کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا نمی‌گذارند بازار بهای خودرو را تعیین کند؟


کد خبر : ۱۷۰۸شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴:۵۷۳۵۸۰ بازدید

چندی پیش، وزیر صنعت و معدن در یک نشست خبری اعلام کرد، قرار نیست بهای خودرو کاهش یابد؛ در شرایطی که جامعه در انتظار کاهش قیمت خودرو بود و حالت نیمه راکدی را پشت سر می‌گذاشت، همین جمله آقای وزیر کافی بود تا دوباره بازار دلالی رونق بگیرد.
چرا نمی‌گذارند بازار بهای خودرو را تعیین کند؟چرا نمی‌گذارند بازار بهای خودرو را تعیین کند؟

تابناک : این در حالی است که شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده، موضع سکوت گرفته‌اند، در حالی که انتظار می‌رفت، موضع خود را روشن کنند. اساس تشکیل این سازمان‌ها در حمایت از مصرف‌کننده بود، ولی گویا امروز تبدیل به ابزاری در دست دولت شده است. 

بنا بر این گزارش، در آغاز کار قرار بود این سازمان‌ بر سازوکار تولید خودرو و همچنین بالا بردن کیفیت خودروهای تولید داخل نظارت کامل داشته باشد. به همین منظور ‌با مصوبه مجلس شروع به کار کردند؛ اما به دلایلی از جمله دیرکرد در ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن از مسیر اصلی خود منحرف شد. 

حمید رضا فولادگر‌ با اشاره به این که در مجلس هفتم و هشتم، قوانینی در خصوص ارتقای صنعت خودرو‌سازی تصویب شده، ولی اجرا نشده، در مورد دلیل ‌اجرایی نشدن این قوانین و همچنین عدم پیگیری مجلس در این زمینه گفت: بخشی از این قوانین اجرا شده و بخشی از آن اجرا نشده است. نتایج تحقیق و تفحصی که در مجلس هفتم انجام شد، منجر به تصویب قانون حمایت از مصرف کننده شد. البته دو سالی طول کشید تا دولت آیین‌نامه آن را تهیه کند. با این حال، اکنون بخشی از این قانون ‌اجرا نمی‌شود. 

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی افزود: در مجلس هشتم نیز قانونی در مورد کیفی‌سازی صنعت خودرو تصویب شد که مؤسسه استاندارد ملزم شد بر استانداردهای الزامی خودرو نظارت کند و علاوه بر آن این نظارت را در مورد خودروهای وارداتی نیز داشته باشد که این کار در ادامه به تمامی ماشین آلات صنعتی نیز تعمیم یافت‌ که البته تا کنون گزارش‌هایی همراه با تأخیر ‌‌داده‌اند. در این مورد نیز برخی استاندارد‌ها هست که همچنان برنامه‌ای در مورد آن اجرا نشده است. 

نماینده مردم اصفهان اظهار داشت: اگر از ظرفیت‌های قانونی استفاده شود، می‌توان با نظارت بیشتر کیفیت خودرو را افزایش ‌و ‌خدمات پس از فروش را ارتقا داد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد افزایش قیمت خودرو و چراغ سبز وزیر صنعت به این موضوع گفت: مسئولان نباید با این صراحت نسبت به برخی مسائل اظهار‌نظر کنند. وقتی وزیر اعلام می‌کند، قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد، این پیام را به بازار می‌دهد که شاید گران شود. چه دلیلی دارد که وزیر در این مورد اظهار‌نظر رسمی کند؟ 

اگر می‌گویند شورای رقابت باید در این زمینه نظر بدهد و بازار خودرو انحصاری نیست، ‌چرا چنین موضعی می‌گیرند؟ اگر اعتقاد به سیستم بازار دارند، باید بگذارند عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد. 

این نماینده گفت: چون هنوز حالت شبه انحصار در صنعت خودرو وجود دارد، ضروری است، ‌ همچنان شورای رقابت رویه قیمت گذاری را تعیین کند، نه قیمت را. اشکال این بود که پیش از این وارد قیمت‌گذاری شده بودند اما زمانی که احساس شود بازار خودرو رقابتی است، عرضه و تقاضا باید تعیین کننده بهای خودرو باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها