کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

پروژه كنارگذر ساحلی رامسر فقط در حد رويا ماند

کدخبر:۱۷۲۷۸چهارشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶:۳۲۳۵۸۷ بازدید

کنارگذر چهاربانده ساحلی به عرض 50 متر و به طول 10 کیلومتر با گذر از میان دریا و دارای یک جزیره مصنوعی و امکانات رفاهی تفریحی بود، در سفر ...
پروژه كنارگذر ساحلی رامسر فقط در حد رويا ماند

کنارگذر چهاربانده ساحلی به عرض 50 متر و به طول 10 کیلومتر با گذر از میان دریا و دارای یک جزیره مصنوعی و امکانات رفاهی تفریحی بود، در سفر استانی هيات دولت به مازندران در سال 85 مصوب شد. پس از چهار سال برنامه ريزي و مشاوره طرح با كشورهاي مختلف اروپايي و آسيايي اجرای این پروژه در سال 89 به تصویب هیأتدولت رسید. براساس مصوبه هیات وزیران، 20 درصد سرمایه گذاری توسط دولت و 80 درصد آن توسط بخش خصوصی پیش بینی شد.مدیركل راه وترابری مازندران نیز اجرای این مصوبه را به سازمان بنادر و دریانوردی محول كرد.

در اردیبهشت ماه 90 قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیاء (عج) سرمایه گذاری این پروژه را برعهده گرفت و متعهد شد تا ظرف مدت شش ماه مطالعات پایه مهندسی و در مدت سه سال و نیم، عملیات اجرای کنارگذر ساحلی رامسر را به اتمام رساند. عملیات اجرایی این طرح در اردیبهشت ماه 91 با حضور وزير راه و شهرسازي و ساير مسئولان و به عنوان پایلوت با هدف ایجاد بستر مناسب برای تردد غرب به شرق استان آغاز شد.پيمانكار پروژه بايد براي ساخت كنار گذر ساحلي وارد حريم دريا مي‌شد كه در ادامه راه باعث توقف كار شد. در سال 92 مدیر کل راه و ترابری استان مازندران، درخصوص چرایی ورود به حریم دریا و ساخت و ساز در آن اعلام كرد: برای ساخت این آزادراه كه مقداری در مسیر دریا قرار می‌گيرد، دو راه خشك شدن دریا و یا خرید زمین وجود دارد كه در حوزه استحفاظی مازندران به دلیل گرانی زمین، استحصال دریا راحت تر از تملك زمین بود و بدین ترتیب ورود به حریم دریا انتخاب شد.


مشكلات اساسي طرح

اجراي پروژه كنارگذر ساحلي رامسر به غير از مسائل زيست محيطي كه هنگام خشك كردن ساحل و دريا به وجود مي‌آيد، مشكلات و بي‌دقتي‌هاي ديگري نيز به همراه داشت. در واقع نادیده گرفتن پدیده لاینحل اقلیمی تراز آب دریای خزر در مطالعات مشاوران داخلی و خارجی از آن جمله بود. پیش‌بیني‌ها نشان می‌دهد كه احتمال پیش شور به آبهای شیرین از روی مجدد دریای خزر در آینده وجود دارد. اختلال در چرخه آب، غرقابی تاسیسات دریایی و نفوذ آب جمله عواقب پیشروی آب دریای خزر است.به گفته مدیر مرکزملی مطالعات دریای خزر نوسانات سطح آب دریای خزریك پدیده دوره‌ای است و احتمال پیش‌ روی مجدد دریا و بازپس‌گیری اراضی ساحلی طی سال‌های آتی دور از ذهن نیست و بسیار نزدیك است. همچنين پروژه کنارگذر ساحلی رامسر که به رغم تکذیب و انکار مدیران مشاور، تقلیدی آشکار از مجموعه پروژه های نخل امارات است.با اينكه از این طرح به عنوان یک پروژه ملی یاد مي‌شود، نمايندگان يک شرکت چيني براي طراحي و اجراي شهر گردشگري الکترونيک رامسر اجراي این پروژه را برعهده گرفتند و ملي بودن آن كاملا مشخص شد!مشكل ديگر اين پروژه ناديده گرفتن مادي ورود و خروج شهر رامسر بود كه بدون درنظر گرفتن ترافيك هميشگي به اين شهرو وجود گردشگران بسيار در طول سال، يقين داشتند با اين كنار گذر اين حجم سنگين ترافيك برطرف خواهد شد. پيش‌بيني‌هايي كه هيچ كدام درست از آب در نيامد و در همان آغاز راه متوقف شد.


توقف پروژه كنار گذرساحلي

در سال 92 براساس كارشناسي‌هايي كه مسئولان در دولت يازدهم انجام شد، ادامه پروژه بزرگ رامسر متوقف شد. پس از گذشت 9 ماه فرماندار رامسر در خصوص پروژه کنار گذر ساحلی در رامسر گفت: پیمانکار این طرح ملی به دلیل کمبود منابع مالی از ادامه کار عقب نشینی کرد و این پروژه ملی 9 ماه است که راکد مانده است.حسین شعبان سروری افزود: مطالعات کارشناسی و عمیق این طرح کامل نبوده و از سویی دیگر، پیمانکار آن با وجود پیشرفت فیزیکی کمی که این پروژه داشت، بدلیل کمبود منابع مالی از ادامه کار عقب نشینی کرد.مدیرکل محیط‌زیست مازندران نيز در اسفند ماه 93 با اشاره به اینکه پروژه کنارگذر ساحلی رامسر به دلیل ارزیابی‌های زیست‌محیطی فعلاً متوقف است، گفت: این پروژه در سال‌های خیلی دور شروع شد و اخیرا نیز پیگیری کردیم و در حال حاضر متوقف است.ناصر مهردادی بابیان اینکه در حال حاضر برنامه‌ای در دستور کار نیست افزود: ما پیگیر این مسئله هستیم اما به دليل هزينه‌هاي بسيار فعلا برنامه‌اي براي ادامه اين پروژه وجود ندارد.جدای از ابهامات مالی و عدم پیشرفت فیزیکی، اهداف اصلی تصویب چنین طرحی مانند معضل ترافیکی شهر رامسر و بهره برداری گردشگری و اقتصادی نيز قابل توجبه نيست و با وجود اصلاح مجدد پروژه به دليل تناقضات در طرح، باز هم اشتياقي از سوي مسئولان براي ادامه اجراي پروژه وجود ندارد و همچنان در ركودبه سر مي‌برد.

* جوان آنلاین

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

صبح بخیر ایران جیب: 1394/8/2710:04:34،
75
12
هفته پیش باکو بودم... ان شالله ایران هم در 50سال توسعه سوم میتونه همچین سواحلی داشته باشه
بهنام: 1394/8/2711:05:35،
54
8
تو منطقه ما اول ترکیه بعد اذربایجان چشم انداز بسیار روشنی دارن و روز به روز وضعشون بهتر میشه
مهندس: 1394/8/2711:18:37،
36
8
الن این طرحو با کلی بخور بخور و طی 10 ساله آینده درست میکنن
آخرش میگن جزیرش سرطانزاس ، استفاده نکیند
رضـا: 1394/8/2711:54:49،
46
13
یه پُل زدید دریاچه ی ارومیه با اون همه قدمت و فواید رو خشکوندید !
وای به حال احداث جاده ی ساحلی که خدا میدونه چقدر از ساحل و بافت و پوشش گیاهیشو با این طرح از بین میبرید !
میشه خواهش کنیم به جای جاده ی 4 بانده با عرض 50 متر و طول 10 کیلومتر، یه راه دوچرخه سواری ساحلی با عرض و طول یک دهم همین احداث کنید که هم احتیاجی به تخریب خاصی نداشته باشه هم به سلامتی انسان و محیط زیست کمک کنه ؟ !
واقعا میشه ؟ !
مسر اشميت: 1394/8/2712:03:01،
26
13
البته مهندس جون سرطانزا بودنش محتمله، چون رامسر يكي از مناطق كشوره كه از زمينش گاز رادون كه يك عنصر راديواكتيوه متصاعد ميشه، آره داداش اينو خوب اومدي!
Shimano: 1394/8/2714:20:29،
14
10
رضا نظرت عالی بود دمت گرم
سید: 1394/8/2800:39:18،
13
6
کلا هیچ پروژه ایی در دستور کار این دولت قرار نداره الا خالی کردن جیب منو شما یه نگاهی به دوبرتون بندازید متوجه میشید
mohammad: 1394/8/2710:08:41،
31
9
من نزدیک این جاده خونه دارم اگه درست بشه خیلی زیباست ولی از طرف دیگر باعث از بین رفتن ساحل میشه
صابر: 1394/8/2710:43:15،
39
10
قول میدم هیچ نفعی واسه مردم منطقه نخواهد داشت فقط گند میزنن به محیط زیست.کافیه یه نگاهی به تاریخچه طرحهای مشابه توی ایران بندازید. جالبه همه جای دنیا زمان مطالعه طرح بیش از اجرا طول میکشه.توی ایران بالعکس
آرش: 1394/8/2711:56:50،
22
7
چند صد ميليارد براي مشاوره و ساير هزينه شد و مابقي ماجرا ........
فرزندشهيد: 1394/8/2713:13:58،
14
8
اين طرحها تا نفعي براي خودشون نداشته باشه انجامش نميدن مشابش تو اين كشور زياد انجام دادن كه گند زدن به همه چيز.ما مردمان ايران همانند كبك هستيم همه چيو ميبينيم ميدونيم ولي مثل ماست بيتفاوتيم و ازمسئله براحتي ميگذريم مثل همون طرح خريد خودرومون از ماست كه بر ماست.حق اين مردمه اين بلاها سرشون بره خودشون دوست دارن تو گرفتاري و بدبختي غرق بشن...
sajjadnegaresh: 1394/8/2713:26:14،
12
8
دلم میسوزه برای کسایی که به امید گذر این جاده زمین های بی ارزشی رو به قیمت های نجومی خریدن...
و متاسفم برای کسایی که با این حربه کلی زمین بی ارزش رو ارزش دار کردن و فروختن...
رامين: 1394/8/2720:47:05،
13
11
دوستان بنده در روند مطالعات اين پروژه نقش داشتم
واقعيت اينه كه طرح خوبيه و هيچ اشكال مهندسي هم نداره
به هر حال ساخت يك جاده كمر بندي براي رامسر واجب است و از طرفي جنگل ها و كوه ها را نميشه از بين برد
پس گزينه پيشروي در دريا منطقي ترين كار است
ماجرا اينه كه شركت سرمايه گزار تعهد خودش رو انجام نداد و مشاوران و پيمانكاران پروژه كه همگي مثل خود ما شركت هاي خصوصي هستند پس از ٤ سال كار ريالي دريافت نكرده اند و بلا تكليف هستند
اميد است پس از اين اگر پروژه اي هم تعريف ميشود اول منابع مالي اون رو مشخص شود سپس شركتها مشغول كار شوند

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل