کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اقتصاد ترکیه پس از انتخابات


کد خبر : ۱۷۲۲۶دوشنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰:۱۵۲۱۲۳ بازدید

هفته گذشته پس از کش و قوس‌های سیاسی فراوان بار دیگر رجب طیب اردوغان زمام قدرت را در ترکیه به دست گرفت. این نتیجه غیرمنتظره در پی ...

هفته گذشته پس از کش و قوس‌های سیاسی فراوان بار دیگر رجب طیب اردوغان زمام قدرت را در ترکیه به دست گرفت. این نتیجه غیرمنتظره در پی شکست انتخاباتی این حزب در دور قبل رقابت‌های انتخاباتی و عدم توانایی تشکیل دولت به دلیل در دست نداشتن تعداد کرسی‌های لازم، رخ داد. پیش از این انتظار می‌رفت دولت اردوغان ناچار شود با یکی از احزاب دیگر ترکیه دولت ائتلافی تشکیل دهد که این امر تاحدودی دست وی را در به کارگیری سیاست‌های مورد نظر خود که برخی از آنها در سال‌های اخیر جنجال‌آفرین نیز بوده‌اند، می‌بست.  حزب عدالت و توسعه که یک حزب اسلامگراست در سال 2003 در ترکیه به قدرت رسید. 

این حزب از زمان کسب قدرت، در زمینه اقتصاد بسیار موفق عمل کرده است؛ هر چند که در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است. به‌طور کلی، کارنامه اردوغان در اقتصاد را می‌توان موفق دانست اما عمده ایراداتی که به وی وارد می‌شود، نقض آزادی بیان و به زندان انداختن روزنامه نگاران است. وی که شاید رویای بر پا داشتن مجدد امپراتوری عثمانی را داشت در یکی دو سال گذشته با مشکلات بسیاری رو به رو شده است؛ از تظاهرات گسترده در میدان تقسیم گرفته تا موضع‌گیری در برابر مسائل منطقه، کشف فساد اقتصادی بسیار گسترده و اخیرا مواجهه با استان‌های کردنشین.  این روزها پیروزی مجدد اردوغان به وی امکان داده است که اصلاحات مالی جدیدی را اعمال کند و دوباره رشد آرام اقتصاد ترکیه را به روزهای خوش سابق برگرداند. 

هر چند وی در حزب خود دچار رویکردهای نسبتا متفاوتی به خصوص در مورد نرخ بهره و نقش بانک مرکزی و استقلال آن شده است. وضعیت رتبه اعتباری ترکیه و آینده سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور را نیز می‌توان از مهم‌ترین مسائل پیش‌روی ترکیه دانست؛ اما برای یافتن پاسخ این سوالات باید مدتی صبر کرد و تصمیمات آتی اردوغان را به دقت بررسی کرد. در این صفحه، آینده سیاسی و اقتصادی اردوغان پس از پیروزی در انتخابات را بررسی می‌کنیم.

* امیر شاملو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها