کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مقام سوم تا هشتم در مس، فولاد، طلا و آلومینیوم برای ایران


کد خبر : ۱۷۳۲۳جمعه، ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸:۴۷۱۵۱۶ بازدید

ایران جزو کشورهای معدن‌خیز دنیا و خاورمیانه به شمار می‌آید و اخیرا در گزارشی که از سوی ایمیدرو تهیه شده وضعیت فلزات آن در منطقه مورد ...
مقام سوم تا هشتم در مس، فولاد، طلا و آلومینیوم برای ایرانمقام سوم تا هشتم در مس، فولاد، طلا و آلومینیوم برای ایران

 ایران جزو کشورهای معدن‌خیز دنیا و خاورمیانه به شمار می‌آید و اخیرا در گزارشی که از سوی ایمیدرو تهیه شده وضعیت فلزات آن در منطقه مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس ایران از نظر تولید مس، فولاد و آلومینیوم و طلا در منطقه خاورمیانه به ترتیب رتبه سوم، چهارم، هشتم و هفتم را به خود اختصاص داده است.

ایران با تولیدات فعلی، یک‌درصد مس، یک‌درصد فولاد خام جهان و ۰/۷درصد آلومینیوم خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. 


جایگاه چهارم فولاد ایران در خاورمیانه

به گزارش مرکز زمین‌شناسی امریکا میزان تولید فولاد جهان در سال ۲۰۱۵م با ۲۴ میلیون تن کاهش به یک‌میلیارد و ۶۳۸ میلیون تن رسید. در این زمینه وضعیت تولید شمش فولاد در منطقه خاورمیانه هم مورد بررسی قرار گرفته است. براساس این گزارش، تولید شمش فولاد در ۱۰ کشور دنیا مورد بررسی قرار گرفته و میزان تولید و سهم آنها مشخص شده است. در این رتبه‌بندی هندوستان در صدر جدول قرار دارد. میزان تولید شمش فولاد این کشور ۸۷ میلیون و ۲۹۱ هزار تن بوده و ۵/۳ درصد از سهم دنیا را به خود اختصاص داده است. روسیه در رتبه دوم با تولید ۷۱ میلیون و ۴۶۱ هزار تن، ۴/۳ درصد از سهم دنیا را از آن خود کرده است. جایگاه سوم این جدول مربوط به ترکیه است که حدود نیمی از تولیدات روسیه یعنی ۳۴ میلیون تن شمش فولاد تولید می‌کند و ۲/۱ درصد از سهم تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص داده است. در این رتبه‌بندی ایران در پله چهارم قرار گرفته که ۱۶میلیون و ۳۳۱هزار تن شمش فولاد تولید کرده و یک درصد از سهم دنیا را درد تولید فولاد به خود اختصاص داده است. در جهان نیز مصر هم با ۶ میلیون و ۴۸۵ هزار تن، ۰/۴درصد از سهم جهانی و عربستان با ۶ میلیون و ۲۹۱ هزار تن، ۰/۴درصد از سهم جهانی، جایگاه پنج و ششم جدول را به خود اختصاص داده‌اند. قطر با تولید ۳ میلیون تن شمش فولاد، سهم ۰/۲درصدی دنیا را به خود اختصاص داده است. در این زمینه پاکستان با ۲ میلیون و ۴۲۳ تن، سهم ۰/۱درصدی و امارات هم با تولید ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار تن شمش فولاد سهم ۰/۱درصدی را به خود اختصاص داده‌اند و در انتهای جدول هم ازبکستان قرار گرفته که تنها ۷۲۳ هزار تن شمش فولاد تولید می‌کند.


سهم یک درصدی تولید مس ایران در جهان

در این رتبه‌بندی وضعیت تولید مس کاتد هم در خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفته، بر این اساس در خاورمیانه ۶ کشور تولیدکننده مس کاتد وجود دارد در این میان کشور روسیه با تولید ۸۵۰ هزار تن در رتبه نخست قرار گرفته و ۴/۵ درصد از سهم دنیا را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است. قزاقستان با نیمی از تولید روسیه مقام دوم جدول را کسب کرده و با تولید ۴۳۰ هزار تن سهم ۲/۳ درصدی را به خود اختصاص داده است اما کشور ایران در تولید مس کاتد مقام سوم خاورمیانه را کسب کرده است. میزان تولید این محصول در ایران ۱۹۰ هزار تن است که یک‌درصد از سهم دنیا را خود اختصاص داده است. کشور ترکیه ۹هزار تن مس کاتد تولید کرده و ۰/۵ درصد از سهم دنیا را به خود اختصاص داده است. همچنین عربستان با تولید ۵۸ هزار تن کنسانتره مس، ۰/۳درصد از سهم دنیا را کسب کرده و هند که در مقام آخر و ششم این جدول قرار دارد تنها ۳۹هزار تن کنسانتره مس تولید کرده که ۰/۲درصدی بازار دنیا را به خود اختصاص داده است. این ۶ کشور روی هم رفته یک‌میلیون و ۶۵۷ هزار تن مس کاتد تولید می‌کنند این در حالی است که میزان مس کاتدی که در دنیا تولید می‌شود حدود ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است.


تولید شمش آلومینیوم در منطقه خاورمیانه 

به گزارش مرکز زمین‌شناسی امریکا در سال ۲۰۱۵م میزان آلومینیومی که در جهان تولید شد، ۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده این در حالی است که میزان تولید این محصول در خاورمیانه ۱۱ میلیون و ۱۱۲ هزار تن بوده است. براساس رتبه‌بندی یادشده میزان تولید شمش آلومینیوم در منطقه خاورمیانه، ۹ کشور از عمده‌ترین تولیدکنندگان شمش آلومینیوم مورد بررسی قرار گرفته‌اند که در این رتبه‌بندی روسیه با تولید ۳ میلیون و ۶۰۱ هزار تن مقام نخست تولید شمش آلومینیوم منطقه خاورمیانه و ۷/۳ درصد از سهم دنیا را به خود اختصاص داده است. امارات نیز با تولید ۲ میلیون و ۳۴۱ هزار تن شمش آلومینیوم مقام دوم این رتبه‌بندی را از آن خود کرده و ۴/۷ درصد از سهم دنیا را کسب کرده است و هند در جایگاه سوم این رتبه‌بندی با تولید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن، ۴/۳ درصد از سهم دنیا را به خود اختصاص داده است. در این میان سهم بحرین در تولید شمش آلومینیوم ۹۳۰ هزار تن و سهم آن از دنیا حدود ۱/۹ درصد است و عربستان هم با تولید ۷۴۰ هزار تن، ۱/۵درصد از سهم دنیا را کسب کرده است.  قطر در رتبه‌بندی تولید شمش آلومینیوم مقام ششم را کسب کرده و با تولید ۶۱۰ هزار تن، سهم ۱/۲ درصدی دنیا را به خود اختصاص داده است و عمان هم با تولید ۳۷۵ هزار تن ۰/۸ درصد از سهم دنیا را دارد و ایران با تولید ۳۵۰ هزار تن تنها ۰/۷ درصد از سهم دنیا را به خود اختصاص داده است و ترکیه در مقام آخر این رتبه‌بندی تنها با ۶۵ هزار تن تولید شمش آلومینیوم ۰/۱ درصد از سهم دنیا را دارد.


تولید طلا در خاورمیانه

براساس نتایج تحقیقات انجام شده میزان تولید طلای جهان در نیمه نخست سال ۲۰۱۵م با ۲درصد افزایش به ۱۵۰۷ تن رسیده که بیشترین میزان این افزایش تولید در آسیا رخ داده که در آن افزایش تولید طلا ۲رقمی بوده است. براساس این گزارش رتبه‌بندی میزان تولید طلا در خاورمیانه به ۴۴۰ تن رسیده که در این میان هم روسیه مقام نخست تولید طلای خاورمیانه را از آن خود کرده و با تولید ۲۴۵ تن سهم ۸/۶ درصد از سهم دنیا را به خود اختصاص داده است. در این رتبه‌بندی ازبکستان مقام دوم و با تولید ۱۰۲ تن طلا سهم ۳/۶ درصدی دنیا را از آن خود کرده و قزاقستان با تولید ۴۰ تنی طلا، سهم ۱/۴ درصدی دنیا را به خود اختصاص داده است. سهم کشور ترکیه در این رتبه‌بندی ۳۴ تن است که ۱/۲ درصد از سهم تولید طلای دنیا را دارد و قرقیزستان با تولید ۱۰ تن ۰/۴ درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص داده است. 

عربستان با تولید ۴ تن سهم ۰/۱ درصدی جهان و ایران با تولید ۳ تن و همچنین هند با تولید ۲ تن سهم ۰/۱ جهان را کسب کرده‌اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها