کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

نظر مردم در مورد مرجع قیمت‌گذاری خودرو

کدخبر:۱۷۳۷دوشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱:۱۴۳۹۹۱ بازدید

برنامه نگاه یک، شنبه گذشته در حالی روی آنتن رفت که طی آن مشخص شد مشتریان تمایل دارند شورای رقابت مسوول قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باشد.
نظر مردم در مورد مرجع قیمت‌گذاری خودرو

در این برنامه که با حضور حمیدرضا فولادگر (رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس) و احمد نعمت بخش (دبیر انجمن خودروسازان)، برگزار شد، طرفین بر سر نحوه قیمت‌گذاری خودرو بحث کرده و تلویحا خواهان کنار رفتن شورای رقابت از ماجرای قیمت‌گذاری شدند.اگرچه به نظر می‌رسید برنامه مذکور قصد به چالش کشاندن قیمت خودرو را دارد، اما دعوت از میهمانانی هم‌نظر (درباره کارآ نبودن ورود شورای رقابت به قیمت خودرو)، عملا چنین اتفاقی را منتفی کرد، تا جایی که هم نماینده خودروسازان و هم نماینده کمیسیون حمایت از تولید مجلس، خواستار تعیین قیمت‌ها بر اساس حاشیه بازار شدند. 

در واقع حرف اصلی فولادگر و نعمت بخش، کنار رفتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو بود، حال آنکه در نظرسنجی برنامه مشخص شد مردم همچنان خواهان ماندن این شورا در حوزه قیمت‌گذاری هستند. هر چند نظرسنجی موردنظر، در جامعه آماری محدودی انجام شد، اما به هر حال با توجه به مواضع مشتریان ایرانی در قبال قیمت خودرو، به نظر می‌رسد می‌توان به نتایج آن اعتماد کرد. در این نظرسنجی، از مردم پرسیده شده بود که از بین «شورای رقابت»، «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «بازار» و «خودروسازان»، کدام یک را به عنوان مسوول قیمت‌گذاری می‌پسندند، که بیشترین رای را «شورای رقابت» به خود اختصاص داد. 5/48درصد مردم، شورای رقابت را به عنوان مسوول قیمت‌گذاری انتخاب کردند و 6/23 درصد نیز به وزارت «صنعت، معدن و تجارت» رای دادند. این در حالی بود که 3/20 درصد مردم خواهان تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار شدند و 6/7 درصد هم خودروسازان را شایسته قیمت‌گذاری دانستند. این نشان می‌دهد مشتریان ایرانی در بحث قیمت‌گذاری خودرو، به خودروسازان اعتماد ندارند و همچنان خواهان تعیین قیمت‌ها توسط شورای رقابت هستند. «نه» مردم به خودروسازان و «آری» گفتن آنها به شورای رقابت، گویای این واقعیت است که صنعت خودرو نتوانسته افکار عمومی را بابت قیمت محصولات خود قانع كند و طوری عمل نمايد که مورد اعتماد و وثوق مردم قرار بگیرد. بدون تردید اگر خودروسازان می‌توانستند طی این سال‌ها محصولاتی با کیفیت‌تر و ارزان‌تر روانه بازار کنند، حالا این چنین با بی‌اعتمادی مشتریان روبه‌رو نمی‌شدند و شاید اصلا هیچ وقت بابت قیمت‌گذاری خودرو، نظرسنجی نیز صورت نمی‌گرفت. «نه» گفتن مشتریان به خودروسازان در شرایطی است که شورای رقابت نیز نتوانسته مطابق میل مردم رفتار کند و قیمت خودروهای داخلی را پایین بیاورد. 

در حال حاضر حدود 9 ماه از ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو می‌گذرد و با وجود وعده‌هایی که این شورا برای کاهش قیمت خودرو داد، اتفاق مثبتی نیفتاد و مردم همچنان در بازار خودرو سرگردانند. اوضاع به شکلی است که مشتریان هنوز نمی‌دانند تکلیف قیمت خودروها چه می‌شود و آیا گرانی در پیش است یا ثبات؟ شورای رقابت باید خیلی زودتر از اینها تکلیف قیمت‌گذاری خودرو را مشخص می‌کرد، اما تا به امروز چندین بار و به دلایل مختلف (از جمله اعتراض خودروسازان)، این کار را به تعویق انداخته است. از این گذشته، مردم از شورای رقابت انتظار داشتند قیمت خودرو را میلیونی پایین بیاورد، اما افت قیمت خاصی تا به امروز رخ نداده و حتی امکان گرانی نیز (با توجه به تغییر احتمالی دستورالعمل قیمت‌گذاری) وجود دارد. به اعتقاد کارشناسان، نهایت کاری که شورای رقابت می‌تواند برای مشتریان انجام دهد، جلوگیری از رشد قیمت شدید خودروهاست، وگرنه ارزانی و کاهش قیمتی در کار نخواهد بود. با همه اینها، خودروسازان آنقدر خوب رفتار نکرده‌اند که مشتریان به همین شورای رقابت و فرمول دست و پا شکسته اش، راضی هستند و نمی‌خواهند قیمت‌گذاری به دست جاده مخصوصی‌ها بیفتد. حالا باید دید شورای رقابت پاسخ اعتماد مشتریان را چگونه خواهد داد و آیا خوشحال شان می‌کند یا ناامید؟ 

انتقاد از مواضع نعمت‌زاده 

در برنامه شنبه شب گذشته، اما انتقاداتی به اظهارنظر اخیر وزیر «صنعت، معدن و تجارت» در مورد خودرو مطرح شد، به نحوی که رییس کمیسیون حمایت از تولید معتقد بود وزیر نباید این گونه در مورد قیمت صحبت می‌کرد. به گفته فولادگر، اظهارات محمدرضا نعمت‌زاده مبنی بر اینکه «خودرو ارزان نمی‌شود»، آرامش بازار را به هم زد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی وی را بابت ارائه توضیحاتی در این مورد، فرا خواهند خواند. 

خودرو گران می‌شود، نمی‌شود! 

اما نگاهی بیندازیم به جزئیات آنچه که در برنامه نگاه یک، بر سر قیمت‌گذاری خودرو اتفاق افتاد.از آنجاکه قرار شده قیمت خودرو از این پس بر اساس نرخ آزاد ارز محاسبه شود، برای مردم سوال است که شورای رقابت در فرمول قیمت‌گذاری خود چه تغييراتي خواهد داد و قیمت خودروهای داخلی چه نوسانی را به خود خواهد دید.از همین رو، برنامه نگاه یک شنبه شب به سراغ دبیر انجمن خودروسازان و رییس کمیسیون حمایت از تولید رفت تا پاسخ این پرسش مردم را از آنها بپرسد و این در حالی بود که هر دو طرف بر کاهش نيافتن قیمت و همچنین کارآ نبودن حضور شورای رقابت در پروسه قیمت‌گذاری، تاکید کردند. در این بین، دبیر انجمن خودروسازان باز هم دست روی مشکلات و مسائل مالی خودروسازان گذاشت و تاکید کرد که شورای رقابت باید فرمول قیمت‌گذاری خودرو را تغییر بدهد. نعمت بخش با بیان اینکه طی یکی دو سال گذشته سکه، مسکن، حقوق کارمندان افزايش يافته و قيمت برخی كالاها تا 5/7برابر رشد کرده‌است گفت: با این حال، خودروهایی مانند پراید و پژو به ترتیب تنها 2/2 و 1/2 برابر افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. نعمت بخش تاکید کرد: همه پولی که از خریدار دریافت می‌شود، به جیب تولید‌کننده نمی‌رود، به نحوی که 12 درصد این مبلغ بابت شماره‌گذاری بیمه شخص ثالث کسر و 17 تا 20 درصد آن نیز به دلیل تسهیلات بانکی، کم می‌شود.به گفته نعمت بخش، این موضوع سبب می‌شود زمانی که خودروسازان پراید را به قیمت پنج‌هزار دلار یعنی 15 میلیون تومان به عراق می‌فروشند، نسبت به 17 میلیون تومانی که در کشور فروخته می‌شود، سود به دست بياورند، زیرا 40 درصد از فروش داخل، مربوط به دریافتی تولید‌کننده نیست. دبیر انجمن خودروسازان، در ادامه باز هم از افزایش قیمت خودروهای داخلی صحبت به میان آورد و تاکید کرد که تعیین قیمت خودرو بر اساس نرخ آزاد ارز، خودروهای داخلی را تا 15 درصد گران می‌کند. این گفته دبیر انجمن خودروسازان در حالی است که هم خودروسازان و هم مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» تاکید دارند قیمت خودرو حداقل تا پایان سال، افزایش نخواهد یافت. 

مساله قیمت خودرو حل نمی‌شود 

اما پس‌از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان، رییس کمیسیون حمایت از تولید مجلس نیز عنوان کرد که خودروسازی ایران نه کاملا دولتی است و نه کاملا خصوصی؛ به همین دلیل هیچ وقت مساله قیمت‌گذاری خودرو حل نخواهد شد. فولادگر اگرچه عنوان کرد شرایط فعلی کشور اجازه کاهش قيمت خودرو را نمی‌دهد، اما در عین حال از خودروسازان خواست تا به جای افزایش قیمت، بهره‌وری را بالا برده و هزینه‌ها را کم کنند. وی همچنین تاکید کرد که در صورت افزایش قیمت خودروها، باید کیفیت و خدمات بعد از فروش را نیز ارتقا بدهیم و تنها راهش، رقابتی شدن بازار است.وی اما در ادامه از عملکرد شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو نیز انتقاد کرد و گفت که این شورا نباید وارد جزئیات قيمت خودرو می‌شد. به گفته رییس کمیسیون حمایت از تولید، وظیفه شورای رقابت، تعیین رویه قیمت‌گذاری بود و باید کار طوری پیش می‌رفت که خودروسازان با نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، محصولات خود را قیمت‌گذاری می‌کردند.فولادگر در نهایت تاکید کرد که دولت باید در مقطعی از خودروسازان حمایت بکند و در کنار آن قیمت خودرو نیز بر اساس حاشیه بازار تعیین شود. اظهارات رییس کمیسیون حمایت از تولید تقریبا با مواضع خودروسازان و حتی وزارت صنعت، یکی به نظر می‌رسد، چه آنکه آنها نیز معتقدند شورای رقابت به درستی وظایف خود را انجام نداده‌است و قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باید بر اساس حاشیه بازار باشد. 

همراه مکانیک



دیدگاه ها

مجتبي: 1392/8/1308:59:53،
141
18
خودرو داراي حباب قيمت است بايد نصف بشه
یوسف وند: 1392/8/1309:16:01،
100
15
خدا شاهده این حرفها همش کشکه. اگه مشتری داشتن این تبلیغات و این همه برنامه بی معنی است. مشتری ندارن جنگ روانی راه انداختن. نکته ی مهم هم اینجاست که نمی دونن درآمد مردم متناسب با قیمت ها نیست. وسلام
مصرف كننده: 1392/8/1309:42:53،
66
17
واردات خودرو را در كشور آزاد كنييد وبعد توليد را در كشور به حد مطلوب برسانيدوكمبود خودرو را در كشور حل كنييد آنوقت حرف از قيمت گذاري در حاشيه بازار بزنيد وهر وقت قيمت حاشيه بازار پايين آمدقيمتهاراپايين بياوريد ولي كو گوش شنوا.اگر اينكار انجام بشه بعد از دو سال خودرو سازي در كشورحرفي براي گفتن دارد
ایمان: 1392/8/1310:16:58،
46
14
کلا این برنامه و حرف های این چند روزه برای این بوده که ماشیناشونو بفروشن . بابا ملت دیگه خودرو بی کیفیت با قیمت نجومی نمیخرن. فقط تا اونجا که میشه نباید خرید.
متین: 1392/8/1310:58:55،
45
32
تحریم
اینقدر نمیخریم تا حالیشون بشه هر طوری میخان نمیتونن عمل کنن
hamed: 1392/8/1309:05:38،
59
70
انقدر گرون کنین که تهش دربیاد....وقتی مردم میخرن حقشونه 20 میلیون پراید بخرن...
m: 1392/8/1309:25:34،
28
41
با این وضعیت احتمال زیاد قیمت بالا میره
آشنا: 1392/8/1309:25:45،
46
18
مردم مظلوم پارسال با پولشون چند تا سکه 1400 خریدن ، حالا پولشون نصف شده ، دیگه توان خرید این آشغالای چینی درجه 3 رو ندارند .
ali: 1392/8/1309:57:48،
50
17
اونا دلال بودن نه مردم.... دلال های بی فرهنگ و بی وجدانی که به خودشونم رحم نمیکنن. اقتصاد همه دنیا بر اساس عرضه و تقاضاست . اقتصاد ما رانت و دلال بازیه
علی..!: 1392/8/1310:41:36،
22
21
رفیق همون مظلوما بودن که با حمله به بازار سکه و ارز قیمت و اینقدر بالا بردن من از ضررشون خوشحال نیستم نمیگمم دلال چون یه سری مردم عادی هم بودن که از ترس بی ارزش شدن داراییشون این کارو کردن اما ریسکش رو هم پذیرفتن
و این ضرر هم حقشونه
رضا: 1392/8/1309:28:35،
51
12
لطفا"نظر مردم رو نپرسين چرا كه اصلا" اهميتي نداره
مگه تا حالا همه چيز چند برابر شد جز حقوق كارمند و كارگر نظر مردم دخيل بود؟!!
sina: 1392/8/1309:30:28،
41
19
اینا می خوان گرونش کنن این مسخره بازی ها رو در میارن که بگن کار ما قانونی و درسته!

من دارم صبح تا شب دعا می کنم سایپا و ایرانخودرو ورشکست بشن. چون به نفع مردم هست، اگه ماشین اینا نباشه تعرفه واردات کم میشه، چون اون موقع دیگه صنعتی نیست که لازم به حمایت باشه، هر چند که الانشم در پیته! شما هم دعا کنید
ماهان: 1392/8/1309:31:41،
44
17
هیچکس نخریده قیمت و میبرن بالا میارن پایین که خبرساز بشه وسر زبونا بیافتن بلکه از طمع استفاده کنن شاید مردم بخرن که خداروشکر آره........
m: 1392/8/1309:33:53،
57
14
اگه یکی می تونست به این آقایان بفهمونه که بابا بیشتر مردم ندارن 20 میلیون بدن پراید که باهاش خودشونو بکشن خوب بود.
اکبری: 1392/8/1309:43:10،
28
13
وقتی وزیر میل به گرانی دارد از خودروساز ان چه انتظارداریم. یک حرف نابجاوزیر کل بازار خودرو را به هم زده. فکر می کنم وزیر صنعت و رئیس بانک مرکزی کمر به زمین گیر کردن مردم بسته اند
نظر یک نفر از همین مردم: 1392/8/1309:43:22،
62
15
طی این چند ده سال کیفیت و نوع خودروهای کشور در حد چنسهای چینی بی کیفیت هم نیست و یا مونتاژ همون جنسهاست.
اگر صنعت خودروی کشور هیچ سودی نداره، منحلش کنین.
این همه بیکار خودشونم بیکار بشن. آقا چه معنی میده تعرفه واردات خودرو داشته باشیم.
این همه هزینه کشته و مجروح میدیم تو جاده ها کم نیست؟!
امیر حسام: 1392/8/1309:43:23،
28
30
خیلی جالب 40% قیمت خودرو میره تو جیب یک سری مفت خور دیگه!!! واقعا که... (خدایا به داده ما برس)
ali: 1392/8/1309:55:37،
32
13
واقعا چرا می خرید؟.... مردم ایران رفتارشون با مردم هیچ جای کره زمین یکی نیست.... حقتونه اسباب بازی رو اینقدر گرون بخرید... من چهار سال تو هند بودم هیچی تو این چهار سال گرون نشد ولی اینجا!
OSALI: 1392/8/1309:58:17،
22
13
این قصه سر دراز داشته و دارد و خواهد داشت کلا سر کاریم نه غلام؟
نوروز: 1392/8/1310:03:12،
28
13
قيمت ها بالا نميرن؟تاپايان سال...نه بيا ببريد بالا...پرايدسه ميلوني رو هيجده ميليون ميديد..واقعاكه...
کریم: 1392/8/1310:10:58،
26
12
به اعتقاد من مشکل فقط قیمت خودرو نیست قیمتها بالاست شکی نیست عدم کیفیت خودروهای داخلی و خدمات پس از فروش و بی تفاوتی از طرف خودروسازها معزل بزرگیست و این امکان پذیر نیست مگر با اتحاد مردم در خصوص تحریم و عدم خرید خودروهای داخلی چون ما دیگر از دولتیها هم نا امید شدیم.
Z: 1392/8/1322:32:59،
41
18
معضل، نه معزل
ابو سپهر: 1392/8/1310:51:10،
17
21
مخترع " حباب قیمت " کی بود؟
جاسم: 1392/8/1311:03:44،
21
12
سلام کیفیت صفر خدمات صفر قیمت بالا تحریم خرید وواردات جهت حفظ جان مردم اگرارزش دارد
sh: 1392/8/1311:12:51،
20
17
در تمام دنیا عرضه و تقاضا قیمت خودرو را مشخص میکند و رقابت بین خودرو سازان ما دو خودرو ساز معروف داریم که حاضر نیستن با هیچ خودرو ساز دیگری رقابت کنند به این خاطر نه کیفیت خودرو در کشور ما تغییر کرده چون رقابتی وجود نداره نه قیمت پایین می اید چون کاملا انحصاری . به این خاطر 20 سال پراید تغییر نمکنه پیکان 40 سال تغییر نمکنه و......
حمید7: 1392/8/1312:45:16،
30
15
یک کلام:
تحریم و نخریدن...
یونس: 1392/8/1412:03:26،
12
11
من نمیدونم این کیه منفی میده دلیل منفیشو بنویسه ما هم بدونیم چرا باید ماشین گرون بخریم مگه ....
مسی: 1392/8/1312:55:00،
22
11
این رشته داره هرروزنازکترمیشه نخرید به حول قوه الهی پیروزی نزدیک است خارجیا دارن میان پایین داخلی دارن میرن بالا این یعنی شکست ظالمان......توروخدانخرید بخدازورداره پارس40ملیون........
از چی بگم: 1392/8/1313:33:14،
28
15
چنان تحریمی بکنیم که انگشت به دهن بمونن
رسول: 1392/8/1313:43:17،
24
19
دولت ومجلس و صنايع خودروسازي همگي دستشون تو يك كاسه است
اينها همش جنگ زرگريه
من وشماها چه بخريم وچه نخريم اينها كارشونو ميكنن
چون صنايع خودروسازي صنايع مادر تو ايرانه و
هرگز اجازه نميدن به خاطر تفكرات ما اين صنايع به زمين بخورد
پس بنابراين خودتون نتيجه بگيريد،،،،،،،
حمید: 1392/8/1314:41:04،
45
12
خدایی باید ایران خودرو و سایپا و بقیه خودرو سازای ایران جمع کنند و بجای ماشین توی کارخونه هاشون کود طبیعی گوسفندی تولید کنند. اینطوری هم وضعیت کشاورزی بهتر می شه، هم کسی بیکار نمی شه و هم این همه آدم سالیانه توی جاده ها کشته نمی شند . خدا هم کمک کنه به همه دنیا کود طبیعی گوسفندی با برند ایران خودرو و سایپا صادر می کنیم
مهراد: 1392/8/1315:04:15،
46
16
آخه آدم جونش و از سر راه نياورده كه بده دست چينيا
.
یونس: 1392/8/1412:06:07،
10
38
نمیخاد بدیم دست چینیها لگنهای خودمون که میسازیم بدتر
دانشجو: 1392/8/1316:11:32،
16
17
البته فعلا خوبه كه مردم نرن خودرو بگيرن تا فرصتي باشه واسه اداره راه و ترابري و شهرسازي تا بتونن يه فكري به حال جاده ها و خيابووون هاي شهر بكنن كه جا واسه سوزن انداختن نيست .
[sm033][sm033][sm033]
محمدرضا: 1392/8/1319:16:59،
17
13
احتمالا این نظر از یادتون رفته درج کنید که قیمت گذاری باید توسط خود خودروساز مشخص بشه در حالیکه تعرفه واردات هم صفر شده !!! فکر میکنید چند درصد مردم به این گزینه رای بدن؟
محمد: 1392/8/1410:20:11،
13
17
هرکس میخواهد به این مردم ومملکت خدمت کند تعرفه خودرورا صفر کنند همه چیز خودش درست میشود.مردم خودرو نخرید
بهرام: 1392/8/1909:26:09،
41
11
كيفيت خودروهاي ايران خودرو روز بروز بدترو بدتر ميشود كسي هم متاسفانه پاسخگو نيست. من ده روز است پژ وپارس سال تحويل گرفته ام الان دو روز است بخاطر سر وصدا ي جلوبندي و باز نشدن درب راننده با رموت در نمايندگي ايران خودرو خوابيده و بعلت نداشتن قطعه هنوز هيچ كاري انجام نداده اند. قسم خورده ام از اين به بعد هرگز ماشين ايراني نخرم.
مردم بیچاره ایران: 1392/9/2211:22:51،
10
8
حق مردم ایران را برای سوار شدن به یک خودرو استادارد با دلار آزاد را گرفته اید. که با کیفیت ترین خودرو ها را با کمترین قیمت سوار می شونند. وحتی نفت هم ندارنند.لگن هایی چون پراید را با افتخار تولید می کنیم و جان و مال مردم ایران را در جاده ها می گیریم./ آیا اسم این سیاست حمایت از صنعت داخلی است؟؟ یا خریت

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل