کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بانک مرکزی عامل توقف طرح خرید کالا


کد خبر : ۱۷۸۰۶سه شنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۸۱۵۱۹ بازدید

دست دست کردن دراجرای اعطای کارت 10 میلیون تومانی خرید کالای ایرانی،موجب شده تا رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی وطنی دو چندان شود.

پس از اجرای اعطای تسهیلات دولتی برای خرید خودرو که البته در ششمین روز اجرای آن به دلیل استقبال گسترده مردم و البته خالی شدن انبارهای خودروسازان متوقف شد،همگان تصور می کردند طبق وعده داده شده این بار راهکار اعطای تسهیلات دولتی بازار راکد و خفته لوازم خانگی و به طور کلی کالای خرد ایرانی را متحول کند.

اما این تصور دیری نپایید که به یک توهم تبدیل شد چراکه عملا بانک مرکزی از تخصیص اعتبار پیش بینی شده برای طرح کارت‌های 10 میلیون تومانی خودداری کرده است.علت این خودداری اعلام نشده ولی ظاهرا محدودیت منابع بانکی به عنوان مهمترین دلیل می تواند مطرح باشد.اینکه این طرح به چه دلیلی تاکنون اجرا نشده چندان،موضوع مورد بحث در این گزارش نیست،بلکه آنچه به آن پرداخته می‌شود تاثیرات منفی اعلام همگانی اجرای این طرح برای خروج بازار لوازم خانگی از رکود است،چراکه موجب شد تا همان تعداد محدود مشتری خریدار لوازم خانگی نیز به امید اعطای کارت‌های 10 میلیون تومانی دست از خرید بکشند و منتظر دریافت این کارت باشند،مسئله‌ای که رکود بازار خودرو را دو چندان کرده است.


رکود بیشتر در بازار لوازم خانگی

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت با عدم اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا به رکود بیشتر بازار دامن زده‌اند.

غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خصوص جزئیات کارت اعتباری 10 میلیون تومانی خرید کالا گفت: مردم منتظر کاهش قیمت ها با اجرای برجام بودند و به همین علت خرید چندانی از سوی آنها صورت نمی گرفت و پس از اعلام موضوع طرح وام کالا نیز رکود در بازار دو چندان شده زیرا در حال حاضر مردم منتظر اجرایی شدن این طرح هستند و این طرح بازار را قفل کرده و حداقل خریدهای قبل نیز صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: این طرح توسط بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت 25 مهر ماه 94 رونمایی شد درحالی که حدود 50 روز از اعلام آن می گذرد، وزارت صنعت، معدن و تجارت سهم خود را از این طرح به جا آورده و بانک مرکزی عامل توقف این طرح است چراکه بانک مرکزی علی‌رغم تعهد خود نه تنها اقدامی انجام نداده بلکه اطلاع‌رسانی نیز نمی‌کند که این عدم پاسخگویی شایسته نیست.

این سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی همچنین با بیان اینکه اعتباری نزدیک به 10 تا 15 هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است، گفت:در این طرح وام با سود مشارکت 12 درصداز منابع بانک مرکزی به مردم ارائه می‌شود در حالی که وام دریافتی از منابع بانک عامل سودی 23 درصدی دارد.

غزنوی در ادامه افزود: طبق اعلام قبلی بانک مرکزی وام را با سود 10 درصد به بانک عامل داده و با سود 12 درصد به مردم پرداخت می شود این درحالی است که 5 درصد از قیمت محصولش را به نفع سیستم بانکی کم کرده و به بانک مرکزی می دهد در واقع در ابتدای کار20 درصد سود مشارکت می گیرد.

وی با بیان اینکه اگر پولی برای تحریک تقاضا تزریق شود باعث خروج از رکود نیز می‌گردد، گفت: بحث فاکتور سوری در این طرح جایی ندارد همینکه این کارت‌ها در دستگاه پوز کشیده می‌شود و پول به حساب تولیدکننده می‌رود و زیرساخت‌ شاپرک این امکان را نیز فراهم کرده که کارتی که کشیده می‌شود و کد GSI کد محصول و شرکت مشخص شده و قیمت محصول از طریق این سیستم (شاپرک) بانک مرکزی به حساب تولیدکننده واریز شود و دستگاه پوز جداگانه‌ این امکان را برای فروشگاه‌ها نیز فراهم کرده است.

این سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خصوص تبعات عدم نقدینگی و مشکلات تولیدکننده گفت: امروزه بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان برای فعالیت‌های تولیدی خود نداشتن نقدینگی است که بازار نیز این امکان را در اختیار تولیدکننده نگذاشته است.

غزنوی در پایان گفت: بانک مرکزی با تأخیر در اجرای این طرح خود را در مقابل تولیدکننده و مردم قرار داده است.


دستگاه کارتخوان بیاید وام کالا هم می آید

محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درخصوص طرح وام خرید کالا و طولانی شدن اجرای آن در مقایسه با وام خودرو گفت: کارت خرید منتفی نشده است و مرحله اجرایی آن توسط بانک مرکزی در حال اجراست و با روندی که ارگانهای مربوطه برای اجرای آن در پیش گرفته اند پیش بینی می شود که به  زودی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: بودجه ۹۰۰۰ میلیارد تومان برای بخش صنعت در نظر گرفته شده است که از این میزان ۲۰۰۰ میلیارد تومان وام خودرو و مابقی برای صنعت و لوازم خانگی است.

طحان‌پور تاکید کرد: اجرای این طرح با وام خودرو فرق می‌کند، چرا که تمام واحدهای تولیدی و فروشگاه‌ها باید به دستگاه pos مجهز شده تا پول مستقیم به حساب تولیدکننده واریز شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی افزود: بانک مرکزی تمام زیرساخت‌های اجرای این طرح را فراهم کرده است و منتظر هستیم که گره کار توزیع کارت خرید به وسیله بانک مرکزی گشوده شود، چرا که تاخیر این موضوع تاثیر منفی بر واحدهای فروش گذاشته است.

وی تصریح کرد: اکثر واحدهای تولیدی منتظر هستند که مردم وام کالای خود را دریافت و به آن‌ها مراجعه نمایند.دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به رکود چند ماهه در بازار خودروی کشور گفت: متأسفانه به دلایل نامعلومی طرح اعطای کارت 10 میلیون تومانی خرید کالای ایرانی از سوی بانک مرکزی متوقف شده است.


توقف تامین اعتبار،به دلایل نامعلومی

حبیب‌الله انصاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ، با بیان اینکه قرار بود اعطای کارت 10 میلیون تومانی خرید کالای ایرانی از اواخر آبان ماه سال‌جاری اجرایی شود، گفت: بر اساس آخرین جلسه تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی با وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد اعتبار لازم برای اعطای کارت 10 میلیون تومانی یاد شده تخصیص داده شود تا از این طریق بازار لوازم خانگی که چند ماهی است در رکود بی‌سابقه به سر می‌برد از حالت یاد شده خارج شود.

وی افزود: متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای به جریان انداختن اعطای کارت 10 میلیون تومانی، ظاهرا بانک مرکزی به دلایل نامعلومی اعتبارات وعده داده شده را تخصیص نداده است.

انصاری با اشاره به اینکه در ابتدای آبان ماه سال‌جاری به میزان بسیار محدودی بازار لوازم خانگی از رکود خارج شده بود اظهار کرد: متأسفانه اعلام عمومی اجرای طرح اعطای کارت 10 میلیون تومانی خرید کالای ایرانی موجب شد تا خروج بازار لوازم خانگی از رکود در همان زمان کاملا متوقف شود چرا که مردم پس از شنیدن اخبار مربوط به اعطای چنین کارتی، عموما دست نگه داشته و از خرید لوازم مورد نیاز خود تا زمان دریافت این کارت خودداری کردند.

وی ادامه داد: چنانچه بانک مرکزی نسبت به وعده داده شده مبنی بر تخصیص اعتبار لازم برای اجرایی کردن طرح کارت 10 میلیون تومانی اقدام کند به طور قطع با تحریک تقاضا در بازار خفته لوازم خانگی گشایش قابل ملاحظه ایجاد می‌شود.

گفتنی است در شرایط فعلی که بازار لوازم خانگی بخاطر کمبود نقدینگی و عدم گردش مالی در رکودی کم سابقه بسر می‌برد،نباید سیاستی ظاهرا غیر کارشناسی شده،با هدف تحریک و افزایش تقاضا اعلام همگانی شود و عملا موجبات رکود بیشتر و گسترده تر را در این بازار فراهم میکرد.

یقینا اتخاذ چنین سیاست‌هایی از سوی مسئولان ذیربط که در همان ابتدای اجرای آن مسکوت می‌ماند، افکار عمومی جامعه را نسبت به پشتوانه منطقی تصمیات دولتی و نیز هماهنگی دستگاههای مالی و اجرایی کشور بشدت مخدوش می‌کند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها