کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اپليكيشن‌های موبايل تهديدی برای حيات اپراتورها


کد خبر : ۱۷۲۶۴سه شنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴:۰۷۲۲۱۲ بازدید

رشد روز افزون OTTهاي جديد و گسترش ضريب نفوذ نمونه‌هاي پيشين نظير وايبر، واتس‌آپ و ... موجب شده تا اپراتورهاي موبايل و مخابرات ...
اپليكيشن‌های موبايل تهديدی برای حيات اپراتورهااپليكيشن‌های موبايل تهديدی برای حيات اپراتورها

رشد روز افزون OTTهاي جديد و گسترش ضريب نفوذ نمونه‌هاي پيشين نظير وايبر، واتس‌آپ و ... موجب شده تا اپراتورهاي موبايل و مخابرات كشورهاي دنيا از ترس حذف بسترهاي مكالماتي و پيامكي‌شان مدام درصدد مخالفت با اين ابزارهاي جديد ارتباطي باشند.

بطور كلي OTT Apps به هر اپليكيشن يا سرويسي گفته مي‌شود كه ديتا اعم از پيام، عكس و مديا را از طريق اينترنت «IP» به جاي كانال سنتي، عبور دهد. اما زاهي لونت ليواي كارشناس ارشد حوزه مخابرات و مشاور برخي اپراتورهاي بزرگ ارتباطي دنيا در ارتباط با اين ترس جهاني گفته است، صرف ترس به اپراتورها كمك نخواهد كرد و بايد به فكر ابداع و ابتكار باشند.

وي معتقد است كه جلوي سيل تكنولوژي به هيچ عنوان سد نمي‌شود و اپراتورهايي كه به هر دليل دنبال محدوديت براي مشتركان خود و تكيه بر سيستم سنتي هستند رفته رفته حذف مي‌شوند. به گفته اين كارشناس مخابراتي، اپراتورهاي موبايل براي تضمين درآمد و بقاي خود علاوه بر تامين‌كننده بودن در زمينه شبكه و زيرساخت به بخش سرويس هم ورود كنند.

لونت ليواي در مقايسه اپراتورهاي موبايل با OTTها گفته است: زماني اپراتورهاي موبايل به عنوان تامين‌كنندگان سرويس شناخته مي‌شدند به اين عنوان كه اگر نياز به تماس داشتيد بايد يك اپراتور را انتخاب مي‌كرديد اما زمانه عوض شده است. امروزه تامين‌كنندگان ارتباطات فراتر از اپراتورها هستند و مبتني‌بر پلتفرم‌هاي موبايل با سرويس‌هاي بسياري عرضه مي‌شوند؛ از آنجايي كه اپراتورها نتوانستند تمامي نيازهاي مشتركان را برآورده كنند، OTTها تجربه بهتري را براي مردم به ارمغان آورده‌اند.

اين در حالي است كه چند صباحي است برخي كاربران گمانه زني‌هايي را در خصوص مسدود شدن برخي اپليكيشن‌هاي موبايلي كه منجر به ضرر اپراتورهاي فعال در بازار شده است را مطرح كرده‌اند، مساله‌يي كه البته از سوي وزير ارتباطات تاييد نشده است و اپراتورهاي فعال در بازار نيز هرچند اين گمانه زني‌ها را تاييد نكرده‌اند ولي به نظر مي‌رسد، اپراتورها براي مسدود شدن اين شبكه‌ها و اپليكيشن‌هاي موبايلي چندان هم بي‌ميل نيستند، اين در حالي است كه معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه رگولاتوري در گفت‌وگو با تسنيم گفت: تاكنون هيچ اپليكيشن پيام‌رساني به خاطر جبران ضرر و زيان درآمدي اپراتورهاي موبايل مسدود نشده و از اين پس هم نخواهد شد؛ اپراتورها بايد به سمت تطبيق و درآمدزايي از محل ديتا پيش روند.

صادق عباسي شاهكوه درباره تاثير رواج گوشي‌هاي هوشمند بر درآمدهاي پايه اپراتورهاي موبايل گفت: آمار رشد گوشي‌هاي هوشمند از سال گذشته نشان مي‌دهد كه بالاي 20 ميليون دستگاه رسيده و به عبارتي 25 تا 30 درصد مشتركان كل شبكه موبايل كشور هوشمند هستند. وي عنوان كرد: البته اين در حالي است كه برخي مشتركان داراي دو يا بيش از دو سيم‌كارت در گوشي خود هستند كه در اين صورت شايد آمار گوشي‌هاي هوشمند برحسب تك سيم‌كارت بيش از اين شود. معاون بررسي‌هاي فني و صدور پروانه رگولاتوري با بيان اينكه بخش عمده زندگي مردم به سمت ارتباطات همراه مي‌رود، عنوان كرد: تمام خدمات الكترونيكي به تدريج وارد حوزه موبايلي مي‌شود.

وي در ارتباط با سوال مورد نظر گفت: در حال حاضر نرم‌افزارهاي پيام‌رسان متعددي در آپ‌استورها جهت دانلود و استفاده وجود دارد و مشتركان موبايل نيز از آنها استفاده مي‌كنند كه قطعا موجب كاهش درآمدهاي اپراتورها از محل پيامك مي‌شود و اگر اين پيام‌رسان‌ها قابليت برقراري تماس هم داشته باشند در حوزه درآمدهاي مكالماتي نيز تاثيرگذار خواهد بود. وي ادامه داد: اما از طرفي با رواج برنامه‌هاي كاربردي موبايل، مصرف ديتا بالا رفته و از اين حيث ممكن است كه در ابتداي كار اپراتورها با ضرر و زيان مواجه شوند اما در بلندمدت كه كسب‌وكار آنها به سمت ديتا مي‌رود، وضعيت‌شان درست مي‌شود. عباسي شاهكوه با تاكيد بر اينكه مصرف ديتا توسط مشتركان موبايل ده‌ها برابر شده است، درباره تصميم براي مسدودسازي برخي اپليكيشن‌ها جهت جبران ضرر و زيان اپراتورهاي موبايل تصريح كرد: تاكنون هيچ اپليكيشن پيام‌رساني با هدف جبران درآمد اپراتورهاي موبايل از دسترس خارج نشده و از اين پس نيز نخواهد شد زيرا روال جهاني استفاده از ديتا رو به رشد است و ايران نيز از اين مقوله جدا نيست. در هر صورت هنوز مشخص نيست كه اين گمانه زني به سرانجام مي‌رسد يا خير؟مساله‌يي كه مي‌تواند در صورت به وقوع پيوستن آن سيل نارضايتي كاربران را نيز به همراه داشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها