را به عنوان پشتوانه‌ای برای اقتصادمان قرار دهیم.

او ادامه داد: اکنون نیز پیشنهاد این ادغام مطرح شده است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که هیات دولت چه تصمیمی در مورد این پیشنهادات می‌گیرد. به طور کلی نظر من در زمینه تفکیک بخش بازرگانی و ادغام آن به وزارتخانه دیگر این است که اهمیت و توجه به تجارت خارجی و قایل شدن جایگاه ویژه‌ای برای آن اقدام خوبی است ولی اینکه جای جدید آن کجا باشد باید ببینیم که دولت چه تصمیمی می‌گیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها