کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ردپای مؤسسات غیرمجاز در حسابهای فاقد شماره ملی


کد خبر : ۱۷۵۴۶یکشنبه، ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۱۱۷۱۵ بازدید

ارجمندنژاد گفت: حدود 250 هزار نفر از اشخاص حقیقی فاقد شماره ملی در کشور وجود دارد که فعال هستند و به بانکهای آنها اعلام شده تا نسبت ...

عبدالمهدی ارجمندنژاد مدير کل مقررات، مجوزهای بانكي و مبارزه با پولشويی بانک مرکزی اظهار داشت: کل حسابهای موجود در کشور حدود 413 میلیون است که این حسابها مشتمل بر اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و اتباع خارجی حقیقی و حقوقی می باشد که از این تعداد حدود 403 میلیون حساب متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی و حدود 2 میلیون حساب متعلق به اتباع خارجی است که در ایران اقامت دارند.

وی افزود: بیشتر از 91% از این حسابها برای اشخاص ایرانی دارای شماره ملی یا برای اشخاص حقوقی ایرانی دارای شناسه ملی و یا اتباع خارجی دارای شماره فراگیر می باشد.

ارجمند نژاد ادامه داد: تعدادی ازاین حسابها نیز به علل مختلف و از زمان های گذشته دارای شماره ملی نیستند یعنی در مجموع کل حسابها، بیشتر از 92،93% ازحسابها دارای شماره ملی یا شناسه ملی یا شماره فراگیر هستند و فقط حدود یک یا دو درصد از این حسابهای اشخاص حقیقی ایرانی فاقد شماره ملی می باشد که البته با دستور بانک مرکزی این حسابهای مسدود برداشت شده است به طوری که صاحبان این حسابها در زمان مراجعه به بانک برای برداشت از حسابشان بدون تکمیل اطلاعات و ارائه شماره شناسه ملی قادر به عملیات بانکی نخواهند شد.

مدير کل مقررات، مجوزهاي بانكي و مبارزه با پولشويي بانک مرکزی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر و طبق آخرین آمار، اصلاح این نوع حسابها روز به روز رو به بهبود است و حدود 250 هزار نفر از اشخاص حقیقی فاقد شماره ملی در کشور وجود دارد که فعال هستند و به بانکهای آنها اعلام شده تا نسبت به اصلاح و تکمیل اطلاعات مربوط به این نوع حسابها اقدام کنند.

ارجمند نژاد در ادامه گفت: متأسفانه برخی از این حسابها مربوط به اشخاصی هستند که در زمان های گذشته به دلیل آنکه شماره ملی یا کارت ملی به وجود نیامده بود اقدام به افتتاح حساب کردند و یا متعلق به افرادی است که بعد از افتتاح حساب اصلاً رجوعی به بانک نداشته یا فوت کرده اند و وراث آنها برای تعیین تکلیف آنها اقدامی نکرده اند و یا در خارج از کشور به سر می برند.

وی همچنین بیان کرد: در خصوص حسابهای فاقد شناسه ملی اشخاص حقوقی، برخی از بانکها بر این باورند که بعضی از مشتریانشان در اخذ شناسه ملی که مخصوص اشخاص حقیقی ایرانی است از سایر دستگاه ها با مشکلاتی مواجه هستند که قرار بر این است که آنها را سریعاً تعیین تکلیف کنند و بنابراین مسئله اساسی و مهم این است که هیچ حسابی بدون شماره منحصر به فرد ملی/ شناسه ملی نباشد.

ارجمند نژاد همچنین اظهار داشت: این موضوع در یکی از بانکها به دلیل اینکه آن بانک با ادغام مؤسسات اعتباری و صندوق های قرض الحسنه ایجاد شده بود و متأسفانه مؤسسات ادغام شده با وی در آن مقطع جزء مؤسسات غیرمجاز بودند به وجود آمد که با همکاری این بانک جدید و مشتریانش حسابهای فاقد شماره ملی در حال ساماندهی هستند.

وی در پایان تأکید کرد: طبق آخرین بخشنامه ای که در تاریخ 27/8/1394 از طرف بانک مرکزی به بانکها ابلاغ شده به آنها فرصت داده شده تا نسبت به تکمیل و تصحیح اطلاعات خود اقدام کنند تا این مشکلات به سرعت مرتفع گردد. در همین راستا بیشتر بانکها این مسأله را حل کرده و فقط یک یا چند بانک است که در حال تکمیل و رفع نواقص حسابهای بانکی خود هستند که این مسئله توسط بانک مرکزی در حال پیگیری است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها