کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حضور سران 8 کشور در نشست گازی تهران


کد خبر : ۱۷۲۷۱چهارشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷:۰۱۱۶۵۹ بازدید

اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) و تعدادی از میهمانان این اجلاس هفته آینده در تهران دور هم جمع خواهند ...

اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) و تعدادی از میهمانان این اجلاس هفته آینده در تهران دور هم جمع خواهند شد تا پیرامون مباحث گازی بحث و تبادل نظر کنند.

به گفته وزیر نفت دو اجلاس وزارتی در روز شنبه (30 آبان‌ماه) برگزار می‌شود که جلسه صبح آن نشست عادی وزیران و بعدازظهر همان روز نشست فوق‌العاده خواهد بود. یکشنبه (اول آذرماه) نیز اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر جی ای سی اف با حضور تعدادی از میهمانان به ریاست رئیس جمهوری کشورمان تشکیل می‌شود و طی آن علاوه بر آنکه سران فرصت دارند نظرات خود را در خصوص صادرات گاز و دیگر مباحث مربوط به گاز مطرح کنند در پایان نیز بیانیه اجلاس منتشر خواهد شد. تاکنون از کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، به عنوان ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز، حضور رؤسای جمهوری کشورهای بولیوی، روسیه، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا و عراق و همچنین نخست‌وزیر الجزایر در این اجلاس قطعی شده است. همچنین رئیس جمهوری ترکمنستان به عنوان میهمان در این اجلاس حضور خواهد یافت.  به گزارش <ایران> در خصوص ماهیت این اجلاس و برنامه‌های گازی ایران، بیژن زنگنه دیروز در نشستی خبری گفت: اجلاس کشورهای صادر‌کننده گاز نشستی برای همکاری رقیبان با یکدیگر است و باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اولویت ما برای صادرات گاز، کشورهای همسایه است افزود: تمایل داریم به کردستان عراق هم گاز صادر کنیم. زنگنه اولویت صادرات ال‌ان‌جی را ابتدا بازارهای آسیا و سپس اروپا اعلام و تأکید کرد: با توجه به اینکه کشورهای عضو GECF در بازار گاز با یکدیگر رقیبند در نشست عمومی مذاکره‌ای برای طرح‌های گازی نخواهد شد. اما در گفت‌و‌گوهای دو جانبه درباره سوآپ گاز با روس‌ها، ترکمنستان و حتی آذربایجان مذاکراتی خواهیم داشت.  همچنین وزیر نفت  تصریح کرد: در گذشته بازارهای گاز درازمدت و از طریق خط لوله شکل می‌گرفت ولی به مرور با توسعه صنعت ال ان جی بازار تک محموله‌ای گاز مطرح شده که هرقدر سهم بازار تک محموله‌ای افزایش یابد احتمال نقش آفرینی جی ای سی اف نیز در بازار جهانی گاز بیشتر می‌شود.وی زمینه اصلی اجلاس جی ای سی اف امسال را گاز و محیط زیست عنوان کرد و با اشاره به گاز و توسعه پایدار (به عنوان محور این اجلاس) اظهار کرد: این اجلاس در بیانیه پایانی خود نیز قطعاً به مسائل زیست محیطی اشاره می‌کند.

افزایش سهم ایران در بازار گاز

زنگنه با بیان اینکه هم‌اکنون نزدیک ٩٠ درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی قرار دارد، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ٢سال و نیم آینده تولید گاز کشور به بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز افزایش می‌یابد. وی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از تحریم در مسیر صادرات گاز ایران گفت: هم‌اکنون آماده صادرات گاز ایران به عراق هستیم و با اجرایی شدن صادرات گاز به این کشور از دو طریق نفت‌شهر و بصره در مجموع روزانه بیش از ٥٠ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر خواهد شد.
وزیر نفت در خصوص صادرات گاز به پاکستان نیز گفت: پاکستان به دلیل تحریم اجرای این طرح را متوقف کرده بود اما ما خطوط لوله را تا مرز احداث کرده‌ایم.

اولویت‌های تولید گاز ایران

زنگنه با بیان اینکه تزریق گاز به میدان‌ها، جایگزینی گاز با سوخت مایع به منظور تأمین مصرف داخلی و توسعه صنایع گاز بر که دارای توجیه اقتصادی هستند از اولویت‌های ایران در استفاده از گاز تولیدی کشور است، گفت: تاکنون به عنوان تنها کشور جهان که حدود ٩٠ درصد شهرهای کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند و همه صنایع و نیروگاه‌ها از گاز استفاده می‌کنند اما نتوانسته‌ایم نقش تعیین‌کننده‌ای در صادرات گاز داشته باشیم. وزیر نفت ادامه داد: هم‌اکنون میزان واردات و صادرات گاز برابری می‌کند که البته واردات گاز ما از ترکمنستان به دلیل نیاز نیست بلکه با هدف توسعه روابط انجام می‌شود. وی در خصوص برنامه‌های صادرات گاز ایران عنوان کرد: اولویت ما در صادرات گاز کشورهای همسایه است زیرا صادرات گاز به کشورهای دور از طریق خط لوله به دلیل هزینه‌های فراوان (ترانزیت و هزینه‌های ساخت) از حاشیه سود کمتری برخوردار است.

زنگنه با بیان اینکه ایران از صادرات گاز به عراق، بویژه کردستان عراق، افغانستان و کشورهای جنوب خلیج فارس استقبال می‌کند، اظهار کرد: تاکنون بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله گزینه مناسبی نیست زیرا عواید چندانی برای ما ندارد و برای صادرات به اروپا ال ان جی نسبت به خط لوله گزینه مناسب تری است. وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی طرح‌های ال ان جی ایران باید با بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در دستور کار قرار گیرد، افزود: هم‌اکنون یک واحد ال ان جی ١٠ میلیون تنی ناتمام داریم که به دلیل تحریم متوقف شده است؛ راه‌اندازی این طرح نیازمند سالانه ١٥ تا ١٦ میلیارد مترمکعب گاز یعنی حدود ٢ فاز پارس جنوبی است. وی تصریح کرد: برنامه ما این است که بجز فاز ١٤ باقی فازهای پارس جنوبی تا پایان این دولت به بهره‌برداری برسند و به این ترتیب ظرفیت تولید گاز ایران به بیش از یک میلیارد مترمکعب در روز افزایش یابد.

صادرات نفت ایران در پساتحریم

زنگنه در پاسخ به سؤالی درباره ساخت و خرید پالایشگاه‌ها یا سهام آنها از سوی ایران در پساتحریم گفت: یکی از سیاست‌های ایران در فروش نفت در دوران بعد از لغو تحریم‌ها، خرید پالایشگاه‌ها و سهام آنها برای تأمین امنیت تقاضاست مشروط بر اینکه پالایشگاه‌هایی که سهام آنها خریداری می‌شوند، نفت خود را از ایران بخرند. وزیر نفت درباره خرید نفت از سوی مشتریان سنتی ایران در اروپا و آسیا پس از لغو تحریم‌ها نیز اظهار کرد: سیاست ایران، بازگشت به فروش نفت به مشتریان سنتی به میزان قبل از اعمال تحریم‌هاست و پس از تحریم‌ها قطعاً بازار آسیا به دلیل نزدیکی برای ایران در اولویت خواهد بود. وی با اشاره به اینکه ایران هیچگاه انگیزه‌ای برای فروش نفت به امریکا نداشته است، اظهار کرد: تا زمانی که افزایش صادرات 500 هزار بشکه‌ای تحقق نیابد دنیا این موضوع را جدی نخواهد گرفت.

احتمال تمدید دبیرکلی عادلی

وزیر نفت درباره احتمال تمدید دبیرکلی محمدحسین عادلی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: روال این گونه است که درباره ادامه خدمت دبیرکل، نظر مثبت وی را جویا می‌شوند و در صورت موافقت، دبیرکلی ادامه می‌یابد در غیر این صورت درباره کاندیدای جدید صحبت خواهد شد.  زنگنه درباره نامزدهای احتمالی دبیرکلی مجمع صادر‌کنندگان گاز اظهار داشت: تاکنون فقط نماینده کشور لیبی نامزد شده و روسیه نامزدی را معرفی نکرده و حتی اعلام کرده است که از نامزد ایران در این پست حمایت می‌کند.

تحولات آتی بازار گاز جهان

زنگنه در پاسخ به اینکه نظر شما درباره ورود امریکا به بازار صادرات گاز در حالی که یک دهه گذشته واردکننده گاز بوده است چیست، عنوان کرد: قطعاً ورود امریکا تغییرات زیادی در بازار گاز ایجاد خواهد کرد؛ روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد و سبب کاهش قیمت در بازار می‌شود. زنگنه  در مورد اینکه آیا ایران می‌تواند با توجه به اشباع بازار، به حوزه ال ان جی ورود کند، تصریح کرد: همیشه می‌توان وارد بازار شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها