کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

قرارداد بازگشت پژو به بازار ایران در آستانه امضا

کدخبر:۱۷۸۸۵یکشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳:۱۸۴۹۴۸ بازدید

این روزها بحث امضای قرارداد جدید ایران خودرو با شرکت پژو برای سپردن دوباره بازار پرعطش خودرو ایران به فرانسوی‌ها در حالی داغ شده که ...
قرارداد بازگشت پژو به بازار ایران در آستانه امضا

این روزها بحث امضای قرارداد جدید ایران خودرو با شرکت پژو برای سپردن دوباره بازار پرعطش خودرو ایران به فرانسوی‌ها در حالی داغ شده که هیچ خبری در مورد جبران خسارت وارد شده به ایران از محل ترک یک شبه مسئولان پژو در ایران، به گوش نمی‌رسد و ظاهراً قرار است بازار پرسود خودرو کشورمان باز هم به راحتی در اختیار فرانسوی‌ها قرار گیرد.

قرارداد جدید ایران خودرو و پژو قرار بود در جریان سفر روحانی رئیس جمهور به فرانسه به امضا برسد که این سفر در پی حملات تروریستی در فرانسه لغو شد. در نهایت، انعقاد قرارداد جدید دو خودروساز ایرانی و فرانسوی با اقدام داعش به نتیجه نرسید و مدیرعامل ایران خودرو که زودتر از روحانی خود را به فرانسه رسانده بود، دست خالی به ایران بازگشت. حال دوباره بحث امضای این قرارداد مطرح شده و گفته می‌شود در جریان سفر آینده روحانی به فرانسه منعقد خواهد شد. هرچند برخی نیز از احتمال امضای این قرارداد در آینده‌ای نزدیک حتی بدون حضور رئیس جمهور سخن می‌گویند.این در حالی است که با وجود برآورد خسارت حداقل 800 میلیون یورویی معادل 3.2 تریلیون تومان وارد شده به ایران در پی خروج ناگهانی پژو از کشورمان، هیچ خبری از تعهد فرانسوی‌ها به جبران این خسارت نیست و علاوه بر این، بحث‌های مطرح شده در مورد تولید دوباره محصولات پژو در ایران از قدیمی بودن خودروهای مورد بحث، حکایت دارد.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو پیشتر در مورد مفاد نهایی شده با طرف فرانسوی برای بازگشت پژو به ایران گفته بود: صادرات 30 درصدی از تولیدات مشترک ایران و فرانسه و سرمایه‌گذاری 50 درصدی فرانسوی‌ها در ایران از جمله موارد نهایی شده با شرکت پژو است.این در حالی است که چنین مواردی از سوی مدیران شرکت پژو عنوان نشده و حتی مدیران این شرکت، انعقاد قرارداد با ایران را به نهایی شدن موضوع مذاکرات 1+5 موکول کرده بودند.


 پشت پای پژو به مشتریان ایرانی پس از 23 سال سودجویی

پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران و تحریم صنعت خودرو، کارشناسان شرکت پژو بدون توجه به قرارداد این شرکت با ایران خودرو و بدون کوچکترین پایبندی به آن، یک شبه ایران را ترک کردند و به همه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تأمین نیاز بازار خودرو ایران پشت پا زدند.

به این ترتیب، در شرایطی که ایران سرمایه‌گذاری بالایی برای برند پژو انجام داده بود، پس از 23 سال همکاری، طی فراخوانی تنها در عرض یک هفته 30 کارشناس شرکت پژو از ایران خارج شدند.پس از این اقدام، شرکت پژو هیچ پاسخی به تماس‌های ایران خودرو نداد و رابطه پژو و ایران خودرو برای مدتی قطع شد. چنین برخوردی با یک شرکت پس از 23 سال همکاری مشترک، در تاریخ صنعت خودرو جهان بی‌سابقه بود.


هزینه‌ تولید محصول پژو در ایران، دو برابر طراحی و تولید یک خودرو داخلی

مدیران خودروساز ایرانی در حالی به حضور دوباره شرکت‌های خارجی مانند پژو در ایران روی خوش نشان می‌دهند که هزینه‌ صرف شده برای تولید محصولات این شرکت‌ها در ایران دو برابر هزینه لازم برای طراحی و تولید یک خودروی داخلی است.

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، اگر سرمایه‌گذاری که برای تولید پژو 206 صندوق‌دار صورت گرفت، برای طراحی و تولید محصولی مانند رانا انجام می‌شد، دو محصول جدید داخلی در کشور تولید می‌ شد.برای تولید 206 صندوق‌دار 130 میلیارد تومان هزینه شد که اگر این سرمایه‌گذاری برای توسعه برند ملی صورت می‌گرفت، علاوه بر تولید خودروی داخلی، به جای یک خودرو، 2 یا 3 محصول در کشور تولید می‌شد.علاوه بر این، شرکت پژو در مورد داخلی‌سازی موتور و همچنین قطعات حساس محصولاتش در ایران سنگ‌اندازی می‌کرد و نمی‌گذاشت در این بخش‌ها خودکفایی صورت گیرد.


بی توجهی به گزارش تحقیق و تفحص مجلس

موضوع زیان ایران در اثر خروج یک شبه پژو از کشورمان در حالی در مذاکرات جدید ایران خودرو و پژو مورد بی‌توجهی قرار گرفته که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت‌های خودروساز نیز بر این ضرر و زیان و لزوم جبران آن تأکید شده بود.

در متن گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان نیز بر ایجاد زیان برای ایران در همکاری مشترک ایران خودرو و پژو تأکید شده و آمده بود: طبق قراردادی که در سال 2003 بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال 2004 اجرایی شد، شرکت پژو فعالیت خود را در ایران آغاز کرد، با وجود آنکه این قرارداد تا سال 2014 اعتبار داشت، مسئولان این شرکت فرانسوی ها حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت کنند، اما آنها در تحریم ها علیه ایران شرکت کردند و با زیر پا گذاردن مفاد این قرارداد، کشورمان را ترک کردند.در ادامه این گزارش آمده بود: شرکت پژو از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران قطع و به دنبال آن، شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارتهای سنگینی شد و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت. ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بوده است. پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محموله های خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145 هزار دستگاه خودرو رسید.

تهیه کنندگان گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان تأکید کردند: پیگیری تعیین میزان واقعی و نحوه جبران خسارت های وارده ناشی از عدم اجرای تعهدات توسط شرکت پژو فرانسه از مطالبات جدی هیأت تحقیق و تفحص است. لازم به ذکر است که مدیر عامل وقت شرکت ایران خودرو اعلام کرده که این خسارت ممکن است از طریق امتیازاتی که ما از پژو خواهیم گرفت، خود به خود جبران شود!

به این ترتیب در تفاهم جدید با پژو موضوع مورد تأکید هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مورد توجه واقع نشده و به نظر می رسد قرارداد زیانبار دیگری بین دو شرکت خودروساز ایرانی و فرانسوی در حال انعقاد است.در چنین شرایطی این سوال مطرح است که چرا باید بعد از اینکه نمایندگان پژو، ایران را ترک کردند بدون طلب خسارت، دوباره سراغ آنها برویم، برایشان فرش قرمز پهن کنیم و از آنها بخواهیم که برگردند؟

از طرفی عدم اجرای تعهداتی مانند صادرات محصولات تولیدی مشترک با پژو، عدم داخلی سازی در تولیدات مشترک و همچنین تحویل پَک قطعات پژو با قیمت بالا و حتی گرانتر از خودروی صادر شده از ایران نیز مواردی برای وارد شدن زیان مالی به کشورمان است.

در وضعیتی که مسائلی مانند خسارت مالی وارد شده به ایران از طرف شرکت پژو، فروش پَک قطعات محصولات پژو با قیمت بسیار بالا به طرف ایرانی و سنگ اندازی در ایجاد خودکفایی در تولید محصولات پژو در کشور هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند، شاهد تلاش فراوان برخی مدیران خودروساز ایرانی و فرانسوی برای امضای سریع قرارداد جدید بین خودروسازان دو کشور هستیم که این مسئله، نظارت دقیق مسئولان دولت و مجلس را ضروری می‌سازد تا شاهد تکرار تجربیات تلخ گذشته و تاراج اموال ملی نباشیم.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

سعد: 1394/9/2215:54:53،
184
22
حااالم از پژو بهم میخوره - اگه فقط مردم غیرت داشتن...
کوکی: 1394/9/2218:23:23،
100
18
داداش نا امید نشو.تحریم همچنان ادامه داره.هیچ مونتاژکاری با فروش صد هزار خودرو بلند نمیشه.مونتاژکارای ما باید فروششون رو ادامه بدن.تحریم کنید و شک نکنید پیروزی با شماست.چون شما دارید پول میدید پس شما قیمت رو تعیین میکنیید.
زنده باد کمپین زنده باد تحریم.
آرش: 1394/9/2218:41:50،
48
13
چقدر شما ملت ساده اید،فکر کردید پژو اومده گفته من دوست دارم با ایرانخودرو کار کنم،باور کنید که اصلا برای پژو ویا هیچ شرکت خودروساز اصلا مهم نیست که با ایرانخودرو یا سایپا همکاری کنن،فک کن یه بابای میلیاردر بیاد گدایی کنه،اصلا اونا مارو آدم هم حساب نمیکنن،این خودرو سازا و رسانه های خودمونن که هی بازار گرمی میکنن که مثلا بگن دارن نازمونم رو میکشن،پشت پرده اینه که اینا دارن التماس پژو رو میکنن
علی: 1394/9/2220:29:11،
45
13
پژو یا هر شرکت دیگه فکر منافع خودش هست حالمون باید از اونهایی بخوره که با این شرکتها قرارداد ترکمانچای می بندند.
t: 1394/9/2310:38:05،
12
10
کسایی که فرق یه خودروی اصل رو با یه خودروی 100درصد ساخت ایرانُ(که فقط لوگوی شرکت مادر را به یدک میکشه)نمیدونن و کسایی که فکر میکنن مقصر تولید یه خودروی از رده خارج شرکت پژو در ایران(مثل 405 و 206 اصل فرانسه) ایرانخودرو نیست ،تا زمانی که این آدما توو کشور باشن ،ایران عقب مونده میمونه
در ضمن سایپا داره به اصطلاح سراتو رو مونتاژ میکنه،در حالیکه خود سراتوی اصل یه چیز دیگس.
چرا ویتارا اصل با اونی که ایرانخودرو میزد فرق داشت ؟
مصر خود ایرانیها هستن
.مناسفانه ماها زبونمون درازه
....: 1394/9/2216:00:04،
28
47
منم میدونم تویوتا بهتره ژاپن خوبه
ولی فرانسه از کره چین و چن تا دیگه بهتره ! ولی نباید فقط فرانسه باشه
فرانس باشه چین هم باشه ژاپن که نمیاد مگه سوزوکی . فیات ایتالیا هم مونتاژی بیاد
محمد: 1394/9/2220:52:54،
18
11
همین حالا ژاپن با سوزوکی نیسان و مزدا تو ایران هست داداش
امید: 1394/9/2216:04:03،
26
24
باز هم یک گزارش احساسی و یک طرفه


تهی از تعقل و ژرف اندیشی ...
زيتون: 1394/9/2216:04:49،
40
11
اخه ديگه مزه جنس بنجل جاي اصلي به ملت دادن زير دندان مديران رفته است الان ميايند همان 206 تيپ 5 قبل از تحريم را به قيمت زير 30 ميليون بدهند تا ملت بخرند. صد البته كه نه.
علي: 1394/9/2216:04:56،
56
10
تو دنيا فقط همين شركت اشغال !!!!!!!!!! باهاش قرارداد مي بندي ؟
جواب نادان : 1394/9/2216:08:23،
46
13
مردم از اسم پرايد و پژو متنفر شدن , ايران خودرو ادم بشو نيست به اسم شركت فرانسوي اشغال دست مردم مي ده
مهدي: 1394/9/2300:24:53،
10
10
خوب عزيز من پژو چند بار ماشيناش ماشين سال اروپا بودن اينا ميرن از رده خارجشونو ميارن با كيفيت چيني ميدن به مردم تو پژو٢٠٨رو نگاه كن چقد قشنگه يا پژو٤٠٨بعد بگو حالم بهم خورد .
Bomber: 1394/9/2216:10:02،
47
10
پس خدا پدر داعش بيامرزه كه فعلاً نذاشته امضاء بشه
تقی: 1394/9/2216:11:46،
47
10
ما میگیم پژو نمی خوایم نخست وزیر عوض میشه !
سعادت: 1394/9/2216:15:30،
43
12
افسوس و صد افسوس برای ملت که لیاقتشون امضاء قرارداد با شرکت تویوتا و نیسان ژاپن بود اما حالا این ماشینهای رده پایین فرانسوی نصیبشون میشه.خود فرانسوی ها هم تمایلی به پژوهای وطنشون ندارند ما چه مصیبت زده هستیم که اسیر مشتی مدیران نالایق شده ایم.تصور کنید زیر پای اکثر مردم ایران ماشینهای درجه 1 و با کیفیت ژاپنی بود چه لذتی داشت و چقدر آمار کشته های تصادفات کم می شد....آه
صدای داد مردم : 1394/9/2216:15:36،
58
13
اصرار مسئولین ( بعضا بی کفایت ) بر ادامه همکاری با پژوی فرانسه حتی بعد از ترک یک طرفه ایران به علت اعمال تحریم های غرب بسیار شبه برانگیز و وجود رانت و دریافت رشوه جهت حضور در بازار بکر ایران را بسیار پر رنگ می کند .

لازم است نمایندگان مثلا ! مردم در مجلس در کمیته تحقیق و تفحص نسبت به شفاف سازی موضوع اقدام نمایند ..

چرا با وجود اقبال عمومی از خودروهای کره ای ... خوردرو ساز از کره برای همکاری دعوت نمیشه !!!!1

مرگ بر دشمنان داخلی!
پاسخ: 1394/9/2218:27:18،
28
10
داداش ببخشید دستم خورد اشتباها منفی دادم.هزاران هزار مثبت تقدیم شما.
ج: 1394/9/2216:28:59،
24
9
چشم مسئولین ما روشن که باید از حق مردم دفاع کنن
کیارش: 1394/9/2216:54:48،
38
12
لعنت به خودروسازی فرانسه خیانتکار !!
سود جو ،فرصت طلب ،تنها اورضه ساخت لوازم آرایش وشامپو زنانه رادارد .
نامور: 1394/9/2220:37:20،
21
12
ایرباس

آلکاتل

سنت گوبن

تفال

آلستوم و ...

از غول های صنعت دنیا متعلق به فرانسه است.

حالا ایران خودرو گیر داده به خودروهای از رده خارج ربطی به اونا نداره

بهزاد: 1394/9/2216:56:58،
34
9
خودرو ساز آلمانی یا آمریکایی بدون گمرکی لطفا ما هم آرزو داریم
محمد: 1394/9/2216:57:04،
26
11
به گفته کارشناسان صنعت خودرو، اگر سرمایه‌گذاری که برای تولید پژو 206 صندوق‌دار صورت گرفت، برای طراحی و تولید محصولی مانند رانا انجام می‌شد، دو محصول جدید داخلی در کشور تولید می‌ شد
این کارشناسان انگار خبر ندارند که رانا روی پلاتفرم 206 صندوقدار هست با همون صندلیها و موتور و گیربکس
الان هم دیر نشده
صندلی با فرمون رو عوض کنید میشه یه محصول جدید
امیر: 1394/9/2216:59:19،
28
9
کلا مدیران خودرویی کشور سوادشون در حد شرکت پژو است و
با شرکتهای خوب خودروساز دیگر در دنیا کاری ندارند.!!!!
رضا: 1394/9/2217:00:00،
23
10
ایرانخودرو و پژو هر دو تحریم ما تویوتا میخواهیم
t: 1394/9/2217:03:39،
28
8
اینجور که مشخصه سودجویی 23 ساله از طرف ایرانخودرو بوده که تا دسته توو پاچه مردم میکرده و میکنه. والا ایراتخودرو بوده که خواسته یه محصول با قطعات چینی و ارزون قیمت(از نظر تولید) به قیمت گزاف (قیمتی در حد قیمت خودروهای لوکس و روز جهان) از مردم دزدی کنه.وقتی خود ایرانیش دلش واسه ما نمیسوزه انتظار نداشته باشین غریبه دلش بسوره.
در ضمن تا اونجایی که اطلاع داشتم ایران تحریم بود و ایرانخودرو دوست داشت که مردم از خودروهای به روز شرکت پژو استفاده نکنه.
آقایون اینا دزدن نه پژو
موش: 1394/9/2217:04:59،
31
9
ايران خودرو حكايتش شير در خانه و موش در بيرون
فقط زبونشون براي مردم خودشون درازه
بنده خدا: 1394/9/2217:06:21،
22
8
به نظرتون پژوه بهتر از این مدیران ایران خودرو هم گیرشون میاد!!!!!!!!
رضا: 1394/9/2217:18:57،
22
9
اصلا به این کارا کار ندارم. فقط خداکنه قطعه درست حسابی بده. الان تو بازار قطعات اورجینال 206 یه بلبشویی شده که نگو. یه عده دلال دارن به شدت مردم رو با اسم فطعه اورجینال می چاپن.
ارمان: 1394/9/2217:30:41،
12
25
پژو فرانسوي عاليه
حجت: 1394/9/2217:31:52،
15
25
وقتی رنو رو داریم دیگه پژو به چه درد میخوره رنو کپچر .رنو فلوعنس .رنو سافران رنو ساندرو رنو کلیوس رنو لاگونا رنو اسکالا رنو مگان رنو لوگان رنو 5 رنو داستر رنو پرمییوم رنو مگنوم رنو 21 و.......البته رنو نیسان طراحی فرانسوی با موتورهای کم استهلاک ژاپنی رنو رو در بازارهای جهانی یک سر وگردن از بقیه بالا برده.
دلبري: 1394/9/2217:48:50،
24
11
با حق حساب همه چي حل ميشه
درجواب صداي دادمردم: 1394/9/2218:06:45،
29
10
داداش من آب از سرچشمه گل آلوده
دستشون تو يك كاسه است
احسان: 1394/9/2218:18:52،
18
11
ملت همیشه در صحنه دوباره با ورود پژو به ایران حمله ور میشن به خرید ایران خودرو. بدون هیچ گونه توجه به کیفیت و قیمت. بازار دلالان خودرو گرم میشه. میرن ماشینارو از نمایندگیها 10 تا 10 میخرن و انبارای ایران خودرو رو خالی میکنن و دوباره روز از نو و روزی از نو . خودرو رو همین دالالان گرونش میکنن
حمید: 1394/9/2219:01:46،
24
11
من از این مملکت و دزدهاش ناامیدم ناامید . شما ببینید ترکیه یک جنگنده روسیه را سرنگون کرد ولی روسیه پدر ترکیه را دراورده ولی ببنید اینجا پژو ثروت ملت را غارت میکند هیچکس نیست بگه باقالی به چند من . تازه میروند دستمال جلوی پژو پهن میکنند و به امر فرسایش و روتوش دو ناحیه مقدسه مبادرت می نمایند .
@-@: 1394/9/2219:52:43،
24
10
شریک کثیف ایران خودرو پژوووووووووووووووووووووووووووووووو
امین: 1394/9/2220:22:08،
18
11
هنوز در آستانه امضا!
تا حالا چند بار گفتن امضا شده! پس اونا دروغ بود؟ همین چند روز پیش بود می گفتن "5 پژو جدید ایراخودرو . .... "
M: 1394/9/2220:24:05،
18
11
باید سازمان بازرسی کل کشور وارد بشه چون سهامدار اصلی ایران خودرو دولت میباشد چرا بین این همه برند معتبر فقط باید دخیل بست به این خودرو ساز فرانسوی و حداقل شصت درصد بازار کشور را در اختیارش گذاشت در حالیکه در کشور خودشان تنها سیزده درصد سهم دارد
seyed mohammad: 1394/9/2300:49:31،
12
11
شما درگیرید با خودتون . از یه طرف میگید ماشین بروز و با کیفیت میخوایم از طرف دیکه میگید کسایی که با ایرانخودرو قرارداد ببنده نمیخواییم . پس مشکل دیگه از خودتونه
نیما: 1394/9/2302:38:21،
17
11
هی می گن خسارت بهمون وارد شد باید پژو پرداختش کنه!
کدوم خسارت؟! به ایرانخودرو که خسارتی وارد نشد. اون مردم بی چاره بودن که با هزار بدبختی پول پس انداز کردن که پژو بخرن حالا باید هفته ایی یک روز کامل واسن تو صف نمایندگی برای گارانتی! تازه به نفع ایرانخودرو هم شده چون تونسته بعد از رفتن پژو از ایران پول یه بنز C200 2009 رو از ملت بگیره بجاش پرشیا بندازه به مردم! پژو تازه یه چیزی هم باید بابت بد نام کردن محصولاتش در ایران و خراب شدن وجهش از ایران خودرو بگیره.
پژو نباید هم اجازه ی تولید قطعات حساسش رو به ایران بده چون ایران گند میزنه توشون! تا قبل از شروع تحریم ها پژو 206 تنها ویژگی خوبش موتور و گیریبگسش بود که دلیلش هم فرانسوی بودن قطعاتشون بود! الان که دیگه ایرانی شده و سرنوشت داشتبورد و صندلی هاش رو پیدا کرده. صنعتگر ایرانی اگه بلد نیستی چیزی رو بسازی خواهشا بی خیالش شو و واردش کن!
گرفتار دزدا: 1394/9/2307:43:18،
13
8
آخرش اولتیماتوم پژو مبنی بر اینکه پته های مدیران ایران خودرو را روی آب می ریزد کار خودش را کرد .

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل