کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

برندگان و بازندگان تسهیلات خودرو

کدخبر:۱۷۳۴۹شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶:۴۵۱۰۵۶۱ بازدید

سر و صدای تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو این روزها نسبتا خوابیده و این در شرایطی است که حالا خیلی‌ها به دنبال برندگان و بازندگان این ...

سر و صدای تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو این روزها نسبتا خوابیده و این در شرایطی است که حالا خیلی‌ها به دنبال برندگان و بازندگان این «تسهیلات» می‌گردند.

اگر همه طرف‌های درگیر در ماجرای تسهیلات 25 میلیونی را در نظر بگیریم، به یک چهار ضلعی می‌رسیم، چهار ضلعی که اضلاع آن را «دولت»، «بانک‌ها»، «مشتریان» و «خودروسازان» تشکیل می‌دهند. در این بین، برخی معتقدند دولت برنده بازی تسهیلات شده، برخی خودروسازان را پیروز آن می‌دانند، عده‌ای معتقدند مشتریان برد کرده‌اند و برخی نیز از بانک‌ها به‌عنوان برنده اصلی نام می‌برند. اما به واقع کدام یک از اضلاع این چهار ضلعی، بازی تسهیلات را به نفع خود تمام کرده و کدام شان باخته است؟ خودروسازان که توانستند پارکینگ‌های خود را خالی کنند؟ دولت که توانست رکود سنگین در فروش خودرو را شکسته و سبب افزایش دوباره تیراژ خودروهای داخلی شود؟ بانک‌ها که سودی نسبتا بی‌دردسر کسب کردند؟ یا مشتریانی که توانستند با آورده‌ای نه‌چندان زیاد، صاحب خودرو شوند؟ پیش از آنکه پاسخ این پرسش‌ها را بدهیم، ابتدا نگاهی بیندازیم به آنچه در بازی تسهیلات 25 میلیونی بر دولت، بانک‌ها و مشتریان و خودروسازان گذشت.

به گزارش دنیای اقتصاد، ماجرا از آنجا شروع شد که خودروسازی به‌عنوان موتور محرک اقتصاد کشور به دلایل مختلف (قیمت بالای خودروها، کاهش قدرت خرید، انتظار برای ورود خودروهای جدید و کاهش قیمت و همچنین تشکیل کمپین «خودرو نخرید») به مشکل خورد و ابتدا فروش و به تبع آن، تولیدش پایین آمد. از آنجا که دولت نمی‌خواست یکی از غول‌های صنایع کشور کمر خم کرده و زمین‌گیر شود، تصمیم گرفت هر طور شده مشتریان را به بازار خودرو برگرداند، مشتریانی که به دلایل مختلف دست شان از این بازار کوتاه یا خود تمایلی به خرید خودرو نشان نمی‌دادند. به باور کارشناسان، در حال حاضر مشتریان بازار خودرو کشور را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ دسته اول، بی‌پول‌ها، آنها که میل به خرید دارند اما نقدینگی لازم در اختیارشان نیست؛ دسته دوم، شاکیان، همان‌هایی که به‌دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا، خرید خودروهای داخلی را تحریم کرده اند؛ و دسته سوم، منتظران، همان‌ها که در انتظار کاهش قیمت شدید خودرو و همچنین ورود محصولات با کیفیت و ارزان خارجی به کشور (پس از لغو تحریم‌ها) هستند. در این بین، درد گروه اول (مشتریان بی‌پول) نقدینگی بود و بس، چه آنکه آنها اگرچه چندان دل خوشی از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی نداشته و ندارند، اما به شدت دسته دوم نبوده و بدشان نمی‌آید به واسطه تسهیلات و وام و... صاحب خودرو شوند.

این دسته از مشتریان در واقع اگر پولی به دستشان می‌رسید، بی‌فوت وقت، هر خودرویی را با هر کیفیت و قیمتی می‌خریدند، هرچند آنها نیز به‌خوبی نسبت به ضعف‌های خودروهای تولید داخل آگاه بوده و هستند. اتفاقا دولت نیز که خوب فهمیده بود درد بخشی از مشتریان بازار خودرو، بی پولی است، تسهیلات 25 میلیون تومانی را وارد بازی کرد و با در نظر گرفتن سودی کمتر از سودهای معمول، آنها (مشتریان بی پول) را به بازار بازگرداند. این تصمیم اگرچه از جهاتی از جمله سود کمتر از عرف و اثرات تورمی، مورد انتقاد برخی از کارشناسان قرار گرفت، اما دولت تصمیم خود را گرفته بود و چون می‌خواست یکی از پیروزی‌های بزرگش یعنی مثبت شدن رشد اقتصادی، حفظ شود، به پایه پولی کشور افزود تا هم خود و هم خودروسازان را در معرض ریسکی بزرگ قرار دهد. از سویی اما سیستم بانکی نیز اگرچه قلبا تمایلی به ارائه تسهیلات به مشتریان خودرو نداشت، اما وقتی دید قرار است بانک مرکزی نقدینگی این طرح را تقبل کرده و شاید هم سودی بی دردسر نصیب آنها شود، از تسهیلات 25 میلیونی استقبال کرد. در آن سوی ماجرا اما خودروسازان نیز که فروش شان به شدت افت کرده بود و با تیراژی اندک روزگار می‌گذراندند، با آغوش باز به استقبال تسهیلات رفته و توانستند حدود 110 هزار دستگاه از محصولات دپو شده خود را به فروش برسانند.


دولت مساوی کرد

حالا اما به سراغ تک تک اضلاع چهار ضلعی تسهیلات خودرو برویم و ببینیم درصد برد و باخت هر یک آنها در این بازی چقدر است. ابتدا از دولت شروع کنیم که به گفته کارشناسان، با تسهیلات 25 میلیونی، ریسک نسبتا بزرگی را به جان خرید. ریسک این کار برای دولت از آن جهت است که اضافه شدن این حجم از نقدینگی به پایه پولی، اثرات تورمی در پی دارد و می‌تواند تلاش‌های دولت را برای کاهش نرخ تورم (البته به‌طور موقت) هدر دهد. اگرچه کارشناسان می‌گویند اثرات تورمی تسهیلات خودرو قطعی بوده و حداقل 6 و حداکثر 9 ماه ادامه دارد، اما در عین حال تاکید می‌کنند دولت توانسته با این تسهیلات، دومین صنعت بزرگ کشور و یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی را به نوعی احیا کند. به عبارت بهتر، دولت توانست با تزریق تسهیلات 25 میلیونی، خودروسازی را به مدار تولید طبیعی بازگردانده و امیدوار باشد تا این صنعت دوباره اثری مثبت بر رشد اقتصادی بگذارد. در این شرایط هرچند دولت بابت افزایش تورم، مرتکب ریسک بزرگی شده، اما از آن سو توانسته لکوموتیو صنایع کشور را دوباره به ریل بازگردانده و به نوعی آن را نجات دهد. با این حساب، دولت در بازی تسهیلات به نوعی یک-یک مساوی کرده و بابت نجات خودروسازی، یگ گل زده و از حیث اثرات تورمی این طرح، یک گل دریافت کرده است.


مشتریان بردند؟

از دولت که بگذریم، به مشتریان می‌رسیم، مشتریانی که از نظر خودروسازان، برنده واقعی بازی تسهیلات به شمار می‌روند. به اعتقاد خودروسازان و البته برخی کارشناسان، آن دسته از مشتریان که به‌دلیل کمبود نقدینگی قادر به خرید خودرو نبودند، توانستند با استفاده از تسهیلات 25 میلیون تومانی، خودرو شخصی برای خود خریداری کنند، بنابراین برنده این بازی هستند. از نظر خودروسازان و برخی کارشناسان، تسهیلات 25 میلیونی به‌دلیل سود کمتر از معمول و زمان بازپرداخت چهار ساله، فرصت خوبی برای مشتریان بابت خرید خودرو فراهم آورده، مخصوصا اینکه بانک‌ها معمولا به راحتی وام و تسهیلات به بازار خودرو تزریق نمی‌کنند. اگرچه برخی معتقدند تسهیلات 25 میلیونی، مشتریان را تا چهار سال زیر بار قسط برده و قیمت تمام شده خرید یک خودرو را چند میلیون تومان افزایش داده است، اما در مقابل، خودروسازان و تعدادی از کارشناسان تاکید می‌کنند به‌دلیل سود کمتر از عرف، این تسهیلات گزینه خوبی برای خرید خودرو بوده است. به گفته آنها، مشتریان اگر می‌خواستند وام و تسهیلات خودرو را از منابع دیگری تامین کنند، مجبور بودند سود بیشتری پرداخته و با این حساب، قیمت تمام شده خودروشان بسیار بیش از قیمت تمام شده ناشی از تسهیلات، از آب در می‌آمد.


برد مشروط خودروسازان

به سراغ خودروسازان برویم، همان‌ها که از نظر مشتریان و منتقدان صنعت خودرو، برنده اصلی در بازی تسهیلات 25 میلیون تومانی هستند. توجیه برنده بودن خودروسازان از آن جهت است که به واسطه تسهیلات 25 میلیون تومانی، پارکینگ‌های شان خالی شده، نقدینگی بالا رفته و تولید نیز افزایش یافته است. در واقع این سه دلیل (خالی شدن پارکینگ‌ها، رشد نقدینگی و افزایش تیراژ)، سبب شده از نظر خیلی‌ها از جمله مشتریان، شرکت‌های خودروساز داخلی برنده اصلی در ماجرای تسهیلات 25 میلیونی باشند، چه آنکه اگر نبود این تسهیلات، هیچ بعید نبود انبار خودروسازان حالا حالاها پر بماند و تیراژشان نیز روز به به روز پایین‌تر بیاید. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند خودروسازان از اثرات منفی پساتسهیلات در امان نبوده و هیچ بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور، با بحران‌هایی مواجه شوند. به گفته آنها، مثلا ممکن است مشتریان تا زمانی که تسهیلاتی جدید برای خرید خودرو (چه از سوی دولت و چه از سوی خودروسازان) در نظر گرفته نشود، اقدام به خرید خودروهای داخلی نکنند.

از سوی دیگر، طبق روشی که برای فروش تسهیلاتی خودرو در نظر گرفته شد، مشتریان تا 80 درصد قیمت خودرو و تا سقف 25 میلیون تومان، تسهیلات با زمان بازپرداخت چهار ساله دریافت کردند؛ البته پیش‌تر قرار بود این بازه زمانی، هفت ساله باشد، که ناگهان به چهار سال کاهش یافت. هرچند خودروسازان شرط ضامن را برای دریافت تسهیلات 25 میلیون تومانی در نظر نگرفتند، اما مشتریان چندین چک در اختیار آنها گذاشتند، چک‌هایی که از نظر برخی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، ریسک بزرگی را به همراه خواهد داشت. به عبارت بهتر، اگر بخشی از مشتریان (مثلا پنج یا شش درصد آنها) نتوانند یا نخواهند چک‌هایشان را پاس کنند، چند 10 میلیارد تومان خودروسازها وصول نخواهد شد و هر چه درصد چک‌های پاس نشده بالا برود، غول‌های جاده مخصوص نقدینگی بیشتری از دست خواهند داد. اما نکته دیگری که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند، پیش خور شدن بخشی از نقدینگی خودروسازان در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی است. به گفته آنها، طبق روال در نظر گرفته شده برای تسهیلات 25 میلیونی، خودروسازان باید اسناد فروش تسهیلاتی خود را نزد بانک مرکزی برده و به اصطلاح تنزیل کنند، این در شرایطی است که بانک همان ابتدا سود 16 درصدی تسهیلات را کم می‌کند. همچنین، خودروسازان باید همان ابتدای کار، هزینه‌های مربوط به مالیات بر ارزش‌افزوده و شماره گذاری و بیمه را به نهادهای مربوطه پرداخت کنند.

به گفته کارشناسان، هرچند خودروسازان این هزینه‌ها را از مشتریان دریافت می‌کنند، اما نکته اینجاست که دریافتی آنها از مشتریان به‌صورت قسطی و تدریجی است، حال آنکه هزینه‌های موردنظر را باید یکجا به نهادهای مربوطه بپردازند. یکی از کارشناسان اقتصادی کشور با ذکر مثالی در این مورد، می‌گوید: فرض کنیم خودروسازان اسناد فروشی معادل دو هزار میلیارد تومان را نزد بانک مرکزی ببرند؛ این بانک در همان ابتدا سود 16 درصدی (معادل 320 میلیارد تومان) را کم کرده و بنابراین پولی که دست شرکت‌های خودروساز را می‌گیرد، 1680 میلیارد تومان خواهد بود. وی ادامه می‌دهد: خودروسازان باید چیزی حدود 13 درصد دیگر نیز از این پول بابت مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های شماره گذاری و بیمه، به نهادهای مربوطه بپردازند که حدودا 220 میلیارد تومان خواهد بود؛ با این حساب، از دو هزار میلیارد تومان اولیه، 540 میلیارد تومان همان ابتدای کار از کیسه خودروسازان خواهد رفت. این کارشناس تاکید می‌کند: درست است که خودروسازان سود 16 درصدی و عوارض و مالیات حدودا 13 درصدی را از مشتریان دریافت خواهند کرد، اما این بازپرداخت در مدت چهار سال انجام خواهد شد.


زرنگی بانک‌ها؟

اما سری هم بزنیم به بانک ها؛ ضلع چهارم تسهیلات که به اعتقاد برخی از کارشناسان، آنها کمترین دردسر را در تسهیلات 25میلیون تومانی متحمل شده‌اند. کارشناسان بر این باورند که بانک مرکزی در ماجرای تسهیلات 25 میلیونی، عملا خودروسازان را (بابت تسویه حساب نهایی و پاس شدن چک ها) در مقابل مشتریان قرار داده است. در واقع بانک مرکزی سازوکار تسهیلات موردنظر را طوری ترتیب داده که عملا سیستم بانکی خود را تمام و کمال از ماجرا کنار کشیده و مشتریان و خودروسازان را با یکدیگر تنها گذاشته است. به عبارت بهتر، بانک مرکزی مسوولیت وصول چک‌ها را بر گردن خودروسازان انداخته است، به نحوی که اگر مشتریان بخشی از چک هایشان را عمدا یا از سر ناتوانی پاس نکنند، این دیگر مشکل جاده مخصوصی‌ها است نه سیستم بانکی.

با این حساب، اگر احیانا برخی از مشتریان موفق به پاس کردن چک هایشان نشوند، بانک‌ها با توجه به ضمانت‌ها و وثایقی که از خودروسازان دریافت کرده‌اند، به پول خود خواهند رسید و این وسط ممکن است سر شرکت‌های خودروساز بی‌کلاه بماند. نکته دیگری که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند، تامین اعتبار تسهیلات 25 میلیونی از ناحیه بانک مرکزی است، بدین معنا که بانک‌ها بدون استفاده از منابع داخلی خود، معادل 16 درصد سود نیز به خزانه شان واریز خواهند کرد. هرچه هست، با توجه به موارد مطرح شده، به نظر می‌رسد پیدا کردن برنده‌ها و بازنده‌های طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی، کار چندان سختی نباشد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

شاهرودم: 1394/8/3007:55:15،
914
45
اونایی که مدل ماشینشون ۹۴ مخصوصا آبان ماه 94 هست، رو یادتون بمونه...


اینا اگه جایی از "گرونی" حرف زدن؛
با پشت دست محکم بخوابونید تو دهنشون.

اگه گفتن "کیفیت"؛
دومی رو محکم تر بزنید

اگه گفتن "مملکت "؛
دیگه امونشون ندید...
درخواب : 1394/8/3008:23:17،
42
564
سلام
داداش کاش تو هم صبر میکردی وقتی اقساطی می شد میخریدی

آخه تابلو معلوم دلالی و کارت کساد شده
پاسخ به سوال: 1394/8/3008:26:09،
429
26
برندگان ::تحریم کنندگان و خودرو سازان

بازندگان :: ساده لوحانی که برای خودروی 3 میلیون وام 25 میلیون دریافت کردند و باید 40 میلیون بازپرداخت کنند
ایرانی: 1394/8/3008:27:02،
257
11
الان چند ساله که تو ایران همه به فکر بازی برد برد هستند تو مذاکرات هسته ایی هم برد برد به نفع ما شد اینجا هم برد برد به نفع مشتریان الکی مثلا ما نمیفهمییم.
وحید: 1394/8/3008:38:26،
302
17
بازندگان= مردم
برندگان= دولت و خودرو سازان
ام: 1394/8/3010:19:20،
157
13
کاش میتونستم 1000 تا + بدم به نظرت
هویج: 1394/8/3010:34:12،
142
7
قابل توجه بردیا خان که شهرستانیها رو متهم به ثبت نام خرید خودرو با وام 25 میلیونی کردند.

استان تهران بیشترین آمار رو به خودش اختصاص داد!
سرچ کنید
سپهر: 1394/8/3012:10:43،
125
14
داعشیا یه ضرب المثل دارن میگن





با کسی که پراید ۴ میلیونی رو ۴۰ میلیون میخره جنگ نکن????????
اینا وقتی با خودشون این کارو میکنن ببین با ما چیکار میکن????????????
FullHD: 1394/8/3020:25:54،
20
11
سلام دوستان
من سال ۹۰ خودرو ۲۰۷۰۰ رو با ۴ چک ۵ ماهه خریدم ۲۲میلیون
اون بدک نبود
اما پراید ۳۳ میلیون!!!!!!!
شاد و سلامت باشید
ذره بین: 1394/8/3008:01:07،
34
297
بازی برد برد همین است
همه منتفع شدند.
وطن پرست: 1394/8/3009:33:16،
108
12
ولي به نظر من براي بيشتر مردم بعد از 4 سال معلوم ميشه کي برنده واقعيه. متاسفانه ما ايراني ها خيلي اينده نگر نيستيم و در لحظه خوشيم.اجازه بديد اقساط با سود 21% تمام بشه بعد اون ادم زرنگ متوجه ميشه خودرو رو ليزينگي خريده نه اقساطي هفففففففت ساله!!!
آقا معلم: 1394/8/3010:32:32،
93
10
در کوتاه مدت شاید این تحلیلها درست باشه ولی در بلند مدت همه ضرر کردند،تابوت سازهای وطنی دوباره مشتری ندارن ،مردم به تحریم ادامه میدن و دولتی هم که به مسکن مهر ایراد میگرفت خودش پول رو تقدیم پراید ساز و چینی ها کرده نه تولید و ازدواج و خروج از رکود و بانک هم باید پولش رو از تابوت ساز پس بگیره که با این وضعیت مالی خریدار باید صبر کرد و تماشا
آرش: 1394/8/3011:22:07،
81
16
ما که مشهدیم به تهرانیها میگیم شهرستانی،خخخخخخخخخ
غلامعلی: 1394/8/3008:03:05،
200
18
در مقاله فوق هیچ اشاره نشده که دولت علاوه بر 14 دصد سود وام 9 درصد قیمت خودرو را به عنوان مالیات ارزش افزوده دریافت میکند که اگر این خودروها در پارکینگ میخوابیدند از آن 9درصد خبری نبود و این مبلغ کمی نیست .
: 1394/8/3009:21:50،
86
8
یک چیز دیگه هم که نباید فراموش بشه اینکه خودرو سازها عملا دولتی هستند و ضمنا قیمت تمام شده تولیدات انها بسیار کمتر از قیمت فروش میباشد
مهدی: 1394/8/3008:05:20،
199
15
1- برنده اصلی، دولت. زیرا 9% مالیات جیرینگی رفت تو حسابش، در ضمن، خودرو ساز مال خودشه و بانک، ایضاً
2- شرکت های بیمه ای که در اینجا باز مال زیر مجموعه خودرویی ها هستند، پس خودِ خودرو سازها، دو سره سود برده اند، هم از لحاظ فروش خودروی باد کرده و رهایی از مشکلات ناشی از انبار و هم از لحاظ بیمه اجباری بدنه. باضافه یک ریزه کاری مالی که سود بی دردسر 3 درصدی بخاطر کم شدن تعداد چکهای وثیقه و سالهای انتظار باز پرداخت را هم باید حساب کرد
3- بانکها هم سود کردند، چون اصلاً توی محاسبات معاملاتی، نه سر پیاز هستند و نه ته پیاز، اما سود بی دردسر 2 دردسری، فقط به علت ثبت و شفافیت، نصیبشان شد
4- مردم کی قرار بوده توی بازی، ببرند؟ بزودی وقتی نوبت پاس کردن چکها میرسه، معلوم میشه مردم کجای کار بوده اند!!!
5- خودرو سازها و خود دولت، دستشون توی یک کاسه است، زیرا ابتدا به ساکن، سود هر خودرو، بالای 100 درصده!
سعید: 1394/8/3008:53:00،
66
6
این مردم ساده ای که خودرو خریدن و الان میگن دم دولت گرم وقتی تو زندگیی دچار مشکل شدن و شروع به نقل زدن کردن همونجا باید بهش گفت شما حرف نزن لطفا خداییش از 100 فحش براشون بدتره
: 1394/8/3009:24:07،
53
11
آقا مهدی واقعا خیلی خوب تحلیل کردی ، آفرین
saman: 1394/8/3008:07:54،
186
15
سرونوشت هر قومی توسط خودشون رقم میخوره از ماست که بر ماست
علی: 1394/8/3008:08:20،
177
15
ملتی بسیار بی غیرت هستیم،همه دنبال منافع شخصی کوتاه مدت خود هستیم،این کشور برای همیشه فاتحه اش خوانده شده،تنها کشوری که شعار میدهیم ولی در عمل ذره ای دنبال تحقق شعارها نیستیم.
امیر: 1394/8/3008:08:53،
201
20
برنده = کمپین تحریم خودرو صفر
بازنده = خریداران خودرو صفر لگن سازان
آرش: 1394/8/3008:10:51،
147
17


......این مشتریان برنده ایکه فک میکنن زرنگ هستن وبرد کردن.....


یه چن تا قسط بدن میفهمن دنیا دست کیه....


......وچه ضرری کردن.........


وقتی دست کردن تو جیبشون دیدن دیگه پولی واسه خرید مایهتاج روزانه شون نمونده اونوقت میفهمن چه اشتباهی کردن.....


الان داغن دلشون خوشه ماشین خریدن ......


هههههههههههه هههههههههه
کارمند: 1394/8/3008:14:25،
86
13
فکر کنم بازی برد برد بود.
مگه نه خ خ خ خ خ .....
منتقد: 1394/8/3008:20:49،
76
10
فقط خوردوسازان برد کردند زیرا:
دولت رو سیاه شد چون به جای وام ازدواج، کشاورزی، تسهیلات مسکن، دارو، ایجاد شغل و کاهش بیکاری و ....به ملت پشت کرد و انبار خودروسازان خالی شد.
بانکها فقط از چرخش پول استفاده کردند
مردم کاملا ضرر کردند به خاطر نبود ایمنی در خودرو، تصادفات ناشی از نقی فنی، تعمیرات بیش از حد، عدم فروش خودرو به خاطر سر و صدا افتادن ماشین و قطعات بی کیفیت چینی.
خودروسازان هم این ماشینها را فقط می توانستند معدوم کنند چون حتی با مبلغ کمتر از 5 میلیون هم هیچ کشوری حاضر به دریافت آنها نبود
علی: 1394/8/3008:21:05،
55
13
خب باتوجه ب گفته های بالا بازنده اصلی مردم بودند ک فقط خودرو سازها وانمود کردن که مردم برنده این بازی شده اند!!!!!
pepan: 1394/8/3008:28:27،
54
15
آخه تو کشور های همسایه خودرو رو با 0% پیش پرداخت با حداقل سود به مردم اهدا می کنن..
چرا صنعت خودرو در کشور با صنعت نفت یکه تازی می کنه..
کجای دنیا چنین شرایطی هست..
خب خودروی روز تولید کن با قیمت روز دنیا..جایی که آشغال ترین کیفیت رو می زنین گناه مردم چیه..تعرفه رو آزاد کن ایران پر از برند تویوتا می شه..چون کارخونه تویوتا بیشتر تولیداتش رو روانه خاور میانه می کنه...
سندباد: 1394/8/3013:19:25،
16
25
منم کلا با شرایط امروز خودرو کشور مخالفن. منتها باید در نظر داشت ، اینکه توی کشورهای غربی یا عربی خودرو از دم قسط با بهره کم به مشتری تحویل داده می شود مطئنا به دلیل تورم پای در آن کشور ها (بعضا نزدیک به صفر) و در نتیجه بهره پایین تعلق گرفته به سپرده های بانکی و همینطور تسهیلات بانکی کشورهای یاد شده است نه از سر دلسوزی بانکهای غربی برای مردمشون.
طالب: 1394/8/3008:30:12،
51
8
فعلا از بانکها رکپ خوردید. امام منتظر باشید زمانی که بانک ها رکپ بخورند.

حالا فرض کن در این فاصله خودرو سازها ورشکست شوند . تضمین بانکها به چه دردی برای وصول مطالبات از خودرو ساز می خورد.

" من فکر می کنم تو این طرح همه بازنده هستند ! مشتری که مردم باخته بودن ؛ دولت و خودروساز و بانکها هم با این طرح فقط دست و پا زدن که اندکی سر خود را از آب بیرون نگه دارن تا فعلا جلوی غرق شدن خودشون را بگیرن "

ببخشید.
عضوي از كمپين: 1394/8/3008:45:19،
51
6
ايرانجيب عزيز بهتر است يك 5 ضلعي تعريف كنيم كه ضلع پنجم آن ملت ايران و يا بهتر است بگوئيم اقتصاد ايران كه البته بصورت كلي متضرر شده است زيرا عملا حدود يك ميليلرد دلار از منابع بانك مركزي كه متعلق به همه ملت ايران و تثبيت كننده اقتصاد ايران است عملا‌ً بسوي 2خودروساز هدايت شد! حال آنكه همه اقتصاد ايران در ركود بسر مي برد و بسته حمايتي فقط شامل اين خودروسازان شد! ضمنا بنظر مي رسد دولت نيز جزو زيانديدگان است زيرا اعتماد ملي به صداقت دولت كاهش يافت.
تحریم: 1394/8/3008:48:55،
26
50
راست میگید. ماشین ساخت داخل هم بی کیفیت و هم گرونه-کاملا موافقم -چون خودم 10 ساله انواع ماشین ایرانی سوارمیشم-برای اینکه پول بیشتری ندارم خارجی بخرم- من سمند 93 داشتم 27 تومن فروختم -7 تومنشو دادم ماشین صفر قسطی خریدم-20 تومن رو بدون ضامن و دنگ وفنگ گرفتم -گذاشتم بانک 22 درصد سود میگیرم-قسط وام رو از سودش میدم-با شرایط فعلی کشور و بی پولی راه بهتری سراغ دارید بگید- شکم خالی مردم کمپین و غیره حالیش نمیشه-
امین: 1394/8/3009:55:26،
43
9
شما و امثال شما اگر فکرتان کار می کرد، با نخریدن این لگنها و ورشکستگی این دو قاتل باعث می شدید دیگر بهانه ای برای جلوگیری از واردات خودرو در دست دولت نباشد. بعد بجای اینکه 10 هزار دلار نقد بدی سمند بخری،قسطی بهترین ماشین ژاپنی رو سوار می شدی و کیفشو می کردی با خانواده! نه اینکه صبح تا صبح تو تعمیرگاه ها الاف بشی. خانواده ها تون هم خدای نکرده تو اهن پاره ها له بشن!
پاسخ به تحریم:: 1394/8/3009:58:09،
52
11
خوب ماهی 400 هزار تومان بقیه اش چی؟ رفتی ماشین 93 رو 27 فروختی که یکی دیگه رو 40 بخری بابا تو دیگه کی هستی! چقدر فکرت اقتصادیه!!!!
محمد: 1394/8/3012:33:27،
34
11
واقعا خودت فهمیدی چه کار کردی؟الان شکم خالیت پر شد؟؟؟؟؟ ماشینو فروختی 27 بعد ماشین خریدی 40 که پولو بذاری سودشو بگیری بعد یه چیم از خوانوادت بکنی بذاری روش بدی جای قسط؟؟؟
من که دیگه حرفی ندارم اینا بایدم برن صف وایسن بخرن .به خدا مرغ مینای من باهوش تره
علی: 1394/8/3014:32:08،
19
10
اگر تو متن خبر ،من و این شخص را جزو یک دسته حساب کردن باید به کی شکایت کنم . من اعتراض دارم . اعلام برائت میکنم .
کیارش: 1394/8/3008:52:56،
31
8
من اگر از تسهیلات استفاده کرده بودم قسطامو نمیدادم.الانم به اونایی که وام گرفتن توصیه میکنم اقساطشونو پرداخت نکنند چکار میتونن بکنن.ها پس ندید.
شهردار: 1394/8/3008:58:36،
35
10
تازه دولت 9 درصدمالیات بر کفن و دفن از مشتریان هم خواهد گرفت
در حسرت گذشته: 1394/8/3009:03:57،
27
12
مااز دروازه های تمدن رد شدیم

من: 1394/8/3009:08:05،
26
12
به نظر من نویسنده مقاله دو ضلع دیگه یعنی عامه مردم و بانک مرکزی رو از یادش برده که اتفاقا هر دو بازنده هستند
به ظاهر زنده: 1394/8/3009:15:52،
33
12
پر واضح است که بازنده واقعی فقط مشتریانی هستند که حالا به هر دلیل اعم از قیمتهای غیر واقعی و درآمد ریالی و هزینه های یورویی چه به اجبار بی پولی و یا تصمیم های احساسی اقدام به خرید کالای نامرغوب و چند برابر قیمت کرده اند ولی مطمئن هستم حال که خودروسازان قیمت واقعی و نقد خودروری بی کیفیت خود را به صورت کامل تحت عنوان پول پیش از مردم گرفتن و اقساط نجومی و سود وحشتناک آن با توجه به درآمد کم اکثریت جامعه را به عنوان سود مازاد با زور گویی خواهند گرفت ، ولی در دراز مدت بازنده اصلی فقط همین خودروسازان هستند که با حمایتهایی که خود جای سوال دارد ، توانستند یه نیمچه قدمی از ورشکستگی کامل بردارند .......
گذشت زمان همه این موارد را نشان خواهد داد !!
رضا: 1394/8/3009:26:13،
30
6
ملت در اخذ این تسهیلات هیچ سودی نبردند و ضرر بزرگ این که
خودروسازان به تولید این خودرهای موزه ای ادامه خواهند داد بدون
اینکه مجبور به تولید خودروی روز و ایمن و باکیفیت باشند.
آرش66: 1394/8/3009:37:57،
32
8
گیرم که 120 هزار دستگاه به قول شما انباری هم فروش رفت. اما صورت مسئله همچنان پابرجاست. واقعن پیدا کردن مشتری حتا در داخل ایران برای خودروهایی قدیمی مانند پراید و 405 بسیار بسیار دشوارتر از سالهای گذشته است. این 120 هزار می شود تولید سه ماه خودروسازان. مابقی سال را قرار است تولید نکنند؟ یا قرار است با یک دهم ظرفیت کار کنند و عذر بیشتر کارکنان خود را بخواهند؟ با بازهم دولت به کمک می آید و تسهیلات می دهد؟ چنین صنعت بیماری که مدام باید پول به آن تزریق شود و مملو از مدیران بی کفایت و مفتخور با حقوق چند ده میلیونی و ناکارآمد و بی سواد باشد، همان بهتر است که برای همیشه جمع شود و به جای آن، صنعت قطعه سازی خصوصی (مانند ترکیه) گسترش یابد.
امین: 1394/8/3009:50:35،
34
12
واقعا چرا باید یک میلیار دلار از پول مردم و بیت المال در جیب 60 درصد سهام دار خصوصی خودرو سازها برود؟ با اجازه کی دولت این کارها را می کند؟ از چی حمایت می کنه؟ از صنعتی که برای مردم جز سالی 20 هزار کشته، محرومیت از رفاه و اسایش، و ... چیزی نداره؟
این ظلم در تاریخ می ماند!
محمدعلی : 1394/8/3009:51:14،
30
7
تو این طرح فروش دولت و زیر مجموعه های اون یعنی لگن سازها و بانک برد کردن اونم برای مدت محدود

بی ماشینها هم دلشون خوشه ماشین دار شدن

حالا بشینن تا ماشینشون رو بدن و بعدشم برن تو صف نمایندگی برای رفع عیبهاش

برنده اصلی تحریم کنندگان خودروی صفر بودن و هستن

چون قیمت دسته دومی ها اومده پایین
میهن: 1394/8/3009:54:58،
27
42
بنده از مخالفین صد در صدی احمدی نژادم ولی وجدنا بازم به محمود که پول چاب کرد مسکن مهر ساخت روحانی اشتباهی بزرگتر از دولت ویران گر قبلی داشت
دلخور: 1394/8/3013:00:01،
26
12
ماشالله به خریداران که سه تا گل زدن. ولی از اون ور به جاش ششصد هم خوردن
تحریم : 1394/8/3013:13:55،
18
11
متشکرم از دولت تدبير و اميد که با این تصمیم نا بخردانه کمرخودرو سازها رو خورد کرد و نشون داد که مردان مسن این دولت در بی تدبیری متبحرند.....
فاتحه دولت تدبير و اميد خونده است...
بهزاد تحریم: 1394/8/3013:29:34،
17
6
به نظر من این دولت بوده که برنده شده. خودرو سازا ممکنه انباراشون خالی شده باشه ولی رابطه خرابشون با کل مردم خرابتر شده. به نوعی مردم از کسی که با پارتی و قدرت به جایی میرسن متنفرن. این قضیه تو ادارات از نوع کوچیکش محسوسه. همیشه اونی که نور چشمیه، بیشتر از چشم همکاراش می افته به غیر از اونایی که بادمجون دور قابچی هستن. اون عده ای هم که خرید کردن حسابشون روشنه. نیازی به حساب کتاب کردن نداره

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما