کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

چرا ایران خودروساز نمی‌شود؟

کدخبر:۱۷۷۶۴پنجشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸:۴۷۶۴۷۶ بازدید

حدود 50 سال پیش، سوت آغاز خودروسازی در ایران زده شد. زمانی‌که کشورهای آسیای شرقی حتی داشتن صنعت خودرو را هم به خواب ...

حدود 50 سال پیش، سوت آغاز خودروسازی در ایران زده شد. زمانی‌که کشورهای آسیای شرقی حتی داشتن صنعت خودرو را هم به خواب نمی‌دیدند. حالا بعد از گذشت نیم‌قرن، ایران هنوز برای خودروسازشدن دست و پا می‌زند و نتوانسته به نقطه ایده‌آلی در این حوزه برسد اما همان کشورهای آسیای شرقی در طول 20 سال توانستند صنعت خودروی خود را به جرگه خودروسازان مطرح دنیا پیوند بزنند. اما چه بر سر خودروسازی ایران آمده که با فاصله بسیار زیاد نسبت به آنچه که باید باشد، حرکت می‌کند؟ عبدالله بابایی، کارشناس صنعت خودرو معتقد است که درد اصلی جامعه برای خودروساز شدن، نبود یا کمبود ارتباط بین صنعت خودرو و دانشگاه است. با او در این زمینه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

***

خودروسازی ما در طول این زمان چه کرده است که هنوز نتوانسته به معنای واقعی خودروساز شود؟

خودروسازی ما به‌نوعی پرچمدار تحقیق و توسعه در کشور است. اما آیا این پیشتازی برای توسعه کفایت می‌کند؟ طبیعتا نه. روند وضعیت خودروساز شدن تا سال 80 مناسب بود چرا که ما تا سال 57 سی کی دی کار بودیم. از سال 57 تا 70 درگیر جنگ و بازسازی بودیم، به‌طوری که خودروسازها در دهه 60 بیش از 6500 نفر نیرو بازخرید کردند، زیرا تولیدی نبود. در دهه 70 به‌علت عدم وجود دانش ساخت داخل پس از قطع ارتباط شرکت‌های خودروسازی که با ارسال قطعات منفصله در ایران محصولات خود را تولید می‌کردند خودروسازان داخلی جهت ادامه حیات با ایجاد شرکت‌های مهندسی ساپکو و سازه‌گستر شروع به ساخت قطعات و قطعه‌سازی در داخل کردند.

57533423523246345745898956969957957057

زیرساخت قطعه‌سازی دانش است و در آن زمان چنین دانشی که به‌صورت استاندارد براساس معیارهای جهانی خودروسازی باید در اختیار خودروساز به‌عنوان زیرساخت وجود داشته باشد دیده نمی‌شد، بلکه با حضور مهندسان و مدیران توانمند این مرز و بوم با دشواری‌های بسیار و در بسیاری از موارد به‌دلیل نبود نقشه‌های طراحی و مهندسی به شیوه مهندسی معکوس شروع به قطعه‌سازی کردند، برای مثال از افردی که به‌صورت سنتی تولید لوازم داشتند جهت ساخت قطعات خودرو دعوت به عمل می‌آمد تا در قطعه‌سازی مشارکت کنند.

در همان دهه خودروسازان ما با شرکت‌هایی مثل پژو و کیا، سیتروئن شروع به همکاری و محصولات جدید تولید کردند در همین جا بود که قطعه‌سازی کشور به‌واسطه دانش شرکا در زمینه فرآیند تولید و استانداردهای موردنظر آنها توسعه و رشد مناسبی در زمینه قطعه‌سازی پیدا کرد. مرحله بعدی خودروسازی، طراحی خودرو و پلتفرم است. نخستین طراحی خودرو با خودروی سمند صورت پذیرفت. وقتی سمند تولید شد توقع می‌رفت که با نگرش طراحی نوین و به‌روزآوری براساس نیاز مشتریان روند خلاقیت به‌صورت مستمر ادامه یابد و تحول و تغییر در صنعت خودروسازی با سرعت مناسب به پیش‌رود اما این روند ادامه پیدا نکرد.

دلیل این توقف چه بود؟

ما در تولید موتور و طراحی اولیه خودرو با کمک مشاوران خارجی مسیر خوبی را شروع کردیم ولی به‌دلایل زیر ادامه روند دچار چالش‌ها و مشکلات فراوانی شد: 1- مدیریت 2- دانش (ارتباط صنعت با دانشگاه) 3- قیمت‌گذاری دولتی 4- شرایط سیاسی و اقتصادی.

1- افرادی که در مسند قدرت صنعت خودروسازی قرار می‌گیرند با استراتژی مشخص شروع به فعالیت می‌کنند ولی در برخی انتصابات (تغییر در مدیران ارشد در برهه‌های زمانی مختلف)متأسفانه به دلیل عدم اعتقاد و باور به مدیران قبلی مسیر حرکت تغییر کرده و صنعت خودرو را اگر به عقب بازنگردانند، به سکون وامی دارند و این هزینه گزاف باعث عقب افتادگی این صنعت می‌شود.

2- از دهه هشتاد تاکنون ارتباط صنعت خودرو و دانشگاه سمبلیک بوده و به‌جز در برخی موارد خاص همکاری ملموسی صورت نپذیرفته است، اگر به کشورهای توسعه‌یافته و خودروسازهای جهانی سری بزنیم مشاهده می‌کنیم که این دو بدون یکدیگر در زمینه ارتقا، خلاقیت و نوآوری معنایی ندارند و تولید دانش و نشر آن‌که همان تبدیل دانش به خدمات است برابر نیاز مشتریان و خواست خودروساز وجود ندارد، البته نمی‌توان صرفا صنعت یا دانشگاه را مقصر قلمداد کرد، بلکه هر دو به‌عنوان مکمل یکدیگر مکلف به پیگیری در حوزه‌های مورد نیاز هستند، دانشگاه در بروز دادن دانش خود براساس نیاز صنعت و صنعت با بروز کردن استاندارها و دانش‌های مورد نیاز مشتریان با پشتوانه دانشگاه.

3- تا زمانی که قیمت‌گذاری دستوری باشد خلاقیت و نوآوری با توجه به اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری دارد در صنعت خودروسازی قابل اجرا نیست و چنانچه قابل اجرا نیز باشد در زمان‌های طولانی و با هزینه‌های گزاف صورت می‌پذیرد.

4- شرایط سیاسی و اقتصادی نیز تأثیر بسزایی در روند روشد و توسعه صنعت خودروسازی دارد که از جمله می‌توان از شرایط تحریمی و عدم همکاری شرکت‌های جهانی با ایران یاد کرد.

آیا تمام این مراحلی که برای توسعه صنعت خودرو شکل بگیرد بر عهده خودروساز است؟

خیر. در کشورهای توسعه‌یافته پیوند بین دانشگاه و صنعت سبب رشد و ارتقای هر دو طیف می‌شود، بنابراین هر دو باید جهت ارتباط بهینه و فعالیت مشترک تلاش کنند. تیم صنعتی با حمایت از دانشگاه و تیم دانشگاهی با به روز کردن خود در حوزه‌های مختلف دانش براساس نیاز مشتریان صنعت خودرو. که متأسفانه در کشور ما هیچ‌کدام از این موارد به‌صورت ملموس عملیاتی نشده است. ما در حوزه‌های مختلف در زمینه دانش بسیار خوب پیشرفت کرده‌ایم اما در صنعت خودرو چنین اتفاقی رخ نداده و هر دانشی که در صنعت خودرو وجود دارد دستاورد خود صنعت است درست که افراد داخل صنعت فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند ولی اکثر این افراد عمدتا دانش خود را طی دوران حضور در صنعت بروز کردند...

44578458848534853485344844686

برای مثال، در طراحی خودرو یکی از عوامل مهم طراحی قالب است، وقتی دانش طراحی و ساخت قالب موردنظر در کشور موجود نباشد یا پرهزینه باشد، صنعت خودرو مجبور است از کشورهای خارجی استفاده کند در نتیجه جهت یک تغییر در داخل خودرو موجود حداقل دو سال زمان صرف می‌شود که هیچ یک از معیارهای رشد سریع توسعه، ارتقا و خلاقیت در محصولات تولیدی تطبیق ندارد.

چرا؟

همه اینها به یک زنجیره ارزش وابسته است. نقدینگی، دانش و شرایط کسب‌وکار. خودروسازان در زمینه تولید نیازمند نقدینگی جهت تحقیق و توسعه و حتی شرایط جاری خود هستند، در صورتی‌که این نقدینگی در اختیار خودروسازها حتی با نرخ بالای 36 درصد هم قرار نمی‌گیرد (جز مورد کنونی) و چنانچه برای خودروسازان با این نرخ‌ها تأمین شود آیا یک خودروساز قادر است با تولید محصول جدید براساس شرایط بازار یا رقابتی قیمت‌گذاری کند؟ البته دانش روز نیز با کمک دانشگاه در حوزه‌های مختلف قابل دسترس است و این به طرفین برمی‌گردد و در آخر شرایط کسب‌وکار نیز به حمایت دولت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران باز می‌گردد.

اشکال در کدام یک از دو تیم صنعت و دانشگاه است؟

صنعت و دانشگاه می‌توانند با تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های تخصصی به‌عنوان مثال قوای محرکه، گیربکس (دستی و اتوماتیک) و طراحی نه با دانش امروز دانشگاه‌ها بلکه با بروز کردن دانش خود در زمینه‌های یاد شده با مطالعه موردی از شرکت‌ها و دانشگاه‌های موفق دنیا و انتقال آن تجربیات به شرکت‌های دانش‌بنیان جهت شروع همکاری، شروع مؤثری جهت این پیوند باشد و کشور نیز نتایج آن را در کمترین زمان با ارائه خدمات از سوی خودروساز احساس خواهد کرد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

احمد: 1394/9/1916:33:38،
228
18
احتمالا زمینش قصبی است .
علی: 1394/9/1919:38:27،
78
17
دلیل اصلی عدم پیشرفت کشور و خودروساز نشدن بعد 36 سال سیاستهای اشتباه خارجی و داخلی و غرب ستیزی و امریکا ستیزی غیر منطقی و بیهوده و عدم ارتباط سازنده با دنیا بیشترین صدمه را به کشور و مردم زده....یک نگاه به کشورهای چون کره جنوبی ژاپن و ترکیه و مشابه و سیاستهای و پیشرفت انها گویا همه چی است...
شاهی: 1394/9/1919:43:26،
79
24
حذف کامل خودروسازی در ایران و واردات خودرو با کیفیت با تعرفه صفر+
ادامه کار خودروسازی در کشور_
(میزان رای ملت است)
حرف حساب: 1394/9/1920:14:05،
66
21
چرا نگفت به خاطر انحصاری بودن صنعت خودرو و گرفتن تعرفه های ظالمانه واردات خودرو از مردم رنجدیده ایران؟؟؟؟؟
چرا نگفت به خاطر پر شدن جیب یک عده خیلی خاص از مکیدن خون ملت، که هیچ وقت هم پر نخواهد شد؟؟؟؟
مهدی: 1394/9/1921:14:04،
40
17
اینکه کارخونه برای خیامی بود که درسته اما درد اینکه خودروساز نمیشیم اینکه مسؤولین ومثلن مهندسین ایرانخودرو فقط دنبال این هستن صبح وبه غروب برسونن سر ماه 5و6میلیون حقوق بگیرن من کارگر تولید وقتی یه پیشنهاد یا درخواست میدم نمیدونم بعلت حسودیه یا تنبلی برای اجرا مورد پذیرش قرار نمیگیره درکل از راس تا ذیل همه دنبال رفع مسؤولیت هستن وادای کارکردن درمیارن از مجموع 25هزار نفر ایرانخودرو کلن6یا7هزار کارگر تولید هستن که دیوار کوتاهتر از اونا نیست که بزنن توسرشون اندازه دونفر ازشون کاربکشن
مهندس: 1394/9/2000:42:44،
57
19
بنده دانشجوی مهندسی مواد یکی از دانشگاههای دولتی تهران هستم بارها با مسولین دو خودرو ساز تماس گرفتیم به خصوص سایپا برای ارتباط و حداقل بازدید دانشجویان از مجموعه ها ولی به گونه ایی برخورد کردند که اگه ما از دکتر صالحی برای بازدید سایت فردو درخواست میکردیم شاهد چنین رفتاری نمی بودیم واقعا پراید ساختن اینقدر سری هست یکی از دوستان به آلمان سفر کرده بود به راحتی از شرکت بی ام و بازدید کرده بود و حتی از اتاق طراحی که بااصطلاح سری است هم همینطور البته فکر میکنم جلوگیری از ورود دانشجوییان بیشتر به خاطر پنهان کاری گند کاریاشون تو ساخت هستش
وحید: 1394/9/2000:57:14،
56
11
کار کاره اینگیلیساست
محمد: 1394/9/2003:32:55،
41
18
صاحب و مالک اصلی ایران خودرو را خیلی ها میشناسند
لولو: 1394/9/2006:26:52،
39
16
ایران خودروساز نمیشه واسه اینکه دولت پشتیبان خودروسازه وتعرفعه واردات رو برده بالا
tomi: 1394/9/2012:37:04،
28
15
سازنده خودرو باید خودروها رو تحت استاندارد بین المللی و قیمت رقابتی با بازار جهانی و طراحی زیبا بسازه و باید مشتری مدار باشه و وقتی دزد میاد ماشین میسازه انتظار چیز خوب نداشته باشین
به اینا میگن دزدان صنعتی
ارسلان: 1394/9/2019:38:30،
14
17
مهمترين دليل رو فراموش كرديد: حمايت كوركورانه دولت از لگن سازها
معدی: 1394/9/2104:29:48،
19
13
همه می دانند مالک اصلی ایران خودرو چه کسی بوده است ..
اردلان: 1394/9/1916:36:16،
162
20
حرف از بدیهیات میزنید قربان..بعلت همون چیژهایی که خود نویسنده هم نتونست آشکارا بهشون اشاره کنه کشور ما بهمراه صنعتش و فرهنگ و اقتصاد و علمش چیزی درحدود ۶۰ سال به عقب پرتاب شد. علل واضح و مبرهن هستند بر آزاداندیشان
مهدي: 1394/9/1922:55:49،
39
23
پيامبر اكرم سلام ا...عليها فرمودند انسان بايد شنا تير اندازي و سوار كاري بياموزد پس اصولا من نيازي نميبينم كه خودرو سوار شويم و خودروساز شويم
ایرانی: 1394/9/1916:39:43،
89
16
ج به تیتر خبر: زیرا نمیتواند
عادل: 1394/9/1916:43:13،
187
13
دلیل همه‌ی مشکلات مملکت کاملا معلومه. یعنی اینکه آدماش سر جایی که باید باشن نیستن...
@-@: 1394/9/1916:44:28،
143
21
چون نمیذارن با رانت و نفوذ

ملت ایران و کشور ایران رو کردن جزیره و مستعمره شخصیشون

استعمار جدید نوع داخلیش
مهدی: 1394/9/1916:45:56،
126
16
چون این خانه از پای بست ویران است!!!
علي: 1394/9/1916:48:34،
129
19
تقصير امريكاست كه ماشين نميتونيم بسازيم
کمپین ادامه دارد: 1394/9/1916:50:04،
90
22
تا واقعی شدن قیمت ها و بالا رفتن کیفیت تحریم میکنیم.باید تعرفه صفر بشه مگه ما از عرب ها کمتریم؟؟؟؟چرا نباید تویوتا و بنز رو به قیمت جهانی سوار بشیم؟چرا یه پراید لگن باید واسه یه خانواده دغدغه بشه؟دوباره کمپین رو پررنگ کنید و ایمان داشته باشید که ما پیروزیم.چون ما داریم پول میدیم.پس ما میگیم چقدر می ارزه.
درود بر کمپین.
masoud: 1394/9/1916:51:36،
50
11
خودت داری میگی ایرانخودرو:(((((((
امیر: 1394/9/1916:51:42،
79
14
خودروساز نمی شویم چون برنامه ریزی نداریم برای اداره کشور , خودرو ساز نمی شویم چون سالهاست تصمیمان در اداره کشور بر
اساس سعی و خطاست , و بالاخره خودروساز نمی شویم چون
فضای اقتصادی کشور پاک و بر اساس رقابت سالم نیست.
رضا: 1394/9/1916:52:25،
75
20
گزارشتون نصفه است
باید یه گزارش هم بنویسین که چطور کره جنوبی در عرض 20سال اینقدر پیشرفت کرد ولی ایران بعد50سال در همه زمینه ها پسرفت
خیلی دلیل هست که به نظرم میرسه برای این فساد ولی نمیشه گفت
معین سلطانی: 1394/9/1916:53:45،
66
26
انشالله خدا بخواد تا هزار سال دیگه ماهم خودرو سازمیشیم وقتی همه فضا پیمای شخصی دارن
بي نام ماشين شناس: 1394/9/1916:58:14،
66
15
تا زمانيكه حمايت هاي نادرست از خودرو سازها باشد و تا زمانيكه رقابت جدي( با واردات صحيح و بدون تعرفه) وجود نداشته باشد پيشرفتي در كار نيست و اين مورد ٥٠ سال تجربه شده است-
یکی مثل بقیه: 1394/9/1916:59:58،
68
18
یکی از بی منطق ترین مصاحبه ها و اظهار نظر ها راجع به فرقون سازی ها رو خوندم. البته به دلیل پوچ بودن محتوی، از نصف به بعد رو اصلا نخوندم
نوید: 1394/9/2016:27:55،
18
17
دقیقا.من چند تا خط اول خوندم فهمیدم که نباید بخونم.ارزش خوندن ندتره.
سینا: 1394/9/1917:03:38،
58
14
چون مردم هیچوقت بهترینارو واسه خودشون نخواستن و همیشه مشیت الهی رو کافی دونستیم واسه خودمون .
زيتون: 1394/9/1917:05:30،
37
11
براي اينكه بستر مناسب اقتصادي در كشور نيست. اقتصاد شتر گاو پلنگ همين است. مثلا الان ما خودرو استيشن مثل ال نود و پژو و غيره را مثل تركيه نداريم. يا چند سال است خورويي چون جيپ صحرا توليد نمي كنيم. با اينكه بخشي از نياز مردم لنگ ميزند ولي خودروساز از اين فرصت براي توليد استفاده نمي كند. چون دولت پشتوانه مالي خودروساز است و نيازي نمي بيند به روز باشد.
farzad: 1394/9/1917:07:04،
68
11
از بس بی عرضه توش هست
داوود: 1394/9/1917:08:54،
32
16
امروزه حتی در آمریکا فقط چند کمپانی گمنام قطعات اتومبیل را در تیرازژ زیاد و نتیجتاً ارزان تولید می کنند و شرکتهای معروف مثل جنرال موتورز و ماک و غیره فقط اتومبیل را طراحی و با آن قطعات اتومبیل خود را تولید می کنند . و الا اگر قرار باشد تمامی قطعات را خودشان تولید کنند اتومبیلها به چندین برابر قیمت فعلی خواهند بود . ما نیز مستثنی از این امر نیستیم و مجبوریم که خودمان اتومبیل را طراحی و با قطعات مرغوب وارداتی آن را بسازیم .
نیما: 1394/9/1917:14:27،
56
15
دلایلی دارد که اگر گفته شود کامنت تایید نمی شود
محی: 1394/9/1917:20:22،
56
15
متاسفم برای این مملکت که خودروسازی خصوصیش رو ملی میکنن و اینم وضع خودروسازیشه!
اگه دست همون برادران خیامی بود میفهمیدین چی میشد...
واقعا متاسفم
رضا: 1394/9/1917:21:20،
62
11
بیایید برای یکبار هم که شده با هم متحد شده و ازشون فرقون نخریم تا رو دستشون باد کنه و ورشکست بشن
محسن: 1394/9/1917:24:15،
66
22
تا دزدی وجود داره هیچ چیز درست که نمیشه هیچ بلکه خرابتر هم میشه
ممد: 1394/9/1917:24:57،
55
21
چونکه ایران هیچ چیز دیگه هم نشده. یک نمونه صنعت توی ایران نام ببرید که ایرانی ها بتونن هم پای خارجی ها رقابت کنند. نه نفت, نه ساخت و ساز, نه خودرو, نه تولید لوازم مصرفی, نه تولید لوازم برقی, نه حتی پوشاک.
همه این نمونه ها خارجیشون به نسبت قابلیت هم ارزونتره هم از نظر کیفیت بهتره.
دلیلش هم فقط و فقط برمیگرده به مردم خودمون که با روحیه اشتغال و کار بیگانه هستند. همه دلشون می خواد از ساده ترین راه ممکن پول دربیارن و بعدشم بیکار بچرخن و کارهای که دلشون می خواد بکنن. طرف 8 ساعت سر کاره از این 8 ساعت 2 ساعتش رو هم کار نمی کنه, از مدیر با پست عالی بگیر تا کارمند ساده بانک.
پاسخ به ممد: 1394/9/1919:21:21،
21
29
به کارمند پول و البته حقش رو بده بعدش واست سفینه آپولو 11 بسازه.اینقدر ملت رو با قرض و قوله درگیر کردن که مردم فقط میگن کاش زودتر بمیریم.واقعا اداره زندگی با ماهی 700تومن یه پوز خند توسط دولت به ملته.وقتی همه تو استرس هستند کدوم شکوفایی؟داداش همه سر در فگریبون هستن.مشکل اینه که مدیران لایق دلشون نمیخواد به هیچ قیمتی از صندلی و میزشون دل بکنن.شما برو تو گوگل سرچ کن خودروی پیتون.طراحش ایرانیه.یه مهندس مکانیک که قبلا تو ایرانخودرو شاغل بوده.برو بخون ببین وقتی طرح رو به مسولای ایرانخودرو نشون داده بهش چی گفتن.اقتصاد ایران محکوم به ورشکستگیه.شک نکن.
Reza: 1394/9/1917:27:07،
66
14
آخرش منظور چیه!!؟

دنبال مقصر میگردین واسه عقب موندگی خودروسازی؟

مقصر دانشگاهه؟!؟
دانشجووه؟؟

برید ببینید سبیل کیا چرب میشده که نذاشتید سیستم شفاف و باز بشه و از منتاژکار به یه خودروساز پویا تبدیل بشید

به نظر من الان هم دیگه خیلی دیر شده واسه اینکه بخواین دوباره از اول چرخ و موتور رو اختراع کنید و بتونین با صنعت خودروسازی دنیا همگام بشید.

بهترین خودرو را با قیمت مناسب وارد کنید بلکه گند و منجلاب خوردوسازیتون فراموش بشه
آرمين: 1394/9/1917:30:51،
56
9
پيشرفت نميكنه چون نميخوان بكنه!
وقتي ميشه اين همه سود از اين فرقون ها در شرايط انحصاري به دست آورد، ديگه چرا تلاش و فكر و قاطي كردن دانشگاه؟
تو اين مقاله اشاره نشده كه مثلا پرايدي كه اين همه ساله توليد ميشه، قيمت قطعاتش چقدر هست و چقدر فروخته ميشه؟ در مقايسه با مثلا يه تويوتا
اگه اين بيماري ها و هزينه ها از سر خودرو باز شه و تعرفه هاي واردات پلكاني كم بشه،اين صنعت ميتونه پيشرفت كنه.
من درخواستم از ايرانجيب اين هست كه اين هزينه هاي سربار كه از جيب مردم ميره رو شفاف سازي كنه
عليرضا: 1394/9/1917:35:00،
41
20
اي بابا، كي ميره اين همه راه رو!!! مملكت ما فقط بر پايه دلالي ميچرخه و البته تمام مسيرهاي موفقيت در هر زمينه كاملاً شفاف و مشخصه. اغلب كشورها همه اين راه‌ها رو تست كردند و با سرعت نور دارن پيشرفت مي‌كنند. ما فقط بلديم مردم رو سر كار بزاريم تا ببينيم چي ميشه!!!
مثال: ايرانخودرو (خودروساز ملي و بعنوان نمادي از دولت) در سال 2015 دلال رنو كپچر شده... يعني ديگه حتي زحمت مونتاژ رو هم به خودش نميده... فقط دريافت سود زوري از جيب مردم
محمد: 1394/9/1917:36:53،
50
18
از جمله عواملی که باعث شده صنعت خودرو تو ایران روز به روز پسرفت بیشتری داشته باشه
مدیران ناکارامد
فساد دولتی
انحصار
پر کردن جیب یه عده خاص
در هر صورت فکر سود بیشتر بودن نه خرج دانش و ساخت قطعات با کیفیت
نگاه خاص دولت به ( به هر قیمتی نگه داشتن خودرو سازها)
با این روندی که در پیش گرفتیم نه تنها صنعت خودرو که در تمام صنایع دیر یا زود زمین خواهیم خورد
Ramin: 1394/9/1917:40:43،
41
24
چرا دیگه مردمو به زور چماق مجبور به خرید ماشین هاتون کردین دیگه تبریک میگم بهتون و عدالت اسلامیتون همه چیزم تحت کنترله فساد فحشا بیکاری غذا کیفیت اسایش طبیعت توریسم دیگه چی میخواهیم منو این همه خوشبختی محاله
ناشناس: 1394/9/1917:43:08،
20
25
اولین پله برای پیشرفتهای خارق العاده روحیه انسان دوستی و از خود گذشتگی ست وقتی این روحیه وجود داشته باشد انسان شروع به کسب دانش ومهارت میکند چون تا این دو نباشد کسی منشا خیر نمیتونه باشه اما وقتی پول دوستی صرف وجود داشته باشه همینی میشه که ما میبینیم از بین بردن سرمایههای کشور بوجود آوردن نسلهای سوخته و جنگ برای تامین منافع عده ای خاص ، البته این روحیه انسان دوستی و از خودگذشتگی هیچ ربطی به ایجاد جنگ وجهاد نداره هر کسی هم که روی طبل جنگ بکوبه همون کسیه که از همه پول دوست تر وخود خواه تره چون با بوجود آوردن جنگ آسونتر میتونه به اهداف خودش برسه همون طوری که رسول اکرم میفرماید جهاد واقعی جنگ با نفس و کسب روزی حلاله نه توی میدون جنگ،اگه مسلمون واقعی هستین پیرو واقعی علی هستین اینجا جهاد کنین نه توی میدون جنگ توی جنگ فقط یه عدهای متاسفانه شهید میشن که اکثرا از خونواده های پرجمعیت وفقیرن ،...
بابک: 1394/9/1917:51:22،
37
17
خودروسازی حکومتی و دولتی که مدیرانش بر اساس رابطه انتخاب می شوند چیزی بهتر از این هم نمی شود ، نظر این به اصطلاح کارشناسان هم ارزش علمی ندارد . سوء مدیریت در خودروسازی ایران بی داد می کند . مدیران خودروسازی بر اساس شایستگی به این سمت نمی رسند بلکه بر اساس رابطه مدیر می شوند. این به اصطلاح خودروسازها با دریافت رشوه از شرکت های خارجی دقیقا جلوی رشد خودروسازی در ایران را گرفته اند.
Ali: 1394/9/1917:51:53،
36
20
اخه مگه مجبورمون كردن ؟ بابا ما خودرو ساز نميشيم ، استعدادش يا مديريتش ، موقعيتش ، يا هر چي هست نداريم ، اين واقعيته ، درش رو گل بگيرين بجاش سرمايه گذاري كنين رو چيزايي كه توانمند هستيم مثلا نفت ، صنايع دستي قالي بافي ،
در مملكت هم باز كنين ملت از ماشينهاي روز دنيا استفاده كنن و انقدر حسرت به دل نمونن
ناشناس: 1394/9/1917:58:21،
30
25
و با بدست آوردن امتیازهای دولتی فقط طبقه اجتماعیشونو عوض میکنن البته من همینجا پای همشونو میبوسم بله آقای کارشناس صنعت خودرو من دانشگاهشم دیدم اونجا هم هیچ خبری از روحیه انسان دوستی و بزرگ منشی وجود نداره یه مشت گشنه بدور از انسانیت با یه سری معلونات اکتسابی صرف فقط برای پول دراوردن به هر قیمتی دکون زدن حالا تو توقع داری دو تا دکون دار که بعضی اوقات به چشم رقیب به هم نگاه نیکنن وبه هم حسادت هم دارن باهم همکاری و پیشرفت کنن به فکر مردم باشن به فکر نسلهای آینده باشن اینها خیلی کار بکنن اینه که یه پولی درارن با اطرافیونشون برن خارج همین البته من روی ماه اساتید با وجدان دانشکاهها رو میبوسم و اونها رو از این قضیه جدا میکنم شما پله آخرو فقط دیدی،...
مردم: 1394/9/1917:58:56،
51
12
ماکه هیچوقت نگفتیم خودروساز همیشه گفتیم فرغون ساز شمارونمیدونم .
غوز‌بلاغوزطلا: 1394/9/1923:23:39،
26
16
ما هم همین طوره میمونیم.
m-m: 1394/9/1918:01:49،
26
15
خودروسازی ما در طول این زمان چه کرده است که هنوز نتوانسته به معنای واقعی خودروساز شود؟
جواب این سوال فقط یک جمله است : پر کردن جیبشون نه مشتری مداری
اقتصاددان: 1394/9/1918:02:31،
23
29
ایران دارای ذخایر نفت و گاز است ودنیا به این منابع احتیاج دارد هر کاری هم بکنند صنعتی نمیشود چون باید این منابع را مفت به
به کشورهای غارتگر بدهد و با سرگرم کردن مردم به مشکلات اقتصادی از پیشرفت کشور و گرانی نفت و گاز جلو گیری میکنند در ایران که کسب وکاربر دروغ استوار است صنعتگرو نابغه جایی برای پیشرفت ندارد درسال کشور با بهانه های مختلف تعطیل است ولی شیرهای نفت وگاز به سوی غارتگران با هر ترفندی باز است حالا هی شعار تولید ندهید
نت: 1394/9/1918:02:46،
40
20
فقط به این خاطر که ما فقط به فکر دزدی هستیم بالا بریم پایین بیاییم تا برای رضای خدا و مشتری کار نکنیم پیشرفت تو هیچ زمینه ای نداریم.یا تو شیر اب قاطی میکنن کارخونه ها یا روی حلواشکری به جای مغز پسته باقالی میزنن و.......تو یه همچین جامعه ای علم و دین هیچکاره اند
الف: 1394/9/1918:04:22،
32
13
هر کی میره خودرو سازی استخدام بشه میشه کارشناس صنعت خودرو؟
پوريا: 1394/9/1918:04:28،
30
10
فقط به يك دليل: نداشتن وجدان كاري در ايران
جواب ...: 1394/9/1918:10:33،
37
16
جواب این سوال که چرا ما نمیتوانیم خودرو ساز شویم هزاران جواب وجود دارد ..

مهمترین جوابها .»»» خودرو سازی در ایران ۵۰ سال قدمت دارد که ۴۰ سالش دست این برادران انقلابی است که این نتیجشه
واما ده سال قبلش هم اگه در اینترنت ببینید ایران در همون زمان کم غیر از تولید قطعات بدنه و غیره بهترین برندها را منتاژ میکر و یک خودروی اسپرت در ایران ناسیونال تولید کرد که اگه سرچ کنید خودتون متوجه میشید

در ضمن ۹۹ درصد خودرو سازیهای دنیا خودشون مستقیم خودرو تولید نمیکنن و اکثرا با هم همکاری میکنن حتی ساخت هواپیمای بویینگ که قسمتهای دم و بال و قسمتی از موتور در استرالیا سویس و آلمان ساخته میشه
یا لودر کاتر پیلار که انژکتور و پمپ اون رو آلمان میزن و میلنگ و سیلندر رو انگلیس و غیره الا آخر

اینا نه مونتاژ کار هستن و نه فنی و نه راستگو و نه باسواد و همشون مغزشون مال ۱۴۰۰ سال پیشه پس توقع نه خودرو
جواب ..: 1394/9/1918:12:26،
42
16
تا اینا هستن نه توقع خودرو نه کشاورزی ونه هیچ چیز دیگه از این دولت به غیر از دروغ گرانی چپاول و گریه زاری و حرف و خبر منفی نداشته باشید ..وسلام
بچه مرشد: 1394/9/1918:13:07،
36
18
خودروساز نمیخوایم مدیر عامل عوض میشه...این یکی از همون مجرماس که اگه سرمایشو بدونین سرتون سوت میکشه...خون ملتو شیشه کرد و گذاشت رفت...
ناشناس: 1394/9/1918:17:25،
37
20
من کارشناس صنعت نیستم ولی برداشتهای خودمو برای جبران این عقب مانگی ها به این صورت طبقه بندی میکنم.
۱- تبلیغ روحیه انسان دوستی غیر مذهبی چون مذهب باعث ریا و توقع میشه
۲- ایران دوستی و اینکه هیجایی جز ایران به ما و خونوادمون اونجوری که باید خوش نمیگذره
۳- هر کسی باید از حداقلی از زندگی بعتوان یک ایرانی برخوردار باشه
۴- آقا زاده بازی باید در چهار چوب قانون قرار بگیره وهر کسی به اندازه زحمتش به پول برسه.
۵- کسی که به مردم دروغ میگه توی دادگاه باید بصورت علنی محاکمه و به زندان بره.
۶- به علم و دانش ارزش بدهیم و کسی که دنبالش میره احترام کنیم.
بعد این مراحل اون وقت باید دنبال اتصال و لینک قسمتهای مختلف جامعه مون با هم بریم میخاد صنعت و دانشگاه باشه یا هر چیز دیگه.
ali yazdi: 1394/9/1918:54:01،
19
16
بزار من جوابشو بهت بدم:چون اینجا ایرانه.
آریا: 1394/9/1919:40:56،
16
12
مشکل ما فقط خودروساز نشدن نیست بلکه مشکل کشور ما هیچ چیز ساز شدن در عین فرافکنی رسانه ای دوستان است!کشوری که در دانشگاه هایش هر آنچه تدریس میشود بالاخص در رشته های هایتک مهندسی تماما ترجمه ورژنهای نه چندان بروز انتشارات آمریکایی است آنوقت با همگان بالاخص همان آمریکایها به بدترین شکل ممکن سر جنگ دارد مسلم است که باید فاتحه پیشرفت را بدلیل قطع شدن خط تغذیه علوم خود و عدم بازی دادنش در مباحث انتقال تکنولوژی بخواند!!این است فرق بین شرق آسیاییها که بخوبی متوجه شدند کت تن چه کسی است با ما که فقط مرگ بر این و آن شده است روزگارمان!!!
معلم: 1394/9/1919:54:47،
14
18
چون این چیزا برایش مهم نیست چون قبل پیشرفت دنبال مسیر کوتاه است چون قبل پیشرفت فرهنگ وعلم واقعی را نه مدرک گرایی را یاد نمی گیره
بلکه مفت خوری و تنبلی فرار از کار وو عادت شد
چون همه پرمدعا منفعت طلب و ظاهر نما وووو
با چاپلوسی و بدون علم و دانش وو ارزش گذاری به استاد نمیشه پیشرفت کرد
هیچ جامعه ای از سطح معلمانش (استادان ) بالاتر نمی رود .
وقتی ارزش برای معلم و استاد نمی مونه همینه
وقتی واردات بی رویه است همینه
وقتی فرهنگ وعلم اینه همینه .ووووو
حامد: 1394/9/1919:56:34،
16
19
من فهمیدم چی میگه .داره میگه قیمت خودرو باید مثل قیمت بلیط هواپیما آزاد بشه .... یعنی مثلا پراید بشه شصت میلیون چطوره؟؟؟؟؟ بنازم به این هوش!!!!!!!!!
امير: 1394/9/1921:53:09،
22
13
دانششو نداره
علی : 1394/9/1923:24:07،
23
15
کاش اصلاً خودرو سازی نداشتیم. لا اقل ماشین های خارجی سوار میشدیم.........
ناصر: 1394/9/1923:40:16،
18
16
کارخانه مصادره ایی است وخیامی ها آدم های خیری بودند باید کارخانه را به صاحبش بر گردانند
امیرحسین: 1394/9/2000:00:21،
19
13

شاید خوش خیالی باشه که قیمت خودروی داخلی بیاد پایین یا تعرفه ها کم بشه چون برای دولت یه راه درامد پر سود و بی خطر وگرنه حمایت از تولید داخل و از این چیزا فقط حرف برادر من..
م ش: 1394/9/2000:09:53،
28
20
تا زمانی که فکر می کنیم باید پیکان سال 1348 تحت نام وانت آریسان با قیمت بالا بدهیم و پژو با مصرف سوخت بالا مثل تراکتور بسازیم این صنعت خود به خود رو به نابودی می رود.
معتقد: 1394/9/2000:37:26،
20
10
یه نکته جالب وجود داره که کسی خیلی راجع به خود مصاحبه شونده چیزی نگفته. پستی که ایشون داشته ( معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو) و هرکس دیگه ای که امروز داره حتما باید تاییدیه از جاهای خاص داشته باشه. بعبارت دیگر بر اساس شایسته سالاری نیست. اونوقت ایشون بر چه اساسی ادعا میکنه ارتباطی بین صنعت و دانشگاه نیست. خود ایشون چه تلاشی در دوره صدارت هاش داشته که دانشگاه رو به صنعت نزدیک کنه و بالعکس؟
جبار: 1394/9/2013:37:51،
12
16
مشکل نه دانشگاه و نه صنعته. مشکل اصلی دولتی بودن اقتصاد ایرانه که حلقه و اتصال دانشگاه و صنعت رو به هم زده. و الا دانشگاه برای درآمد زایی و سرپا ماندن و صنعت برای رسیدن به فروش مناسب و دنیا پسند مجبور به همکاری با هم هستند.
بهمن: 1394/9/2018:50:35،
10
16
میتونن ولی چرا انجام بدن
با فروش این لگنها سود میلیاردی میکنن
رضا: 1394/9/2020:52:09،
12
17
یکی دیگر از دلایل عدم پیشرفت صنعت خودروسازی بکارگیری نیروی غیر متخصص , کم سن و کم تجربه در پست های میدیریتی این صنعت و کنار گذاشتن افراد با تجربه است . انشاالله مسئولین از انتصاب افراد به صرف اینکه توسط شخصس توصیه شده است خودداری نمایند .

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار