کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

مشکلات یک صنف سرعتی

کدخبر:۱۷۳۲۴جمعه، ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳:۴۷۱۶۵۳ بازدید

نگاهش برایم آشناست، آنقدر آشنا که عادت کرده‌ام او را همیشه حاضر ببینم. فرقی هم ندارد زمستان است یا تابستان، هوا گرم است یا سرد ...
مشکلات یک صنف سرعتی

 نگاهش برایم آشناست، آنقدر آشنا که عادت کرده‌ام او را همیشه حاضر ببینم. فرقی هم ندارد زمستان است یا تابستان، هوا گرم است یا سرد او همیشه هست.

37-38 ساله به نظر می‌رسد با همان دستکش‌های زهوار دررفته و چهره آفتاب سوخته که با دیدن مسافران گذری کوچه و خیابان فریاد می‌زند موتور، موتور، برای او فرقی ندارد جواب من به‌عنوان مسافر، مثبت است یا منفی. او سوال همیشگی‌اش را می‌پرسد. موتور، موتور. رضا شغلش پیک موتوری است. فردی که از صبح تا شب با تنها منبع کسب درآمدش یعنی موتور در کوچه و خیابان‌های پایتخت به دنبال یافتن مسافر یا بار است. کسی که چراغ قرمز، صف‌های طویل خودروها و عابرهای پیاده را هر روز به امید یافتن لقمه نانی پشت سر می‌گذارد، بی‌آنکه جامعه از مشکلات صنفی او باخبر باشد. او به درآمد پایین پیک‌موتوری‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: ما پیک موتوری‌ها اگر خیلی خوشبینانه هر روز هم سرویس داشته باشیم روزی ۴۰هزار تومان بیشتر درآمد نداریم و روزهای تعطیل هم که.... از این مقدار درآمد سهم زیادی از آن را باید برای بنزین و هزینه تعمیر موتور پرداخت کنیم، بیمه و تسهیلات دیگر هم که هیچ... ، شما قضاوت کنید با این درآمد ما چگونه زندگی‌مان را بگذرانیم؟ شغلی که هنوز به رسمیت شناخته نشده است؛ از زمان راه‌اندازی نخستین دفتر پیک موتوری در تهران تاکنون دفاتر پیک موتوری زیادی دراین شهر سر بیرون آورده‌اند و برخی بدون عضویت در اتحادیه و داشتن مجوز به فعالیت می‌پردازند، اما این حرفه هنوز به‌عنوان شغل پذیرفته نشده و برای شاغلان در آن نیز بیمه تعریف نشده است.

«رضا. ا» که چند سالی است به‌عنوان پیک موتوری فعالیت می‌کند، در این‌باره می‌گوید: ما از امنیت شغلی و بیمه و بازنشستگی برخوردار نیستیم. گویی در جامعه این‌طور جا افتاده که هر کس نتواند شغلی پیدا کند و هیچ جایی به او کار نداده‌اند، به این حرفه روی آورده اما ما نان جان‌مان را می‌خوریم. او می‌گوید: در شهری مانند تهران هر روز احتمال وقوع شدیدترین تصادف‌ها برای ما وجود دارد. در گرما و زیر آفتاب، در سرما و سوز شدید آن‌کار می‌کنیم و چون شغل جایگزین دیگری نداریم و در واقع چاره دیگری نداریم، مجبوریم شغلی را ادامه دهیم که در نگاه عموم مردم، اساسا شغل به شمار نمی‌رود و فرد تنها از روی ناچاری و زمانی که همه درها را بسته می‌بیند، به این کار روی می‌آورد. «فرهاد. پ» پیک موتوری دیگری است که می‌گوید: در این شغل همواره خطر جانی ما را تهدید می‌کند، تعداد زیادی از همکاران ما در اثر تصادف، آسیب‌های جدی دیده‌اند و چه بسا بسیاری از آنها، جان خود را در این راه از دست داده‌اند.


نقش اعضای صنف در اقتصاد کشور به فراموشی سپرده شده 

پیک موتوری، صنفی است که ترافیک و شلوغی خیابان‌ها اختلالی در کارش ایجاد نمی‌کند و مسیر را در کمترین زمان ممکن طی می‌کند تا مسافر یا باری را به مقصد برساند. پایتخت هر روز بر آمار جمعیتش افزوده می‌شود و با بار ترافیکی بالا در کلانشهری چون تهران، زمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و برای دور زدن مشکلات ترافیکی، پیک موتوری بهترین گزینه است. هرچند این صنف زحمتکش با انجام فعالیت‌ها در کمترین زمان ممکن به تمام مردم و مشاغل خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهند اما خود درگیر موانع و مشکلاتی هستند که روی انجام خدمات آنها تاثیرات نامناسبی گذاشته است. در این‌باره محسن طاقدار، رییس اتحادیه وانت بار و پیک موتوری تهران با اشاره به نقش اعضای این صنف در اقتصاد کشور می‌گوید: این اتحادیه قدمتی ۴۰ساله دارد و از سال ۱۳۵۱ تنها متولی قانونی صدور مجوز فعالیت پیک موتوری و تاکسی بارهای تهران است. او توضیح می‌دهد: این اتحادیه در حال حاضر بیش از ۲هزار عضو دارد، شاید از منظر یک اقتصاددان فعالیت‌های تجاری و بازرگانی و بازدهی کارخانه‌ها قلب اقتصاد کشور باشد، اما این صنف نیز با توجه به زحمت و تلاش و حاشیه امنیت کاری اندک و جابه‌جایی روزانه چندین تن بار، کانونی برای حمایت از اقتصاد کشور است.



تامین اجتماعی و بیمه اصلی‌ترین چالش صنف 

رییس اتحادیه تاکسی‌بار و پیک موتوری تهران در ادامه اصلی‌ترین چالش این صنف را نداشتن بیمه تامین اجتماعی عنوان می‌کند و می‌گوید: از ۳ سال پیش اتحادیه پیگیری این موضوع را در دستور کار خود قرار داده اما متاسفانه با وجود خطرات بالای این شغل و اینکه قشر ضعیف جامعه در این شغل فعال هستند، به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. طاقدار با اشاره به اینکه رانندگان تاکسی و مینی بوس زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند. اضافه می‌کند: به دنبال دریافت سهمیه سوخت موتورهای پیک و وانت بار هستیم و در کنار آن برای شناسنامه‌دار کردن پیکی‌ها به دنبال بسته‌ای برای جذب آنها هستیم تا به این طرح ورود کنند. موقعیت جغرافیایی استان تهران و ناهمواری‌های خیابان موضوع دیگری است که رییس اتحادیه تاکسی بار و وانت بار تهران به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: مجموع این شرایط موجب می‌شود تا اعضای صنف از موتورهای تولیدی شرکت‌های معتبر استفاده کنند که دارای ضمانت چندساله باشد.

طاقدار می‌افزاید: متاسفانه به هیچ عنوان از این اتحادیه که یک مرجع قانونی به شمار می‌رود در جلسات تصمیم‌گیری سازمان‌ها و ارگان‌ها دعوت به عمل نمی‌آید. موضوعی که جای تامل دارد. وی اضافه می‌کند: هدف ما این است که با ارتقای کیفی خدمات‌رسانی و جابه‌جایی کالا و بار، ضریب ایمنی جابه‌جایی کالاها را افزایش داده و ناوگان را ساماندهی کنیم. همچنین نسبت به رفع مشکلاتی که قشر فعال در حوزه جابه‌جایی بار و کالا با آن مواجه هستند، اقدام خواهیم کرد. طاقدار در ادامه به وضعیت رانندگان وانت بارها می‌پردازد و می‌گوید: آنها نیز در شرایط مطلوب و مناسبی قرار ندارند و با وجود مشکلاتی مانند فرسودگی خودروهایشان یا نداشتن امکانات رفاهی مناسب مانند بیمه، مجبورند ساعت‌ها برای کار کردن در خیابان‌ها سرگردان بچرخند و حتی با ۳ یا ۴ وانت دیگر برای جابه‌جایی بار با قیمت کمتر رقابت کنند تا بتوانند کار کرده و درآمدی کسب کنند. وی در پایان از دولت خواست تا اتحادیه یادشده را در راستای ساماندهی موتورسوارها و وانت بارها همراهی کند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

کیارش: 1394/8/2911:21:32،
22
11
طبق آماررسمی ۷۰٪ کسانی که موتور خریداری می‌کنند وموتور سوارند ،جان سالم به درنمی‌برند .
آمار سردخانه‌ بیمارستان نمازی حکایت ازاین امر دارد .
مسلمان: 1394/8/2911:21:54،
30
7
آقارضاي عزيز ناراحت نباش توكشورما بغيرازكارمندان دولت هيچكس امنيت شغلي نداره همه رو هواهستيم!!!
بیمه: 1394/8/2912:28:14،
19
17
واسه بیمه توجیه اقتصادی نداره این قشر بیمه کنه.اصلا معلوم نیست که ده دقیقه بعد زنده باشن یا نه.از یه سرباز تو خط مقدم بیشتر تو خطر هستند.بیمه که موسسه خیریه نیست برا سود دهی تشکیل شده.به هیچ قیمتی نمیصرفه بیمشون کنی.بیمه نشن بهتره.فقط باید مواظب باشن.
خسته نباشید.
وحيد يوسفي: 1394/8/2917:54:07،
20
7
خب بايد بيمه كنند تا زنده بودنشون تضمين بشه.
شما مثل اينكه اصلا نميدوني بيمه واسه چيه؟
بيمه واسه جلوگيري از حوادث و واسه پوشش هزينه هاي درمانه.
علي: 1394/8/2913:33:55،
28
8
گاهي وقتا با خوندن اين مطالب كه چقدر بعضي ها تو زندگيشون سختي ميكشن خيلي توي فكر ميرم كه فرق من با اونا چيه
شغلي كه درآمدش يك خونوادرو تامين ميكنه حتي فكرش براي من كسر شان هست!!!
خدا واسه همه جوونا و كسايي كه زحمت ميكشن وسيله ساز يك زندگي شاد زيبا و بدون سختي باشه
بياييم تو اين دو روز دنيا بيشتر حواسمون به بقليامون باشه
وحيد يوسفي: 1394/8/2914:32:43،
19
10
يه دوستي دارم توي پيك موتوري كار ميكنه. ميگه روزي 150 هزار تومن درميارم.
نميدونم اين اقا چطوري 40 هزار در مياره.
40 هزار كه مال پيكهاي رستورانه.
پيكهاي باربر و مسافربر درآمدشون بالاست.
ف: 1394/8/2915:17:02،
20
13
اصلا اینطور نیست. این آقایون با کمترین هزینه (موتور) تقریبا اندازه آزانس هزینه دریافت میکنن. نه مالیات میدن نه عوارض نه ارش افزوده. پولشونم نقد میگیرن......
اصلا کسی سراغ داره پیک موتوری زیر 10 تومن برای هر مسیر هر چقدر کوتاه بگیره ؟؟ تازه تو هر سفری که میرن حداقل 3-4 مسیر میرن . یعنی 40 تومن ماله یه سفر شهری هستش شاید 2-3 ساعت نهایتا تو روز. والله من که کلی درس خوندم و سرمایه گذاشتم و مالیات و عوارض میدم انقدر در نمیارم !!!
این صنف الکی مظلوم نمایی میکنه .
مرتصی: 1394/8/2918:43:24،
17
11
همان طور که گفت پول جانش میگیره
ف: 1394/8/2923:03:44،
18
7
مرتضی جان پول جون چیه. بعله زحمت کش هستن بحثی نیست
ولی آسمون سوراخ نشده همین زحمت کشا بیافتن که !!!
کارگرای معدن، کارگرای ساختمانی و خیلیای دیگه هستن که شغل خطرناک دارن ولی ماهی 800-1 تومن بیشتر نمیگیرن
قشر ضعيف جامعه !: 1394/8/2920:57:39،
9
13
موتور سوار در پايتخت و ديگر شهرهاي ايران جانش در كف دستشه و با اين قشر زحمت كش كه از محروم ترين قشر جامعه بحساب مي آيند آلودگي هوا ، خظر تصادف ، گرما ، سرما ، بارندگي و عوارض بيمه و بنزين و جريمه را كنار بگذاريم .. هر لحظه توقيف موتور سيكلت تنها سرمايه و منبع درآمدي آنها چالش بزرگي است كه موتور سواران با آن مواجه هستند و راهنمايي رانندگي بدون در نی گرفتن اينكه فارغ از هر گونه تخلف راكب موتور سوار كه موتور توقف ميگردد تمام سرمايه و منبع درآمد يك فرد يا خانواده از او گرفته ميشود و او بايد چكار كند ؟

قطعا ناهنجاريهاي اجتماع يكش همين توقيف موتور سيكلت است كه پاركينهايي كه هزاران موتور در آن زير آفتاب و باران و سرما و گرما و گرد و غبار از بين مي رود و فارغ از اين كه سرمايه مملكت بدين طريق نابود مي گردد بلكه شغل يك فرد را از او گرفته ايم كه بايد پاسخگوي خانواده و بدهي هاي مختلفي باشد كه متاسف
امیر: 1394/8/3000:30:32،
14
9
موتور مگه چنده؟ خیلیاشون نمیرن از پارکینگ تحویل بگیرن.
جریمه کجا بود؟ اینا هر کار دلشون میخواد میکنن و جولان میدن...
پیاده رو، ورود ممنوع، چراغ قرمز، هرجا بخوان پارک میکنن و...
پاسخ به امير : 1394/8/3011:15:48،
12
10
آقاي امير ... پيداست كه نه موتور داشتي و نه موتور سوار هستي ؟
ما انسانها آدمهايي هستيم كه از بيرون ميگيم لنگش كن .... شما برو يك موتور بخر ... و مزيتها و معايب آن را به عينه ببين و درك كن .
كساني كه فقط يكبار موتورشان توقيف ميشه 7 خان رستم را بايد طي كنند تا موتور تحويل بگيرند .

من قصدم از اين پيام اين بود موتور سواران محروم ترين افراد جامعه هستند و نبايد اين دسته افراد جامعه را با رفتار و كردار و قوانين اشد ، سركوب كرد . بيائيم منطقي فكر كنيم در مجموع كساني كه موتور براي تفريح و اذيت كردن ديگران استفاده مي كنند جدا هستند = اما داخل بازار و پيك موتوري كساني كه موتور سوار مي شوند براساس اجبار و درآمد كم رو به اين شغل آوردند و بايد آنها را درك كنيم (نيمه خالي ليوان )

قشر ضعيف جامعه !: 1394/8/3011:49:37،
13
8
البته اصلاح كنم يك وقت سوتفاهم نشود كه رعايت قانون الزام آور و بايد همه به آن احترام بگذاريم اما وقتي يك موتور سيكلت تنها منبع درآمدي يك خانواده محسوب شود چه بار رواني روي دوش اين قشر است كه با چنگ و دندان بدنبال كسب روزي خود ميگردد و اگر روزي بيكار شود انگار همه چيزش از او گرفته شده است من قصد ندارم از موتور سيكلت سواران متخلف حمايت كنم اما از بعد اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي نبايد خواسته هاي آنها را ناديده بگيريم و همه را بايك چوب برانيم . موتور سوار شاغل هم يك فرد از جامعه است كه بيكاري و محروميتهاي جامعه باعث شده بدون اينكه اتحاديه و نهادي حمايتي براي اين افراد كاري انجام دهند افسار گسيخته شود و دريغ و درد كه خودشان براي خودشان هر اقدامي مي كنند .
amin: 1394/8/2923:05:53،
19
10
دیگه خیلیا از لحاظ مالی تو امنیت نیستن به جز بعضیا.بیچاره ما جوونا که تازه میخوایم وارد بازار کار بشیم با سرمایه ی صفر.من جوون که هیچ امیدی به اینده ندارم.
ماهان: 1394/8/2923:48:18،
17
7
پیک موتوری ها خیلی خوب درمیارن. البته شغلشون حطرناکه ولی درامدش خوبه رفیق منم پیک موتوری بود باور کنید 4-5 ساعت کار نمی کرد راحت 150 تا 200 در میاورد. تازه مسافرم میزد. خیلی زرنگ بود...

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما