کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هشدار آژانس انرژی نسبت به کاهش غیرمنطقی بهای نفت


کد خبر : ۱۷۰۸۶چهارشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴:۴۶۲۵۷۶ بازدید

کشورها و شرکت‌هایی که به دلخواه بهای نفت را پایین می‌آورند، می‌توانند بازار آینده را به خطر بیندازند. آژانس بین‌المللی انرژی انگشت اتهام را به سوی ...
هشدار آژانس انرژی نسبت به کاهش غیرمنطقی بهای نفتهشدار آژانس انرژی نسبت به کاهش غیرمنطقی بهای نفت

کشورها و شرکت‌هایی که به دلخواه بهای نفت را پایین می‌آورند، می‌توانند بازار آینده را به خطر بیندازند. آژانس بین‌المللی انرژی انگشت اتهام را به سوی کشورهای عضو اوپک گرفته است.

بهای نفت خام به سطح بسیار پایینی رسیده و آژانس بین‌المللی انرژی از این موضوع انتقاد کرده است. آژانس نامبرده تأکید می‌کند که مصرف‌کنندگان البته از پایین آمدن بهای نفت خوشحال می‌شوند اما باید به پیامدهای آن هم توجه کنند. آژانس یادشده در گزارش سالانه خود می‌گوید که پایین بودن بهای نفت موجب کاهش سرمایه‌گذاری در این عرصه می‌شود و با افت عرضه نفت، در آینده بهای نفت به شکلی فزاینده بالا خواهد رفت.

افزون بر این، جهان صنعتی بیش از پیش به منطقه خاورمیانه وابسته می‌شود که می‌تواند نفت را با قیمتی پایین‌تر عرضه کند. برای نمونه عربستان سعودی که عضو سازمان کشورهای صادرکننده‌ی اوپک است به دلایل گوناگون قیمت نفت صادراتی خود را پایین آورده است.

وابستگی به کشورهای عضو اوپک می‌تواند به وضعیتی مشابه دهه 1970 منجر شود که بحران سوخت، بهای نفت خام را به شدت بالا برد. در آن دوره بحرانی سراسری باعث افزایش قدرت اوپک شد، اما امروزه آن وضعیت تا حد زیادی تغییر کرده است.به اعتقاد آژانس انرژی تمرکز قدرت در دست اوپک به ناامنی در بازار نفت می‌انجامد، که به ویژه به آن کشورهای آسیایی آسیب می‌زند که عمده نفت خود را از کشورهای خاورمیانه خریداری می‌کنند.

به نظر فاتح بیرول، رئیس آژانس انرژی، امروزه که بهای نفت ارزان است، وقت آن است که کشورهای مصرف‌کننده در فکر چاره‌اندیشی برای مشکلات تأمین انرژی در آینده باشند.


عدم توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر 

بنا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، بهای نفت هم‌اکنون در روندی تصاعدی حرکت می‌کند و انتظار می‌رود که بهای نفت تا سال ۲۰۲۰ به بشکه‌ای ۸۰ دلار برسد، یعنی نزدیک دو برابر بهای فعلی که تنها بشکه‌ای ۴۵ دلار است.در یک سال گذشته بهای نفت بیش از ۴۰ درصد کاهش یافت. برخی از کشورهای عضو سازمان اوپک، مانند عربستان سعودی، با بالا بردن بی‌رویۀ عرضه نفت، تلاش می‌کنند رقبای خود را از میدان به در کنند.

آژانس انرژی بر نکته زیان‌بخش دیگری انگشت می‌گذارد و آن این است که با ادامه عرضه نفت ارزان، علاقه کشورها و شرکت‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری در تولید سوخت تمیز و تجدیدپذیر کاهش می‌گیرد.عرصه سوخت و انرژی در سراسر جهان به تحولی بنیادی و مدرن نیازمند است. در شرایطی که به نشست زیست‌محیطی در پاریس نزدیک می‌شویم، زمامداران و دولتمردان باید چندوچون این روند را مشخص کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها