کانال تلگرام ایران جیب
کیان برنا
نیسان
تاپیک شاپ

عنوان خودرو سال اروپا در 1987 میلادی برای پژو 405

کدخبر:۱۷۳۳۲جمعه، ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸:۴۷۸۶۶۹ بازدید

فرانسه در جایگاه کشوری توسعه‌یافته و صنعتی، در حیطه صنعت خودروسازی به‌عنوان یکی از پیشروترین کشورهای جهان شناخته می‌شود و ...
عنوان خودرو سال اروپا در 1987 میلادی برای پژو 405

فرانسه در جایگاه کشوری توسعه‌یافته و صنعتی، در حیطه صنعت خودروسازی به‌عنوان یکی از پیشروترین کشورهای جهان شناخته می‌شود و از نظر تاریخی براساس برخی اسناد و شواهد موجود، پیشینه فعالیت و حضور این کشور در حوزه ابداع و ساخت سیستم‌های مکانیکی و موتورهای مولد نیروی حرکت مکانیکی، به حدود 250 سال قبل و نیمه دوم قرن هجدهم میلادی بازمی‌گردد.

اما سوای سابقه تاریخی فرانسه در صنعت خودروسازی جهان، در عصر کنونی و در تاریخ معاصر بین‌المللی نیز سرزمین «گل»های باستان و «خروس»های امروز، جزو سرآمدان صنعت تولید خودرو در جهان به شمار می‌رود و در طول نیم‌قرن اخیر، اتومبیل‌های ساخت این کشور بارها جوایز بهترین خودرو سال اروپا و برترین اتومبیل سال جهان را از آن خود کرده‌اند. افتخارات صنعت خودروسازی فرانسه حتی از این هم فراتر رفته و برخی از محصولات تولیدی کارخانه‌های اتومبیل‌سازی این کشور موفق به کسب عنوان‌هایی شده‌اند که دیگر قابل‌تکرار نخواهد بود. نمونه شاخص در این زمینه، خلق اتومبیل سیتروئن مدل «دی‌اس» است که در شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه طراحی و ساخته شد و در سال‌های پایانی قرن گذشته میلادی علاوه بر دریافت جایزه سومین خودرو برتر قرن، به‌عنوان «زیباترین اتومبیل تمام دوران» از سوی مجله معتبر و بین‌المللی «اتومبیل(های) کلاسیک و ورزشی ـ Classic & Sports Car» معرفی شد. 

امروزه صنعت خودرو فرانسه بیشتر با ۲ نام معروف و جهانی یعنی پژو و رنو شناخته می‌شود. نشان(برند) پژو در واقع عنوان معروف‌تر تولیدات شرکت خودروسازی «پژو ستیروئن PSA» است و شرکت «رنو S. A» نیز در جایگاه دومین شرکت مطرح تولیدکننده خودروهای سبک سواری و تجاری، مالکیت نشان(برند)های رنو فرانسه، داچیای رومانی، رنو ـ سامسونگ موتورز کره‌جنوبی و همچنین ۴۳ درصد از سهام شرکت نیسان ژاپن را در اختیار دارد.

علاوه بر این، کارخانه سازنده خودروهای سنگین و تجاری با نشان(برند) رنو که در داخل خاک فرانسه فعال است و چند سالی است که به‌وسیله شرکت ولوو سوئد خریداری شده، در کنار وسایل نقلیه تجاری تولیدی شرکت پژو ـ سیتروئن، در مجموع بخش قابل‌توجهی از نیازهای بازار خودروهای باری و تجاری خارج از فرانسه را تامین می‌کند. صنعت تولید خودرو فرانسه از سال‌های بسیار دور بر بازار خودرو کشورهای فرانسوی زبان قاره افریقا حکمفرمایی و تسلط کامل داشته و تامین‌کننده اصلی تقاضای خودرو در این کشورها بود اما حضور جدی و پررنگ این کشور در بازارهای جهانی و در ابعاد بین‌المللی با شروع دهه ۱۹۷۰ میلادی تحقق پیدا کرد، یعنی درست همزمان با تاخت‌وتاز ژاپنی‌ها در بازارهای بین‌المللی خودرو که با حربه تولید و عرضه اتومبیل‌های ارزان‌قیمت‌تر و در عین حال ایجاد امکانات آسایشی بیشتر در محصولات‌شان در حال تسخیر بازار جهانی تقاضای خودرو بودند.

روزشمار تاریخچه صنعت خودرو فرانسه

۱۷۶۹ میلادی ـ براساس مدارک تاریخی مستند، در این سال یعنی حدود ۲۴۶ سال قبل نیکلاس ژوزف کوژو فرانسوی موفق به ساخت نخستین وسیله نقلیه مکانیکی خودران شد که نیروی حرکتی آن به وسیله یک موتور بخار تامین می‌شد. وسیله ابداعی این مخترع فرانسوی با تایید و ثبت در اسناد مکتوب باشگاه سلطنتی اتومبیل بریتانیا و کلوپ اتومبیل فرانسه به‌عنوان نخستین خودرو قادر به حرکت با اتکا به نیروی محرکه مکانیکی به رسمیت شناخته شد. 

۱۸۵۹میلادی ـ یک فرانسوی دیگر به نام ژان ژوزف اتین لنو موفق شد نخستین موتور احتراق داخلی را ساخته و در ادامه آن را توسعه دهد. 

۱۸۸۴میلادی ـ نام ادوارد دلامار ـ دو بوویه در تاریخ فرانسه به‌عنوان فردی که موفق شد نخستین اتومبیل با موتور درون‌سوز برپایه سوخت بنزین را در این سال ساخته و آن را راه‌اندازی کند، ثبت شده است.

سال ۱۸۸۵میلادی ـ آمدئو بوله با راه‌اندازی یک خط تولید ابتدایی در فرانسه، شروع به تولید وسایل نقلیه سواری با استفاده از موتور بخار در تعداد زیاد کرد. 

۱۸۸۷میلادی ـ لئون سرپوله فرانسوی در این سال تولید وسایل نقلیه موتوری با بهره‌گیری از نیروی بخار را آغاز کرد. 

۱۸۸۷میلادی ـ همزمان با لئون سر پوله، یک فرانسوی دیگر به نام پانهارد الاوا سو با همراهی و مشارکت ۲ نفر دیگر به نام‌های رنه‌پانهارد و امیل لاواسو اقدام به تاسیس یک کارخانه خودروسازی کردند و نخستین اتومبیل ساخت این کارخانه با نام موسس آن یعنی «پانهارد ـ لاواسو» در سال ۱۸۹۱م از خط تولید آن خارج شد. 
۱۸۹۰میلادی ـ سرانجام در این سال آرماند پژو اتومبیلی ۴چرخ را طراحی کرد و ساخت که نیروی محرکه آن به وسیله موتور احتراق داخلی بنزین‌سوز ساخته دایملر آلمانی تامین می‌شد. 

۱۸۹۴میلادی ـ این تاریخ را شاید بتوان نقطه عطفی در صنعت خودروسازی فرانسه به شمار آورد زیرا در این سال آلبردو دیو همراه با گئورگی بوتو موفق شدند نخستین موتور درون‌سوز تک‌سیلندر با پایه سوختی بنزین را بسازند و سپس با استفاده از موتور بنزین‌سوز خود، اتومبیل ۴ چرخ دست‌ساخته خودشان را در سال ۱۸۹۸م به حرکت درآورند. این ۲ پیش از این تاریخ و در سال ۱۸۸۳م توانسته بودند، وسیله نقلیه سواری ابداعی خود که قوای محرکه آن را یک موتور بخار تامین می‌کرد، بسازند.

۱۸۹۶ میلادی ـ در این سال آرماند پژو که پیش‌تر در سال ۱۸۹۰م اقدام به تولید خودرو ۴چرخ دست‌ساخته خود با استفاده از موتور بنزین‌سوز ساخت دایملر آلمانی کرده بود، موفق شد موتور درون‌سوز بنزینی را نیز در کارخانه خودش بسازد و از این سال به بعد، با ساخت و نصب موتورهای تولیدی خود بر بدنه اتومبیل‌های پژو در حال ساخت در خط تولید کارخانه‌اش، محصولات شرکت پژو را به صورت کامل و تمام فرانسوی به بازار مصرف این کشور عرضه کرد. 

۱۸۹۸میلادی ـ در این سال دومین شرکت مهم خودروساز فرانسه یعنی رنو متولد شد و براساس شواهد مستند، برادران رنو به نام‌های لوئیس، مارسل و فرناند پس از شروع به ساخت اتومبیل‌های بنزین‌سوز طراحی شده خود، موفق شدند، نخستین محصول خط تولید کارگاه‌شان را در این سال به فروش برسانند. 

۱۹۰۳ میلادی ـ فرانسه با وجود رقبایی مانند امریکا و آلمان توانست تا این تاریخ عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو جهان را برای خود حفظ کند و با تولید ۳۰ هزار و ۱۲۴ دستگاه در این سال در مقابل ۱۱ هزار و ۲۳۵ اتومبیل تولید شده در امریکا در مجموع چیزی نزدیک به ۴۹ درصد از کل تولید جهانی خودرو را به نام خود و خودروسازان فعالش ثبت کند. 
۱۹۱۰میلادی ـ در این سال نیز اتوره بوگاتی شروع به احداث کمپانی بوگاتی در ناحیه مول‌شیم فرانسه کرد و فعالیت خود را با ساخت کارخانه در آلمان ادامه داد که تولید خودرو آن تا 1956 میلادی ادامه داشت. پس از آن دوره کارخانه بوگاتی بار دیگر در فرانسه احداث و راه‌اندازی شد که فعالیت آن تا به امروز ادامه دارد.

۱۹۱۹میلادی ـ دیگر نشان(برند) مشهور فرانسه که هم‌اکنون با پژو ادغام شده است یعنی خودروی سیتروئن در این سال و با حداث کارخانه تولید خودرو به وسیله آندره سیتروئن متولد شد و به بازار خودرو در حال پیشرفت فرانسه پیوست. صنعت خودروسازی فرانسه در طول سال‌های بعد تا به امروز فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. برای نمونه می‌توان به معرفی رسمی رنو به‌عنوان خودرو ملی فرانسه در سال ۱۹۴۵م یا ساخت رنو ۵ به‌عنوان نخستین اتومبیل هاچ‌بک کوچک فرانسه در سال ۱۹۷۲م و همچنین شروع تولید اتومبیل نام‌آشنای پژو۴۰۵ در فرانسه و به صورت همزمان در انگلیس در سال ۱۹۸۷م به عنوان خودرو سال اروپا اشاره کرد، اما به هر ترتیب تردیدی نیست که این کشور را باید جزو سردمداران شکل‌گیری صنعت خودروسازی جهان به شمار آورد. آخرین آمار سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه (OICA) درباره عملکرد فرانسه در زمینه تولید خودرو نیز نشان می‌دهد که این کشور در پایان ۶ ماه نخست ۲۰۱۵ با تولید یک میلیون و ۳۸ هزار دستگاه و رشدی ۵/۸ درصدی نسبت به ۶ ماه نخست ۲۰۱۴م یازدهمین خودروساز بزرگ دنیا تا این زمان بود و در پایان سال ۲۰۱۴م نیز به عنوان عملکرد یک‌سال خود با تولید یک میلیون و ۸۲۱ هزار و ۴۶۴ خودرو و رشد ۴/۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ در جایگاه سیزدهمین خودروساز برتر دنیا قرار گرفته بود. 

منابع:
The first car. com
Oica. net
Wikipedia. org




اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
X22
نگین خودرو

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

آسایشگاه خیریه
سکه ثامن
کلینیک دی
جار میزنم
تورآنتالیا