کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران آماده سبقت از قطر در پارس‌جنوبی


کد خبر : ۱۷۴۶۴چهارشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸:۱۵۲۱۹۴ بازدید

معاون وزیر نفت با بیان اینکه با افزایش 100 میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس‌جنوبی در سال جاری ایران آماده سبقت از قطر شده است، گفت ...

معاون وزیر نفت با بیان اینکه با افزایش 100 میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس‌جنوبی در سال جاری ایران آماده سبقت از قطر شده است، گفت: امسال تولید گاز از ۷ فاز جدید پارس جنوبی آغاز می‌‌شود.

رکن الدین جوادی در تشریح برنامه‌های جدید افزایش ظرفیت تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: تا پیش از پایان سال‌جاری طرح توسعه فاز ۱۵، ۱۶ و ۱۷ پارس جنوبی به طور رسمی افتتاح خواهد شد. معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید گاز فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تا سقف ۵۰ میلیون مترمکعب در روز، تصریح کرد: علاوه بر این، پیش بینی می‌شود امسال تولید گاز از طرح توسعه فاز ۱۹، ۲۰ و ۲۱ این میدان مشترک گازی آغاز شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از چاه‌های دریایی فاز ۱۶ و ۱۷ پارس جنوبی برداشت و پس از فرآورش در پالایشگاه ساحلی به شبکه خطوط لوله تحویل داده می‌شود، بیان کرد: ظرفیت تولید گاز از این فاز مشترک تا چند روز آینده به ۱۵ میلیون مترمکعب و در نهایت تا سقف ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از این پروژه مشترک تولید خواهد شد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه در سال‌جاری هم همچون سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعی به ظرفیت تولید روزانه گاز ایران افزوده خواهد شد، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این افزایش تولید از محل راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی محقق خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در کنار افزایش تولید گاز، ظرفیت تولید روزانه میعانات گازی ایران هم امسال با افزایش قابل توجهی همراه خواهد شد، اظهارداشت: به ازای هر فاز استاندارد حدود ۲۵ میلیون متر مکعب گاز شیرین و حدود ۳۷ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید خواهد شد.

جوادی با اشاره به تولید حدود ۵۰۰ هزار تن گاز مایع و ۵۰۰ هزار تن اتان با راه اندازی هر فاز استاندارد در پارس جنوبی، افزود: بر این اساس با بهره برداری از طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی تولید و عرضه خواهد شد.

معاون وزیر نفت از تولید روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن گوگرد به ازای هر فاز پارس جنوبی خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان فعالیت دولت یازدهم، توسعه تمامی فازهای پارس جنوبی به استثنای فاز ۱۴ این میدان مشترک تکمیل شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه تولید کنونی از فازهای پارس جنوبی معادل ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز ترش، ۸ میلیون تن اتان، ۸ میلیون تن LPG بوده است که بخشی در پتروشیمی مصرف می شود، تاکید کرد: در پایان توسعه پارس جنوبی بیش از ۱۰ میلیون تن اتان و ۱۰ میلیون تن گاز مایع از این میدان مشترک تولید و عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش مهر که آیا تا پایان فعالیت دولت یازدهم ایران در توسعه و تولید گاز پارس جنوبی از شریک قطری جلو خواهد افتاد؟ توضیح داد: براساس ۲۸ فازی که برای توسعه این میدان مشترک تعریف شده (با احتساب فاز ۱۹ که دو فازی است و فاز ۱۲ که سه فازی است) در نهایت حدود ۷۲۰ تا ۷۳۰ میلیون متر مکعب در روز در پارس جنوبی گاز شیرین تولید خواهیم کرد.

جوادی در پایان با بیان اینکه قطعا با این میزان تولید گاز ایران از قطر در برداشت و پالایش روزانه گاز از قطر جلو می‌افتد، خاطرنشان کرد: بخشی گاز تولیدی به منظور تامین نیازهای داخلی و بخش قابل توجهی از مسیر خط لوله و یا طرح‌های LNG به بازارهای منطقه ای و فرا منطقه ای صادر خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها