کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

کیفیت خودروی ایرانی ؛ از سیاه تا سفید

کدخبر:۱۷۶۳۹چهارشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸:۴۷۵۳۹۸ بازدید

این روزها یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که در تیررس اظهارنظرهای غیرکارشناسی قرار گرفته صنعت خودرو است. صنعتی که به عنوان سرمایه‌ای ملی ...
کیفیت خودروی ایرانی ؛ از سیاه تا سفید

این روزها یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که در تیررس اظهارنظرهای غیرکارشناسی قرار گرفته صنعت خودرو است. صنعتی که به عنوان سرمایه‌ای ملی زیر ذره‌بین مردم قرار دارد و انتشار یک خبر یا اظهارنظر نادرست در این حوزه می‌تواند واکنش‌هایی هیجانی و احساسی به همراه داشته باشد که در نهایت ضرر زیادی را به صنعت و اشتغال کشور وارد می‌کند.

برای نمونه «کیفیت» خودروهای داخلی و پرداختن به آن موضوعی است که رسانه‌ها در انتشار اخبار آن باید دقت‌نظر داشته باشند و با حساسیت بیشتری این موضوع را دنبال کنند. چندی پیش در یکی از رسانه‌های معتبر الکترونیکی که بسیاری از کارشناسان به اخبار آن استناد می‌کنند خبری با عنوان «تنزل رده کیفی خودروهای داخلی» منتشر کرد. نگارنده با اعلام این خبر که در چند ماه اخیر ارزیابی و بازرسی کیفی خودروهای داخلی هم براساس دستورالعمل ارزیابی پیشین و هم براساس دستورالعمل جدید انجام‌شده، با استناد به شنیده‌های خود نتایج حاصل از این بازرسی‌ها با دستورالعمل جدید را بیانگر افت قابل توجه کیفیت خودروهای داخلی در جدول رده‌بندی کیفی عنوان کرده است.

از آنجایی که عملیات ارزیابی خودروهای داخلی به‌وسیله شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام می‌شود، صمت نسبت به پیگیری این موضوع از مدیر مهندسی بازرسی خودرو این شرکت پرداخت که این مقام‌مسئول آن را تکذیب کرد. در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر افزایش کیفیت خودروهای داخلی از سوی خودروسازان تاکید و این امر را یکی از اصلی‌ترین رئوس فعالیت این وزارتخانه و همچنین خودروسازان عنوان می‌کند،‌ معتقد است انتشار خبر تایید نشده و بی‌اعتبار افت کیفیت خودروهای داخلی نه تنها دستاوردی برای این صنعت نخواهد داشت بلکه صدمات جبران ناپذیری بر بدنه این صنعت اشتغالزا وارد خواهد کرد.


اجرای آزمـایـشی ارزیابی کیفی

اما اصل خبر چیست و آیا با تغییر دستورالعمل ارزیایی، کیفیت خودروهای داخلی کاهش یافته است؟ مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت‌وگو با با ارائه مقدمه‌ای درباره این دستورالعمل صمت اظهار کرد: دستورالعمل ارزیابی و بازرسی کیفی خودروهای داخلی با رویکرد افزایش رضایت مشتریان و با حضور صاحب‌نظران، انجمن خودروسازان ایران و دانشگاهیان مورد بازنگری قرار گرفت که برای تدوین آن نزدیک به یک سال و نیم زمان صرف شد. علی عالی‌نهاری اضافه کرد: در بازنگری این دستورالعمل سعی بر آن است نگاه روی عملکردها معطوف باشد و ایرادهای اساسی یک خودرو از نظر عملکردی کشف شود. در دستورالعمل جدید سختگیری‌ها افزایش یافته و ارزیابی خودرو زمان بیشتری می‌طلبد و باقی مسائل همچنان به قوت خود باقی است. وی درباره دلیل انجام بازنگری در دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی اینگونه توضیح داد: بازنگری در دستورالعمل‌ها در دوره‌های مختلف برای بروز شدن آنها انجام می‌شود زیرا نسل خودروها تغییر کرده و مدل‌های جدیدتری عرضه و وارد بازار می‌شود. همچنین روند علم بازرسی نیز در طول یک سال تغییر می‌کند. بنابراین بازنگری، امری ضروری است و جزء جدایی‌ناپذیر این دستورالعمل‌ها محسوب می‌شود. عالی‌نهاری در ادامه با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها در انتشار اخبار نادرست گفت: در یکی از رسانه‌ها در ارتباط با دستورالعمل جدید ارزیابی خودرو اینگونه استنباط شده که سطح کیفی خودروها کاهش یافته در حالی که این برداشت اشتباه بوده و این موضوع از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منعکس نشده است. وی تصریح کرد: همکاران باید منتظر باشند نتیجه ارزیابی‌های مشخص شود و سپس درباره میزان افزایش یا کاهش کیفیت خودروها قضاوت و اظهارنظر کنند. قضاوت‌هایی که مبنای اطلاعاتی ندارد، فضا را متشنج کرده و ارتباط مثبتی که بین شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و خودروسازان در جهت برنامه‌های بهبود کیفیت به‌وجود آمده را مخدوش می‌کند.

مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با تاکید بر اینکه هیچگونه نتیجه‌ای از دستورالعمل جدید که نشان دهد کیفیت خودرو کاهش یافته، از سوی ما منتشر نشده، اظهار کرد: گزارش‌ها به صورت ماهانه منتشر می‌شود و در این بین ارزیابی‌ها براساس دستورالعمل جدید بعد از ۳ ماه بیان خواهد شد و در اختیار همه قرار خواهد گرفت. به گفته عالی‌نهاری، بر اساس دستورالعمل و روندی که از سال‌های گذشته (بیش از ۲ دهه) وجود دارد، بازرسان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هر روز در تمام شرکت‌های خودروسازی که به امر تولید مشغولند، مستقر هستند. بیشتر خودروسازان به‌ویژه آنهایی که در تیراژ بالا به تولید خودرو می‌پردازند، با شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران همکاری خوبی دارند. وی مبنای استانداردهای جهانی را مبنای تدوین دستورالعمل‌ها دانست و گفت: ما دستورالعملی خلق نکرده‌ایم زیرا فناوری و طراحی خودرو نزد شرکت‌های معتبر خارجی قرار دارد. بنابراین روش‌های بازرسی نیز از شرکت‌های معتبر خارجی الگوگرفته شده است. در این بین شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نقش هماهنگی بین روش‌های مختلف بازرسی و ارزیابی را برعهده دارد، به گونه‌ای که بتواند دامنه وسیعی از محصولات تولیدی در کشور را دربرگیرد. 

مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تصریح کرد: در کشور خودروهایی با کیفیت بالا وجود دارد و برخی خودروها نیز از نسل قدیمی است. بنابراین باید دستورالعملی مورد استفاده قرار گیرد که قابلیت ارزیابی تمام خودروها را داشته باشد و دستورالعمل جدید همزمان با دستورالعمل قبلی در حال اجراست. برنامه اینگونه خواهد بود که دستورالعمل جدید دوره آزمایشی را طی کند که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آن دوره ۳ ماه را تعیین کرده است.


توجه رسانه‌ها به جلب اعتماد عمومی

استاد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تاکید بر اینکه اخباری که به دست رسانه‌ها می‌رسد باید از چند مرجع عبور کند و بعد از تایید درستی آن منتشر شود، در گفت‌وگو با "روزنامه صمت" اظهار کرد: هنگامی‌که خبری به نادرستی انتشار می‌یابد اعتمادعمومی نسبت به موضوع خبر جلب یا سلب خواهد شد که در این شرایط بازگرداندن اعتماد به مردم دشوار خواهد بود. فضل‌الله جمالو اضافه کرد: بنابراین برای برون‌رفت از این موضوع و به‌ویژه خبرهایی که آرامش جامعه را به مخاطره می‌اندازد، رسانه‌ها باید بعد از کسب اطمینان‌خاطر و تاییدیه از مراجع مرتبط، نسبت به انتشار آن همت گمارند. برای نمونه هنگامی‌که در ارتباط با صنعت خودرو بحث راه‌اندازی کمپین مطرح شد، بارها اعلام شد که چیزی با عنوان کمپین وجود ندارد که آمار اعلام شده از ثبت‌نام متقاضیان وام نیز نشان می‌دهد مشکل مردم برای نخریدن خودرو کمبود نقدینگی و قدرت پایین خرید بوده است. بنابراین کمپین از سوی برخی گروه‌ها با همیاری برخی رسانه‌ها هدایت می‌شد. این گزارش نشان می‌دهد،‌ رسانه‌های کشور به ویژه آنهایی که بیشتر در تیررس نگاه مردم قرار دارند و صاحب‌نظران به اخبار آنها استناد می‌کنند، نباید تا قبل از حصول اطمینان از مرجعی قابل اعتماد به انتشار اخباری حساسیت‌زا بپردازند زیرا اگر افکار عمومی نسبت به یک موضوع بدبین شود،‌ اصلاح نگاه منفی ایجاد شده بسیار دشوار خواهد بود و گاهی تبعات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

آقا مشتبا: 1394/9/1110:12:41،
264
15
کیفیت خودروی ایرانی
برف سیاه
شب روشن
جن و بسم الله


رضا: 1394/9/1110:40:51،
124
13
باز ایرانجیب امار کامنت و بازدیدش کم شد رفت سراغ موضوع همیشگی...
رجبعلی ببرزاده: 1394/9/1110:50:42،
138
13
مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید

مقاله سفارشی!

یارو داره می گه اخبار مربوط به کیفیت بد محصولات رو منتشر نکنین که برای ما بد می شه!

به سنگ پای قزوین گفته زکی!
mohsem: 1394/9/1111:04:49،
105
11
هر موقع اقای نعمت زاده نعمت بخش شیوا وبقیه دست اندرکاران صنعت خودرو نمایندگان مجلس و کابینه دولت امدن و سوار بر این خودروهای ساخت داخل شدند ما نیز مجاب میشویم که خودرو ساخت داخل کیفت دارد
البته خودرو ساخت داخل نه خودرو منتاژی و یا وارداتی

هرچند که میدانیم پژو های نهاد ریاست جمهوری از نوع خاص(بخوانید سفارشی) هستند
بویینگ: 1394/9/1111:26:57،
99
10
تنها چیزی که تو خودروی ایرونی دیده نمیشه کیفیته . الان تو مناطق آزاد یه کمری 2007 یا سوناتا 2007 یا النترا 2014 یا تویوتا یاریس 2014 رو با اندکی اختلاف هم قیمت دنا یا پارس میفروشن . اختلافشون شبیه فاصله سیاره نپتون با خورشید پیاده بریدو بیایید .
آلبالو: 1394/9/1112:39:01،
62
14
هر چه گزارش طولانی تر و هرچه استناد آن به مقامات بالاتر بیشتر و هرچه جملات پرطمطراق در آن بیشتر باشد آن گزارش دروغ و بی محتوا و تبلیغاتی تر است.

خودرو های صفر داخلی هر روز بی کیفیت تر از دیروز!!!!
چون هر روز حرص و طمع خودروسازان و حامیانشان بیشتر و هر روز ابعاد فساد و رانت در اقتصاد ایران بیشتر می شود.
محمود: 1394/9/1113:28:19،
14
68
خودروهای با کیفیت و پر امکاناتی تو تولیداتمون داریم
برلیانس و دنا دو نمونه از این خودروهای باکیفیت هستند . من که به نوبه خودم واقعا ازشون راضی هستم. با هیچ چیزم عوضشون نمیکنم
مهدی: 1394/9/1114:06:35،
46
15
آیا نویسنده مقاله کلمه ای به نام خجالت سرش میشه؟واقعا که خجالت آوره. البته از امثال بیسوادهایی مثل شماها انتظار بیشتر از این نمیره.شاید هم پول خوبی توش بوده!!!!الله اعلم
ساسی: 1394/9/1110:15:22،
117
13
آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است
Name: 1394/9/1110:24:40،
68
12
ما رو چی فرض کردین ؟!!
اون ضریب هوشی شماست که خیلی اوضاعش داغونه و وضع رو کشیده به اینجا
سعید: 1394/9/1110:37:32،
56
12
اعتماد عمومی به خودروسازها خیلی وقته از بین رفته و علتش هم زیاده خواهی و گستاخی و بی کفایتیه مدیران اونه نه چارتا مقاله ای که اینور و اونور نوشته میشه
نیما: 1394/9/1110:42:53،
52
10
ایران جیب تو هم؟؟تو دیگه چرا؟ ؟
من نویسنده نیستم ولی کاش امکانش بود یه مقاله با مستندات واقعی بهتون میدام چاپ میکردین .
کیفت از رو بازرسی فورماليته مشخص نمیشه.تو کل دنیا تک تک قطعات تولیدات صنعتی کد تولید ومشخصات سازنده تو فایل محصول روشه تولیدکننده مشخصه قطعه ساز نهایت کیفت به کار میبره تا از پروسه تولید حدف نشه و...پس کیفیت محصول نهایی تحته کنترله
محمد: 1394/9/1110:44:56،
57
11
خواهشا در مورد كيفيت ديگه صحبت نكنيد
ali: 1394/9/1110:55:27،
49
11
موقع بازرسی خودرو ماشین خوبه دست مشتری که میرسه بی کیفیت میشه واقعا جالبه ... واقعیت تلخه باید قبول کنن دیگه کیفیت خودرو های داخلی پایین اومده قبول ندارین یه ماشین مدل 89-90 رو با یه ماشین 94 مقایسه کنید ببینید سطح کیفیتو .

این اداره استاندارد هم از خود دولته دیگه براش کاری نداره یه مهر تایید بزنه روی تموم محصولات بی کیفیت این دو خودرو ساز و بندازه به جون مردم . این اداره اگه واقعا اداره استاندارد بود پراید و پژو 40 سال پیش رو استاندارد اعلام نمی کرد !!!!!
امیر: 1394/9/1111:04:10،
45
13
خودرویی که بر اساس پلت فرم سال 90 میلادی ساخته شود انهم با متریال هندی و چینی و چند تا کارگاه داخلی , خروجی اش محصولی است که به ده هزار کیلومتر نرسیده ده ها ایراد ساختاری
از سر و صدای بدنه تا روغن ریزی موتور و اشکالات برقی را نصیب
مصرف کننده بیچاره خواهد کرد.!
مهدى: 1394/9/1111:07:35،
49
13
زور الكي نزن آقاي كارشناس !! شرم بر كارشناسي شما
علي: 1394/9/1111:08:47،
46
12
ايرانخودرو سايپا بيان بنز بزنن
ما نميخريم بايد ورشكست بشن
شرفشون از دست رفته بين مردم
غمگسار: 1394/9/1111:14:15،
52
15
عزیزم زیاد زور نزن زوردونت پاره میشه. کیفیت مبحثی هست که اصلا احتیاج به تبلیغ نداره و خودش خودش رو نمایان میکنه. مردم هم اگه مجبور نبودن اینقدر فهم و شعور دارن فرق بین تویوتا یاریس و 206 چینی رو تشخیص بدن. شما سعی کن طرف خودرو سازت رو تفهیم کنی مردم خصوصا قشر جوان باسواد و تحصیل کردن و قدرت تحزیه تحلیل دارن و با حرفهای جانبدارانه امثال شما فریب نمیخورن. اما چون گرفتار انحصارن وام 25 میلیونی میگیرن و از شما خرید میکنن. وگرنه یه چنین شرایطی از طرف تویوتا اعلام بشه فروش قیامت میکنه. و شما انگشت به دهن میمونید. فعلا تحریمید تا بعد.
ایرانی: 1394/9/1111:27:56،
45
10
در ایران چیزی به نام کیفیت وجود ندارد.
آلبالو: 1394/9/1114:28:40،
27
11
هر چه گزارش طولانی تر و هرچه استناد آن به مقامات بالاتر بیشتر و هرچه جملات پرطمطراق در آن بیشتر باشد آن گزارش دروغ و بی محتوا و تبلیغاتی تر است.

خودرو های صفر داخلی هر روز بی کیفیت تر از دیروز!!!!
چون هر روز حرص و طمع خودروسازان و حامیانشان بیشتر و هر روز ابعاد فساد و رانت در اقتصاد ایران بیشتر می شود.
علی: 1394/9/1116:17:15،
34
10
آقاجان دو ر وز پیش یه سمند 91 خریدم . بیست و یک . از سابقه صاحب قبلش خبر داشتم که به ماشین زور نگفته . خودم تمام دنده ها پر کردم و صد و هشتاد رفتم با این که بازم داشت گاز میخورد . دیروز وقتی داشتیم می رفتیم تعویض پلاک ماشین یاتاقان زد . بجای تعویض پلاک رفتیم مکانیکی . بازش کرد به اندازه کف دست چسب از تو کارتر درآورد و یه پیچ اضافه . گفت وقتی فشار بهش آوردید چسبها سوراخهای ایول پمپ را گرفتن و روغن به یاتاقان نرسید . کلش یه دقیقه ماشین زیر فشار بود من دو ملیون وفروشنده یک و نیم پیاده شدیم .

یه مسلمان کیفیت را مشخص کنه .

حسن: 1394/9/1117:07:35،
25
10
خب داداش من سمنده دیگه. ماشین NASCAR نیستش که.
بعدش هم به جوونیت رحم کن . با چه جرئتی با این ماشین و تو کدوم جاده 180 تا میری؟
تازه به نظرم ماشین شما به نسبت تولید 92 و 93 کیفیتش خیلی خوب بوده.
مدلهای جدیدتر پیچهای اضافه و چسب تو کارتل رو بیشتر هم کردن
بي نام ماشين شناس: 1394/9/1121:37:11،
18
9
اگر راست ميگيد( كه قطعا نميگيد) ي كارشناس از خودرو سازهاي بنام امريكا، المان يا ژاپن بياريد تو كارشم دخالت نكنيد ببينيد چي ميگه - من كه خيلي دوست دارم اين كار اتفاق بيفته و اون گزارش رو بايد با اب طلا نوشت
ناشناس: 1394/9/1210:11:53،
21
11
صنعت خودرو سرمایه ملی نیست سرطان ملی هست
سعيد: 1394/9/1210:13:42،
18
11
من سال 87 خودرو ريو خريدم تا الانم بيش از 100 مرتبه تصميم به تعويض ماشينم گرفتم.اما هر بار كه براي خريد ماشين اقدام كردم و سوار شدم با پشيماني برگشتم.نميخوام از ريو تبليغ كنم اما اينو ميتونم به جرات بگم اين اكيپ كارشناس و.... هر چيز كه خوب هست و بدرد بخوره از ما ايرانيها دريغ ميكنند.بهتر بگم جنس خوب به ما ايرانيها نيومده.
از سال 87 تا حالا 180 هزار كيلومتر انداخته اما هنوز موتور و گيربكس خطا نكرده فقط يكم قديمي شده ولي با اين حال هم حاضر نيستم دور بر خودروهاي داخلي امروزي برم نه بخاطر كيفيتشون بلكه اين خيانتيه به خودم و خانوادمه.
ناشناس: 1394/9/1211:14:54،
19
11
دوست عزيز واقعا گل گفتي جنس خوب به ما ايرانيها نيومده
عبدالله انصاری: 1394/9/1210:51:11،
12
17
انصافن بادرنظر گرفتن تحریم ها، جهان سومی و عقب مانده بودن، کیفیت پایین سیستم های نظارتی در صنایع و ... کیفیت خودروهای ملی مثل پارس و دنا بسیار خوب و شاید عالی ارزیابی می شود. یک پژو پارس به طور معمول و با نگهداری دقیق، تا پنج سال هیچ نوعی خرابی به جز تعویض تسمه تایم و لنت ها ندارد.
ستوده: 1394/9/1211:49:15،
13
12
دوست عزيز من بخاطر شغلم با انواع خودروهاي داخلي و خارجي سروكار دارم. نميدونم بر چه مبنا و اصولي ميفرماييد پرشيا تا پنج سال بدون خرابي ..... والا سه دستگاه پرشيا بصورت اصولي طي يكسال گذشته تحويل من بوده و تمام جزئياتشو ميباست ثبت ميكردم.فقط ميتونم بگم بقول بعضي دوستان شانسيه يا غير شانسي چندين مرتبه پامون به نمايندگي باز شده از هيدروليك خودرو تا جعبه دنده و ... شايد گاهي از اين خودروها بسته به ورد و جادو و شانس و....بدون دردسر باشه اما شخصا اين واقعيتو قبول دارم كه در ساخت خودروهاي داخلي به هر دليل استاندارد رعايت نميشه و اينو ميتونيم از راكب خودروها به واقع بپرسيم ونتيجه گيري كنيم.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل