کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایرانشهر دروازه ورود به ایران پساتحریم


کد خبر : ۱۷۴۳۷سه شنبه، ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹:۲۳۲۸۹۰ بازدید

هرچند از روزهای پایانی آذرماه به‌عنوان موعد قطعی لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران یاد می‌کنند اما به نظر می‌رسد شرکت‌های خارجی تا ...

هرچند از روزهای پایانی آذرماه به‌عنوان موعد قطعی لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران یاد می‌کنند اما به نظر می‌رسد شرکت‌های خارجی تا آن زمان منتظر نمانده و از هم‌اکنون قراردادهای مربوط به ورود به ایران را نهایی می‌کنند. محدودیت‌های جدی وضع شده علیه صنعت هواپیمایی ایران در طول سال‌های گذشته باعث شده بیش از هر بخش دیگری این صنعت بسیار مهم مستعد دریافت سرمایه‌های جدید و البته حضور بخش‌های مختلف در آن باشد.

نیاز مبرم کشور به خرید هواپیماهای مسافرتی جدید، ساخت و تجهیز فرودگاه‌ها، استفاده از تجهیزات نوین جهانی و در نهایت رسیدن به جایگاهی که رقابت ایران با کشورهای منطقه را فراهم کند شرایطی است که وزارت راه و شهرسازی از ماه‌ها قبل برایش برنامه‌ریزی کرده و هرچه به لغو قطعی تحریم‌ها نزدیک‌تر می‌شویم کار برای جذب سرمایه‌گذاران قطعی‌تر می‌شود. در کنار صحبت‌ها و مذاکرات مختلفی که بین ایرلاین‌های ایرانی با بویینگ، ایرباس و حتی سوخو صورت گرفته، حالا دیگر بخش‌های صنعت هواپیمایی نیز آماده می‌شوند تا از این فضا نهایت استفاده را ببرند. در این بین فرودگاه‌ها در صف مقدم قرار گرفته‌اند و در بین آنها نیز فرودگاه امام خمینی(ره) پیشتاز است.
 

313626223236247623477264247437347


این فرودگاه بزرگ که در حال حاضر تنها بخش کوچکی از برنامه‌هایش اجرایی شده، خود را آماده می‌کند مراحل بعدی توسعه را با سرعتی بالا پیگیری ‌کند. این افزایش سرعت خود را در ترمینال مسافرتی ایران شهر نشان داده و پای وزیر راه و معاون اول رئیس‌جمهور را به آن باز کرده است. این ترمینال که بناست بیش از 20 میلیون مسافر جدید را به فرودگاه امام بیاورد در طول سه سال آینده باید با بیش از یک میلیارد و 200میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری ساخته شود و در این بین خارجی‌ها حرف اول را خواهند زد.

آخوندی در این باره گفته این پروژه به 1.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. زمان‌بندی اجرای ترمینال سه ساله خواهد بود که در این زمینه برخی سرمایه‌گذاران مذاکرات اولیه را داشته‌اند و سعی می‌کنیم تا پایان امسال کار مناقصه و انتخاب سرمایه‌گذار آن به اتمام برسد. مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی نیز ابراز امیدواری کرده تا ماه آینده تکلیف سرمایه‌گذار این طرح روشن شود. به گفته نویدی، مدت ساخت این ترمینال بین سه تا پنج سال و همچنین سرمایه مورد نیاز برای احداث آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده که ۱۰۰درصد سرمایه مورد نیاز برای ساخت این ترمینال توسط سرمایه‌گذار تامین می‌شود.


فرانسه کاندیدای ساخت ایران شهر

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی معتقد است در فضای پساتحریم اوضاع صنعت هواپیمایی ایران بهبود خواهد یافت و در این بین فرودگاه‌های کشور با توجه به ظرفیت بالایی که دارند می‌توانند بیشترین سهم را برای سرمایه‌گذاری جدید داشته باشند. محمد علی ایلخانی در گفت‌وگو با «فرصت امروز» گفت: در کنار فرودگاه امام خمینی که با پیگیری‌های صورت گرفته خوشبختانه شرایط مناسبی دارد، فرودگاه‌هایی مانند مشهد و اهواز نیز آمادگی خوبی برای جذب سرمایه‌گذار دارند و برای طرح‌های توسعه آینده نیز می‌توان روی فرودگاه‌ها حساب کرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ورود قطعی سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت ایران شهر، عنوان کرد: در جریان سفر وزیر راه به فرانسه مذاکرات جدی در این زمینه صورت گرفت و از این‌رو می‌توان از فرانسوی‌ها به‌عنوان نامزد سرمایه‌گذاری در این پروژه یاد کرد.

علیرضا بحیرایی، کارشناس صنعت هواپیمایی نیز در گفت‌وگو با «فرصت امروز» از اهمیت ورود خارجی‌ها در افزایش توان شرکت‌های داخلی در عرصه هوایی گفت و تصریح کرد: در حال حاضر ایران از نظر شرایط نیروی انسانی متخصص در عرصه هوایی اوضاع خوبی دارد اما به دلیل مشکلات سال‌های گذشته متأسفانه بخشی از این نیروها بیکار هستند. وی ادامه داد: اگر شرایط و مقدمات به درستی برای جذب سرمایه‌گذاران جدید فراهم شود، می‌توان از این حضور نهایت استفاده را برد و در کنار بهبود وضعیت صنعت هواپیمایی و ارتقای شاخص‌های فناوری‌های نوین نیروهای انسانی متخصص را نیز به کار گرفت.
 

35462464664224642424244633553735


بحیرایی انجام ارزیابی‌های دقیق از وضعیت ناوگان و نیازهای جدی کشور در این زمینه را اولویت اصلی کشور در فضای پساتحریم دانست و گفت: اینکه هر شرکتی به‌طور مجزا و جداگانه برای فضای پساتحریم برنامه‌ریزی کند صحیح نیست زیرا احتمال این وجود دارد که پس از مدتی به تراکم سرمایه‌گذاری در یک حوزه و فراموشی دیگر بخش‌ها برسیم. از این رو باید قبل از هر اقدام جدی نقشه راهی در نظر گرفت و براساس آن فعالیت کرد.

سخن گفتن از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بیش از یک‌میلیارد دلاری در یک طرح فرودگاهی به خوبی نشان می‌دهد ظرفیت‌های گسترده این حوزه در آینده می‌تواند بسیاری از خارجی‌ها را نیز به ایران بکشاند. تحریم در ماه آینده کنار می‌رود و احتمالا در این بین ایران شهر دروازه ورود سرمایه‌گذاران به کشور خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها