کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازی جدید شرکت‌های بیمه خودرو


کد خبر : ۱۷۲۴یکشنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲:۴۳۴۹۲۰ بازدید

در حالی که ضوابط ناشفاف شرکت‌های بیمه در رابطه با محاسبه نحوه و میزان پرداخت خسارات یکی از مشکلات ثابت مردم است، هم‌اکنون شرکت‌های بیمه بازی جدیدی بر سر نپرداختن خسارت در بیمه شخص ثالث به راه انداخته‌اند.
بازی جدید شرکت‌های بیمه خودروبازی جدید شرکت‌های بیمه خودرو

برخی اطلاعات رسیده حاکی از آن است که بتازگی برخی شرکت های بیمه پس از این که بیمه گذار شخص ثالث دو کوپن موجود در بیمه نامه اش را به علت تصادف یا بروز حادثه مصرف می کند، از پرداخت خسارت به کوپن های سوم و چهارم خودداری کرده یا طفره می روند.

بر این اساس، به این شهروندان گفته می شود چون رانندگی آنها مطلوب نیست شرکت بیمه از پرداخت خسارت به دیگر کوپن ها معذور است.به این ترتیب عملا از چهار کوپن دریافت خسارت که به صورت چاپی به بیمه نامه های شخص ثالث ضمیمه است، عملا دوکوپن قابل استفاده و بقیه بی خاصیت شده است البته این تمام ماجرا نیست. چرا که پس از مصرف دو کوپن بیمه نامه، شرکت بیمه از تمدید بیمه نامه شخص خودداری کرده و براحتی به وی می گوید به شرکت بیمه دیگری مراجعه کند. این اتفاق در نمایندگی های مختلف بیشتر شرکت های بیمه کشور چون آسیا، ایران، البرز و... دیده شده است.

به نظر می رسد تمام این اتفاقات از آغاز بازی جدیدی از سوی شرکت های بیمه با منافع مراجعان پرشمار بیمه شخص ثالث به عنوان پرمخاطب ترین بیمه کشور خبر می دهد که بیمه مرکزی باید برای رفع آن اقدام کند.

در این باره عطارزاده، مالک خودروی 206 که بتازگی تصادف کرده و براساس گزارش پلیس مقصر شناخته شده به جام جم می گوید: پس از وقوع تصادف همراه زیان دیده به یکی از شعبات شرکت بیمه مراجعه کرده و برای تعیین خسارت تشکیل پرونده دادیم.

وی می افزاید: پس از بازدید کارشناس تصادفات و تعیین میزان خسارت، پرونده برای صدور چک به واحد مربوط فرستاده شد. در این مرحله متصدی مربوط با مشاهده بیمه نامه مقصر از تعلق نیافتن خسارت به دلیل استفاده بیمه گذار از سومین کوپن پرداخت خسارت سخن گفت و پرداخت خسارت را به اخذ مجوز از مدیریت شعبه منوط می کند.

این بیمه گذار می گوید: شرکت های بیمه ای در حالی به کوپن سوم و چهارم بیمه نامه شخص ثالث خسارت نمی دهند که خود شرکت ها برای بیمه نامه ها چهار برش طراحی کرده اند، ضمن آن که در هیچ جای قانون نیز به محدودیت پرداخت خسارت به نسبت تعداد حوادث و تصادفات اشاره نشده است.

وی تصریح کرد: پس از ممانعت شعبه برای پرداخت چک خسارت اقدام به شکایت کرده که نهایتا و پس از چند بار مراجعه، شرکت بیمه به صدور چکی با مبلغ کمتر از مبلغ اولیه تعیین شده از سوی کارشناس خسارت اقدام کرد.

شرکت بیمه خود را عوض کنید

در حالی که برخی از شرکت های بیمه محدودیت های خاصی را برای پرداخت خسارت پس از حادثه سوم در نظر می گیرند، بررسی ها نشان می دهد ماجرای جدید فقط به محدودیت در پرداخت خسارت محدود نشده و این گروه از بیمه گذاران برای تمدید بیمه نامه قبلی خود در شرکت یادشده نیز با ممانعت نمایندگان مواجه هستند.

در این باره رستگار، دارنده خودروی سمند که بیمه نامه شخص ثالث خود را از طریق کارخانه سازنده تحویل گرفته است، به جام جم می افزاید: در سال گذشته پس از دو بار تصادف و استفاده از برش پرداخت خسارت برای تمدید بیمه نامه خود به یکی از نمایندگی های صادرکننده بیمه نامه مراجعه کردم.

وی افزود: پس از مراجعه و ارائه بیمه نامه قبلی، متصدی مربوط با مشاهده کوپن های مصرف شده با عنوان این که بیمه نامه شما از شعبه مرکزی ایران خودرو صادر شده، تمدید بیمه نامه را به مراجعه به همان شعبه منوط دانسته و تنها راه تمدید را صدور مجوز از سوی دفتر مرکزی عنوان می کند.

وی اظهار کرد: به شعبه مرکزی مراجعه کرده، اما در آن شعبه نیز متصدیان از تمدید بیمه نامه سرباززده و در کمال ناباوری با عنوان این که بهتر است شما شرکت بیمه خود را عوض کنید، اعلام کردند، براساس آخرین بخشنامه صادر شده، نمایندگان بیمه از تمدید بیمه نامه خودروهای پرخطر که بیش از دو برش استفاده کرده باشند معذور هستند و بهتر است شما شرکت بیمه گذار دیگری را انتخاب کنید.

وی گفت: چگونه شرکت های بیمه که هم اکنون مبالغ بالایی را برای حق بیمه خود دریافت می کنند، توقع دارند تا بیمه گذار در صورت استفاده نکردن از بیمه نامه خود مشمول تمدید بیمه نامه شده و در غیر این صورت از تمدید بیمه نامه خودداری می کنند؟

بخشنامه ای نانوشته

درباره اقدام برخی شرکت های بیمه در زمینه پرداخت نکردن خسارت به تمام کوپن های الصاقی به بیمه نامه و تمدید نکردن بیمه نامه ها، اصغری، مدیر یکی از شعب بیمه البرز با تائید این موضوع به جام جم گفت: بیمه شخص ثالث برای شرکت های بیمه زیان ده بوده، به گونه ای که بررسی ها نشان می دهد شرکت های بیمه گر به ازای هر یکصد هزار تومان دریافتی با احتساب پنج درصد سهم بهداشت و 10 درصد سهم نیروی انتظامی، بیش از 115 هزار تومان خسارت پرداخت می کنند.

وی افزود: بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی، شرکت های بیمه تلاش کنند تا میزان خسارت های پرداختی آنها با روش های مختلف کاهش پیدا کند و به نوعی از بیمه کردن خودروی رانندگان به اصطلاح پرریسک سرباز می زنند.

وی در پاسخ به این که آیا در این زمینه بخشنامه یا قانون مشخصی وجود دارد، تصریح کرد: قانون بیمه شخص ثالث کاملا مشخص است، اما در این زمینه تاکنون دفتر مرکزی بخشنامه ای برای ایجاد محدودیت صادر نکرده است اما از آنجا که عملکرد نمایندگی ها در درآمد نهایی شرکت بیمه موثر است و نمایندگان برتر در پایان هر سال معرفی شده و تسهیلات ویژه ای دریافت می کنند، مدیران نمایندگی به صورت خودجوش(!) در تلاش هستند تا ضمن افزایش درآمد خود، از زیان بیشتر شرکت متبوعشان جلوگیری کنند.

بیمه شخص ثالث محدودیت ندارد

در این باره رضا شعبانی، رئیس اداره بیمه های شخص ثالث بیمه ایران به جام جم گفت: براساس قانون، بیمه نامه های شخص ثالث براساس مدت زمان، صادر شده و محدودیتی در تعداد پرداخت خسارت ندارد.

وی در پاسخ به این که چگونه برخی شرکت های بیمه از پرداخت خسارت به کوپن های سوم به بعد خودداری می کنند، افزود: این اقدام شرکت ها تخلف آشکار بوده و از آنجا که برای پرداخت خسارت شخص ثالث مدت اعتبار بیمه نامه مدنظر است، حتی اگر بیمه گذار صد بار هم تصادف کند و مقصر باشد، شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت بوده و منعی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این که آیا شرکت ها باید برای پرداخت خسارت از بیمه گذار جریمه دریافت کنند، اظهار کرد: این جریمه نیست، اما از بیمه گذار مبلغی تحت عنوان اضافه نرخ تعداد خسارت دریافت می شود که برای خسارت های جانی برای نوبت اول تا چهارم به ترتیب20، 40، 60 و 100 درصد است، اما در خسارت های مالی از نوبت اول تا چهارم به ترتیب 10، 20، 40 و 60 درصد است.

وی تاکید کرد: بیمه گذاران در صورت برخورد با چنین قوانین سلیقه ای ضمن استعلام از بیمه مرکزی برای صحت و سقم موضوع می توانند نسبت به اعلام شکایت در بیمه مرکزی اقدام کنند.

الزام بیمه ها به انجام تعهدات

برای دریافت پاسخی مناسب درباره محدودیت های صورت گرفته از سوی برخی شرکت های بیمه ای در استفاده از کوپن های بیمه نامه شخص ثالث، پس از آن که تلاش جام جم برای گفت وگو با محمدابراهیم امین، رئیس کل بیمه مرکزی به نتیجه ای نرسید و روابط عمومی این سازمان نیز پایان وقت اداری را زمان مناسبی برای هماهنگی با کارشناسان و مسئولان ندانست، جواد سهامیان مقدم، مدیرعامل بیمه ایران که بزرگ ترین شرکت بیمه کشور است، با اعلام این که ایجاد محدودیت در انجام تعهدات بیمه ای تخلف آشکار است، گفت: قانون بیمه شخص ثالث به لحاظ موضوعیت و جایگاهی که در حمایت از قربانیان حوادث رانندگی دارد، تمامی وسایل نقلیه موتوری زمینی را به انجام بیمه شخص ثالث اجبار کرده است.

وی افزود: ضمن آن که همین قانون، شرکت های بیمه را نسبت به بیمه کردن وسایل نقلیه مالکان در هر شرایط مکلف کرده است.

وی در پاسخ به این که آیا بخشنامه جدیدی برای ایجاد محدودیت در تمدید یا پرداخت خسارت پس از استفاده از کوپن دوم بیمه نامه صادر شده است، افزود: چنین بخشنامه ای در هیچ کدام از شرکت های بیمه ای صادر نشده است اما از آنجا که برخی از شرکت های بیمه سعی دارند تا ضریب خسارت خود را کاهش دهند، در برخی از موارد مشاهده شده که مدیران نمایندگی ها به صورت سلیقه ای به پرداخت نکردن خسارت پس از حادثه سوم یا تمدید نکردن اعتبار بیمه نامه ها اقدام می کنند.

وی در پاسخ به این که تکلیف بیمه گذاران در این مواقع چیست، تصریح کرد: قطعا بیمه مرکزی با چنین مواردی برخورد خواهد کرد، اما آنچه مسلم است چنین اقداماتی موجبات تبلیغات منفی و بیمه گریزی مردم را فراهم می کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها