کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

چرا خودرو برای دولت مهم است؟

کدخبر:۱۷۴۳۹سه شنبه، ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷:۰۹۵۳۵۱ بازدید

ارائه تسهیلات 25 میلیونی خودرو، همراه با انتقادات به بسته ضدرکودی دولت به خصوص انتخاب بخش خودرو به‌عنوان صنعتی تاثیرگذار در ...
چرا خودرو برای دولت مهم است؟

ارائه تسهیلات 25 میلیونی خودرو، همراه با انتقادات به بسته ضدرکودی دولت به خصوص انتخاب بخش خودرو به‌عنوان صنعتی تاثیرگذار در اقتصاد کشور بود. بر این اساس منتقدان به تخصیص اعتبار به صنعت خودرو را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد، دسته اول منتقدانی هستند که آشکارا مخالفت خود با تزریق نقدینگی به صنعت خودرو را ابراز می‌کنند؛ چراکه این صنعت را غیر‌قابل اصلاح می‌دانند.

آنها خودروسازان را با توجه به ساختار و عملکرد نیم قرن گذشته، شرکت‌هایی می‌دانند که نیازمند تحول اساسی هستند ومعتقدند که دولت به جای تزریق نقدینگی که منجر به حل مشکلات زودگذر این شرکت‌ها می‌شود باید استراتژی مشخصی برای این صنعت بازتعریف کند. این منتقدان همچنین عنوان می‌کنند که دولت می‌توانست با تکیه بر دیگر صنایع پیشران قدم‌های مهمی برای خروج اقتصاد از رکود بردارد، اما دسته دوم مخالفان نگاه غیر‌اقتصادی به تسهیلات 25 میلیونی دارند و معتقدند که دولت به جای اختصاص این تسهیلات به صنعت خودرو باید نقدینگی خود را در بخش‌هایی چون ارائه وام ازدواج یا اختصاص وام کم بهره به‌منظور خانه‌دار شدن جوانان صرف می‌کرد و بازار خودرو نباید در اولویت دولت قرار می‌گرفت.

آنها با تاکید بر اینکه تسهیلات خودرو واکنش‌های زیادی در میان اقشار ضعیف اقتصادی در پی داشته، تاکید می‌کنند که وام 25 میلیون تومانی خودرو با وام 3 میلیون تومانی ازدواج که به سختی از سوی بانک‌ها تامین می‌شود، غیر‌قابل مقایسه است. در این زمینه اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی هیات‌دولت در پاسخ به مقایسه وام خودرو با ازدواج عنوان کرده که این بسته ضدرکودی دولت بسته رفاهی نبوده؛ بلکه صرفا برای تحریک بازار برای خرید خودرو انجام شده است و مقایسه آن با وام‌های رفاهی نظیر ازدواج اشتباه است.

دسته سوم منتقدان به تسهیلات کسانی هستند که طرح دولت برای خروج بازار خودرو از رکود را طرحی پوپولیستی می‌خوانند که در مقطعی کوتاه جز جلب رضایت و خشنودی مردم نتیجه دیگری دربرندارد. حال با توجه به نقطه‌نظرات مخالفان تسهیلات 25 میلیونی، سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا دولت در میان صنایع مختلف و بخش‌های پیشران دیگری چون مسکن که تاثیر جدی در شاخص‌های اقتصادی کشور دارند، صنعت خودرو را برای خروج از رکود انتخاب کرد؟ این سوال در حالی مطرح است که در بسته ضد‌رکودی دولت که اواخر سال گذشته رونمایی شد، هر چند صنعت خودرو جزو صنایع پیشران بود، اما در اولویت دولت قرار نداشت .این در حالی است که تولید خودرو از سال گذشته بسیاری از شاخص‌های رشد اقتصادی را به تحرک درآورده است، اما انتخاب صنعت خودرو و نگاه ویژه دولت به این صنعت به چه دلیل بوده است؟ در این زمینه برخی کارشناسان تاکید می‌کنند که این صنعت پیوند قوی میان صنایع پیشین و پسین دارد. به گفته این کارشناسان ضریب پیشین و پسین در یک صنعت بیانگر شدت پیوند آن با سایر صنایع است؛ بنابراین صنعت خودرو در پیوند پیشین دومین رتبه بین صنایع مختلف را به خود اختصاص داده و دارای ضریب 29/ 2 است. این عدد نشان‌دهنده میزان ایجاد ارزش در سایر صنایع به‌واسطه خودروسازی است.

با توجه به ضریب عنوان شده می‌توان نتیجه‌گیری کرد که یک میلیون ریال افزایش در ارزش محصولات در بخش خودرو، دو میلیون و 290 هزار ریال ارزش در صنایع بالادستی مانند فولاد، شیشه، لاستیک... را به‌دنبال دارد. به‌عبارت بهتر، به ازاي ایجاد هر «یک واحد ارزش» در صنعت خودرو، «29/ 2 واحد ارزش» در صنایع بالادستی آن ایجاد می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که چه پیوند قوی و محکمی میان خودروسازی و سایر صنایع، برقرار است. خودروسازی البته در پیوندهای پسین، در بین 10 صنعت اول، رتبه نهم را در اختیار دارد، اما با این حال نمی‌توان خاصیت پیشران بودن آن را منکر شد؛ زیرا در پیوند پیشین دارای رتبه و ضریب قابل‌توجه و ویژه‌ای است.


چرا خودروسازی انتخاب شد؟

در حالی که این روزها انتقادات بسیاری در خصوص انتخاب صنعت خودرو برای اختصاص تسهیلات 25 میلیون تومانی صورت می‌گیرد اما بسیاری از کارشناسان به پیشران بودن صنعت خودرو و تاثیر آن در رشد اقتصادی و اشتغال تاکید دارند و انتخاب صنعت خودرو به جای بخش مسکن یا بخش‌های دیگر را ناشی از نگاه علمی دولت می‌دانند. بر این اساس بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا خودرو را موتور محرک اقتصاد می‌دانند و بر‌اساس همین نگاه در مواقع بحرانی حمایت‌های بسیاری را از صنعت خودرو انجام می‌دهند. از آنجا که خودروسازی کشور درسال 93 با رشد 53 درصدی توانست، سهم 14 درصدی ارزش افزوده بخش صنعت را به خود اختصاص دهد و از سوی دیگر تاثیر 3 درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور داشت، کارشناسان انتخاب این صنعت برای خروج از رکود را رویکرد عاقلانه و علمی دولت می‌خوانند.

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با "روزنامه دنیای اقتصاد" با اشاره به اینکه خودرو مهم‌ترین پیشران در اقتصاد کشور است، می‌گوید: علت انتخاب صنعت خودرو از سوی دولت آن است که خودروسازی به گردش مالی دیگر صنایع وابسته به خود کمک قابل‌توجهی می‌کند.

بدین ترتیب، صنعت خودرو محرك بسیاری از صنايع دیگر محسوب می‌شود که آن صنایع نیز دارای زيرمجموعه‌هاي بسیاری هستند. بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند که خودروسازی به‌دلیل دارا بودن صنایع پسین و پیشین و تاثیر مهمی که در سایر بخش‌ها می‌گذارد، نقش قابل‌ملاحظه‌ای در اقتصاد کشور و انتخاب دولت برای تحریک تقاضا در بازار دارد؛ بنابراین در صورت بروز هر گونه مشکل برای این صنعت، صنایع پایین‌دستی مرتبط با آن نیز دچار مشکل می‌شوند. بر این اساس حمایت جدی از خودروسازان به معنای حمایت از صنایع بسیاری است که در ارتباط با این صنعت هستند. حال آنکه سایر بخش‌های اقتصادی مانند مسکن ارتباط مستقیم و غیرمستقیم گسترده‌ای همانند صنعت خودرو را ندارند.

ساسان قربانی با بیان اینکه خودرو لکوموتیو اقتصاد کشور است، می‌گوید حمایت عملی دولت از صنعت خودرو به معنی حمایت از صنایع پایین‌دستی است. بنابراین کمک دولت از این صنعت درواقع حمایت از زنجیره تامین، صنعت قطعه‌ساز، صنعت لاستیک، شیشه، فولاد و از سوی دیگر شرکت‌های نمایندگی و خدمات پس از فروش ... بوده است. یکی از کارشناسان اقتصادی ضمن مهم دانستن خودروسازی در قیاس با پیشران‌های دیگر به اثرپذیری بسیار سریع این صنعت از اقتصاد کشور اشاره می‌کند و این موضوع را به اثر «شلاق چرمی» در علم مدیریت تشبیه می‌کند به این صورت که تغییر کوچکی در سطح مشتری جزء، تغییرات بزرگ در سطوح بالایی را شامل می‌شود. اگر به حرکت شلاق چرمی دقت کنید، خواهید دید حاصل حرکت کوچکی در ابتدای شلاق، نوسان بزرگی در انتهای آن است.

نام این پدیده اقتصادی هم از همین خاصیت شلاق چرمی گرفته شده است. براین اساس کوچکترین تاثیری در صنعت خودرو کشور یک موج اثرگذار را بر صنایع دیگر ایجاد می‌کند، این موج ممکن است منفی باشد یا مثبت. در صورتی که دولت از صنعت خودرو حمایت کند، این صنعت می‌تواند با راه‌اندازی پیوندهای پسین و پیشین خود تاثیر جدی در صنایع زیرمجموعه خود بگذارد. بهاره عریانی، پژوهشگر صنعت خودرو با اشاره به این موضوع در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: یکی از نکات مهم در انتخاب صنعت خودرو پیوند پسین و پیشینی است که این صنعت با صنایع دیگر دارد. عریانی اضافه می‌کند: تحریک تولید خودرو در کشور می‌تواند اثر جدی بر صنایع دیگر بگذارد؛ به‌طوری‌که این موج می‌تواند روی کل فعالیت‌های اقتصادی کشور تاثیر بگذارد.


تاثیر در اشتغال کشور

صنعت خودروی کشور به سبب ویژگی‌هایی نظیر کمیت چشمگیر تولیدات، ارزش افزوده چند میلیارد دلاری زنجیره تولید، سهم قابل‌ملاحظه از ارزش افزوده بخش صنعت و اشتغال نسبتا بالای نیروی انسانی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، از اهمیت و اولویت بالایی برای کشور برخوردار است. براساس برآوردهای وزارت صنعت، معدن وتجارت خودروسازی صاحب 12درصد از اشتغال بخش صنعت است که این موضوع از اهمیت بالای این صنعت در اقتصاد کشور حکایت دارد. از سوی دیگر، بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته، میزان اشتغال مستقیم این صنعت تا سال آینده به رقم 160 هزار نفر خواهد رسید که عدد قابل‌توجهی در اشتغال کشور است.

ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاست‌گذاری انتخاب صنعت خودرو و تاثیر زودهنگام آن بر رشد اقتصادی کشور را مهم‌ترین موضوع می‌داند، اما موضوع اشتغال را یکی از مهم‌ترین عواملی می‌داند که موجب شد دولت در بسته اخیر ضدرکودی خود به صنعت خودرو بیشترین توجه را نشان بدهد. یک مدیر ارشد خودروسازی در این باره می‌گوید: تولید هر خودرو در کشور برای دو تا سه نفر اشتغال ایجاد می‌کند. بنابراین تولید یک میلیون خودرو به معنای اشتغال 5/ 2 میلیون نفر به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم است؛ بنابراین هر گونه ضربه به این پیشران اقتصادی، نابودی بسیاری از صنایع پایین‌دستی و اشتغال در کشور را به‌دنبال دارد.


نه دولت به مسکن

منتقدان تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو که این روزها در حال افزایش هستند، معتقدند که دولت به جای اختصاص این تسهیلات به صنعت خودرو باید نقدینگی خود را در بخش‌های چون مسکن و اختصاص وام کم بهره به‌منظور خانه‌دار شدن جوانان صرف می‌کرد. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی مقایسه میان صنعت خودرو و مسکن را علمی نمی‌دانند. این کارشناسان در خصوص اینکه چرا با وجود صنایع پیشرانی چون مسکن، خودرو انتخاب شده است، تاکید دارند که انتخاب دولت براساس علم اقتصاد و براساس آمارهای مدونی است که بانک مرکزی ارائه داده است.

آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: جدول داده-ستانده که هر سال توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به روز می‌شود، نشان دهنده آن است که کدام بخش در اقتصاد کشور بیشترین تاثیر را دارد.

از آنجا که تیم اقتصادی دولت با مسائل به‌صورت علمی برخورد می‌کند، مسلم است که انتخاب صنعت خودرو به جای مسکن براساس آمار و ارقام این جدول بوده است. بغزیان با اشاره به اینکه بعد از نفت خودروسازی کشور مهم‌ترین پیشران محسوب می‌شود، اضافه می‌کند: صنعت ساختمان بعد از خودرو بیشترین اهمیت را دارد، بنابراین براساس علم اقتصاد باید خودرو به‌عنوان صنعت مورد حمایت انتخاب می‌شد. در این میان اما بسیاری از کارشناسان در مقایسه صنعت خودرو با بخش مسکن که یکی از پیشران‌های مهم اقتصاد کشور است، به زودبازده بودن اثر سیاست‌های اقتصادی خودروسازی و تاثیر آن در شاخص‌های اقتصادی کشور اشاره دارند.

بغزیان در این باره می‌گوید: تزریق نقدینگی به صنعت خودرو به سرعت جواب می‌دهد و اثر خود را در شاخص‌های اقتصادی می‌گذارد، اما در بخش ساختمان اثرگذاری حمایت‌های دولت در مدت‌زمان بیشتری صورت می‌گیرد. وی انتخاب این صنعت برای خروج اقتصاد از رکود را در شرایط حاضر عادلانه توصیف می‌کند و می‌گوید: میزان سود صنعت خودرو مشخص است، حال آنکه در بخش ساختمان وضعیت به شدت متغیر است و وضعیت آن در شهرها، مناطق و بخش‌های مختلف به یک شکل نیست؛ بنابراین در صورتی که این تسهیلات به بخش مسکن تزریق می‌شد، همه مردم به‌صورت عادلانه از آن نمی‌توانستند بهره ببرند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

جهان سومی سابق: 1394/9/307:50:03،
290
26
هر چیزی که از طریق آن بتوان خون مردم رو توی شیشه کرد برای جمیع سیاستمداران مهم است؛ مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.
مخلص کلام: 1394/9/308:34:36،
316
21
چون یک گاو شیرده هست. غیر از خودرو چه چیزی را می‌توان به چند برابر قیمت واقعی فروخت و پولش را هم پیش پیش گرفت؟!
سیامک: 1394/9/308:45:03،
145
23
چرا دولتمردان وام برای تجهیزات کشاورزی و ابیاری در این کم ابی اب ندادن!
چرا برای جوانان و ازدواج ندادن!
چرا برای درمان و بیمه ندادن!
و خیلی چراهای دیگر که متاسفانه اینجا معلوم میشه فقط به فکر منافع خودشونن و بدتر از همه اینها باز هم مردم خیلی قشنگ فریب خوردن و لگنها را خریدن!
ملنگ: 1394/9/309:13:57،
106
22
چون سود خودرو در جیب خودی ها می رود چون انحصاری و رانتی است در حالیکه صنعت ساختمان به دلیل پراکندگی در سطح کشور و فعال تر بودن بخش خصوصی یعنی مردم در آن ممکن است برای مردم نیز سود آور باشد پس دولت وظیفه ای برای حمایت از آن ندارد.!!!!
سعید: 1394/9/309:48:04،
85
23
واقعا خنده داره دلایلی که آوردن. خیلی مسخره اگه موضوع مشاغل مربوط باشه که باز مسکن بهتره. اگر ضرورت باشه با مسکن بهتره
اگر توزیع عادلانه باشه خوب الان چیه خوردرو عادلانه توزیع شده در ضمن جالب اینجاس میگن مسکن زمان زیادی میبره که سود بشه این نشون میشده فقط به فکر جیب مبارک هستین نه تحریک اقتصاد و رکود
آتیلا: 1394/9/310:18:33،
71
21
حساب دو دو تا چارتاست، اگه در نظر بگیریم که تو اون یک هفته ملت واقعا 100000 خودرو خریده باشن با در نظر گرفتن حداقل 5 میلیون در آمد تو هرکدوم( البته رقم واقعی سود دولت ، یا به عبارتی غارت ملت ، خیلی بالاتر هست ) واسه دولت ، دولت محترم فخیمه تو 6 روز حدود 500 میلیارد(500،000،000،000) به جیب زده . حالا شما سود حاصل از کل فروش سالانه تمام خودروسازها رو در نظر بگیر، ببین تا کجا میره.
((( فلفل ))): 1394/9/308:02:11،
76
23
دولت براي كمك خرجشه خودرو بفروشد به خرج نمي رسد0
رضا: 1394/9/308:16:42،
104
25
یک کلام خودرو نفع بیشتری برای دولت داره و از اونطرف رانت خودروسازا بیشتر صنایع دیکه هست
MAJ: 1394/9/308:21:55،
91
22
توليد خودرو بي كيفيت و قديمي ، يعني خيانت به مردم ..
aaa: 1394/9/308:22:49،
95
21
چرا كه بعضيها كه نميشه اسمشون رو برد از فروش هر ماشين منفعت دارند...
صابر: 1394/9/308:24:42،
55
22
شنیدم ماشین خریداری شده به انبار خودرو ساز برگشته
بهزاد: 1394/9/308:25:11،
51
25
یا دولت نمی دونه داره چیکار میکنه یا مردم !!!
آرمان: 1394/9/308:59:23،
55
20
اتفاقا دولت خوب میدونه چیکار داره میکنه.

ما فکر میکنیم نمی فهمه


یاد اون کارتون قدیمی افتادم..
تا ابله در جهان است ابرقدقد گشنه نمیماند....
من: 1394/9/308:28:43،
104
23
وام ۲۵ میلیونی فقط برای سنجش شعور مردم در نظر گرفته شد.
آرمان: 1394/9/308:31:36،
82
24
دولت داره سود وحشتناکی از وجود لگن ساز ها میبره

معلومه که حمایتش میکنه
تحریم : 1394/9/308:36:54،
79
23
به زودی کمر دولت و خودرو سازها خورد خواهد شد.......
اشتغال!: 1394/9/308:40:29،
69
21
تو همسایگیمون یه پسر منگول بود که سر کوچه وایمیستاد و تنها کار مفیدش این بود که گردنشو مثل پنکه بچرخونه مردومو دید بزنه.
دیپلم هم نداشت!!
تا اینکه یهو غیب شد.
دنبالشو گرفتیم گفتن تو ایران خودرو با پارتی استخدام شده!!
یک ماه بعدم یه سمند دادن بهش! که البته نمیتونه راش ببره فقط هر شب میره توش نیم ساعت آهنگ گوش میده،(درجا) بعد دوباره روکششو میکشه و میره خونه تا فردا.
از صدقه سر دولت اشتغال برای امثال این انسانها فراهم شده است.
شایدم به خاطر حضور این انسانها در صنعت خودرو ما همچنان پیشتاز هستیم.
خدا قوت به همه پارتی ها...
آرش66: 1394/9/308:46:47،
49
26
صنعت خودروسازی در ایران، تقریبن نیمی از صنعت ایران را شامل می شود. ده ها هزار تن به طور مستقیم و غیرمستقیم از این صنعت ارتزاق می کنند و بیشتر مسئولین مهم دولتی نیز منافع نه چندان کمی در این صنعت دارند. فرزندان و وابستگان مسئولین که شمارشان کم نیستند، در این صنعت به عنوان مدیر و معاون و مشاور (البته از نوع بی سواد و انگل)، حقوق های چند ده میلیون تومانی و پاداش های چند صد میلیون تومانی می گیرند. بنابراین صنعتی که نیمی از کشور را تحت شعاع قرار می دهد، رکودش قابل چشمپوشی نیست. وام ازدواج که مبلغ آن سه میلیون تومان ناقابل برای هر زوج است، به هیچ آقا زاده و صاحب منسب دولتی، کوچکترین فایده ای نمی رساند و بنابراین دلیلی هم برای تلاش در تهیه منابع پرداختی آن مشاهده نمی شود.
شلاقی: 1394/9/308:51:07،
42
20
اقای قربانی خواهید دید که چطور ضربه شلاق به صورت خودروساز و دولت خواهد خورد. باید بلد باشی چطور شلاق دست بگیری و ضربه بزنی.
استاد: 1394/9/308:58:22،
48
20
جناب آقای لیلاز، کارشناس محترم، صنایع شیمیایی و پتروشیمی موتور محرکه است نه خودرو، اونم تو کشوری که ماده اولیه اش تقریباً مفته و مفت هم به صورت خام فروخته می شه، متاسفم برای کشورم که شماها شدید کارشناس اقتصادی....
علی آقا: 1394/9/309:03:18،
37
21
در اینکه صنعت خودرو پیشران بسیاری از صنایع دیگر هست و میتونه اقتصاد یه کشور رو از این رو به اون رو کنه هیچ شکی نیست. اما این برنامه هایی که دولت واسه بهبود اوضاع خودروسازها پیاده میکنه عین مرفین میونه واسه یه بیمار سرطانی که چند وقتی درد رو آروم میکنه اما از بین نمیبره. درد وقتی کامل از بین میره که یه جراحی کامل بشه. یعنی درها رو باز کنن تا خودروساز های مطرح دنیا وارد کشور بشن، بازار رقابتی بشه، و در کنارش قطعه سازها و سایر صنایع هم بسیار بیشتر از الان رونق میگیرن. حتی با پوشش بازار کشورهای منطقه چه با خودرو و چه با قطعات تولید شده در کشور، صادرات غیرنفتی هم رونق چشمگیری پیدا میکنه. اما متاسفانه منافع ملی در کمترین درجه اهمیت واسه این اقایون قرار داره و بازار انحصاری خودرو و سود سرشارش مانع از این میشه که آقایون این فکرا رو به ذهنشون راه بدن!
آرش: 1394/9/309:04:36،
51
18
به خدا قسم یکی از نمایندگی ها میگفت من موندم مردم با چه عقلی اومدن ثبت نام کردن جدا از قیمت بالا مسئله مهم کیفیت فاجعه بار این ماشین هاست. من گفتم خلایق هر چه لایق . اونایی که ثبت نام کردن و کمپین خیانت حقشون همینه
کارگر نمونه: 1394/9/309:08:56،
26
21
دوستان ببخشید میخواستم بدونم عکسی که زدن کجا هستش؟؟
حرف حق تلخه: 1394/9/309:22:52،
40
22
اگه این اشغالا مونده بودن تا سال دیگه اونوقت باید میگفتیم برای شادی روح ایران فرغون و سایپا الفاتحه،من فقط تو همین موندم که مردم با اینکه میدونن این اشغالا جز اعصاب خوردی و هر روز جلو نمایندگی رفتن چیز دیگه ای نداره چطور باز هم رفتن طرف این اشغالا
هادی: 1394/9/309:36:49،
39
18
واقعا چه تحلیلی.دولت کلی از صنعت خودرو درآمد داره و هر چی که زیان میده رو واگذار میکنه.تا حالا فکر کردین چرا دولت دخانیات رو واگذار نمیکنه ولی ایرلاین های هوایی رو واگذار کرد؟
رضا: 1394/9/311:22:13،
31
21
چرا خودرو برای دولت مهم است.!!؟ این دولت اگر چهار تا کارشناس
باسواد داشت متوجه میشد ضرری که از بابت الودگی کلانشهرها به
خاطر مصرف سوخت بالای این خودروها و نیز کشته شدن مردم در جاده ها به خاطر ناایمن بودن انها به هیچ وجه منطقی نیست مضافا
بر اینکه صنعتی که جنبه بین المللی نداشته باشد و فقط نگاهش به
بازار داخل باشد خواه نا خواه روزی محکوم به تعطیلی خواهد بود.!!
ملت: 1394/9/311:51:49،
30
24
خودرو به شرطی در اشتغال زایی مهمه که دست دولت و حکومت نباشه و رانتی نباشه دولت و حکومت مردم رو به خاطر منافع خودرو سازها قربانی کردن . ایران جز ده کشور اول در تولید گازهای گلخانه ای است که یکی از دلایل مهمش تولید همین آشغال خودروها است که هم به مردم خودمون و هم بقیه ی دنیا رو تهدید کرده . مصرف بنزین این خودروها هزینه ی بسیار زیادی روی دست کشور گذاشته ، هزینه ی بیمه ی فوت و جرح ناشی از این خودروها هزینه ی سرسام آوری است ، آلودگی هوا ناشی از این خودروها بسیاری از مردم را به کام مرگ خواهد برد حالا دولت فقط برای بقای این مافیا تلاش می کنه.
رضا: 1394/9/312:10:30،
33
17
چون پولش میره تو جیب دولت.......
داود: 1394/9/315:37:25،
28
21
از کجا میدونیم که "این"، خواسته دولت بوده؟! مگه دولته که تو این مملکت حرف آخر رو میزنه؟
majid: 1394/9/316:46:19،
21
18
بله حرفتون صحیحه

اما امثال این درآمدها مثل در آمد از طریق فروش نفت و منابع طبیعی وگمرکی و خودرویازی و........ برای دولت مثل ارثی میمونه که به دولت بهدی و بعدی انتقال پیدا میکنه و هیچکدام از آنها حاضر به چشمپوشی از این درآمد نیستن حتی اگر به ضرر مردم هم باشه

در کل متاسفانه بدون داشتن اینها مسئولان این کشور قادر به اداره کشور نیستن

اگر توجه به غنی بودن کشورمون داشته باشیم به این نتیجه میرسیم که اینها در اداره کشور کاملا بی لیاقت هستند و یا اصلا وضعیت اقتصادی مردم در اولویت وجود نداره
A: 1394/9/321:05:17،
21
16
پیشران بودن صنعت خودرو به قیمت له کردن دیگر صنایع و سر بریدن حق مصرف کننده هستش ... البته فقط خودشون این صنعتو پیشران می دوننو بس!
عاقلان دانند ...
علی: 1394/9/406:54:37،
24
20
رئیس مرکز آمار جدیداً گفته بود بخاطر قیمت غیرواقعی و بالایی که خودرو در کشور داره سهم خودرو در تولید ملی و نرخ رشد اقتصادی کاذبه و به صورت دروغین سهم بالایی در رشد اقتصادی کشور داره
دوست: 1394/9/401:03:16،
24
22
اگر نسخه خروج از رکود یک کشور با وام و فروش خودرو از دو شرکت مونتاژ کار عقب افتاده امکان پذیر بود که این همه تبلیغ و هیاهو برای استفاده از علم اقتصاد نداشت . خودتان توجه کنید به نتیجه این اقدام مثلا علمی ببینید چه خواهد شد ! اخه مگر دولت باید مثل یک دلال نقش ایفا کند برای یک کشور!!!!
رسوایی: 1394/9/410:19:27،
17
16
ما ایرانیها نباید و نباید مثل بقیه دنیا زندگی کنیم . الگوی خودروسازی رو که آقایون بخودشون اختصاص داره به مردم شریف ایران تحمیل می کنند تا آنگونهکه سود داره قیمت گذاری کنند . اگه پای خودروی خارجی با قیمت جهانی وارد بشه دیگه سودی برای دولت(حامی خودرو ساز وجود نداره ). بله با قیمتهای بالا برای اقازاده ها شغل ایجاد میشه پاداش خوب داده میشه . نقاش و صافکار و یدک فروش و تعمیرکار و قطعه ساز و قطعه فروش سرگرم هستند و از طریق خودروهای بیکیفیت در یک دور تسلسل بهترین وقتشون میذارن برای تعمیرات ماشین و خرید قطعه و بیمه و تصادفات و ..... بعد از فروش100هزار خودرو باید منتظر رسوایی خرابی و تعمیر ماشینی که ده کیلومتر راه نرفته است باشیم . 100 هزار بعدی رو چه میکنند .

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل