کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

قطار اصفهان - تهران روی ریل سرعت

کدخبر:۱۷۸۲۵چهارشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸:۴۷۵۳۱۲ بازدید

تا 4 سال دیگر مسافران مسیر اصفهان تا تهران می‌توانند این راه 400 کیلومتری را در کمتر از 2 ساعت طی کنند. این نتیجه افتتاح راه‌آهن پرسرعت ...

 تا 4 سال دیگر مسافران مسیر اصفهان تا تهران می‌توانند این راه 400 کیلومتری را در کمتر از 2 ساعت طی کنند. این نتیجه افتتاح راه‌آهن پرسرعت اصفهان ـ قم ـ تهران است؛ پروژه‌ای که اجرای آن در سال 86 در دولت وقت مصوب شد؛حال بخشی از کار آن آغاز شده و مسئولان وعده داده‌اند در صورتی که پروژه تامین مالی شود، در دولت یازدهم به نتیجه برسد.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد در حالی که توافقنامه تامین اعتبار خارجی برای ساخت راه‌آهن تهران ـ قم ـ اصفهان در سال ۸۹ با چینی‌ها کلید خورد، در طول سال‌های گذشته این پروژه تنها در بخش زیرسازی مسیر قم تا اصفهان، پیشرفت حدود ۷۰درصدی داشته؛ پیشرفتی که بخشی از آن مربوط به دولت یازدهم است. پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان ـ قم ـ تهران گرچه از سال‌ها پیش مطرح شده و به عنوان نخستین مسیر سریع‌السیر ریلی در ایران شناخته می‌شود اما در روزهای پایانی سال گذشته از سوی رییس‌جمهوری تعیین‌تکلیف شد. به نظر می‌رسد، این پروژه که قرار بود عصری جدید را در تاریخ راه‌آهن ایران آغاز کند، از آن پروژه‌هایی است که هنوز افتتاح نشده و تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر خود دارد. 

احمد خرم، وزیر سابق راه و ترابری درباره این پروژه می‌گوید: «سال ۸۱ را سال آغاز نهضت اتوبان‌سازی و راه‌آهن‌سازی با سرعت بالا نام گذاشتیم و نخستین قطار سریع در مسیر تهران ـ اصفهان با سرعت ۳۰۰ تا ۳۵۰کیلومتر در ساعت را شروع کردیم؛ مطالعات آن انجام شده و عملیات اجرایی آن را نیز آغاز کردیم اما با آغاز به کار دولت نهم اجرای آن متوقف شد. » او دلیل این توقف را «جنجال» نماینده دلیجان برای تغییر مسیر پروژه عنوان کرده است. خرم ادامه می‌دهد: «گفتند مسیر باید تغییر کند و از اصفهان به دلیجان، قم و سپس به تهران برود، در حالی که مسیر اصلی از اصفهان به نطنز، کاشان، قم و تهران می‌رفت و ۱۰ کیلومتر هم کمتر از مسیر دلیجان بود. » آنگونه که او می‌گوید، مسائل اینچنینی علاوه بر اینکه بر هزینه‌های پروژه افزوده، از سرعت اجرای آن نیز کاسته است.
 

اختصاص فاینانس 2 میلیارد دلاری

کار زیرسازی خط آهن اصفهان ـ قم ـ تهران از چند سال پیش آغاز شده و در مسیر قم ـ اصفهان پیشرفت‌هایی نیز داشته است، با این حال با توجه به نیاز به تعیین تکلیف در حوزه فاینانس و تعیین شرایط در دولت یازدهم، نیاز به تغییرات جدی در این حوزه نیز احساس می‌شد. به همین دلیل در جریان سفر رییس‌جمهوری به جنوب در اسفند ۹۳، این خط آهن به طور رسمی کلنگ‌زنی شد تا با استفاده از حدود ۲میلیارد دلار فاینانس، بتواند در آینده نزدیک مسافت حدود ۴۰۰کیلومتری تهران تا اصفهان را با سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و در زمان کمتر از یک ساعت و ۳۰ دقیقه طی کند. با وجود این تفاسیر، آنطور که مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل می‌گویند، بحث تامین اعتبار پروژه، تغییرات قراردادی و مسائلی مانند تغییرات در جانمایی ایستگاه‌ها، از مسائلی است که باعث ایجاد تاخیر در پروژه شده است. 

علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه و معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت احداث این راه‌آهن، به انعقاد قرارداد با چینی‌ها اشاره کرده و می‌گوید: هم‌اکنون چینی‌ها از کشور خود در حال پیگیری هستند تا مراحل نهایی اجرای این قرارداد را تکمیل کنند. وی با اشاره به اصلاح فاینانس این پروژه اظهار می‌کند: قطعه تهران ـ قم مجوزی برای اجرای فاینانس ندارد زیرا قرار بود همین راه موجود را ارتقا دهیم اما بعد تصمیم‌گیری شد که ارتقای مسیر به شکل قطار پرسرعت انجام شود، بنابراین به دنبال این هستیم که مجوز فاینانس برای قطعه تهران ـ قم را نیز از دولت اخذ کنیم. آنطور که نورزاد می‌گوید، به جای اینکه تنها فاینانس قطار پرسرعت مربوط به قطعه قم ـ‌اصفهان باشد، تعریف فاینانس شامل پروژه تهران ـ قم ـ اصفهان می‌شود و برای تحقق این هدف نیز مشکلی وجود ندارد.

 

تغییر در جزییات قرارداد با چینی‌ها

مسعود نصرآزادانی، معاون آزادراه‌ها و بزرگراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره آخرین وضعیت اجرای این پروژه به صمت می‌گوید: توافق در زمینه مشخصات فنی، سرعت سیر و سرعت بهره‌برداری این پروژه در قرارداد مشخص شده و نیاز به توافق نهایی بر سر جزییات داریم که این موارد درباره تضمین‌هایی است که با طرف چینی داریم و امیدواریم حداقل تا یک ماه آینده، به توافق نهایی برای این پروژه دست یابیم و مشخصات پروژه نهایی شود. 

نصرآزادانی با بیان اینکه امیدواریم با نهایی کردن این توافق با طرف چینی، عملیات اجرایی آن را هم در بخش‌های مختلف داشته باشیم، یادآوری می‌کند: عملیات زیرسازی از سمت قم تا اصفهان، پیش‌تر آغاز شده بوده و هم‌اکنون در حال اجراست و حدود۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، نکاتی مانند اصلاح جانمایی ایستگاه‌ها و اتصال ایستگاه‌های سریع‌السیر به حمل‌ونقل درون‌شهری (هم در تهران و هم در قم) که مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی بوده، از مسائلی است که موجب شده مشخصات مسیر و برآوردهای قبلی این پروژه دچار تغییراتی شده و کار بیش از پیش‌بینی طول بکشد که به گفته او اکنون این مسائل نهایی شده و در حال پیگیری است.
 

بهره‌برداری 4 سال بعد از آغاز ساخت

نصرآزادانی وعده می‌دهد ۴سال بعد از این که عملیات اجرایی پروژه آغاز شود، زمان افتتاح آن خواهد بود زیرا زمانبندی افتتاح این پروژه ۴ساله دیده شده است. معاون شرکت ساخت با یادآوری اینکه درباره زمان نهایی تحویل پروژه نمی‌توان از اکنون با دقت سخن گفت زیرا در یک طرف قرارداد، چینی‌ها قرار دارند، می‌افزاید: درباره حدود ۹۰درصد موضوع‌ها با هم به توافق رسیده‌ایم و ۱۰درصد دیگر نیز درباره جزییاتی است که تغییرات در آن ایجاد شده که در این موارد باید با هم توافق کنیم. وی ادامه می‌دهد: به‌طور قطع این تغییرات، تا اندازه‌ای در مبلغ و بخشی نیز در منابع تامین اثرگذار خواهد بود. البته در این زمینه مکاتباتی انجام شده که امیدواریم بتوانیم براساس فازبندی درستی که برای پروژه داریم، فاز یک را در دولت یازدهم تا اندازه مطلوبی پیش ببریم.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

مهدي: 1394/9/1820:42:23،
63
8
ماشين تحويل ١٥روزه سر از ٤ماه در مياره ديگه چه برسه وعده ٤سال ديگه خرم نمير بهار مياد كمبزه با خيار مياد
کامی: 1394/9/1914:02:39،
16
8
4 یا 40 سال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی: 1394/9/1915:18:56،
18
10
حال پیدا کنید نماینده ان وقت دلیجان در دولت نهم را!!!
م ش: 1394/9/1820:49:07،
32
7
زمان رسیدن به مقصد ، بسیار خوب به نظر می رسد .حالا تا عمل ، فاصله زیادی است بعدش هم باید دید مثل پراید نباشد که مثل بزنند عمر دست خداست، پراید وسیله است.
زبل خان: 1394/9/1820:51:11،
38
9
الان 15 ساله دارن مترو اصفهان را تو خیابون چهارباغ راه میندازن هنوز کامل نشده ، فکر نکم تا 40 سال آینده هم قطار اصفهان تهران راه بیوفته...
خوشبین : 1394/9/1821:14:40،
40
9
شما بگو تا 400 سال دیگه
حرکت در این کشور در مقوله عمران و آبادانی و رفاه و آسایش بصورت سقوط آزاد و در مقوله فساد و تورم و رکود بصورت جهشی میباشد
REZA: 1394/9/1821:34:38،
34
7
تا 4 سال دیگر!! شما بگو تا 400 سال دیگر ! باز هم باورمان نمیشود !
علیرضا: 1394/9/1821:38:05،
29
8
از این 4 سال ها زیاد شنیدیم تو این دست پروژه های حمل و نقل و راهسازی ....
منظر : 1394/9/1821:47:41،
25
9
بزک نمیر بهار میاد !!
محمد از اصفهان: 1394/9/1821:48:44،
26
8
دقیقا مثل مترو.
دیدید چه زود راه افتاد!!!
هالو: 1394/9/1821:55:20،
22
11
چهار سال دیگه یا چهل سال دیگه؟!
تاتا: 1394/9/1822:30:54،
20
9
چهار سال می شه پنجاه سال دیگه
بهزاد: 1394/9/1822:30:55،
17
8
بزک نمیر بهار میاد

خمبزه با خیار میاد
Amir: 1394/9/1822:58:50،
32
15
شما فقط بفکر مسیر تهران اصفهان باشید! بیست ساله یک مسیر 100 کیلومتری بستان آباد تبریز را نزدید تا مردم راحتر از مسیر ریلی و سریعتر به تهران برند عوض اینکه کل آذربایجان را دور بزنند...بچاپ
یاشار: 1394/9/1912:54:03،
26
12
نه که حالا راه افتاده
نه که حالا تهران شمال 30 ساله ساخته شده؟
نه که اتوبان تبریز زنجان ساخته نشده؟؟
گویا عده ای از شما آذربایجانی ها همش دنبال غر زدن و بهونه گیری هستین!
اصفهان: 1394/9/1823:22:06،
25
22
سرمایه تو اصفهان جواب نمیده
اصفهانی واقعی : 1394/9/1910:26:54،
25
20
زمانیکه میزان سرمایه گزاری داخلی و خارجی در اصفهان از تهران هم بیشتر هست یعنی جواب مبده
بهترین جا برای سرمایه گزاری اصفهان است
عاقلان دانند
علی: 1394/9/1823:37:21،
23
8
بابا یجوری تیتر زدید که گفتیم بریم سوار شیم دیگه راه افتاده
تاتا: 1394/9/1900:22:17،
23
9
چقدر خوب ميشد در كنار اين همه هزينه اي كه براي بهينه سازي يه طرح موجود ميشه ، يه مقدار هم به طرح هاي نيمه تموم ميرسيدن. مثل راه آهن قزوين - رشت! اصلا راه آهن تندرو هم نيازي نيست، همون كندرو تكميل بشه كافيه! اصلا راه آهنم نيازي نيست ، يدونه ، فقط يدونه تو گيلان كارخونه بسازين كه مردم اين استان مجبور نباشن براي كار از استان خارج بشن!
sohil_kiyan: 1394/9/1900:35:30،
24
10
خدا به خیر کنه ... امیدوارم نوه آینده ام خبر افتتاح تهران - شمال را به من بده!!!
سید: 1394/9/1901:18:04،
24
9
همچین میگن فلان کارش تو دولت یازدهم انجام شد فلان چیز تو سال اصلاحات تصویب کردیم انگار مثلا از مال باباشون خرج کرده هر دولت کاری کرده برای مردم وظیفش بوده با پول مردمم کار کرده پس منتی وجود نداره تازه باید خیلی بیشتر از اینا انجام میشد
محمد: 1394/9/1908:11:01،
21
10
خط اهن شیراز بندر عباس هم قرار بود توی 27 ماه به بهره برداری برسه الان حدود 4 ساله شاید 5 کیلیومتر زیر سازی شده
دروغ هر چه بزرگتر باشه باورش اسون تر میشه
آرش: 1394/9/1909:10:36،
24
7
يه پروژه ديگه استارت خورد كه بشه چند هزار ميليارد گير بعضي ها بياد مثل پروژه آزاد راه شمال كه قرار بود 4 سال تمام بشه هنوز بعد از 20 سال با صرف هزينه هنگفت خبري نشد !!!!!!
چشم انتظار: 1394/9/1910:35:01،
19
9
بهتره به جای این دلارها که تو بیابون میریزن برن یکم پول البته بانظارت و زور ، بزارن رو سر ورزشگاه نقش جهان که اینهمه جوون مردم تو جاده فولاد شهر به خاطر دیدن فوتبال و طرفداری از تیمشون تو تصادف کشته نشن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل