کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شوک جهانی یورو در دو مرحله به بازار تهران رسید


کد خبر : ۱۷۸۹۹دوشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۰:۰۳۳۶۹۱ بازدید

در نخستین روز کاری هفته جدید، همزمان با ثبات شاخص بازار ارز، ارز واحد اروپایی تغییر کانال داد. روز یکشنبه در روزی که دلار روی قیمت ...

در نخستین روز کاری هفته جدید، همزمان با ثبات شاخص بازار ارز، ارز واحد اروپایی تغییر کانال داد. روز یکشنبه در روزی که دلار روی قیمت 3 هزار و 640 تومان ماند، یورو 4 هزار و 20 تومان قیمت خورد. روز گذشته قیمت یورو با 25 تومان افزایش، وارد کانال 4 هزار تومان شد، در حالی که دلار بدون تجربه تغییر قیمت نسبت به روز چهارشنبه، روند کم‌نوسان هفته گذشته خود را پس گرفت.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، یورو با ادامه روند افزایشی خود و شکستن مرز روانی 4 هزار تومان، به قیمت 4 هزار و 20 تومان رسید تا بالاترین قیمت خود در سال 94 را تجربه کرده باشد. نرخ یکشنبه یورو در واقع بالاترین نرخ فروش ارز واحد اروپایی از 16 بهمن سال 93 بود. فعالان بازار، عامل اصلی این افزایش قیمت را،‌ تقویت ارزش این ارز در بازارهای جهانی عنوان می‌کنند. روز گذشته بازار سکه نیز مانند بازار دلار شاهد نوسان‌های محدود بود. روز یکشنبه بهای سکه با هزار تومان رشد مواجه شد تا بهای سکه تمام بهار آزادی به عدد 922 هزار تومان برسد. مهم‌ترین عامل رشد سکه، افزایش تقاضا در بازار عنوان شده است.

رشد دو مرحله‌ای یورو

روند افزایشی یورو از ابتدای هفته پیش آغاز شد. شنبه 14 آذر، ارز اروپایی توانست با 65 تومان رشد از مرز 3 هزار و800 تومان عبور کند و به قیمت 3 هزار و 930 تومان برسد. پس از این رشد، روند افزایشی یورو ملایم‌تر شد تا اینکه این ارز روز چهارشنبه با 50 تومان افزایش دیگر به مرز 4 هزار تومانی نزدیک شد. یورو که چهارشنبه 3 هزار و 995 تومان قیمت خورده بود، یکشنبه با شکستن مرز 4 هزار تومانی تا قیمت 4 هزار و 20 تومان اوج گرفت.نرخ برابری یورو نسبت به دلار در بازارهای جهانی از روز دوشنبه هفته گذشته تا چهارشنبه آن هفته حدود 2 درصد رشد داشت، در صورتی که در این بازه، قیمت این ارز در بازار داخلی با حدود 5/1 درصد رشد روبه‌رو شد. با‌ آنکه نرخ برابری یورو در روزهای پایانی هفته گذشته تا حدی تعدیل شد، حفظ رشد آن مقابل یورو، باعث شد که بازتاب نرخ‌های جهانی، روز یکشنبه در بازار داخلی تطبیق داده شود. یورو در هفته گذشته از نرخ 3 هزار و 940 تومان دوشنبه به قیمت 3 هزار و 995 چهارشنبه رسید. در نتیجه با دو مرحله‌ای شدن تخلیه شوک قیمتی، بخشی از این تاثیرات به اولین روز کاری هفته جاری منتقل شد. همچنین در روز یکشنبه همسو با بازار آزاد، نرخ رسمی یورو نیز افزایش یافت. این نرخ با 26 تومان رشد به عدد 3 هزار و 309 تومان رسید. 

رخوت شاخص ارزی 

اما در روزهایی که یورو روندی افزایشی را طی می‌کند، اسکناس سبز آمریکایی تغییرات قیمتی محدودی را تجربه کرده است. روز یکشنبه نیز برخلاف هیجان بازار یورو، در بازار دلار رونق چندانی وجود نداشت و دلار بدون تغییر قیمت نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته باقی ماند. روز گذشته در میدان رو‌به‌روی پاساژ افشار خبر چندانی از دلالان ارزی نبود و خرید و فروش‌ها با احتیاط در حاشیه این میدان صورت می‌گرفت. عامل اصلی این احتیاط که باعث ثبات قیمتی دلار شد، برخورد نیروهای امنیتی بود که در روز چهارشنبه صورت گرفت. نیروی انتظامی صبح روز چهارشنبه در قالب عملياتی ضربتى در بازار ارز و مقابل پاساژ افشار، دلالان حاضر در اين منطقه را بازداشت كرد. مديركل مبارزه با قاچاق كالا و ارز تعزيرات حكومتى در روزهای گذشته از بازداشت 48 دلال ارز طى این عمليات خبر داد، اقدامی که پس از سخنان وزیر دادگستری و اشاره او به اجرایی شدن قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز رخ داد. براساس این قانون انجام هرگونه فعاليت ارزى شامل خريد و فروش و انتقال بدون مجوز بانك مركزى غيرقانونى است.  دلار در هفته گذشته نیز نوسانات قیمتی محدودی داشت.

به گفته فعالان بسیاری از خریداران در هفته گذشته حضور محتاطانه‌ای در بازار داشتند و در انتظار روشن شدن جهت حرکتی قیمت دلار، دست از معاملات کشیده بودند. نهایتا با طی چندین روند کاهشی و افزایشی محدود (روندی کاهشی به دلیل خروج تقاضای زائران عتبات عالیات و کاهش کلی تقاضا و یک روند افزایشی تحت‌تاثیر سه ضلع بالا رفتن خریدهای خالی فروشان متضرر، کاهش حجم ارز نقدی بازار و بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه)، دلار در مجموع کم‌نوسان باقی ماند تا در روز چهارشنبه قیمت 3 هزار و 640 تومان را برای خود ثبت کند. شرایط این ارز در روز چهارشنبه بیشتر تحت‌تاثیر برخوردهای نیروی انتظامی با دلالان بود. به این ترتیب حرکت دست به عصای معامله‌گران که در هفته گذشته نیز مشهود بود، در اولین روز کاری این هفته نیز با ادامه یافتن تاثیر برخوردهای صورت گرفته در روز چهارشنبه پررنگ‌تر شد.

ادامه رشد سکه

سکه تمام بهار آزادی در روز یکشنبه در حالی افزایش قیمت را تجربه کرد که هیچ‌یک از دو عامل تاثیرگذار بر آن تغییر نداشتند. روز گذشته همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی طلا و ثبات دلار، قیمت سکه با هزار تومان رشد به عدد 922 هزار تومان رسید. رشد سکه در هفته گذشته که بیشتر تحت‌تاثیر افزایش قیمت اونس صورت گرفته بود، در روز گذشته نیز ادامه یافت،‌ اما رشد یکشنبه عمدتا ناشی از افزایش خرید برخی معامله‌گران این بازار بود. با پایان مناسبت‌های مذهبی و روزهای عزاداری در ماه صفر، تقاضا برای سکه تا حدی افزایش پیدا کرده است. بازار سکه در هفته جاری ممکن است تحت‌تاثیر نتایج نشست بانک مرکزی آمریکا نیز قرار بگیرد. بیانیه نهایی این نشست چهارشنبه شب منتشر خواهد شد که می‌تواند بازار پنج‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها