کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قفل بانك‌مركزي به مسكن‌مهر


کد خبر : ۱۷۳۹دوشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۱:۲۹۱۸۴۴ بازدید

در دولت براي مهار مسكن‌مهر رقابت جالبي آغاز شده و در اين مسابقه، زودتر از برنامه‌اي كه براي توقف ساخت سري جديد اين واحدها در حال تدوين است، اقدام برخي دستگاه‌ها موجب شده ساخت‌وسازهاي فعلي و شروع‌شده از دولت قبل نيز مشمول دورآهسته شود.
قفل بانك‌مركزي به مسكن‌مهرقفل بانك‌مركزي به مسكن‌مهر

تزريق از خط‌اعتباري 50 هزار ميليارد توماني طرح مسكن‌مهر به پروژه‌هاي در حال ساخت، با اقدام تازه بانك‌مركزي متوقف شده و در شرايطي كه اعضاي تيم اقتصادي دولت يازدهم طي دو، سه ماه اخير با تصور اختصاص‌كامل همه اين منبع‌پولي به ساخت‌وسازهاي مسكن‌مهر، از دوبرابر شدن حجم پايه‌پولي و اثر شديد آن بر نرخ تورم مي‌گفتند، هم‌اكنون مشخص شده است تا پايان عمر كاري دولت دهم، رقم كل‌پرداختي به طرح در حد 39 هزار و 500 ميلياردتومان بوده و تا امروز حاصل كل‌ترزيق به مرز 41 هزار ميليارد رسيده است. 
به اين ترتيب نه‌تنها هنوز تبعات مدنظر دولتمردان فعلي از ناحيه خط‌اعتباري 50هزار ميلياردي بر شاخص‌هاي اقتصادي –به دليل تزريق ناتمام- نمي‌تواند به‌طور كامل بروز كرده باشد كه طبق شواهد موجود، بانك‌مركزي براي ترزيق كامل خط، شروطي را براي عوامل پروژه مسكن‌مهر تعيين كرده است.

ترمز بانكي مسكن‌مهر به روزهاي اخير محدود نمي‌شود. بانك‌مسكن 30 مرداد امسال يعني يك روز بعداز معارفه وزير راه‌‌وشهرسازي، با پيغامي كه از طرف مسوولان درباره اعتراض برخي پيمانكاران و سازنده‌هاي مسكن‌مهر در خصوص قفل‌شدن روند پرداخت تسهيلات دريافت كرد، گزارشي از دخل‌وخرج مسكن‌مهر ارائه داد كه طبق آن مشخص شد: مجموع قراردادهاي كل سازنده‌هاي مسكن‌مهر با بانك‌مسكن معادل 48 هزار ميلياردتومان است كه 5/39 هزار ميليارد آن پرداخت شده و 5/7 هزار ميليارد مابقي متناسب با پيشرفت‌ فيزيكي ساخت‌وسازها پرداخت خواهد شد (وام 25 ميليون توماني مسكن‌مهر يكجا به انبوه‌‌ساز داده نمي‌شود بلكه در 5 مرحله از ساخت پرداخت مي‌شود). مديرعامل وقت بانك‌مسكن همان زمان از وجود مقداري پرونده باقي‌مانده پيمانكاران به اندازه يك هزار ميليارد تومان ديگر نيز خبر داد كه با اين حساب، ميزان مصرف قطعي خط‌اعتباري 50 هزار ميلياردي در قالب تعهد‌پرداخت، حداكثر 48 هزار ميليارد تومان شد و عملا 2 هزار ميليارد تومان از خط تا نيمه‌ تابستان مورد استفاده قرار نگرفت. اما در طول هفته‌هاي اخير با پيگيري‌‌هاي عوامل دولتي مسكن‌مهر بابت استفاده از باقي‌مانده خط‌اعتباري براي تكميل ساخت‌وسازهاي نيمه‌تمام، معلوم شده سيستم‌بانكي اصل خط‌اعتباري براي طرح مسكن‌مهر را در حد همان 48 هزار ميليارد تومان قبول دارد و مايل به پرداخت 2 هزار ميليارد ديگر از باقي‌مانده خط‌اعتباري مصوب، نيست! 

 خط‌اعتباري مسكن‌مهر در 6ماه پاياني دولت‌دهم بعد از بررسي‌هاي وزارت راه‌وشهرسازي درباره كل نياز پروژه 2 ميليون و 100 هزار واحدي مسكن‌مهر به تسهيلات‌بانكي، به اندازه 50هزار ميليارد تومان شارژ شد و براساس مصوبه هيات‌دولت، بانك‌مركزي موظف شد خطي را كه در سال87 با 3500 ميليارد تومان به وجود آمد و در طول 4سال، 3 مرتبه شارژ شد براي آخرين‌بار شارژ كند و به 50 هزار ميلياردتومان برساند. «مجري ويژه» و قائم‌مقام وزارت راه‌وشهرسازي در امور مسكن‌مهر روز گذشته درباره تعيين‌تكليف 2هزار ميليارد تومان باقي‌مانده از خط‌اعتباري، به تسنيم گفت: وزیر راه‌و‌شهرسازی برای تخصیص 2000 میلیارد تومان نامه نوشته‌اند و در دولت هم مطرح شده و آقای سیف (رییس کل بانک مرکزی) هم وعده پرداخت این میزان اعتبار را داده است. اگر اين 2000 ميليارد اختصاص پيدا كند كمك‌ زيادي به پروژه‌ها مي‌شود. پيگيري‌هاي روز گذشته «دنياي‌اقتصاد» در اين باره حاكي است: بانك‌مركزي مخالف پرداخت 2 هزار ميليارد نيست اما در عين حال تمايلي هم به پرداخت اين مبلغ از محل خط‌اعتباري مصوب ندارد و به بانك‌مسكن پيشنهاد شده اين مبلغ از محل منابع داخلي بانك، تامين و پرداخت شود. در عين حال بانك‌مسكن كه تاكنون اندكي بيش‌از 1800 ميليارد تومان از محل بازپرداخت اقساط ماهانه صاحبان مسكن‌مهر، دريافتي داشته و كل بازپرداخت تسهيلات داده‌شده را عينا بابت بدهي خط‌‌اعتباري به بانك‌مركزي بازگردانده است، در مقابل اين پيشنهاد، تقاضاي استمهال بدهي‌هاي پيش‌رو را مطرح كرده تا بلكه بتواند 2 هزار ميليارد محل‌مناقشه را از اين طريق تامين كند. 

بررسي‌ها درباره تبعات توقف باقي‌مانده خط‌اعتباري به مسكن‌مهر نشان مي‌دهد: اگر چه در حال‌حاضر پيمانكاران مشكلي از بابت دريافت مراحل پنجگانه وام‌هاي 25 ميليوني از شعب بانك‌مسكن ندارند، اما در پروژه‌هايي كه به علت افزايش قيمت، به بن‌بست رسيده و مسوولان براي خروج از بن‌بست و تكميل ساختمان‌ها، برنامه افزايش موردي سقف وام را در نظر دارند، عملا هيچ اعتباري موجود نيست در حالي كه با 2 هزار ميليارد تومان معلق‌شده، مي‌توان سقف وام 400 هزار واحد نيمه‌تمام و مشكل‌دار  را با پنج ميليون افزايش به 30 ميليون تومان رساند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها