کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

احتمال حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو جدی شد

کدخبر:۱۷۴۵۹چهارشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲:۵۴۳۵۸۳ بازدید

بازار خودرو و نحوه قیمت‌گذاری آن موضوعی است که سال‌های‌ سال بحث‌های مختلفی را در محافل تخصصی و همچنین در جامعه ایجاد کرده ...

بازار خودرو و نحوه قیمت‌گذاری آن موضوعی است که سال‌های‌ سال بحث‌های مختلفی را در محافل تخصصی و همچنین در جامعه ایجاد کرده است. برخی معتقدند که صنعت خودرو در ایران با توجه به این‌که عمده تولید خودرو توسط 2 خودروساز بزرگ انجام می‌شود، انحصاری است و برهمین اساس طبق قانون باید شورای رقابت قیمت‌گذاری آن را انجام دهد. در مقابل بخشی از کارشناسان و فعالان این بازار نیز اعتقاد دارند که فعالیت تعداد زیادی شرکت خودروسازی در کشور نمایانگر رقابتی بودن این صنعت است و به همین دلیل قیمت‌گذاری خودرو باید براساس مکانیسم عرضه و تقاضا و بازار انجام شود. ضمن این‌که این نوع قیمت‌گذاری باعث افزایش رقابت و کاهش قیمت خواهد شد.

به گزارش شهروند، این درحالی است که در سال‌های اخیر شورای رقابت با استناد به انحصاری بودن این صنعت، قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده گرفته، هرچند که همواره این قیمت‌گذاری با حاشیه‌های زیادی نیز همراه بوده است. اما طی ماه‌های اخیر و در مقطعی که دوره فعالیت ٦‌ساله شورای رقابت به پایان رسید و هم اکنون اعضای جدید آن از رئیس‌جمهوری حکم تازه گرفته‌اند و هنوز جلسه‌ای برگزار نکرده‌اند، زمزمه‌های خروج قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت قوت گرفته است. حال همه منتظرند تا با تشکیل جلسات شورای رقابت در دوره جدید خود و موضعگیری این شورا، موضوع قیمت‌گذاری خودرو تعیین تکلیف شود.  

در این میان سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: بازار خودرو رقابتی است زیرا خودروسازان متعددی در بازار حضور دارند و در سال‌های اخیر نیز واردکنندگان حضور خوبی در بازار خودرو کشور داشته‌اند.

نقض قانون با خروج شورا از قیمت‌گذاری خودرو

اما «جمشید پژویان» رئیس سابق شورای رقابت، یکی از منتقدان به قیمت‌گذاری خودرو براساس نظام عرضه و تقاضا، خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو را خلاف قانون می‌داند. او می‌گوید:  فصل ٩ قانون سیاست‌های اصل ٤٤ قانون اساسی به صراحت اعلام کرده که قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری باید براساس دستورالعمل شورای رقابت صورت گیرد، مگر این‌که شورا خود طی مصوبه‌ای نهاد دیگری را مسئول این کار بداند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به انحصار در صنعت خودروسازی، ادعای خودروسازان درخصوص تولید رقابتی را بی‌معنی خواند و گفت: صدور مجوز برای تعیین قیمت خودرو براساس اقتصاد آزاد به معنای موافقت با خالی کردن جیب مردم است.

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که هیچ علامتی دال بر خروج صنعت خودروسازی از انحصار در کشور وجود ندارد، حمایت‌های ویژه وزارت صنعت از خودروسازی در زمان ریاست خود (دولت قبل) در این شورا را مورد اشاره قرار داد و گفت:  قیمت‌گذاری خودرو باید در نهادی بی‌طرف انجام شود که به صورت همزمان منافع تولید‌کننده و مصرف‌کننده را در نظر گیرد که شورای رقابت با توجه به عدم وابستگی چنین صلاحیتی را داراست.

عقب‌نشینی غیر عادی شورای رقابت

او همچنین درباره جایگاه شورای رقابت افزود: اظهارنظرهای کنونی درخصوص رقابتی شدن منطبق با مسائل اقتصادی نیست. شواهد نشان‌دهنده تنزل جایگاه شورا در مسائل اقتصادی است. پژویان با بیان این‌که در دنیا نهادی به نام سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وجود ندارد، ایراداتی را به واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به این سازمان وارد کرد و گفت:  در این سازمان حمایت از مصرف‌کننده به‌درستی انجام نمی‌شود. برهمین اساس سپردن قیمت‌گذاری خودرو به این سازمان به انحصار بازار خودرو دامن خواهد زد. علاوه بر این، این سازمان صلاحیت این کار را ندارد.

مصرف‌کنندگان بدون کرسی

همچنین «محمد جعفری» رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که اقتصاد آزاد را شرط لازم برای قیمت‌گذاری خودرو براساس نظام عرضه و تقاضا می‌داند، به «شهروند» گفت: در این شرایط است که می‌توان اجازه داد، بازار قیمت‌ها را تعیین کند. چرا که در شرایط رقابتی تولیدکنندگان برای حفظ مشتریان خود قیمت‌ها را کاهش می‌دهند. او در ادامه فضای انحصاری بازار خودرو را مورد اشاره قرار داد و گفت: در چنین شرایطی باید دولت بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو نظارت داشته باشد.
رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران حذف نماینده جامعه مصرف‌کننده در نظام قیمت‌گذاری خودرو را مورد انتقاد قرار داد و افزود: پیش از این تصمیم‌گیری در کمیته خودرو صورت می‌گرفت و انجمن مصرف‌کننده در آن صاحب کرسی و حق رأی بود، اما با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت نه‌تنها هیچ حق رأیی برای جامعه مصرف‌کنندگان در نظر گرفته نشد، بلکه حتی در جلسات این شورا نیز از ما دعوت نمی‌شد. او خاطر نشان کرد:  ایران جزو معدود کشورهایی است که چنین حمایت ویژه‌ای را از صنعت خودروسازی انجام می‌دهد. این فرزند تنبل و ناکارآمد صنعت خودرو نیز حاصل روش‌های حمایتی غلط است. رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از احتمال واگذاری آن به سازمان حمایت و تشکیل شورای سیاستگذاری خودرو خبر می‌دهد.

شورای سیاستگذاری خودرو درحالی طی سال‌های اخیر محلی برای هم‌اندیشی خودروسازان و وزیر و معاونان مربوطه بود که در طول دولت‌های نهم و دهم فعالیت‌هایش کمرنگ شده و در دولت دهم برگزاری جلسات تعطیل شد. اما با آغاز به کار دولت یازدهم بار دیگر این شورا جایگاه سابق خود را در تعیین سیاست‌های کلان این صنعت به دست آورده است.

انحصار در خودرو نداریم

در این میان برخی دیگر از کارشناسان روش قیمت‌گذاری خودرو در کشور را تصمیمی اشتباه و خلق‌الساعه توصیف می‌کنند. در این‌باره «داوود میرخانی رشتی» به‌عنوان یکی از موافقان حذف شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو، برلزوم قیمت‌گذاری براساس نظام عرضه و تقاضا و بازار تاکید می‌کند. او که هرگونه انحصار در صنعت خودرو را تکذیب می‌کند، در توضیح ادعای خود می‌گوید:  برای این‌که کالایی انحصاری تلقی شود، باید ٢ مشخصه اصلی داشته باشد. نخست این‌که افزایش یا کاهش تولید موجب تغییر قیمت محصولات شود. مشخصه دوم این است که تولیدکنندگان در این بخش قادر باشد که جلوی ورود و خروج رقبای خود را بگیرند. درحالی‌که هم اکنون در ایران چنین شرایطی وجود ندارد و ١٨شرکت داخلی، خودرو تولید می‌کنند.

این فعال صنعت خودرو معتقد است که قیمت‌گذاری خودرو باید توسط خودروسازان صورت گیرد و نظارت دولت بر قیمت‌ها براساس نرخ‌های حاشیه بازار باشد. در این حالت خودروسازان موظف خواهند بود که تولیدات خود را ٥‌درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار عرضه کنند. در این حالت نه دلالی وجود خواهد داشت و نه واسطه‌ای.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

بابایی: 1394/9/408:25:16،
196
20
قبوله شورای رقابت رو حذف کنید به شرط اینکه تعرفه بشه 20 درصد تا رقابت واقعی بوجود بیاد. آیا همین حمایتهای دولت مثل وام 25 میلیونی حاکی از انحصاری بودن صنعت خودرو نیست؟
فرهاد: 1394/9/409:16:13،
110
21
بهتر حذف بشه وفتی تو این چند سال کاری نکرد.
عباس آقا: 1394/9/409:28:59،
86
20
اون ١٨ شركت خودروساز كه ادعا داريد خودرو توليد ميكنن و بازار انحصاري نيست به طور مستقيم و يا غير مستقيم زيرمجموعه خودروسازها هستن...

اين كه با اين همه كمبود تقدينگي ٤٠٠٠ميليارد تومان تسهيلات بدن به خودروسازها اين يعني انحصار ... تعرفه ١٢٠ درصدي يعني انحصار. واردات خودرو دست چند خانواده يعني انحصار. دولت بيشترين سهام خودروسازهارو داره يعني انحصار. و ...

تعرفه و واردات خودرو تو كل ايران بكنين مثل مناطق آزاد بعد دو از غير انحصاري بودن بزنيد
مسعود خان: 1394/9/409:39:11،
110
21
کاش یه روز بیاد تیتر بزنی

احتمال حذف ایران خودرو و سایپا از چاپیدن پول و مکین خون مردم جدی شد

به حق قران !
وطن پرست: 1394/9/409:41:08،
80
18
کلا" مواردي که ممکنه است به نفع مردم باشه حرام است. کلا" خوشي "تفريح"ورزش بانوان" توريست" و . . . حرام است.
وحید: 1394/9/409:59:04،
60
24
اقای داود میرخانی رشتی با مدرک دیپلم فنی چطور بازار خودروی یک کشور ۸۰ میلیونی رو کارشناسی میکنن؟!
واقعیت: 1394/9/414:00:23،
35
19
این مردم خودشون شورای رقابتن .اصلا قیمت کارشناسی رو قبول ندارن..هر قیمتی که خودشون بگن درسته .خخخخ
حسین: 1394/9/408:26:50،
87
17
حذف بشه یا نشه همشون دستشون تو یه کاسس
رضا1346: 1394/9/500:28:55،
25
17
با یه تلفن با هم در تماس هستن
و قیمت ها رو با هم کنار میان

رقابتی نیست همه با هم رفت و آمد خانوادگی دارن. ( رفاقت)


امیر : 1394/9/408:27:50،
57
23
بعید میدونم 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار بدن .
بازار رو تشنه میکنن دوباره گرونتر میکنن
حقیقت: 1394/9/408:29:34،
55
23
حذف بشه یا نشه...........
تا قیمت ها نصف نشه نمیخریم.
امیر: 1394/9/408:31:29،
55
20
البته تا الان هم شورای رفاقت نقشی در قیمت گذاری خودرو نداشته و نخواهد داشت ....
ناشناس: 1394/9/408:32:29،
40
22
حالا که شورای رقابت هست این طوریه.اگه شورای رقابت نباشد.اینا می خوان هر قیمت که ببرن بالا. وبی کیفیت
شهریار: 1394/9/408:35:08،
83
21
تعرفه را صفر کنید پراید را بکنیدش 100 میلیون
رضا: 1394/9/408:49:48،
61
18
تعرفه=انحصار
امیرحسین: 1394/9/408:53:56،
70
20
من عاشق اون تیترم = " انحصار در خودرو نداریم "

راست میگه عمه بزرگ من تعرفه 110 درصدی تا بعضی ماشین ها 200 درصدی رو روی سایر خودروها ( به غیر تولید داخل ) میزاره من نمتونم بخرم !!
بابک: 1394/9/408:37:16،
77
18
من میخوام بدونم شما که اسم خودتونو کارشناس گذاشتید و حتما باورتون شده از بقیه مردم بیشتر میفهمید غیر از سایپا و ایرانخودرو باقی ۱۶ شرکت خودرو ساز چند در صد سهم بازار را در اختیار دارن؟ آیا به ۱۰ در صد میرسه؟

پس اگر این دو خودروساز با هم تبانی کنن و تولیدو پایین بیارن یا ماشین به بازار ندن و احتکار کنن آیا این به معنای انحصار نیست؟ کاری که قبلا بارها کردن چون هیچ وجدانی ندارن که اگر داشتن ماشین بی کیفیت دست مردم نمیدادن.
صادق: 1394/9/408:44:44،
23
60
خودرو در اقتصاد ایران نقش مهمی دارد و درست است که الان وضعیت نامناسبی دارد ولی تمام این مشکلات به خاطر خودرو سازها نیست و به شرایط کلی کشور مربوط است وگرنه یک صنعت را معرفی کنید که الان رونق داشته باشد.
استاد: 1394/9/409:21:43،
44
25
به خاط خودرو ساز نیست که ماشین 30 سال پیش رو با قطعات آشغال چینی میدن 30 میلیون تومن و تازه می گن نمی صرفه و با مردم هم با تحقیر و توهین برخورد می کنند و طلبکارند؟ واقعاً از ماست که بر ماست، رفاه و احترام به ما نیومده، همون بهتر که همیشه استثمار بشیم...
مسلمان: 1394/9/409:32:54،
58
20
صادق جان صنعت * اختلاس * خيلي رونق داره !!!
مسلمان: 1394/9/409:35:17،
54
16
صادق جان فراموش كردم صنعت *رانت و واردات خاص باارز دولتي * هم خيلي رونق داره.
رضا: 1394/9/408:47:20،
35
21
مادامي كه تعرفه براي واردات خودرو هاي خارجي وجود انحصار هم هست . تعرفه=انحصار
امید: 1394/9/408:55:28،
38
19
صنعت خودرو مثل بیمار سرطانی میمونه که بهش مورفین تزریق میکنن این مورفینه پول نفت این مملکته و اقا دکتره هم دولته چون تا این مریض زنده است فاکتورهای بیمارستان اقا دکتره به هر شگردی وصول میشه البته به این بیمار امیدی نیست
عطا: 1394/9/409:05:32،
40
17
آقایون که انقدر اظهار فضل میکنی. سعید لیلاز و داود میرخانی رشتی. از نظر شما بازار خودرو رقابتیه ، باشه اشکال نداره قبول میکنیم. ولی آقایون اجازه بدن جنرال موتورز فولکس واگن تویوتا حتی بنز و بی ام و بدون تعرفه وارد شن ببینم آدم عقل سالمی پیدا میشه که از بین تویوتا یاریس و فورد فوکوس و دنا بیاد دنا رو انتخاب کنه؟
وقتی که میشه موستانگ و بعضی مدل های بنز و بی ام و رو زیر 100 میلیون خرید کی حاضر میشه بره لیفان و ام وی ام و هایما بخره؟
رقابت یعنی این. اگه نمیدونستید حالا یاد بگیرید. زشته ندونید ناحسابی یعنی شما اقتصاد دان هستید به اصطلاح
استاد : 1394/9/412:50:30،
24
19
میدونند، خودشونو به نفهمی میزنند، چون واسشون به صرفه تر است
استاد: 1394/9/409:11:21،
48
21
نخست این‌که افزایش یا کاهش تولید موجب تغییر قیمت محصولات شود. مشخصه دوم این است که تولیدکنندگان در این بخش قادر باشد که جلوی ورود و خروج رقبای خود را بگیرند.
تو این مملکت هر چه دروغ گو تر و وقیح تر و بیسوادتر باشیف کارت بیشتر راه می افته، جناب میرخانی:
مورد اول: هنوز آلزایمر نگرفیتم 91 و 92 چه اتفاقی افتاد، 206 تیپ 5 رو تو بازار با عرضه محدود رسوندید 41 میلیون، تندر کریه 44، پارس ال ایک، 43، پراید 111، 21 و .... پس شرط اولت کاملا بر ضد شماست و شما با کاهش عرضه، قیمت رو تو بازاری که خودت درست کردی، می بری بالا، هنوز یادمون نرفته سایت رو ماهی یه دقیقه باز می کردید و ملت هم چیزی گیرشون نمی ومد گیر دلال های خودتون می افتاد.
2- الان دولت محترمه با وضع تعرفه موثر 150% به شما کمک کرده تا جلوی محصولات رقیب را بگیرید و به جز شما دو شرکت زالو صفت، بقیه چینی بوده و سهم بسیار اندکی از بازار دارند.
طاها: 1394/9/409:14:55،
34
15
مافیا
استاد: 1394/9/409:18:57،
37
18
ادامه: و شما اجازه ورود یه رقیب را در شرایط مشابه و یکسان نداده و نخواهیدداد3- شما دو شرکت زالو صفت حتی بین خود حاضر به رقابت نیسیتید وبازار را بین خود تقسیم کرده ایید: زیر 30 میلیون برای سایپا و 30 تا 50 میلیون برای ویران خودرو و بعد تا 100 برای سایپا
پس انکار کردن انحصار مطلق دراین شرایط مثل انکار آفتاب تابان روز و یا انکار سفیدی ماست اشد.
4- چه دلیلی داردکه شما و امثال شما تا ابد تو خودرو سازی بمانید؟ من با حرف های شما و نعمت بخش برگ شده ام، یعنی قدمت شما به عنوان یک مسئول از عمر یک دانشار مملکت همبیشتر است، چه خوب چه بد، دیگر بس است و جا را برای مدیران بهتر و لایق تر خالی کنید.
5- اقتصاد در عین سادگی است، با بودجه 20، مجبور به خرید پراید، با 24 تیبا، با 29، 405، با 32 سمند و رانا، با 35 پارس، با 37 206 و...
دقت کنید در همه حال مجبور به خرید محصول هستیم. بیچاره مردم...
محمد: 1394/9/409:53:35،
42
22
شرعا این تعرفه حرام است چون هدف حمایت نیست این تصمیم مربوط به حدود 50سال قبل است که میخواستند از پیکان ودیگر صنایع مونتاژ که منتج به خودرو سازی شود گرفته شد یکی از زشت ترین اعمال در اسلام سرقت است انهم از جیب مردم که حد ان همه میدانیم قطع یداست
حميد: 1394/9/410:44:31،
36
17
خيلي جالب است فقط آقايان ليلاز متخصص اقتصاد پيش از تاريخ(رشته تحصيلي ايشون) و ميرخاني رشتي كه اتفاقاً هر دو از خودروسازها نفع مي‌برند معتقدند انحصاري وجود نداره. يادش بخير يه بنده خدايي مي‌گفت انحصار (تورم) را ننه‌جون منم فهميد اين حضرات نفميدند. پيروز و سربلند باشيد. من نمي‌خرم شما هم نخريد.
استاد : 1394/9/411:37:34،
36
23
دقیقا خدا شاهد تا ابد دیگه محصول این دو تا زالو رو نمیخرم حداقل خیالم راحته امثال نعمت بخش و میرخانی و زارع به شعورم توهین نکرده و نتونستند بهم توهین کنند
محمد: 1394/9/412:07:43،
23
19
راستم میگه قیمت خودرو رو باید عرضه و تقاضا تایین کنه بعد هم اینقدر خودرو ندن تو بازار تا وقتی 206 برسه به 60 میلیون و 405 50 میلیون اونوقت که دیگه دلشون خنک میشه بعد میدن تو بازار میگن همین که هست میخایی بخر میخای نخر
ali: 1394/9/512:26:06،
18
18
بود و نبودش یکیه ... فرقی به حال قیمتا نمیکنه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
فروش نقد و اقساطی خودروهای پژو پارس و پژو 207 بمناسبت آزادسازی خرمشهر - خرداد 96
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
کرمان‌موتور، 5 خودروی هیوندای مدل 2017 را بزودی عرضه خواهد کرد + جزئیات
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
قرارداد پژو و شایعه‌ای که تالار شیشه‌ای را لرزاند
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
اولین خودروی جدید سیتروئن در ایران چه نام دارد؟
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
مقایسه خودروهای در محدوده 50 میلیون تومان در بازار ایران
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما